О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
№ 300/8.7.2022г. гр. Ямбол
Ямболският административен съд, втори
административен състав в закрито съдебно заседание на осми юли
2022г. в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
В. ДРАГАНОВ
Секретар: В. Митева
Като разгледа докладваното от съдия
В. Драганов
адм.д. № 189 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на Г.С. Х., чрез проц.
представител адв. Сн. Е.
против Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, с
която на основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ е забранено ползването на обект „Кафе
сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 и С.О. с идентификатор
87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с адрес ул. "Кара Кольо" като
„Заведение за бързо хранене", до представяне на необходимите надлежно
издадени строителни книжа и документи, а именно Удостоверение за въвеждане в
експлоатация на обекта.
След отстраняване на нередовностите на жалбата
и представяне от страна на адм. орган на цялата
преписка, по делото е постъпила молба
с вх. № 1829/06.07.2022г. с която оспорващия е направил искане за спиране
изпълнението на Заповед
№ ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол. В молбата се сочи, че на осн. чл. 217, ал.2 от ЗУТ е
налице необходимостта от спиране на допуснатото изпълнение, включително
искането за спиране на тока и водата на обекта, тъй като с тази заповед се
засяга съществено интереса на молителя и предварителното и изпълнение би могло
да му причини значителна или трудно поправима вреда. Твърди се също, че процесния обект е предоставен под наем на „АДЕЛ 78”ЕООД и в
момента там се съхранява тяхна стока, описана в опис за сумата от 3769,34 лева.
В обектите се намира тяхно оборудване и инвентар на стойност над 3000 лева,
което при спиране на тока ще остане неохранявано от СОТ и изградената
охранителна мрежа от камери. Счита, че внезапното спиране на тока и водата ще
нанесе значителна вреда на дружеството, както е било и при издаването на
предходна заповед. В допълнение се сочи, че „АДЕЛ 78”ЕООД има сключен договор с
Агенция по заетостта за осигуряване на заетост по проект „Заетост за теб” от
20.12.2021г. Прекратяването на достъпа до обекта, който е техен единствен обект
за дейност, ще доведе до прекратяване на трудовите договори с наетите служители
и прекратяване на договора по проекта, със съответните неустойки за
дружеството.
С Разпореждане № 531/7.7.2022г. препис от молба с вх. № 1829/06.07.2022г. е изпратена на кмета на Община
Ямбол за изготвяне и изпращане в съда в
еднодневен срок на становище по
направеното в молбата искане за спиране на изпълнението на
обжалваната Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. Постъпил е отговор от проц. представител с вх. № 1636/7.7.2022г.
в което е застъпено становище за неоснователност на искането по подробно
изложени съображения.
След като се запозна с материалите по
делото и становищата на страните, ЯАС намира
искането за спиране на предварителното изпълнение на Заповед №
ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, за допустимо по смисъла на чл. 166, ал. 4 вр.
с ал.2 от АПК, като направено от надлежна страна. Разгледано по същество искането е неоснователно, по следните съображения:
Със Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, на основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във
връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ е забранено ползването на обект „Кафе
сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 и С.О. с идентификатор
87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с адрес ул. "Кара Кольо" като
„Заведение за бързо хранене", до представяне на необходимите надлежно
издадени строителни книжа и документи, а именно Удостоверение за въвеждане в
експлоатация на обекта.
В същата е посочено, че на основание чл.
217, ал. 1, т. 3 от ЗУТ жалбите и протестите пред съда не спират изпълнението
на заповедта, като е отразено пред кого и в какъв срок същата подлежи на
обжалване, както е на кого е възложено изпълнението й. Обратно на твърдението в
молба с вх. № 1829/06.07.2022г., заповедта не съдържа разпореждане за прекъсване
на ел.захранването и водата на процесния обект.
В настоящия случай предварителното изпълнение на процесната
заповед е по силата на закона, поради което административният орган не е длъжен
да излага съображения за наличието на предпоставките по чл. 60, ал. 1 от АПК.
В тези случаи законът презюмира, че една или всички
от тях са налице. Със специалната норма на чл. 217, ал. 1
от ЗУТ
е предвидено, че жалбите и протестите не спират изпълнението на изчерпателно
изброените в ал. 1, от т. 1 до т. 12 от
същата разпоредба актове, като настоящият акт следва да се преценява като такъв
по т. 3 - забрана за ползването на
строеж. Съгласно ал. 2 на същата разпоредба съдът може да спре изпълнението на
административните актове по ал. 1 с изключение на тези по т. 2. Настоящата
заповед, с оглед на предмета й, не попада в изключенията от правилото, поради
което съдът има правомощията да спре изпълнението й на основание чл. 217, ал. 2
от ЗУТ,
при наличие на законовите предпоставки за това.
Доколкото специалния закон ЗУТ не регламентира основанията, при които
съдът може да спре изпълнението на административния акт, то на основание препращащата норма на чл. 213, ал. 1 ЗУТ
е приложима разпоредбата на чл. 166, ал. 4 във връзка с ал. 2 от АПК, т.е. за да спре допуснатото по силата на
закона изпълнение съдът следва да установи, че то би могло да причини на
оспорващия значителна или трудно поправима вреда. В това производство в тежест
на молителя е да посочи вредите и да представи доказателства за вида им и за
вероятността те да настъпят, ако обжалваният административен акт бъде изпълнен
преди съдът да се произнесе по неговата законосъобразност.
Изложените в молбата твърдения за
незаконосъобразност на предварителното изпълнение, не представляват законово
основание за уважаване на искането. Не се сочат никакви доводи за настъпване на
евентуални вреди които лично оспорващия Г.С.
Х. би претърпял в следствие на изпълнението на административния акт. В
молбата се сочат вреди, които биха настъпили за „АДЕЛ 78”ЕООД, дружеството
наемател на процесните помещения видно от
представения договор за наем. Тези вреди нито са значителни, а още по малко
непоправими, доколкото подлежат на обезщетяване
по общия исков ред пред гражданския съд.
Както
бе посочено по горе заповедта не съдържа разпореждане за прекъсване на
ел.захранването и водата на процесния обект, поради
което доводите за евентуално такова бъдещо прекъсване не следва да бъдат
обсъждани.
С оглед изложеното при констатираната
липса на условия за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение
на Заповед № ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, искането следва
да се остави без уважение, а по делото да се насрочи о.с.з. за разглеждане на
главното оспорване.
Поради изложеното и на основание чл. 217, ал. 2 от ЗУТ и чл. 166, ал. 2
и ал. 4 от АПК,
Административен съд – Ямбол, втори административен състав,
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането
на Г.С.Х. ***
обективирано в молба с вх. №
1829/06.07.2022г., чрез адв. Сн.
Е., за спиране изпълнението на Заповед №
ТУ/04-00005/09.06.2022г. на кмета на Община Ямбол, с която на основание чл. 178, ал. 4 от ЗУТ, във
връзка с чл. 223, ал.1, т.6 от ЗУТ е забранено ползването на обект „Кафе
сладкарница" с идентификатор 87374.541.16.12 и С.О. с идентификатор
87374.541.11.17 по КК на гр. Ямбол, с адрес ул. "Кара Кольо" като
„Заведение за бързо хранене", до представяне на необходимите надлежно
издадени строителни книжа и документи, а именно Удостоверение за въвеждане в
експлоатация на обекта.
Определението в тази му част може да се
обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в седемдневен срок от
съобщаването му.
Насрочва
административно дело № 189/2022г. по описа на Административен
съд- Ямбол, за разглеждане в открито съдебно заседание за
21.09.2022г. от 10.00 ч.
Конституира като страни в производството:
Оспорващ
Г.С. Х. –
с адрес ***, чрез адв. Сн.
Е..
административен орган
кмета
на Община Ямбол.
Да се изпрати препис от жалбата на
административния орган издал оспорения акт.
Указва на оспорващия на основание чл.171 ал.4 от АПК, че следва да представи по
делото доказателства за твърденията си в жалбата, включително и доказателства
за въвеждане в експлоатация на процесния обект.
Указва на
административния орган на осн. чл.171, ал.4 от АПК,
че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания
посочени в оспорения акт и изпълнението на законовите изисквания при
издаването му, както и да представи в 7-дневен срок четливо копие от оспорвания адм. акт.
Да се уведомят страните,
че в 14 дневен срок от получаване на призовките за
насроченото по делото с. з. могат да представят писмен отговор
и да посочат доказателства. Ако се касае за писмени доказателства те следва да
бъдат приложени към отговора.
Указва на основание чл.178, ал.1 АПК на страните, че могат
да сключат споразумение при всяко положение на делото.
Да се
призоват страните за насроченото с.з.,
като им се изпрати препис от настоящото определение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:п /не се чете/