Решение по дело №2557/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 73
Дата: 13 януари 2021 г. (в сила от 13 януари 2021 г.)
Съдия: Светлана Бойкова Методиева
Дело: 20207180702557
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 73

 

 

гр. Пловдив,   13  януари, 2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХIV състав, в открито заседание на петнадесети декември, две хиляди и двадесетата година в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА

      ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

                                                        СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря К.Р.и с участието на прокурора от ОП Пловдив Данаила Станкова, като разгледа докладваното от съдия Св. Методиева касационно административно - наказателно дело № 2557 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/. Касационният жалбоподател „ВП Брандс Интернешънъл“ АД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр. Пловдив, обжалва чрез пълномощника си юрисконсулт П.С. Решение № 260015/17.08.2020 г., постановено по АНД № 1228/2020 г. по описа на Районен съд Пловдив, 17 наказателен състав. С обжалваното решение е потвърдено Наказателно постановление № 8 от 30.01.2020 г. на Директор на РИОСВ – Пловдив, с което на дружеството- жалбоподател е наложена имуществена санкция от 5000 лева на основание чл.200, ал.1, т.6, вр. с чл.120, ал.3, вр. с ал.1 от Закона за водитея във вр. с чл.16, ал.1 от Наредба № 6/2000 г. за емисионни норми за допустимо съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти.  

В касационната жалба се твърди неправилност и незаконосъобразност  на обжалваното съдебно решение, като се сочи да е постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон. Възразява се, че наказващият орган изобщо не е спазил разпоредбата на чл.27 от ЗАНН и поради това и мотивите на съда относно определената имуществената санкция в тази връзка са неправилни и необосновани. Твърди се, че първоинстанционният съд не е обсъдил всички възражения на жалбоподателя, свързани с допуснати процесуални нарушения. Моли се за отмяна на обжалваното решение и отмяна на потвърденото с него наказателно постановление, алтернативно се иска изменението му чрез намаляване размера на имуществената санкция. В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа така депозираната жалба.

Ответникът по жалбата РИОСВ - Пловдив, е депозирал писмен отговор по касационната жалба, в който е изразил подробно становище за неоснователност на жалбата и искане обжалваното съдебно решение да бъде оставено в сила. Прави се искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В съдебно заседание ответникът е представляван от упълномощен юрисконсулт К. , която поддържа становището за отхвърляне на жалбата и искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.                

Прокурорът от Окръжна прокуратура – Пловдив Станкова, моли да се потвърди обжалваното съдебно решение като правилно и законосъобразно.

 Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с наведените в жалбата касационни основания по чл.348, ал.1 от НПК, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законов срок и от страна по първоинстанционното съдебно производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна в частта ѝ, касателно направеното алтернативно искане за изменение на наказателното постановление.

Районен съд - Пловдив, на базата на проведено пълно и всестранно разследване, както и задълбочен анализ на събраните писмени и гласни доказателства, е възприел за установена описаната в обжалваното решение фактическа обстановка, която се възприема и от настоящия съд, като поради това е ненужно да се повтаря. Въз основа на констатираните факти, първоинстанционният съд е направил и законосъобразен извод за наличие на категорично установено нарушение по чл.200, ал.1, т.6, вр. с чл.120, ал.3, вр. с ал.1 от Закона за водите във вр. с чл.16, ал.1 от Наредба № 6/2000 г. за емисионни норми за допустимо съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти от страна на касационния жалбоподател.

  Съдът, постановил обжалваното решение, е дал отговор на всички формулирани в жалбата срещу наказателното постановление възражения, като конкретно е изложил и подробни и законообосновани мотиви за възможността и необходимостта от приложение в конкретния случай на норма от посочената Наредба № 6/2000 г., което е изрично предвидено в ЗВ. Макар и с общи мотиви, съдът правилно е отхвърлил възраженията на жалбоподателя относно допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на наказателното постановление. Поради това не е основателно възражението на касационния жалбоподател сега, че първоинстанционният съд не се е произнесъл по възведените с първоначалната жалба възражения. В тази връзка като допълнение към мотивите му, следва се посочи, че изрично в АУАН по отношение на вписаните там свидетели е отразено, че те са такива по чл.40, ал.3 от ЗАНН, който пък предвижда, че при липса на свидетели, присъствували при извършването или установяването на нарушението, или при невъзможност да се състави акт в тяхно присъствие, той се съставя в присъствието на двама други свидетели, като това изрично се отбелязва в него. Сиреч, с това си процедиране актосъставителят е изпълнил прецизно посоченото изискване на закона и по никакъв начин не е засегнато правото на защита на санкционирания субект.

          Предвид изложеното и настоящата инстанция не намира основание за касиране на обжалваното решение на възведените от касационния жалбоподател основания, които се съотнасят към искането му за признаване пълна незаконосъобразност на наказателното постановление и неговата отмяна изцяло. Същевременно, съставът на Административен съд – Пловдив не споделя мотивите на районния съд в обжалваното съдебно решение, касателно размера на имуществената санкция, като намира, че същият действително е бил завишен от административния орган, както се твърди и в касационната жалба. В тази насока следва да се има предвид правилното посочване от страна на първоинстанционния съд, че нормата на чл.200, ал.1, т.6 от ЗВ предвижда глоба, респективно имуществена санкция за юридическо лице в рамките от 1000 лева до 5000 лева за посоченото и установено нарушение – изхвърляне на отпадъчни води във водни обекти и канализационната мрежа при нарушение на емисионните норми и изисквания. Съдът, постановил обжалваното решение, е счел, че максималният приложен размер на имуществената санкция е законосъобразно и целесъобразно определен, като в тази връзка е отчел събрани по делото доказателства, от които е направил извод, че поведението на дружеството не е единичен случай, а такова имало през 2018г. и само два дни преди процесния от 17.10.2019 г., а именно на 15.10.2019 г., като в тази връзка е посочил, че не намира обстоятелства от категорията на смекчаващите административната отговорност.  

          Тук следва да се има предвид на първо място следното: Нормата на чл.27 от ЗАНН разписва правила за определяне на административното наказание глоба, което е предвидено за физическите лица. Съгласно ТР № 3/2014 г. ОСК на ВАС имуществената санкция, каквато именно е приложена в случая като предвидена в чл.200, ал.1, т.6 от ЗВ, е изведена в специална разпоредба от Закона за административните нарушения и наказания, в самостоятелна глава ІV Административнонаказателни санкции спрямо юридически лица и еднолични търговци”, която е след глава ІІ  “Административни нарушения и наказания”. Имуществената санкция поради това и е отделен правен институт, въведен с разпоредбата на чл.83, ал.1 от ЗАНН като обективнабезвиновна отговорност на юридическите лица и едноличните търговци за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност. Съгласно чл.83, ал.1 от  ЗАНН в предвидените в съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на общинския съвет случаи на юридически лица и еднолични търговци може да се налага имуществена санкция за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност. Видно е, че законодателят прави ясно разграничение между глобата и имуществената санкция като правни термини и правни институти, доколкото същите са самостоятелно регламентирани и въведени с различни нормативни разпоредби.  Имуществената санкция, както е посочено още в цитираното ТР, не е сред административните наказания, визирани в чл.13 от ЗАНН, които се налагат за административни нарушения, за които административнонаказателна отговорност могат да носят само физически, но не и юридически лица. Поради това правилата, приложими към глобите, налагани на физически лица, не следва механично да се прилагат към имуществените санкции, налагани на юридически лица и на ЕТ. Имуществената санкция е предмет на различна законова регламентация и по отношение на юридическите лица и еднолични търговци налагането на имуществена санкция няма характера на глобата като реализиране на административнонаказателна отговорност, която по дефиниция е лична и която може да се носи само от физически лица. Предвид посоченото и всички съображения и доводи на касационния жалбоподател за неправилно приложение от наказващия орган и съответно от съда, постановил обжалваното решение, на чл.27 от ЗАНН не могат да бъдат съобразени от настоящия съд като основателни, доколкото правилата за определяне и налагане на административно наказание глоба не могат да се пренесат механично към тези за определяне и налагане на имуществена санкция.

          С оглед на това уточнение, настоящият съд намира, че при излагане на съображенията си за обосноваване размера на имуществената санкция районният съд не е съобразил посочената същностна разлика между глобата и имуществената санкция. Освен това, съдът е обосновал решението си с целесъобразността на санкцията, което не е правилно, доколкото преценката за вида и размера на съответната санкция за административно нарушение е такава единствено по законосъобразност. Съдът е съобразил данни за извършено друго замърсяване и съответно нарушение от същия вид от предходна дата 15.09.2019 г., за което действително по делото е приложено наказателно постановление, но не са налице изобщо данни същото да е влязло в законна сила. Отделно, съдът се е позовал на представено едва в хода на съдебното производство и друго наказателно постановление срещу дружеството с отразяване върху него, че то пък е влязло в сила, но от съдържанието на това наказателно постановление е видно, че касае друго по вид нарушение, различно от посоченото в обжалваното пред РС Пловдив наказателно постановление, предмет на настоящото дело. Сиреч, съдът е направил необоснован извод и преценка за това, че случаят на установено поведение на дружеството не бил изолиран, което пък е обусловило и изводът му за размера на имуществената санкция.

          Всъщност, в рамките на самото наказателно постановление такива факти, от които да се съди за системност на противоправното поведение не се и съдържат, поради което и според настоящия състав справедлива за конкретното нарушение и законосъобразна се явява и имуществена санкция в минималния предвиден в закона размер от 1000 лева. Поради това и следва да се отмени на това основание решението на РС - Пловдив, като се постанови друго такова по същество, с което да се измени наказателното постановление.

Поради изложените съображения и на основание чл.221, ал.2 и чл.222, ал.1 от АПК, Съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № 260015 от 17.08.2020 г., постановено по АНД № 1228/2020 г. по описа на Районен съд Пловдив, 17 н. с., вместо което постановява:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно  постановление  № 8 от 30.01.2020 г. на Директор на РИОСВ – Пловдив, с което на „ВП Брандс Интернешънъл“ АД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр. Пловдив е наложена имуществена санкция на основание чл.200, ал.1, т.6, вр. с чл.120, ал.3, вр. с ал.1 от Закона за водите, във вр. с чл.16, ал.1 от Наредба № 6/2000 г. за емисионни норми за допустимо съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти, КАТО НАМАЛЯВА ИМУЩЕСТВЕНАТА САНКЦИЯ ОТ 5000 НА 1000 ЛЕВА. 

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

 

                                                            ЧЛЕНОВЕ : 1. 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                              2.