Решение по дело №58/2021 на Софийски градски съд

Номер на акта: 38
Дата: 27 юли 2022 г.
Съдия: Диляна Господинова
Дело: 20211100800058
Тип на делото: Фирмено дело
Дата на образуване: 27 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 38
гр. София, 27.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО VI-17, в закрито заседание на
двадесет и седми юли през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Диляна Господинова
като разгледа докладваното от Диляна Господинова Фирмено дело №
20211100800058 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 595 и сл. ГПК.
Образувано е по заявление, подадено от Професионален пенсионен фонд „Д.Б.Ж. и
З.“, с което се иска да бъде обявен в регистъра за фондовете за допълнително задължително
пенсионно осигуряване, воден от СГС, Годишния финансов отчет за 2021 г. на
Професионален пенсионен фонд „Д.Б.Ж. и З.“.

Софийски градски съд, след като съобрази искането на заявителя и
приложените към подаденото заявление доказателства, намира следното:
При произнасяне по подадено искане за вписване на определени обстоятелства и
обявяване на акт в регистъра за юридическите лица, който се води към окръжните
съдилища, съдът извършва проверка както на редовността на подаденото заявление – дали
то изхожда от оправомощено лице и е изготвено при спазване на предвидените в закона
форма и ред /чл. 601 ГПК/, а също така и за това дали заявените за вписване обстоятелства
са такива, които подлежат на вписване, съответно дали представените актове са такива,
които подлежат на обявяване, както и дали от представените от заявителя документи се
доказва, че тези обстоятелства са настъпили съответно актовете са приети /чл. 602, ал. 2
ГПК/.
В случая от изложеното от заявителя се установява, че се иска обявяване по
партидата на Професионален пенсионен фонд „Д.Б.Ж. и З.“ на Годишния финансов отчет на
пенсионния фонд за 2021 г.
Предвид така направеното искане съдът първо трябва да отговори на въпроса дали
документът, чието обявяване се иска, е такъв, за който в закона е предвидено, че подлежи на
обявяване в регистъра на фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване,
който се води от съда. В тази връзка следва да се съобрази, че е налице специална законова
уредба, регламентираща кои обстоятелства и актове относно фондовете за допълнително
задължително пенсионно осигуряване, които са универсален и професионален, подлежат на
вписване съответно обявяване в съдебния регистър на този вид юридически лица, която
изключва прилагането на общите правила, предвидени в ЗЮЛНЦ, в който закон се съдържат
1
норми, уреждащи производствата по вписване, обявяване и заличаване в регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел, какъвто характер имат и пенсионните фондове,
доколкото не са търговски дружества. Тази специална уредба се съдържа в Кодекса за
социално осигуряване /КСО/. При тълкуване на всички действащи към момента разпоредби
в КСО, регламентиращи действията, които се извършват в съдебния регистър на
пенсионните фондове, е видно, че липсва такава, която да предвижда, че годишните
финансови отчети на фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване
подлежат на обявяване във водения от съда регистър. В чл. 150, ал. 2 КСО са изброени
изчерпателно обстоятелствата, които подлежат на вписване по партидата на
професионалния пенсионен фонд в регистъра, воден от съда, като в тази разпоредба не е
предвидено на вписване да подлежат конкретни обстоятелства относно финансовото
състояние на фондовете, нито пък е регламентирано обявяване на финансовите отчети на
тези юридически лица, които се съставят в края на всяка една финансова година. В КСО се
съдържат разпоредби, които създават задължения за пенсионноосигурителното търговско
дружество, което е учредител на фонда, касаещи финансовите отчети на фонда, но те не са
свързани с извършване на действия по представяне на тези отчети за обявяване в съдебния
регистър. В чл. 190, ал. 1 КСО е предвидено, че пенсионноосигурителното дружество
представя на Комисията за финансов надзор в срок до три месеца след края на финансовата
година одитираните годишни финансови отчети, придружени с одиторските доклади,
отчетите за надзорни цели и годишните доклади за дейността на дружеството и за
управлението на фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване. В чл.
190, ал. 2 КСО е регламентирано и задължение за пенсионноосигурителното дружество да
публикува на своята страница в интернет в срок до 30 юни на годината, следваща отчетната
година приетите от общото събрание на акционерите одитирани годишни финансови отчети
на дружеството и на управляваните от него фондове за допълнително задължително
пенсионно осигуряване и фондове за извършване на плащания, придружени с одиторските
доклади. С тази норма обаче законодателят не е установил задължение за учредителя на
пенсионния фонд да обяви в съдебния регистър по негова партида съставения и одитиран
годишен финансов отчет на управлявания от него фонд. При тълкуване на разпоребата на
чл. 190, ал. 2 КСО и при съобразяване на факта, че от момента, в който тя е влязла в сила,
който е от 18.11.2018 г., е отменена нормата на чл. 189 КСО, регламентираща задължение за
пенсионноосигурителното дружество да обнародва в „Държавен вестник“ годишния
финансов отчет на управлявания от него пенсионен фонд, съдът намира, че законодателят е
счел, че изискването за публичност на финансовия отчет на фондовете за допълнително
задължително пенсионно осигуряване се осигурява в достатъчна степен с публикуването на
този отчет на интернет страницата на дружеството-учредител, като не е необходимо той да
бъде оповестяван чрез друг способ за придаване на публичност, включително чрез
обнародването му в „Държавен вестник“, което правило е изрично отменено от 18.11.2018 г.
и чрез обявяване в някой публичен регистър, каквото правило не е предвидено изрично в
специалния закон КСО и е недопустимо да се извежда по аналогия с прилагане на
разпоредби, уреждащи производствата по водене на други публични регистри, какъвто е
регистъра на търговските дружества, който се води съобразно нормите на ТЗ и ЗТРРЮЛНЦ.
С оглед горното трябва да се обобщи, че в съдебния регистър на фондовете за
допълнително задължително пенсионно осигуряване, какъвто е и професиналният
пенсионен фонд, не се обявяват годишните финансови отчети на тези фондове. Това
означава, че искането, с което настоящият съдебен състав е сезиран, е за обявяване в
съдебния регистър на фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване,
воден от СГС, по партидата на Професионален пенсионен фонд „Д.Б.Ж. и З.“ на акт, който
не подлежи на обявяване в този регистър. Ето защо и регистърният съд е длъжен да откаже
да извърши исканото обявяване.
Така мотивиран съдът
РЕШИ:
2
ОТКАЗВА да обяви в съдебния регистър на фондовете за допълнително
задължително пенсионно осигуряване към Софийски градски съд по партидата на
Професионален пенсионен фонд „Д.Б.Ж. и З.“ годишния финансов отчет на точва
юридическо лице за 2021 г., който е приложен към заявление с вх. на СГС № 19414/
01.04.2022 г., уточнено с молби с вх. на СГС № 31169/ 23.05.2022 г. и с вх. на СГС № 45415/
18.07.2022 г.

Решението подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд с частна жалба в
едноседмичен срок от съобщаването му на молителя.
Съдия при Софийски градски съд: _______________________
3