Решение по дело №207/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 юни 2020 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700207
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

221                                  11.06.2020 год.                     гр. Стара Загора

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

         Старозагорският административен съд, VІІ състав, в публично съдебно заседание на девети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

                                           

          СЪДИЯ: МИХАИЛ РУСЕВ

       

при секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдия М. Русев адм. дело №207 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 38 от Закона за държавната собственост ЗДС).

Административното дело е образувано по жалба от Е.В.Б.в качеството му на ЗП“Е.В.Б.“ със седалище и адрес на управление, гр. ***, против Решение №118 от 20.02.2020 год. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на Обект Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък Оризово – Михайлово“ от проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“ не територията на Община Братя Даскалови и Община Стара Загора, област Стара Загора. Решението се обжалва в частта относно определената пазарна стойност на отчуждени недвижими имоти, собственост на земеделския производител, а именно:

ПИ с идентификатор 65317.26.128, представляващ НИВА, V категория, в местността „Новините“, находящ се в землището на с. Самуилово, община Стара Загора, с предходен идентификатор 65317.26.10, с обща площ 0,674 дка и цена на обезщетението в размер на 420.54 лв.;

ПИ с идентификатор 65317.26.129, представляващ НИВА, V категория, в местността „Новините“, находящ се в землището на с. Самуилово, община Стара Загора, с предходен идентификатор 65317.26.10, с обща площ 0,702 дка и цена на обезщетението в размер на 438.01 лв.;

Жалбоподателят е формулирал искане да бъде изменено процесното Решение на Министерски съвет в частта относно определената пазарна стойност на отчуждените имоти. Излага съображения, че същата не е определена правилно и не представлява справедливо обезщетение за отчуждените ниви.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния се представител адв. Й., поддържа жалбата и моли съдът да определи размера на обезщетението, посочено в заключението на вещото лице, във варианта, в който обезщетението е определено въз основа на сделки, в които са включени и началните тръжни цени на продаваните от Община Стара Загора ниви, частна общинска собственост.

Ответникът по делото – Министерски съвет на Република България – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмено становище чрез пълномощник, с което оспорва изцяло като неоснователна подадената жалба и моли същата да бъде отхвърлена. Настоява да бъде прието заключението на вещото лице по допуснатата експертиза, като се изключат посочените в т.4 и т.5 от заключението сделки. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на регионалното развитие и благоустройството (РРБ) – редовно призована – не изпраща представител в съдебно заседание. Представил е писмена молба чрез пълномощник, с която оспорва жалбата и моли същата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията – редовно призован – не изпраща представител. Вместо това по делото е депозирано писмено становище, от процесуалния му представител, в което моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира и присъждане на юрисконсултско възнаграждение за осъщественото процесуално представителство.

Заинтересованата страна Министърът на финансите – редовно призован – не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

Заинтересованата страна „Национална компания железопътна инфраструктура“ гр. София в съдебно заседание чрез пълномощник оспорва жалбата и иска същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на направените разноски за адвокатско възнаграждение.

За решението жалбоподателят е уведомен на 11.03.2020 год., видно от приложеното известие за доставяне /лист 229 от делото/. Жалбата е депозирана в деловодството на Административен съд Стара Загора на 26.03.2020 год., чрез пощенска пратка, подадена на 25.03.2020 год. Въз основа на това, съдът намира, че жалбата е подадена е в законоустановения 14-дневен срок по чл.38, ал.2 от ЗДС от надлежно легитимирана страна - адресат на оспорения акт, която има правен интерес от обжалване в качеството на собственик на процесните имоти, които се отчуждават с оспореното решение и като такава е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

По силата на чл.34а, ал.1 от ЗДС, отчуждаването на имоти и части от имоти частна собственост, предназначени за изграждане на национални обекти се извършва с решение на Министерски съвет по предложение на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и Министъра на финансите.

Обжалваното решение е издадено от Министерски съвет по предложение на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и Министъра на финансите, което означава, че е постановено от компетентен орган по смисъла на чл.34а, ал.1 от ЗДС.

То е издадено в предвидената от закона писмена форма. С него са отчуждени недвижими имоти, които са собственост на жалбоподателя съгласно представените нотариални актове. Имотите са предназначени за изграждане на национален Обект Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък Оризово – Михайлово“ от проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“ не територията на Община Братя Даскалови и Община Стара Загора, област Стара Загора.

