Решение по дело №3398/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 83
Дата: 10 февруари 2020 г. (в сила от 8 юли 2020 г.)
Съдия: Росен Тенчев Чиликов
Дело: 20195530203398
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ 

град Стара Загора

10.02.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ

 

в открито заседание на Десети Февруари Две хиляди и Двадесета година в състав:

 

Председател: Р. Чиликов

             Съд. Заседатели :

 

 

при секретаря Н. Георгиева и в присъствието на прокурор …………   като разгледа докладваното от председателя Чиликов А.Н.Д. 3398 по описа за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Обжалвано е наказателно постановление № 59 от 28.11.2019 година на Директора на РИОСВ град Стара Загора.

         Жалбоподателят недоволен от наложеното му имуществена санкция моли съда да я отмени. Мотивира се , че не са изложени мотиви при определяне на санкцията и претендира за приложение на чл. 28 ЗАНН.

         Жалбоподателят в писмено становище чрез адвокат И. поддържа жалбата.

        Въззиваемата страна чрез юрисконсулт Станева взема становище, че жалбата е неоснователна , аргументирано опровергава възраженията в жалбата и пледира съда да потвърди наказателното постановление.

 

 

        От събраните по делото доказателства установени с доказателствени средства – писмени – преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши цялостна проверка на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление,след обсъждане становищата на страните съдът приема за установено следното :

 

         Жалбата е подадена в срок и от субект имащ право на жалба, поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима .

 

         Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

         Административно-наказващият орган в обстоятелствената част на наказателното постановление е приел за установено, че при извършена проверка на 03.07.2019 г. в обект на площадка на  „ СИТИ БЕТОН „ ЕООД в град Стара Загора кв. „ Индустриален „ с констативен протокол № 006691/03.07.2019 г. е дадено задължително предписание на управителя на дружеството в срок до 10.07.2019 г. да се представят в РИОСВ град Стара Загора копия на документи удостоверяващи приемането на отпадъци от стъкло и стъклени отпадъци – ПИС за периода 01.08.2017 г. – 03.07.2019 г.

         След справка в деловодната система на РИОСВ е установено, че не са постъпили и5зисканите документи .

        Нарушението е извършено на 11.07.2019 г.

 

          Описаната фактическа обстановка се установява от заповед № РД-08-246/11.11.2019 година на Директора на РИОСВ Стара Загора; писмо с изх. №70-009382#9/26.07.2019 година на ТД на НАП град Пловдив; писмо с изх. №10-03-6691/08.07.2019 година от РИОСВ град Стара Загора до СДВР град София; писмо с изх. №РД-05-3260/09.07.2019 година от РИОСВ град Стара Загора до ТД на НАП Пловдив; писмо с изх. №0763/05.07.2019 година от Сити Бетон ЕООД до РИОСВ град Стара Загора; писмо от МВР до РИОСВ Стара Загора; заповед № РД-08-12/31.01.2017 година; констативен протокол № 006691/03.07.2019 година на РИОСВ Стара Загора и по същество не се оспорва от жалбоподателя.

 

      При така посочената фактическа обстановка административно-наказващият орган е приел, че е осъществен състава на чл. 156, ал. 1 във вр. с чл. 113, ал. 3 от ЗУО и на основание чл. 156, ал. 1 ЗУО е наложил имуществена санкция в размер на 5200 лева.

 

      

           В конкретния случай  жалбоподателят „ СИТИ БЕТОН „ ЕООД е получил задължителни предписания с Протокол № 006691/03.07.2019 г. в срок до 10.07.2019 г. да се представят в РИОСВ град Стара Загора копия на документи удостоверяващи приемането на отпадъци от стъкло и стъклени отпадъци – ПИС за периода 01.08.2017 г. – 03.07.2019 г.

 

 

       Предписанията са дадени от компетентно длъжностно лице /заповед № РД-08-12/31.01.2017 година/. Същите не са атакувани по съответния ред, същите като административен акт са влезли в законна сила и пораждат правни последици.

          Задължението за дружеството да изпълни предписанията на контролния орган е абсолютно и безусловно.Никакви обстоятелства не го  освобождават от това задължение.

 

           За неизпълнението на предписанията не е имало и никаква обективна фактическа пречка.

 

            Видно от кореспонденцията между жалбоподателя, РИОСВ, НАП и МВР /писмо с изх. №70-009382#9/26.07.2019 година на ТД на НАП град Пловдив; писмо с изх. №10-03-6691/08.07.2019 година от РИОСВ град Стара Загора до СДВР град София; писмо с изх. №РД-05-3260/09.07.2019 година от РИОСВ град Стара Загора до ТД на НАП Пловдив; писмо с изх. №0763/05.07.2019 година от Сити Бетон ЕООД до РИОСВ град Стара Загора; писмо от МВР до РИОСВ Стара Загора/ към момента на дадените предписания изисканите документи не са били във владение на друг държавен орган и жалбоподателят не е имал нито правна , нито фактическа пречка да изпрати изисканите документи.

