Р Е Ш Е Н И Е
N……….
Гр.Варна………………2023 год.
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Варненският административен съд, Първи тричленен състав, в публично заседание на двадесет и шести януари две
хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ИВЕТА ПЕКОВА
ИСКРЕНА ДИМИТРОВА
при секретаря Елена
Воденичарова и при участието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа
докладваното от съдия Пекова к.адм.д. № 2965
по описа на съда за 2022 година,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по
делото е по реда на чл.63В от ЗАНН, вр. чл. 208 и сл. от АПК.
Образувано е по
касационна жалба на заместник-кмета на община Варна, подадена
чрез ю.к.Б. против Решение № 1527/16.11.22г. по НАХД №3878/2022г. на ВРС, 38
състав, с което е отменено НП №100136/26.08.2022г. на зам.кмета на община -
Варна, с което на Е.С.Й. е наложено административно наказание глоба в размер на
300лв. на основание чл.118, ал.1, т.1 от Наредбата за управление на отпадъците
на територията на община Варна.
Касаторът
твърди в жалбата си, че решението на ВРС е неправилно и
незаконосъобразно. Твърди, че изводите на ВРС, че не са налице доказателства
за осъществен състав на нарушение от обективна и субективна страна,
са неправилни. Твърди, че в хода на административнонаказателното
производство по издаване на НП не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, вмененото
във вина на жалбоподателя нарушение е описано пълно и точно, както от
фактическа, така и от правна страна, като е индивидуализирано в степен,
позволяваща на обвиненото лице да го разбере и да организира защитата си.
Посочени са съставомерните признаци на деянието и обстоятелствата, от които
произтича наложеното наказание. Твърди, че в случая,
видно от
събраните в хода на делото доказателства, поставените на пешеходната алея пред община Варна
предмети, представляват именно отпадъци, от които техните притежатели са се
освободили на неразрешено за това място. Присъстващите
служители на ОП „Общинска полиция“ са предупредили
многократно участниците в събитието, че ако не приберат отпадъците си, ще им
бъде наложена санкция, а последните, включително жалбоподателя, не са
изпълнили дадените указания и с действията си са изразили демонстративно именно
намерение да изхвърлят отпадъците си пред сградата на община
Варна. Счита, че събитието, проведеното на
03.08.2022г., притежава характерните признаци на протест
или събрание по смисъла на Закона за събранията, митингите и манифестациите, за
което, съгласно чл.8 от с.з. е предвиден уведомителен режим.
Твърденията, че проведеното събитие представлява т. нар. „флашмоб“ и не се
изисква уведомление са несъстоятелни предвид липсата на подобно понятие, както
в българското законодателство, така и в тълковния речник на Република
България.
Независимо от начина, по който жалбоподателят и участващите в
събитието лица са решили да го нарекат, неговото
провеждане е било незаконосъобразно и в изпълнение
на служебните си задължения административнонаказващият орган е издал
обжалваното наказателно постановление. Счита, че случаят не
е маловажен, предвид демонстративно изразеното чрез организиране на протест, за
който не е уведомен кмета на община Варна, намерение
на жалбоподателя да извърши описаното в акта нарушение.
Моли да бъде отменено решението на ВРС, като бъде потвърдено издаденото НП,
както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави
възражение и за прекомерност в случай, че насрещната страна претендира
разноски за адвокатски хонорар в по-голям размер от минимално предвидения в
Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
Ответникът по жалбата- Е.С.Й.,
чрез процесуалния си представител адв.Г., изразява
становище за неоснователност на жалбата и моли решението на ВРС да бъде
оставено в сила, както и да му бъдат присъдени направените по делото
разноски.
Представителят на ВОП
дава заключение, че жалбата е неоснователна и решението на ВРС като правилно и
законосъобразно следва да бъде оставено в сила.
Съдът, като прецени
събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени
към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа
и правна страна:
Производството пред ВРС
е образувано по жалба на Е.С.Й. против наказателно
постановление №100136/26.08.2022г.
на зам.кмета на община - Варна, с което му е наложено административно наказание
глоба в размер на 300лв. на основание чл.118, ал.1, т.1 от Наредбата за
управление на отпадъците на територията на община Варна.
За да се произнесе по спора районният съд е установил от
фактическа страна, че на 03.08.2022г. пред сградата на община Варна е било
проведено събитие – флашмоб, по повод протест на граждани срещу това как се
събира боклука в гр. Варна. Около 08,30 часа служители към общината, сред които
св. С., по сигнал относно събитието, получен предния ден, посетили мястото на
събитието, където възприела 5-6 човека, които протестирали, сред които и въззивникът
Й.. Протестиращите носели торби и кашони с надписи „Смет за кмет“, които
оставили пред сградата на община Варна, въпреки, че били предупредени от
служителите на общината, че ако го направят ще бъдат глобени. На Й. бил
съставен АУАН. След като протеста приключил, протестиращите взели и отнесли със
себе си оставените по- рано торби и кашони. В съставеният на 03.08.2022г. акт
за установяване на административно нарушение срещу въззивинка било прието за
установено, че е изхвърлил отпадъци от опаковки на неразрешени за това места –
на самата пешеходна алея пред сградата на община Варна. Деянието било
квалифицирано по чл. 10 т.1 вр. чл.118 ал.1 от Наредба за управление на
отпадъците на територията на община Варна. В графата за възражения въззивника
вписал, че е носил свой личен багаж, който оставил на земята, докато си почива.
В срок били депозирани и допълнителни възражения по
административнонаказателната преписка, които били счетени за неоснователни. Въз
основа на съставения АУАН било издадено обжалваното НП.
Сезираният
със спора съд е приел в мотивите си, че от събраните доказателства не се
установява от обективна и субективна страна да е осъществен състав на
нарушение, като съгласно показанията на св. С. и св.Р. на 03.08.2022г. е било
проведено мероприятие – протест, при което за визуализация на проблем в града
според протестиращите, са били използвани кашони и торби, с поставени върху тях
надписи „смет за кмет“ и други, които са били поставени на земята и след
провеждане на мероприятието са били отнесени от протестиращите. Свидетелите са
категорични относно обстоятелството, че протестиращите не са изхвърляли и
разпръсквали отпадъци и съотнесени към разпоредбата на чл.10 от наредбата,
действията на въззивника по поставяне на вещи, обективиращи отношението му към
сметосъбирането на територията на гр. Варна и последващото отнасяне на такива
вещи, не припокриват описания в текста от наредбата фактически състав. ВРС е
приел и че липсва и умисъл за изхвърляне на отпадъци на неразрешени за това
места, доколкото от всички събрани по делото доказателства се установява, че се
касае за мероприятие – протест срещу сметосъбирането.
Касационната
жалба е подадена в срок,
от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради
което е допустима за
разглеждане.
Разгледана по същество, настоящата инстанция намира следното:
Решението на ВРС е правилно.
Настоящата инстанция споделя изцяло
установената от районния съд фактическа обстановка и правните му изводи за
незаконосъобразност на НП.
В съставения АУАН е прието, че Й. на 03.08.2022г.
е изхвърлил отпадъци от опаковки на неразрешени за това места, а именно
пешеходната алея пред сградата на община Варна- нарушение по чл.10 т.1 вр.
чл.118, ал.1 т.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на
община Варна.
Съгласно чл.10 т.1 от наредбата се
забранява замърсяването с отпадъци на териториите за обществено ползване,
улици, тротоари, площади, зони за отдих и развлечения, тревни площи,
междублокови пространства, както и изхвърляне на отпадъци на неразрешени за
това места.
Както правилно и законосъобразно е
приел ВРС, в случая от събраните по делото доказателства не се установява, че
наказаното лице е осъществило състав на нарушение по чл.10 т.1 от наредбата. Й.
е участвал в мероприятие, свързано с проблем относно сметосъбирането и кашоните
и торбите са били използвани именно във връзка с това мероприятие, а след
неговото провеждане са били отнесени от участниците в него, включително и Й..
Не се установи Й. да е изхвърлил отпадъци на неразрешено място и че по какъвто
и да е начин е нарушил забраната по чл.10 т.1 от наредбата.
Съгласно чл.6 ЗАНН
административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което
нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е
обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен
ред. Административно наказание се налага на нарушителя за конкретно извършено
от него нарушение, а в случая не се установи да е извършено такова.
Обстоятелството дали
мероприятието е извършено при спазване на изискванията за провеждането му е
ирелевантно в случая, доколкото на Й. с издаденото НП не е вменено такова
нарушение.
Предвид
горното като е отменил НП ВРС е постановил правилен и
законосъобразен акт, който следва да бъде оставен в сила.
При
този изход на спора и предвид направеното искане на ответната страна следва да
бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 400лв.- адвокатско
възнаграждение.
Водим от
горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН, настоящият
състав на Административен съд Варна
Р Е Ш
И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №
1527/16.11.22г. по НАХД №3878/2022г. на ВРС, 38 състав.
ОСЪЖДА община Варна да заплати на Е.С.Й.,
ЕГН ********** сумата от 400лв.,
представляваща разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.