Оспореното решение на Министерски съвет е със съдържанието, регламентирано в чл.34б от ЗДС и е мотивирано. Посочена е държавната нужда, за която се отчуждава частта от имота, неговия вид, местонахождение и размер, стойността на дължимото обезщетение и собственика на имота.

В производството по издаване на обжалвания акт са спазени административно-производствените правила в съответствие с разпоредбите на чл.34, чл.34а и чл.34б, ал.2 от ЗДС. От заинтересованото ведомство е изготвено мотивирано искане за отчуждаване до Министъра на финансите и Министъра на регионалното развитие и благоустройството. Към него са приложени необходимите документи, посочени в чл.34, ал.2 от ЗДС. Тези двама министри са направили предложение до Министерски съвет за отчуждаване на имотите, към което са приложили съвместен доклад. Решението е разгласено по реда на чл.34а, ал.3 от ЗДС, а предложението е било придружено с изискуемите от чл.34а ал.4 от ЗДС приложения.

Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влязъл в сила подробен устройствен план (ПУП) - парцеларен план, който предвижда изграждането на национален Обект Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък Оризово – Михайлово“ от проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“ не територията на Община Братя Даскалови и Община Стара Загора, област Стара Загора, който е одобрен с влезли в сила Заповед №РД-02-12-35/16.05.2018 год. на Зам. Министъра на РРБ. Заповедта е влязла в законна сила на 23.07.2018 год.

В табличен вид по делото са представени имотите за отчуждаване с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е и финансова обосновка, както и оценка на имотите /експертна оценка за определяне на равностойно парично обезщетение/ извършена в административното производство от лицензиран оценител конкретно за отчужденият недвижимия имот, собственост на жалбоподателя.

Видно от приложената по делото експертна оценка /лист 148 - 177/, равностойното парично обезщетение, в т. ч. относно процесните имоти е определено при осигурено удостоверение от Службата по вписванията, придружено с копие на всички вписани сделки с имоти - реални пазарни аналози, отговарящи на изискванията на чл.32, ал.4 и §2 от ЗДС, като оценката е извършена по реда на чл.32, ал.2 от ЗДС, т. е. методът на изготвяне на възложената оценка е въз основа на "пазарни цени на имотите с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания"- имоти в земеделска територия, представляващи ниви, намиращи се в едно и също землище, по пазарни цени по смисъла на §1а, т.2 от ДР на ЗДС. В конкретния случай са взети предвид сделки, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в Служба по вписванията Стара Загора. Използваните от оценителят в административното производство пазарни сделки като аналози за процесните ПИ са описани в таблици, които са приложени към делото.

Във връзка с оспорването съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение по чл.32 от ЗДС и §1а, т.1 от ДР на ЗДС.

Съгласно заключението на вещото лице, при определяне на равностойното парично обезщетение за частта от процесните имоти, които са предмет на обжалваното решение са взети предвид изискванията на §1а, т.2 от ДР на ЗДС, според които „пазарни цени“ са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки с изключение на тези, с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. При определяне на осреднените пазарни цени са взети предвид вписаните в Службата по вписванията - Стара Загора сделки за имоти по смисъла на §1а, т.4, б.“в“ от ДР на ЗДС, намиращи се в близост до отчуждаваните имоти в землищата на с. Самуилово, община Стара Загора, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката. За землището на с. Самуилово, община Стара Загора са налични 3 броя сделки, като вещото лице е включило и две решения на Общинския съвет стара Загора, за продажба на сходни по характеристики ниви в землището на с. Самуилово. В съдебно заседание, вещото лице, заяви, че по така посочените решения за тези ниви не са подадени заявления за участие в търга и същите не са реално продадени. Същите са обявени повторно на търг през настоящата година. При извършената служебна проверка на сайта на Община Стара Загора, съдът констатира, че с решение №233 по протокол №8 от 20.03.2020 год., Общинския съвет Стара Загора е взело решение за обявяването на нов търг за продажбата на имотите – частна общинска собственост, включени в експертизата. В този смисъл съдът намира, че така посочените сделки реално не са такива, тъй като тези стойности представляват първоначално обявените цени за продажба на общинските имоти, но които не са заплатени и не е налице сделка по смисъла на ЗДС. Същите макар и включени в таблицата, приложена към експертизата, следва да бъдат изключени и да не се вземат в предвид при определяне на обезщетението. Според заявеното от вещото лице в съдебно заседание, ако същите се изключат, то остава определеното обезщетение в решението на Министерския съвет. По този начин, вещото лице дава напълно идентични оценки с тези от експертната оценка.