 

          След като не е представил изисканите документи и не е предприел дължимите активни действия в определения срок / да представи изискани документи в РИОСВ / до 10.07.2019 г. съгласно дадените предписания / жалбоподателят чрез бездействие е извършил деяние представляващо административно нарушение, с което е осъществил състава на чл. 113, ал. 3 от ЗУО.

 

           По силата на чл. 83, ал. 1 ЗАНН във вр. с чл. 156, ал. 1 ЗУО  АНО носи ЮЛ– жалбоподателят „ СИТИ БЕТОН „ ЕООД.

            Тази отговорност е обективна и въпросът за вината не подлежи на обсъждане.

        

            Неоснователни са претенциите от страна на жалбоподателя, че за непредставяне на документи в срок има издадени и други наказателни постановления, които цитира в жалбата. Всяко неизпълнение на конкретно предписание за представяне на документи е самостоятелно административно нарушение и съгласно чл. 18 ЗАНН наложените наказания се изтърпяват отделно. В тази връзка няма основание за отпадане на АНО на основание чл. 17 ЗАНН.

 

            Няма основания за приложение на  чл. 28 ЗАНН.

 

             Макар и към момента на деянието жалбоподателят да не е бил санкциониран с влезли в законна сила наказателни постановления за други административни нарушения / не се съдържат данни за обратното / подобни административни нарушения са широко разпространени в страната и съдебния район.

            

              Характерът на административното нарушение / от категорията на формалните / прави ирелевантно обстоятелството, че не са настъпили вреди.

               От друга страна законодателят е криминализирал подобен род нарушения с цел превенция на опазването на околната среда и водите и като гаранция за контролните органи за срочно и качествено изпълнение на своите задължения. Обществените отношения свързани с опазването на околната среда и водите, както и контролът са от съществено значение за живота и здравето на населението. Извършеното нарушение, което засяга обществени отношения точно в тази област не е в никакъв случай с по-ниска степен на обществена опасност.

               По изложените съображения съдът приема, че няма основания за приложение на чл. 28 ЗАНН. Противното би означавало неоправдан либерализъм, което е в разрез с генералната превенция на чл. 12 ЗАНН.

 

 

             При така установеното и доказано административно нарушение административно-наказващият орган не е имал алтернатива за ангажиране на АНО и налагане на имуществена санкция.

 

 

               При индивидуализацията на имуществената санкция следва да се отчита както тежестта на административното нарушение така и имущественото състояние на нарушителя. В случая е отчетена тежестта на административното нарушение ,отчетено е че към момента на деянието няма влезли в сила наказателни постановления за други административни нарушения, санкцията е съобразена и с имущественото състояние на нарушителя.

 

 

              Следователно наложената имуществена санкция в близост до минимума отчита всички обстоятелства от значение за индивидуализацията и ,съответства на тежестта на нарушението и е съобразена с целите на чл. 12 ЗАНН т.е. няма основание за изменение.

 

 

               Неоснователно е възражението в жалбата, че в наказателното постановление не са посочени смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства. Такова изискване в чл. 57 и другите разпоредби на ЗАНН няма, поради което непосочването не опорочава наказателното постановление.

 

            Видно от самото наказателно постановление в обстоятелствената част ясно са посочи всички факти и обстоятелства релевантни за състава на нарушението в това число и датата на която са дадени предписанията, срокът за изпълнение, какви са били предписанията т.е. спазен е чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН, поради което съдът приема, че не е допуснато съществено процесуално нарушение даващо повод за отмяна на наказателното постановление.

 

           При извършената служебна проверка съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на атакуваното наказателно постановление. Същото отговаря из цяло на изискванията на чл. 57 ЗАНН, правилно е приложен материалният закон, няма основание за изменение в частта на правна квалификация на деянието и в частта на наложеното наказание.

 

            По изложените съображения атакуваното наказателно постановление следва да се потвърди.

 

 

           Водим от горните мотиви съдът

 

 

                  Р  Е  Ш  И:

 

 

      ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 59 от 28.11.2019 година на Директора на РИОСВ град Стара Загора, с което е наложена имуществена санкция в размер на  5200 лева / ПЕТ ХИЛЯДИ И ДВЕСТА / на  „ СИТИ БЕТОН „ ЕООД със седалище и адрес на управление град Стара Загора, ул. „ Захари Стоянов „ № 14, етаж 1, ап. 1 , ЕИК  ********* представлявано от М.К.А..

 

      РЕШЕНИЕТО  подлежи на обжалване пред Административен съд град Стара Загора в 14 дневен срок от съобщението на страните.

 

 

 

 

                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: