Решение по дело №173/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 149
Дата: 12 юли 2021 г. (в сила от 17 ноември 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700173
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И    Е

№149/12.7.2021г.  

 Гр. Ямбол,

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи   състав, в публично заседание на пети юли две хиляди  двадесет и първа година в състав:

 

 

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Стефка Панайотова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 173 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е  образувано по жалба на „****“ ЕООД – Ямбол против Уведомително писмо за отхвърляне на заявка за плащане № 01/28/280720/98657/01 от 10.11.2020 г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.   

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е   незаконосъобразен, тъй като същият е напълно бланкетен и не съдържа никакви факти и обстоятелства, установяващи конкретна фактическа обстановка. Посочено е също, че към момента на доставката на продуктите, всички документи са попълнени и подписани от лице, което е изпълнявало функциите на директор, както и че макар формално да не са спазени изискванията на чл. 11, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема „Училищен плод“ и Схема „Училищно мляко“ (Наредбата), доставките са извършени, продуктите са приети и са предоставени за консумация на децата, като единственото несъответствие е в броя на доставките на прясно пастьоризирано мляко.  Иска се отмяна на обжалваното уведомително писмо и присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание дружеството – жалбоподател „****“  ЕООД, чрез процесуалния си представител поддържа  жалбата изцяло така, както е депозирана.

Ответната страна,  редовно призована, не изпраща процесуален  представител в съдебно заседание, но в постъпилото писмено становище с вх. № 1649/02.07.2021 г.  оспорва подадената жалба, като изразява становище за неоснователност на същата. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.   

След като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

По делото не е спорно, че дружеството – жалбоподател е одобрено за изпълнител по схемите „Училищен плод“  и „Училищно мляко“.

На 10.11.2020 г. дружеството подало заявка за плащане с рег. № 01/28/280720/98657, с която поискало заплащане финансова помощ  на доставените за периода от 01.10.2020 г. до 31.10.2020 г.    мляко и млечни  продукти  в размер на 5 024.05 лева без ДДС   и ДДС в размер на 1 004.81 лева, или за общо 5 340 лева.  Към заявката си дружеството – жалбоподател е представило и предвидените в чл. 18, ал. 3 от Наредбата документи.

Видно от приложените приемно-предавателни протоколи, за периода от 01.10.2020 г. до 31.10.2020 г. дружеството – жалбоподател е извършило доставки на мляко и млечни продукти във всяко от учебните заведения -  ОУ „****“ – Ямбол, ДГ „****“ – Ямбол и ОбУ „****“ – Ямбол, както следва:

-       на 13.10.2020 г. – доставка на кисело мляко;

-       на 15.10.2020 г. – доставка на кисело мляко;

-       на 20.10.2020 г. – доставка на прясно мляко;

-       на 22.10.2020 г. – доставка на кисело мляко;

-       на 23.10.2020 г. – доставка на кашкавал;

-       на 27.10.2020 г. – доставка на кисело мляко и

-       на 29.10.2020 г. – доставка на кашкавал.

С Писмо изх. № 01-2600/928 от 10.02.2021 г., на осн. чл. 18, ал. 6 от Наредбата, „****“ ЕООД е уведомено, че са установени непълноти в подадените документи, като значение за настоящия казус има т. 2 от същото:  „Не е спазено изискването на чл. 11, ал. 1 от наредбата, а именно: „Броят на доставките на сирене и кашкавал не надвишава броя на доставките на прясно пастьоризирано мляко за съответния месец“. Посочено е, че  е необходимо да се предоставят обяснения относно установените несъответствия. В същото писмо дружеството – жалбоподател е уведомено, че в 10 дневен срок от получаването му, следва да бъдат представени в съответната Областна дирекция на ДФ „Земеделие“ всички изискани документи и обяснения, както и че при непредставяне на исканите документи, непълнота и неяснота на заявените данни  и посочените факти и/или непредставяне на исканите документи, необходими за удостоверяване верността на заявените данни до изтичане на посочения срок, ДФ „Земеделие“ ще постанови цялостен или частичен отказ на исканото плащане.    

В отговор на горното писмо, с Уведомително писмо вх. № 02-281-2600/7 от 12.01.2021 г., в т. 2 от същото  „****“ ЕООД е представило следното  обяснение: „С идеална цел, за коректно и добросъвестно изпълнение на Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема „Училищен плод“ и Схема „Училищно мляко“, съм изпълнил всички изисквания и задължения. По чл. 11, ал. 1 неправилно съм разтълкувал посоченото изречение, като отнасящо се и за кисело мляко, което е довело до установеното от Вас несъответствие“.

С  Уведомително писмо за отхвърляне на заявка за плащане № 01/28/280720/98657/01 от 10.11.2020 г. с изх. № 01-2600/928 от 10.02.2021 г. на Зам. изпълнителния Директор на ДФ „Земеделие“,  изплащането на финансовата помощ по схемата „Училищно мляко“ за отчетен период 01.10.2020 г. – 31.10.2020 г. е  отказано. В мотивите към писмото е посочено, че при разглеждане на заявка за плащане № 01/28/280720/98657/01 от 10.11. 2020 г. за същия отчетен период по Схема „Училищно мляко“ е установено, че за всички заявени учебни заведение са извършени следните доставки: 2 бр. доставки на продукт „кашкавал“, 4 бр. доставки на продукт „кисело мляко“  и 1 бр. доставка на продукт „прясно мляко“. Именно това писмо е предмет на жалбата, въз основа на която е образувано настоящото съдебно производство.

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана по   същество обаче, тя се преценя   като НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

 Процедурата за разглеждане на заявките за плащане на финансова помощ по Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведение – Схема „Училищен плод“ и схема „Училищно мляко“ е уредена в разпоредбите на чл. 18 и чл. 19 от същата. Съгласно чл. 18, ал. 1 от Наредбата, одобрените изпълнители по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“ подават в ОД на ДФ „Земеделие“  по тяхното седалище заявки за плащане – на хартиен и електронен носител по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, които следва да съдържат изискуемата информация, посочена в ал. 2 на чл. 18.  В чл. 18, ал. 3 от Наредбата са посочени необходимите документи, които следва да придружават подадените заявки.

Видно от разпоредбата на чл. 18, ал. 6 от Наредбата, когато установи нередовност на подадените документи или непълнота в заявените данни, ДФ „Земеделие“ уведомява заявителя с уведомително писмо, което се изпраща по пощата с обратна разписка. Заявителят в срок до 10 работни дни от деня на получаване на уведомителното писмо може да отстрани констатираните нередовности и/или непълноти чрез предоставяне на обяснения, придружени при необходимост от допълнителни и/или нови документи. Когато заявителят не отстрани констатирана нередовност на документи, непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти и/или не представи исканите обяснения и/или документи, необходими за удостоверяване на верността на заявените данни, до изтичане на посочения срок, ДФ „Земеделие“ отказва изцяло или частично исканото плащане, като взема предвид естеството на неотстранените нередности – непълноти, неясноти и/или липси.

На основание чл. 19, ал. 1 от Наредбата, ДФ „Земеделие“  извършва административна проверка по заявката за плащане, включително дали продуктите, доставени в изпълнение на издадения акт за одобрение, са произведени, съхранявани и опаковани в обекти за производство и/или търговия на едро с храни, регистрирани по реда на чл. 23 от Закона за храните. ДФ „Земеделие“ може да извърши и проверка на място по заявката за плащане. Въз основа на извършените проверки, съгласно ал. 2 от  Наредбата, ДФ „Земеделие“ одобрява или отхвърля изцяло или частично заявката за плащане, за което се уведомява заявителя с уведомително писмо, което се изпраща по пощата с обратна разписка. Уведомителното писмо за пълен или частичен отказ на плащането може да бъде обжалвано от заинтересованите лица по реда на АПК. По силата на чл. 19, ал. 3, т. 2 от Наредбата, ДФ „Земеделие“ отказва изплащането на част или на цялата финансова помощ по заявката за плащане, когато е установено неспазване на изискванията на чл. 9, 10, 11 или 11 а.

В настоящият казус административният орган се позовава на неспазване на изискването на 11, ал. 1 от Наредбата, съобразно което броят на доставките на мляко и млечни продукти на една учебна година е не повече от 50. Най-малко 1/2 от доставките на всеки заявител са прясно пастьоризирано мляко или кисело мляко, като най-малко една доставка месечно е прясно пастьоризирано мляко. Броят на доставките на сирене и кашкавал не надвишава броя на доставките на прясно пастьоризирано мляко за съответния месец. Продуктите се раздават равномерно чрез извършване средно по две доставки на седмица, но не повече от 10 доставки на месец.  

В настоящия казус дружеството – жалбоподател е подало заявка за плащане  по Схема „Училищно мляко“ за сумата от 5 024.05 лева без ДДС.  Извършените доставки обаче, видно от приложените приемно-предавателни протоколи,  не са съобразени с въведеното в чл. 11, ал. 1 от Наредбата изискване, съобразно което броят на доставките на сирене и кашкавал не надвишава броя на доставките на прясно пастьоризирано мляко за съответния месец, като и в трите учебни заведения за времето от 01.10.2020 г. до 31.10.2020 г. са извършени по 2 бр. доставки на кашкавал (на 23.10.2020 г. и на 29.10.2020 г.) и по 1 бр. доставка на прясно пастьоризирано мляко (на 20.10.2020 г.). При това положение изводът на административният орган, че е налице основанието  по чл. 19, ал. 3 т. 2 от Наредбата за отказ да бъде изплатена финансовата помощ, е правилен.   

С оглед гореизложеното съдът намира,  че оспореният административен акт е  напълно законосъобразен.    Подадената против него жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото  и съобразно разпоредбата на чл. 143, ал. 3 от АПК жалбоподателят   следва да бъде осъден да заплати на ДФ „Земеделие“  - София юрисконсултско   възнаграждение в размер на  100 лева, определено  съгласно чл. 24  от Наредбата за заплащане на правната помощ във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК.    

Мотивиран от гореизложеното, ЯАС, първи  състав

  

 

 

 

Р    Е    Ш    И   :

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата   на   „****“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. „****“ № 89, представлявано от управителя Г.И.Г.,***, *, чрез адв. Г.Н.Г.  против  Уведомително писмо за отхвърляне на заявка за плащане № 01/28/280720/98657/01 от 10.11.2020 г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.       

ОСЪЖДА„****“ ЕООД - Ямбол   да заплати на ДФ „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ - София да заплати на сумата от 100 (сто) лева за направените по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

  

 

 

 

                                   СЪДИЯ:/п/не се чете