Използваните пазарни аналози и описаните нотариални актове са идентични както в заключението на вещото лице по допуснатата съдебна експертиза, така и в експертната оценка. Вещото лице не е установило относими сделки от посочения период, които не са били включени в пазарните аналози при определяне на оценката.

Настоящият съдебен състав кредитира заключението на вещото лице, с направеното уточнение в открито съдено заседание, касаещо оценката при изключването на посочените цени в решението на Общинския съвет Стара Загора от 2018 год., защото го намира за обективно, компетентно и обосновано. То е изготвено на база на изискванията относно равностойно парично обезщетение в §1а, т.1 от ДР от ЗДС и относно пазарни цени по смисъла на §1а, т.2 от ДР от ЗДС.

 

Определената от вещото лице пазарна оценка за отчуждените ПИ в землището на с. Самуилово, общ. Стара Загора, собственост на жалбоподателя съвпада с оценката, определена с обжалваното решение на Министерски съвет в оспорената част.

По делото не са представени годни доказателства, които да оборват констатациите на административния орган и които да обуславят извод за незаконосъобразност на оспореното решение в частта му относно размера на определеното обезщетение за отчуждената част от процесните имоти.

От изложеното се налага извод, че решението на Министерски съвет в оспорената част е правилно и законосъобразно. Подадената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото и с оглед направеното своевременно искане за присъждане на разноски от ответникът Министерски съвет, както и от заинтересованите страни – Министърът на РРБ и НКЖИ, на всяка от тези страни следва да се присъдят разноски за процесуално представителство.

Следва да се съобрази обстоятелството, че съдебното производство е приключило в две съдебни публични заседания.

На ответника в лицето на Министерски съвет на Република България следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лв. на основание чл.144 АПК, във вр. с чл.78, ал.8 от ГПК, във вр. с чл.37, ал.1 от ЗПП, във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ. Това е минималния предвиден в Наредбата размер и именно той следва да бъде присъден. Аналогични са мотивите за определянето на юрисконсултско възнаграждение за заинтересованите страни в лицето на МРРБ, МТИСТ и НКЖИ.

По изложените съображения и на основание чл. 38, ал. 9 от ЗДС и чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.В.Б.в качеството му на ЗП“Е.В.Б.“ със седалище и адрес на управление, гр. ***, против Решение № 118 от 20.02.2020 г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на Обект Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък Оризово – Михайлово“ от проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“ не територията на Община Братя Даскалови и Община Стара Загора, област Стара Загора. Решението се обжалва в частта относно определената пазарна стойност на частта от отчуждени недвижими имоти, собственост на земеделския производител, а именно:

ПИ с идентификатор 65317.26.128, представляващ НИВА, V категория, в местността „Новините“, находящ се в землището на с. Самуилово, община Стара Загора, с предходен идентификатор 65317.26.10, с обща площ 0,674 дка и цена на обезщетението в размер на 420.54 лв.;

ПИ с идентификатор 65317.26.129, представляващ НИВА, V категория, в местността „Новините“, находящ се в землището на с. Самуилово, община Стара Загора, с предходен идентификатор 65317.26.10, с обща площ 0,702 дка и цена на обезщетението в размер на 438.01 лв.;

ОСЪЖДА Е.В.Б.в качеството му на ЗП“Е.В.Б.“ със седалище и адрес на управление, гр. *** да заплати на Министерски съвет на Република България разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 /сто/ лева.

ОСЪЖДА Е.В.Б.в качеството му на ЗП“Е.В.Б.“ със седалище и адрес на управление, гр. *** да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, представлявано от Министъра П.А.разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 /сто/ лева.

ОСЪЖДА Е.В.Б.в качеството му на ЗП“Е.В.Б.“ със седалище и адрес на управление, гр. *** да заплати на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, представлявано от Министъра Р.Ж.разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 /сто/ лева.

ОСЪЖДА Е.В.Б.в качеството му на ЗП“Е.В.Б.“ със седалище и адрес на управление, гр. *** да заплати на Национална компания „Железопътна инфраструктура“, със седалище и  адрес на управление гр. София, бул.“Мария Луиза“№110, представлявана от Генералния директор К.П.разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 /сто/ лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл.38, ал.8 от ЗДС.

 

                                

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: