Решение по дело №428/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 януари 2020 г. (в сила от 13 януари 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700428
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 282

 

гр. Сливен, 13. 01. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на деветнадесети  декември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 428 по описа на съда за  2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от И.Д.С. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-0804-000737 от 18.09.2019 г., издадена от Началника на Група в Сектор Пътна полиция към ОД на МВР– Сливен, с която на оспорващия, на основание чл. 171, т. 1, б. „б” от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство /СУМПС/ на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, а именно за 365 дни.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, като счита, че: не е извършил посоченото нарушение на посоченото място; описаните като констатирани обстоятелства не съвпадат с действителните такива; административната процедура е незаконосъобразна. Прави искане оспорената заповед да бъде отменена.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се явява лично и с упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата, моли да бъде уважена и излага съображения за допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като посоченото в оспорената заповед място на извършване на нарушението е различно от установеното от свидетелите място на извършване. Оспорващият заявява, че е отказал да му бъде извършена проверка, защото се е изплашил. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният орган, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становището на оспорващия, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № 343з-86 от 20.01.2017 г. на Директора на ОД на МВР– Сливен, Началниците на Групи в Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР– Сливен, са оправомощени да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1 от ЗДвП.

            На 27.10.2015 г. на оспорващия С. е издадено СУМПС № *******, валидно до 27.10.2020 г.

На 18.09.2019 г. на оспорващия С. е съставен от служител на ОД на МВР – Сливен, Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ Серия АА бл. № 397664, връчен му на същата дата, за нарушение на чл. 174, ал. 3 от ЗДвП, за това че на 18.09.2019 г. около 16:30 ч. в г. С., у. „Г.С.Р.“ – до С. п., е управлявал лек автомобил КИА СЕЕД с Рег. № …………., и е отказал да му бъде извършен тест за употреба на наркотични вещества с техническо средство. На С. е издаден талон за медицинско изследване № 0043677, в който е отразено, че лицето отказва такова изследване.

Въз основа на съставения АУАН, на 18.09.2019 г. от Началника на Група в Сектор Пътна полиция при ОД на МВР – Сливен, е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № 19-0804-000737. С нея на оспорващия И.С. е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ с правно основание чл. 171, т. 1, б. „б” от ЗДвП – временно отнемане на СУМПС на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, а именно за 365 дни. В мотивите на заповедта са възпроизведени констатациите в съставения АУАН и е прието, че С. в качеството му на водач на МПС е отказал да му бъде извършена проверка с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози и не е изпълнил предписанието за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози, с което виновно е нарушил чл. 174, ал. 3 от ЗДвП.

Оспорената заповед е връчена на оспорващия на 28.10.2019 г. Жалбата срещу заповедта е входирана в деловодството на съда на 30.10.2019 г.

В хода на съдебното дирене са събрани и гласни доказателства- показанията на свидетелите: В.В.В. /м. а.  към ОД на МВР – Сливен, с. на АУАН/ и М.Г.Г. ***, с., п. при установяване на нарушението по АУАН/.

Според показанията на свидетелите В. и Г., на посочените в АУАН дата, място и час оспорващият е управлявал описания в акта автомобил и е бил спрян за проверка; служителите са решили да изпробват водача за упойващи вещества и са го поканили в сградата на КАТ, до където водачът се е придвижил с автомобила си; в сградата на КАТ водачът е отказал да бъде изпробван за употреба на наркотици с тест; апаратурата за тестване за наркотици се намира в сградата на КАТ и не се мести – тя е по-специална, стои на температурен режим.

Съдът кредитира показанията на свидетелите, които са безпротиворечиви, взаимно допълващи се и кореспондират с писмените доказателства по делото.

Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът приема за установено, че на 18.09.2019 г. около 16:30 ч. в г. С., у. „Г.С.Р.“ – до С. п., оспорващият е управлявал лек автомобил КИА СЕЕД с Рег. № …………….., бил е спрян за проверка от служители на ОД на МВР – Сливен, и поканен да му бъде извършен тест за употреба на наркотични вещества, след което в сградата на КАТ – Сливен, оспорващият е отказал да бъде проверен с тест за употреба на наркотични вещества или техни аналози и не е изпълнил предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за употреба на наркотични вещества или техни аналози.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, от надлежна страна - адресат на оспорения акт, при наличие на правен интерес и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

 Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. Спазена е установената от закона форма– актът е писмен и мотивиран, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. В административното производство, приключило с издаване на оспорената заповед, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Възраженията на оспорващия, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни. Не се споделя твърдението на оспорващия, че посоченото в оспорената заповед място на извършване на нарушението е различно от установеното от свидетелите място на извършване. Видно от съдържанието на оспорената заповед, посоченото в нея място е относно установяването на качеството на водач на оспорващия, което място е и идентично с установеното такова от свидетелските показания. Обстоятелството, че от свидетелските показания е установено, че оспорващият е отказал да му бъде извършена проверка за употреба на наркотични вещества или техни аналози в сградата на КАТ – Сливен, не променя гореизложения извод. Още повече, че по делото е установено по несъмнен начин, че проверката на водачите за употреба на наркотични вещества се извършва винаги в сградата на КАТ, а не на мястото на спиране на водача, с оглед спецификата на съответната апаратура.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспорената заповед административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

В разпоредбата на чл. 171, т. 1, б. „б” от ЗДвП е предвидено, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка – временно отнемане на СУМПС на водач, който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест за употреба на наркотични вещества или техни аналози или да даде биологични проби за химико-токсикологично лабораторно изследване  – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца.

В разглеждания случай посочените в разпоредбата материалноправни предпоставки за прилагане на мярката са налице: оспорващият е бил водач на процесния автомобил, когато е бил спрян за проверка, и е отказал да бъде проверен за употреба на наркотични вещества или техни аналози. Материалната доказателствена сила на процесния АУАН не е опровергана в съдебното производство. Напротив, показанията на свидетелите В. и Г. са в съответствие с установеното с АУАН. С проявлението на релевантните факти е възникнало публичното право на административния орган да приложи принудителната административна мярка, като отнеме временно свидетелството за управление на МПС на водача. С оглед на изложеното, приложената от административния орган ПАМ е законосъобразно наложена.

По изложените съображения, оспорената заповед е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Д.С. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-0804-000737 от 18.09.2019 г., издадена от Началника на Група в Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, с която на И.Д.С. е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б” от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, а именно за 365 дни.

Решението не подлежи на обжалване.

                                 

 

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: