Решение по дело №232/2024 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 1124
Дата: 30 август 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247120700232
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1124

Кърджали, 30.08.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кърджали - II състав, в съдебно заседание на шести август две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ВИКТОР АТАНАСОВ
   

При секретар МАРИАНА КАДИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВИКТОР АТАНАСОВ административно дело № 20247120700232 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е административно, по реда на Раздел І/първи/ на Глава Х/чл.145 и следв./ от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/, във вр. с чл.76, ал.5, във вр. с ал.3 от ЗЗО.

Образувано е по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление – [населено място], [улица], с ЕИК ***, представлявана от изпълнителния директор Т. Д. Ч. от [населено място], против Заповед за налагане на санкции №РД-21-144 от 30.05.2024 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, в частта й по т.1 и т.2, с които, на жалбоподателя са наложени санкции - финансова неустойка, в размер на 200.00/лева/ с всяка от тях или общо в размер на 400.00/четиристотин/ лева, за констатирани общо 2/два/ броя нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, като със същата заповед, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил сумата на наложените санкции да се преведе по банков път, по посочената банкова сметка, в срок от 14/четиринадесет/ дни от получаването на заповедта с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора на изпълнителя на медицинска помощ с НЗОК.

Жалбоподателят заявява в жалбата, че счита така издадената заповед за налагане на санкции по т.1 и т.2 за незаконосъобразна, поради което я обжалва пред съда в тези й части с молба да бъде отменена, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, като моли да му бъдат присъдени и направените по делото разноски. Твърди, че дейностите в описаните и обжалвани в заповедта случаи са действително и реално извършени при спазване изискванията на НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год. и ЗЗО, както и че са спазени изискванията за хоспитализация и дехоспитализация на пациентите, заложени в диагностично-лечебния алгоритъм на съответните клинични пътеки. Твърди също, че при извършването на проверката, по повод на която е издадена атакуваната заповед, АНО допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които опорочават цялото административно производство и налагат отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. С оглед на изложеното, жалбоподателят моли съда да отмени Заповед за налагане на санкции №РД-21-144 от 30.05.2024 год. на директора на РЗОК - Кърджали в атакуваните й части, касаещи т.1 и т.2, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, като отново моли за присъждане и на направените по делото разноски. В жалбата заявява, че допълнителни съображения в подкрепа на твърденията си ще представи в съдебно заседание, а за изясняване на делото от фактическа и правна страна, моли да се изиска от РЗОК - Кърджали цялата преписка по повод извършената проверка на дружеството. Към жалбата прилага писмени доказателства.

Редовно призован за съдебно заседание, жалбоподателят - Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление – [населено място], [улица], с ЕИК ***, не се представлява. От упълномощения му процесуален представител – адв.Н. М. от АК – ***, преди съдебното заседание е постъпила писмена молба, в която същият заявява, че поддържа депозираната жалба против Заповед за налагане на санкции №РД-21-144 от 30.05.2024 год. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.1 и т.2. Допълва съображенията съображенията за незаконосъобразност на обжалваната заповед, като категорично заявява от името на лечебното заведение, че по отношение на ЗОЛ А. Р. И., ИЗ №***, *** резултат „***“, с МКБ ***, представлявал *** и не се изисквало пациентът да бъде насочен към *** комисия. Моля в случай на нужда и в съответствие с разпоредбата на чл.171, ал.4 от АПК, да му бъде указана доказателствената тежест, както и за кои обстоятелства от значение за делото следва да посочат допълнително доказателства.

Ответникът по жалбата - директорът на РЗОК – Кърджали, редовно призован за съдебните заседания, не се явява, представлява се редовно упълномощен процесуален представител – гл.юрк.К. С., която оспорва жалбата и счита същата за неоснователна, като намира заповедта в оспорените й части за законосъобразна. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата на Т. Ч. - изпълнителен директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, като неоснователна и да потвърди Заповед за налагане на санкции с Изх.№РД-21-21-144 от 30.05.2024 год. на директора на РЗОК - Кърджали, в атакуваните й части, касаещи т.1, т.2 и т.4, като законосъобразна, издадена при спазване на материалния закон и административнопроизводствените правила. Подробни съображения в подкрепа на заповедта в атакуваните й части излага в писмена защита, която представя в съдебно заседание. С писмената защита претендира и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, прие за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно приложимата редакция на разпоредбата на чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ (Предишна ал.3 – ДВ, бр.102 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.), санкциите, наложени по реда на чл.74 и на чл.76, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗЗО, подлежат на съдебно обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс, т.е. пред съответния административен срок и в 14-дневен срок от съобщаването на заповедта за налагане на санкции, съгласно нормата на чл.149, ал.1 от АПК. В случая, видно от приложения по делото заверен препис от разписка от 05.06.2024 год. към оспорената заповед/л.17/, последната е връчена, срещу подпис, на изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД [населено място] – д-р Т. Ч., на същата дата - 05.06.2024 год., като връчването е удостоверено с посочване на трите имена и подписа на длъжностното лице от РЗОК – Кърджали, което е връчило екземпляр от заповедта на представляващия дружеството - жалбоподател. Видно от положения върху самата жалба щемпел, същата е постъпила при административния орган, чийто акт се оспорва, на 14.06.2024 год., регистрирана в деловодството му с Вх.№29-02-449 от същата дата/л.3/, т.е. жалбата е подадена на 9-ия/деветия/ ден след връчването и получаването на екземпляр от заповедта. При това положение съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения 14/четиринадесет/-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, по предвидения в закона ред и от лице – в случая търговско дружество - АД, което е лечебно заведение и което е изпълнител по договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и клинични процедури, чиито имуществени интереси са пряко засегнати от оспорения административен акт, т.е. налице е типичната процесуална легитимация. Ето защо съдът счита, че така подадената жалба е допустима – подадена е в срок, по предвидения в закона ред и форма и от лице, което с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването, след като са засегнати негови законни интереси.

От събраните и приобщени по делото доказателства, от фактическа страна съдът намира за установено следното:

По делото е приложено извлечение от 25.06.2024 год. от Търговския регистър за актуално правно състояние на жалбоподателя „Многопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление – [населено място], [улица], с ЕИК ***/л.117-л.118/, от което е видно, че жалбоподателят е вписан в търговския регистър като акционерно дружество, с посоченото наименование, седалище и адрес на управление – [населено място], [улица], с ЕИК *** и е с основен предмет на дейност/Основна икономическа дейност по КИД/ „Осъществяване на болнична помощ”, като същият се управлява от тричленен съвет на директорите и се представлява от изпълнителния му директор - д-р Т. Д. Ч. от [населено място].

По преписката е приложен и е приет като доказателство по делото Договор №*** от *** год. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури и извършване на клинични процедури/л.66-л.106/, сключен на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с НРД за медицинските дейност за 2023 - 2025 год., между Национална здравноосигурителна каса/НЗОК/, представлявана от директора на РЗОК – Кърджали, от една страна като възложител и Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление – [населено място], [улица], с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Д. Ч., с Разрешение №*** от *** год. за осъществяване на лечебна дейност, издадено от министъра на здравеопазването и Регистрационен №*** от регистъра на МЗ на лечебното заведение за болнична помощ по чл.9, ал.1 от ЗЛЗ, като изпълнител, от чл.1, ал.1, т.1 на който се установява, че изпълнителят - жалбоподател в настоящото производство, е поел задължението да оказва: 1. на здравноосигурени лица (ЗОЛ), на здравно неосигурени лица по §2, ал.1 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса (ЗБНЗОК) за 2023 год., (за акушерска помощ по чл.82, ал.1, т.2 от Закона за здравето (33) и на лицата по §7, ал.1 от ЗБНЗОК за 2023 год., медицинска помощ по клинични пътеки/КП/ от Приложение №17 „Клинични пътеки“ на НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., като всички клинични пътеки, по които жалбоподателят е поел задължението да оказва медицинска помощ, са подробно описани в Раздел І, Чл.1, ал.1, т.1 Предмет на договора; от чл.1, ал.1, т.2 на договора се установява, че изпълнителят - жалбоподател в настоящото производство, е поел задължението да оказва: 2. на ЗОЛ, и на лицата по §7, ал.1 от ЗБНЗОК за 2023 год., медицински дейности по амбулаторни процедури/АПр/ от Приложение №18 „Амбулаторни процедури“ на НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., като всички амбулаторни процедури, по които жалбоподателят е поел задължението да оказва медицинска помощ, са подробно описани в Раздел І, Чл.1, ал.1, т.2 от договора; от чл.1, ал.1, т.3 на договора се установява, че изпълнителят - жалбоподател в настоящото производство, е поел задължението да оказва: 3. на ЗОЛ, на здравно неосигурени лица по §2, ал.1 от ЗБНЗОК за 2023 год. (за интензивни грижи) и на лицата по §7, ал.1 от ЗБНЗОК за 2023 год., медицинска помощ по клинични процедури/КПр/ от Приложение №19 „Клинични процедури“ на НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., като всички клинични процедури, по които жалбоподателят е поел задължението да оказва медицинска помощ, са подробно описани в Раздел І, Чл.1, ал.1, т.3 от договора. Възложителят, съгласно ал.2 на чл.1 от договора, се е задължил да заплаща дейностите по ал.1, съгласно глава деветнадесета, раздел VI, VIII и XI от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., като съгласно ал.3 на чл.1, изпълнителят осъществява дейността по ал.1 съгласно изискванията на ЗЛЗ, ЗЗО, ЗЗ, ЗБНЗОК за 2023 год., подзаконовите нормативни актове по прилагането им, Кодекси на професионалната етика, НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год. В §2 от ПЗР към договора е посочено, че в съответствие с §4 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., договорът влиза в сила, както следва: 1. от 1 септември 2023 год. и 2. от датата на подписване - 26.10.2023 год., по отношение на посочените в тази точка три клинични пътеки и една амбулаторна процедура.

Видно от приложената и приета като доказателство по делото Заповед №РД-20-96 от 14.03.2024 год. на директора на РЗОК - Кърджали/л.64/, със същата, на основание чл.20, ал.1, т.2, във връзка с чл.72, ал.2 и ал.3 от ЗЗО, чл.97, чл.94, чл.98 и чл.99, чл.433 и чл.434 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., е било разпоредено извършването на пълна проверка от служители на РЗОК - Кърджали, за времето от 14.03.2024 год. до 01.05.2024 год., на лечебното заведение за болнична помощ „Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД, с месторазположение – [населено място], [улица], представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Ч., със задача: Проверка по изпълнението на изискванията на НРД за медицинските дейности за 2023 – 2025 год., Индивидуалния договор/ИД/ №*** от *** год. и ЗЗО, във връзка с чл.12 и чл.13 от Правила за условията и реда за прилагане на ч.4, ал.1, ал.2 и ал.3 от Закона за бюджета на НЗОК за 2024 год., като със същата заповед е определен поименно и персоналния състав на проверяващия екип, както и е разпоредено, проверката да се извърши при спазване изискванията на Инструкция №РД-16-46 от 03.07.2023 год. на НЗОК за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72, ал.2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО и ЗАНН. Така издадената заповед е връчена, срещу подпис, на упълномощен представител на проверяваното лечебно заведение – д-р М. З. – заместник-директор на „Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД, на датата 14.03.2024 год., видно от извършеното отбелязване върху самата заповед, като следва да се посочи, че последният е упълномощен от изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД [населено място], с пълномощно с нотариална заверка на подписа с Рег.№*** от *** год. на нотариус Л. Т., с рег.№*** на Нотариалната камара/л.65/, с изричното правомощие да го представлява лично и с подписа си в качеството му на изпълнителен директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД [населено място] пред НЗОК/РЗОК – Кърджали и да съгласува, получава и подписва от името на изпълнителния директор на лечебното заведение съставени от НЗОК/РЗОК – Кърджали, АУАН, издадени заповеди за налагане на санкции, наказателни постановления, договори и всички други документи, издадени от НЗОК/РЗОК – Кърджали, свързани с работния процес на лечебното заведение. представлява МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД [населено място] и лично изпълнителния директор пред НЗОК/РЗОК – Кърджали и да получава и подписва от името на изпълнителния директор на лечебното заведение издадени наказателни постановления и заповеди за налагане на санкции, договори и други документи, свързани с работния процес на лечебното заведение.

От приложения и приет като доказателство по делото Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 год./л.46-л.52/ е видно, че проверяващият екип, състоящ се от четирима контрольори в РЗОК - Кърджали, при извършената проверка на дейността на лечебното заведение в периода 14.03.2024 год. до 18.04.2024 год., на основание Заповед №РД-20-96 от 14.03.2024 год. на директора на РЗОК – Кърджали, при проверката на дейността на лечебното заведение за периода 01.12.2023 год. - 31.12.2023 год. е проверил 800 броя ИЗ, по описаните клинични пътеки и е установил общо 10/десет/ нарушения, а при проверката на дейността на лечебното заведение за периода 01.02.2024 год. - 28.02.2024 год. е проверил 541 броя ИЗ, по описаните клинични пътеки. При проверката проверяващият екип е установил общо 18/осемнадесет/ нарушения, от които, 6/шест/ нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описани от т.1.1. до т.1.6. от протокола, 11/единадесет/ нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация, описани от т.2.1. до т.2.11. от протокола и 1/едно/нарушение, касаещо неоснователно заплащане от ЗОЛ на потребителска такса по чл.37, ал.1 от ЗЗО.

Първото от констатираните нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описано в т.1.1. от протокола, касае отчетен случай по КП №222 „***“, с ИЗ №*** на ЗОЛ А. Р. И., ЕГН *** ***, с пролежани леглодни от *** год. до *** год., като е посочено, че на 16.12.2023 год. са нарушени условията и реда за оказване на медицинска помощ в отделението *** на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД [населено място], [улица], [област]. Описано е, че видно от медицинската документация/епикриза/ е констатирано, че пациентът не е насочен към *** комисия, предвид приложения в ИЗ *** резултат: „***.“. Посочено е, че в т.7 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим“ на КП №222 към Приложение №17 „Клинични пътеки“ към НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., в частта „Оценка на потребностите от диагностични, лечебни и рехабилитационни дейности и услуги след приключване на хоспитализацията“ е записано: - контролни прегледи в лечебното заведение; - продължаване на лечението, в т.ч. ***. Посочено е, че на основание чл.324, т.20 от НРД за МД за 2023 - 2025 год., изпълнителят на БМП следва, в случай, че пациентът се изписва с диагноза на заболяване, включена в Наредба №8 от 2016 год., да го насочи за диспансерно наблюдение и че МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД [населено място] следва да спазва установените изисквания за оказване на медицинска помощ и да насочи пациента към *** комисия (съгласно медицински стандарт „***“) на лечебно заведение или обединение, с възможности за комплексно лечение в случаите ***. Отразено е също, че съгласно чл.309 от НРД за МД за 2023 - 2025 год., изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента, прилага утвърдени начини на действие, съобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр и КПр.

Второто от констатираните нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описано в т.1.2. от протокола, касае отчетен случай по КП №163 „***“, с ИЗ №*** на ЗОЛ Ф. Ю. Ю., ЕГН *** ***, с пролежани леглодни от *** год. до *** год., като е посочено, че на 07.12.2023 год. са нарушени условията и реда за оказване на медицинска помощ в Отделението *** на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД [населено място], [улица], [област]. Описано е, че видно от медицинската документация/епикриза/ е констатирано, че пациентът не е насочен към *** комисия, предвид приложения в ИЗ *** резултат: ***. Посочено е, че на основание чл.324, т.20 от НРД за МД за 2023 - 2025 год., изпълнителят на БМП следва, в случай че пациентът се изписва с диагноза на заболяване, включена в Наредба №8 от 2016 год., да го насочи за диспансерно наблюдение и че МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД [населено място] следва да спазва установените изисквания за оказване на медицинска помощ и да насочи пациента към *** комисия (съгласно медицински стандарт „***“) на лечебно заведение или обединение, с възможности за комплексно лечение в случаите ***. Отразено е също, че съгласно чл.309 от НРД за МД за 2023 - 2025 год., изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента, прилага утвърдени начини на действие, съобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр и КПр.

По отношение и на двата случая – по т.1.1. и по т.1.2. от протокола, от проверяващия екип е прието, че описаното представлява нарушение на изискванията на чл.309, чл.324, т.20, във връзка с чл.374, ал.1, т.1, б.„з“ от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО.

Екземпляр от изготвеният Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 год. е бил връчен, срещу подпис, на упълномощен представител на проверяваното лечебно заведение – д-р М. З. – заместник-директор на „Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД, на датата 26.04.2024 год., като в края на протокола изрично е указано, че ИМП - обект на проверката, има право да даде писмено становище пред директора на РЗОК по направените в протокола констатации, в 7/седем/-дневен срок от връчването му.

Провереното лечебното заведение – изпълнител по договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки - Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД [населено място], представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Д. Ч., е депозирало в указания 7/седем/-дневен срок писмено становище с Изх.№1719/07.05.2024 год., до директора на РЗОК – Кърджали, с Вх.№29-02-358/07.05.2024 год. на РЗОК – Кърджали/л.42/. В становището счита, че посочените от проверяващия екип констатации в оспорвания протокол за описаните случаи по точки 1.1., 1.3., 1.4. и 1.6., са неправилни, недоказани и незаконосъобразни, като не е изразено становище и не се оспорват констатациите по т.1.2. от Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 год. По отношение констатациите по т.1.1. в становището се сочи, че за този случай се твърди, че пациентът с ИЗ №***/*** год. и ЕГН *** ***, не е насочен към *** комисия, като е изложен довод, че *** резултат „***”, с МКБ ***, е *** и не се изисква пациентът да бъде насочен към *** комисия. С оглед на изложеното в становището ИБМП моли да бъдат обсъдени представените възражения и аргументи и да бъдат отменени констатациите за нарушения по цитираните в писменото становище точки от Протокол № ПП-140/18.04.2024 година.

Със съпроводително писмо Изх.№69-01-107/08.05.2024 год. на директора на РЗОК – Кърджали, до РК – Кърджали на БЛС/л.41/, съгласно чл.18, ал.4, ал.5, ал.6 и ал.7 от Инструкция №РД-16-46 от 03.07.2023 год. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72, ал.2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 от ЗЗО, на РК – Кърджали на БЛС е предоставено копие на Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 год. с резултатите от извършена проверка на лечебно заведение на МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски“ АД [населено място], по изпълнение на изискванията на ЗЗО, НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год. и сключения Индивидуален договор.

Със съпроводително писмо Изх.№29-98-4/08.05.2024 год. на директора на РЗОК – Кърджали/л.32/, съгласно чл.464, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2023 – 2025 год., на Арбитражната комисия при РЗОК - Кърджали е представена преписката от извършена проверка на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, с внесеното писмено становище с Вх.№29-02-358/07.05.2024 год. по чл.443 от НРД за медицинските дейности за 2023 – 2025 год., от д-р Т. Д. Ч. - изпълнителен директор, по т.1.1., т.1.3., т. 1.4. и по т.1.6. от Протокол за извършената проверка №ПП-140 от 18.04.2024 год., като към писмото е приложен и Доклад Вх.№ДЗ-374/08.05.2024 год. на РЗОК – Кърджали, изготвен от проверяващия екип, до Директора на РЗОК – Кърджали/л.33-л.40/.

Със Заповед №РД-09-112 от 20.05.2024 год. на директора на РЗОК – Кърджали/л.31/, на основание чл.20, ал.1, т.2 и чл.75 от Закона за здравното осигуряване, чл.466, ал.3 и ал.4 от Правилата за работа на арбитражните комисии/Глава XXI, Раздел IV от НРД за медицинските дейности за 2023 – 2025 год./ и писмо на директора на РЗОК - Кърджали с Изх.№29-98-4/08.05.2024 год., е назначена Арбитражна комисия за провеждане на редовно заседание, в шестчленен, поименно определен, състав, в т.ч. трима представители на РЗОК – Кърджали и трима представители на РК на БЛС – Кърджали, съобразно правилото на чл.75, ал.3 и ал.4 от ЗЗО.

По административната преписка е приложен Протокол №2 от 21.05.2024 год. от заседание на Арбитражна комисия по чл.75 от ЗЗО, проведено на същата дата, от 13:00 часа, относно оспорени констатации на длъжностни лица по чл.72, ал. 2 от ЗЗО - контрольори от РЗОК – Кърджали, с Вх.№29-98-5/21.05.2024 год. на РЗОК – Кърджали/л.28-л.30/. Видно от съдържанието на този протокол, на това заседание на Арбитражната комисия е било разгледано и становището с Вх.№29-02-358/07.05.2024 год. на РЗОК - Кърджали, от д-р Т. Д. Ч. - изпълнителен директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД [населено място], вкл. и в частта му относно т.1.1. от Протокола за извършената проверка №ПП-140 от 18.04.2024 год. В Протокол №2 от 21.05.2024 год. от заседание на Арбитражна комисия е отразено, че при установяване на фактите по спора, комисията е разгледала следните документи: 1. Протокол №ПП-140/18.04.2024 год. с приложената документация към него и 2. Писменото становище с Вх.№29-02-358/07.05.2024 год. по описа на РЗОК – Кърджали, от д-р Т. Ч. - изпълнителен директор МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, като при разглеждане на спора комисията е решила, че приложените документи са достатъчни за изясняване на фактите по преписката. Посочено е, че след като са били обсъдени констатациите от Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 год. и представените обстоятелства с горепосоченото становище, се е пристъпило към явно гласуване. Отразени са резултати от гласуването: по т.1.1., т.1.3., т.1.4. и по т.1.6. от протокола, резултатът е 6 гласа - ЗА, т.е. има извършено нарушение и 0 гласа против, т.е. няма извършено такова. В протокола е отразено, че членовете на комисията са потвърдили констатациите на длъжностните лица - служители на РЗОК - Кърджали и че Арбитражната комисия се произнесла с Решение №3 от 21.05.2024 год. по предмета на спора.

По преписката е приложено и Решение №3 от 21.05.2024 год. на Арбитражната комисия по чл.75 от ЗЗО, с Вх.№29-98-7/21.05.2024 год. на РЗОК – Кърджали/л.26-л.27/, във връзка с проведено на 21.05.2024 год. заседание на Арбитражната комисия. В решението е посочено, че след като са се запознали и са обсъдили приложените документи по преписката и като са взели под внимание и възражението от д-р Т. Ч. - изпълнителен директор МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“АД [населено място], членовете на Арбитражната комисия са гласували, при резултати от гласуването: По т.1.1., т.1.3., т.1.4. и по т.1.6. от протокола, резултатът е 6 гласа – „ЗА“, т.е. има извършено нарушение и 0 глас „против“, т.е. няма извършено такова. Посочено е, че членовете на комисията потвърждават констатациите на контрольорите - длъжностни лица от РЗОК – Кърджали, като са изложени и мотиви за това. Относно случая по т.1.1. от Протокол са възпроизведени констатациите на контрольорите от РЗОК – Кърджали, като ясно е посочено, че видно от горепосоченото, при *** резултат: „***“, съгласно нормативните разпоредби пациентът категорично подлежи на диспансеризация и е следвало да бъде насочен към *** комисия, с възможности за комплексно лечение на пациента в случая на ***. В допълнение Комисията е намерила за нужно да отбележи, че следва да се посочат становища ***. Арбитражната комисия е приела, че в описания случай по т.1.1. от протокола са нарушени изискванията на чл.309, чл.324, т.20, във връзка с чл.374, ал.1, т.1, б.„з“ от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО. Накрая в това решение отново е посочено, че по изложените съображения по предмета на спора, Арбитражната комисия в посочения по-горе състав е решила:

Потвърждава констатациите по т.1.1., т.1.3., т.1.4. и по т.1.6 от Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 година.

По административната преписка е приложен още един доклад от четиричленния проверяващ екип, до директора на РЗОК – Кърджали, с Вх.№ДЗ-413/28.05.2024 год./л.19-л.25/, относно: Определяне вида и размера на санкциите, във връзка с констатирани нарушения при извършена проверка в изпълнение на Заповед №РД-20-96 от 14.03.2024 год. на директора на РЗОК - Кърджали, подадено Становище от ЛЗБП и Решение №3 от 21.05.2024 год. на Арбитражната комисия, в който доклад отново са описани констатираните нарушения, тяхната квалификация, както и предвидените за тях размери на санкциите. Приложен и още един доклад от четиричленния проверяващ екип, до директора на РЗОК – Кърджали, с Вх.№ДЗ-429/30.05.2024 год./л.18/, относно: Изготвяне на проект на Заповед за налагане на санкция, във връзка с извършена проверка в изпълнение на Заповед №РД-20-96 от 14.03.2024 год. на директора на РЗОК - Кърджали и определен вид и размер на санкциите, във връзка с констатирани нарушения.

В този доклад е отразено, че във връзка с внесено становище с Вх.№29-02-358 от 07.05.2024 год. по чл.443 от НРД за медицинските дейности за 2023 – 2025 год. от д-р Т. Ч. - изпълнителен директор, срещу т.1.1., т.1.3., т.1.4. и т.1.6. от Протокол №ПП-140/18.05.2024 год., съгласно чл.464, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., преписката от извършена проверка на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД е изпратена на Арбитражна комисия при РЗОК - Кърджали по чл.466, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год. и че Арбитражната комисия, на свое заседание, след запознаване и обсъждане на приложените документи по преписката с Протокол №2 от 21.05.2024 год., се е произнесла по предмета на спора с Решение №3 от 21.05.2024 год., като членовете на комисията потвърждават констатациите на длъжностните лица - служителите на РЗОК. В доклада е отразено, че на основание чл.76, ал.2 от Закона за здравното осигуряване, чл.55, ал.2, т.2, т.3, т.5 и 66 от ЗЗО, чл.465, ал.1, чл.455, ал.3 и чл.457, ал.3 от НРД за медицински дейности за 2023 - 2025 год., предвид извършена проверка на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, с месторазположение: [населено място], [улица], [област], представлявано от д-р Т. Ч. - изпълнителен директор, по Заповед №РД-20-96 от 14.03.2024 год. на директора на РЗОК - Кърджали, нарушенията констатирани в Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 год. и определен вид и размер на санкциите от директора на РЗОК - Кърджали, проверяващият екип е изготвил проект на мотивирана Заповед за налагане на санкции, в определения срок по Инструкция №РД-16-46 от 03.07.2023 год. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72, ал.2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 от ЗЗО, приложен към доклада.

Така, в крайна сметка, на основание чл.76, ал.2 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), чл.55, ал.2, т.2, т.3, т.5 и т.6б от ЗЗО, чл.465, ал.1, чл.455, ал.3, чл.457, ал.3 от НРД за медицински дейности за 2023 - 2025 год., от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали е издадена и Заповед за налагане на санкции №РД-21-144 от 30.05.2024 год./л.10-л.16/, оспорена с жалбата, задвижила настоящото производство, само в частта й по т.1 и т.2. Следва да се отбележи, че с тази заповед са наложени санкции – финансови неустойки, общо в размер на 3600/три хиляди и шестстостин / лева, за описаните в заповедта 18/осемнадесет/ нарушения, първите шест от които/от т.1 до т.6/ – нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, следващите единадесет/от т.7 до т.17 вкл./ – нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация и последните две нарушения/по т.18/ – за неоснователно заплащане от ЗОЛ на потребителска такса по чл.37, ал.1 от ЗЗО, за всяко едно от които осемнадесет нарушения е наложена санкция – финансова неустойка, в размер на 200/двеста/ лева.

В мотивите на заповедта е отразено, че е извършена проверка на лечебно заведение за болнична помощ/БП/ МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД, представлявано от д-р Т. Ч. - изпълнителен директор, по Заповед №РД-20-96 от 14.03.2024 год. на директора на РЗОК - Кърджали и нарушенията са констатирани в Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 год., както и че внесено Становище с Вх.№29-02-358/07.05.2024 год. по описа на РЗОК – Кърджали, от изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД и че е налице Решение на Арбитражната комисия №3 от 21.05.2024 год., с което членовете на комисията потвърждават изцяло констатациите на контрольорите - длъжностни лица от РЗОК – Кърджали.

В мотивите на заповедта, т.е. като фактически основания за издаването на същата, в частта й по оспорените т.1 и т.2 от същата, са възпроизведени дословно описаните в Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 год., констатации по двата отчетени случая, съответно по т.1 - по КП №222 „***“, с ИЗ № *** на ЗОЛ А. Р. И., ЕГН*** *** и по т.2 – по КП №163 „***“, с ИЗ №*** на ЗОЛ Ф. Ю. Ю., ЕГН *** ***, при които са констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ. По отношение и на двата случая е посочено, че описаното в тях представлява нарушение на изискванията на чл.309, чл.324, т.20, във връзка с чл.374, ал.1, т.1, б.„з“ от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год. , във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО, като и в двата случая е посочено също така, че нарушението не е извършено при условията на повторност.

От фактическа страна, в двата случая - по оспорените т.1 и т.2 от заповедта, са възпроизведени дословно констатациите на контрольорите от РЗОК – Кърджали, описани в т.1.1. и в т.1.2. от Протокол №ПП-140 от 18.04.2024 год., като и в двата случая в заповедта е посочено, че на основание чл.324, т.20 от НРД за МД за 2023 - 2025 год., изпълнителят на БМП следва, в случай че пациентът се изписва с диагноза на заболяване, включена в Наредба №8 от 2016 год., да го насочи за диспансерно наблюдение и че МБАЛ ,Д-р Атанас Дафовски“ АД следва да спазва установените изисквания за оказване на медицинска помощ и да насочи пациента към *** комисия (съгласно медицински стандарт „***”) на лечебно заведение или обединение, с възможности за комплексно лечение в случаите ***. И по двете точки е прието, че описаното представлява нарушение на изискванията на чл.309, чл.324, т.20, във връзка с чл.374, ал.1, т.1, б.„з“ от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год. , във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО и че нарушението не е извършено при условията на повторност. Така, за всяко едно от тези две нарушения, с оспорените точки 1 и 2 от заповедта е наложена санкция – финансова неустойка, в размер на 200.00/двеста/ лева.

При така установеното от фактическа страна и след преценка и анализ на приобщените по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, при извършената служебна проверка, съгласно чл.168 от АПК, за законосъобразност на оспорената заповед за налагане на санкции, на всички основания по чл.146 от АПК, съдът намира жалбата за НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съображенията в тази насока са следните:

Съдът намира най-напред, че не се установяват пороци, обосноваващи нищожност на оспорения административен акт.

Съгласно разпоредбата на чл.72, ал.2 от ЗЗО, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, като управителят на НЗОК или оправомощено от него длъжностно лице може със заповед да разпореди извършване на проверка от контрольори от РЗОК с участието на служители на НЗОК. Според разпоредбата на чл.72, ал.3 от ЗЗО, служителите на НЗОК по ал.2 могат да извършват проверки на територията на цялата страна по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, съответно, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор или на оправомощено от него длъжностно лице, както и проверки на територията на съответната РЗОК или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, като за издаване на заповедта на управителя на НЗОК за извършване на проверка на територията на друга РЗОК, контрольорите се определят по предложение на директора на РЗОК, на която са служители.

През 2023 год. е сключен и подписан Национален рамков договор №РД-НС-01-2 от 1 септември 2023 год. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2023 - 2025 год., като съгласно разпоредбата на §2, ал.1 от ПЗР на същия, този Национален рамков договор се приема и влиза в сила от 1 септември 2023 год. и отменя Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., а съгласно ал.2 на същия текст, този Национален рамков договор се приема за периода 2023 - 2025 год.

В Глава ХХ на НРД за МД за 2023 - 2025 год. са регламентирани условията и реда за контрол по изпълнението на договорите за оказване на медицинска помощ, като в чл.433, ал.2 от същия е посочено, че директорът на РЗОК упражнява контрол върху изпълнението на договорите чрез длъжностни лица на РЗОК – контрольори, в чл.434, ал.1 е регламентирано, че контролът по изпълнение на договорите за оказване на медицинска помощ се осъществява чрез проверки, извършвани от длъжностни лица – служители на НЗОК и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, а в чл.437, ал.1 е регламентирано, че длъжностните лица - служители на НЗОК, извършват проверка по изпълнение на договорите за оказване на медицинска помощ на основание заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, в която се посочват правните и фактическите основания за издаването й, и се определят проверяващото лице (лица), обектът - наименование и месторазположение, срокът, видът и задачата на проверката.

По напълно идентичен начин, между впрочем, в чл.72, ал.3, изр.2 от ЗЗО е регламентирано, че служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор или на оправомощено от него длъжностно лице, както и проверки на територията на съответната РЗОК или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, а в чл.72, ал.2, изр.1 от ЗЗО е регламентирано, че контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори.

Следва също да се посочи, че съгласно чл.440, ал.1 от НРД за МД за 2023 - 2025 год., при откриване на проверката проверяващото лице (лица) се легитимира и връчва екземпляр от заповедта за проверка на ИМП - обект на проверката, а съгласно ал.2 на същия текст, екземпляр от заповедта за проверка се подписва от представляващия ИМП или от упълномощено от него лице.

Така, в изпълнение на правомощията си по чл.72, ал.2 и ал.3 от ЗЗО и чл.433, ал.2 от НРД за МД за 2020 - 2022 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал Заповед №РД-20-96 от 14.03.2024 год., с която е наредил извършването на пълна медицинска проверка на посоченото лечебно заведение за болнична медицинска помощ, определил е срокът, видът и задачата на проверката, както поименно е определил и проверяващия екип. Тази заповед е връчена, срещу подпис, на надлежно упълномощено длъжностно лице – заместник директори на лечебното заведение - ИБМП – обект на проверката.

За резултатите от извършената проверка и установените нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, от контролните органи при РЗОК – Кърджали по чл.72, ал.2 от ЗЗО, е съставен протокол, съгласно изискването на чл.74, ал.3, изр.1/първо/ от ЗЗО, респ. на чл.442, ал.1 от НРД за МД за 2023 - 2025 год., който има изискуемото се съдържание, съгласно разписаното в същата ал.1 на чл.401. Екземпляр от протокола е предоставен/връчен/ на лицето - обект на проверката, срещу подпис, на надлежно упълномощено длъжностно лице – заместник директор на лечебното заведение - ИБМП – обект на проверката, като екземпляр от него е изпратен на директора на РЗОК – Кърджали, съобразно нормата на чл.74, ал.3, изр.2/второ/ от ЗЗО, респ., на ал.2 на чл.442 от НРД за МД за 2023 - 2025 година.

На следващо място, лечебното заведение - обект на проверката, е подало писмено становище пред директора на РЗОК - Кърджали, с когото е сключило договор, по една от направените от длъжностните лица по констатации, отразени в протокола от проверката, в 7-дневен срок от връчването на протокола по ал.3, съобразно разпоредбата на чл.74, ал.4 от ЗЗО, респ. на чл.443 от НРД за МД за 2023 - 2025 год., като от своя страна, директорът на РЗОК – Кърджали, съгласно правилото на чл.75, ал.1, предл.І/първо/ от ЗЗО, в 7-дневен срок от получаване на писменото становище по чл.74, ал.4, е изпратил спора за решаване от Арбитражната комисия при РЗОК - Кърджали. Тази арбитражна комисия е конституирана съобразно правилата и изискванията на чл.75, ал.2, 3, 4 и 5 от ЗЗО, като същата е провела заседание и е разгледала спора в пълен състав, за което заседание са съставен протоколи, подписан от всички членове на комисията, като същата се е произнесла с мотивирано решение по предмета на спора, в законоустановения едномесечен срок, т.е. комисията е осъществила, в случая, своята дейност при спазване на правилата за работата й. Арбитражната комисия при РЗОК – Кърджали, по разгледания от нея случай, за които е било подадено становището от провереното лечебно заведение, е стигнала до единодушно решение, с 6/шест/ гласа „ЗА“ и нито един „против“, че има извършено нарушение - такова, каквото е описано в т.1.1. от протокола от проверката, по повод която е било подадено писмено становище от проверяваното лице – ИБМП, като екземпляр от този протокол е предоставен на директора на РЗОК – Кърджали.

Така, в крайна сметка, след изпълнението на всички тези, разписани в ЗЗО и в НРД за медицинските дейности за 2023 – 2025 год., административнопроизводствени правила, в изпълнение на правомощията си по чл.76, ал.2, във вр. с чл.74, ал.5 и чл.76, ал.1 от ЗЗО и по чл.454, във вр. с чл.463, ал.1 и чл.465, ал.1 и ал.2 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год. от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал оспорената Заповед №РД-21-144 от 30.05.2024 год., с т.1 и т.2 от която заповед, е наложил на лечебното заведение – ИБМП, санкция „финансова неустойка”, в минимално предвидения в тези норми размер от 200/двеста/ лева, за всяко едно от двете описани в тези точки нарушения, които жалбоподателят МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД [населено място] оспорва с жалбата, задвижила настоящото производство, като и двете санкции са наложени за нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ.

Тук следва да се посочи, че съгласно чл.74, ал.5, предл.1/първо/ от ЗЗО, когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал.4, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК издава заповед, с която налага санкция. Идентична е регламентацията, дадена и в чл.463, ал.1, предл.1 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., съгласно която, когато лицето - обект на проверката, не изрази писмено становище по чл.443 по направените констатации от длъжностното лице по чл.72, ал.2 от ЗЗО, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава заповед, с която налага санкция.

В случая, лечебното заведение – обект на проверката, не е изразило такова становище по отношение на констатациите, описани в оспорената с жалбата т.2 от заповедта, поради което по отношение на тези констатации, т.е. в частта й по т.2, следва да се приеме, че заповедта е издадена на основание чл.74, ал.5 от ЗЗО, респ. и на основание чл.463, ал.1, предл.1 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год. Издаването на заповед за налагане на санкции в този случай не е предоставено на преценката на директора на съответната РЗОК, т.е. същият в тези случаи действа в условията на обвързана компетентност, като следва да издаде такава заповед.

На следващо място, съгласно разпоредбата на чл.76, ал.1 от ЗЗО, в случай че арбитражната комисия потвърди констатациите на длъжностното лице по чл.72, ал.2, се прилагат санкциите, предвидени в договора между РЗОК и изпълнителя на медицинска или на дентална помощ. Идентична е регламентацията, дадена и в чл.465, ал.1, предл.1 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., съгласно която, в случай че арбитражната комисия потвърди констатациите на длъжностното лице по чл.72, ал.2 от ЗЗО, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава заповед за налагане на предвидените в НРД санкции.

В случая, Арбитражната комисия при РЗОК – Кърджали, с единодушно взето решение, е потвърдила констатациите на длъжностните лица – контрольори от РЗЖОК – Кърджали, отразени в т.1.1. от Протокола №ПП-140 от 18.04.2024 год. Предвид това, по отношение на тези констатации, т.е. в частта й по оспорената т.1, следва да се приеме, че заповедта е издадена на основание чл.76, ал.1 от ЗЗО, респ. и на основание чл.465, ал.1, предл.1 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год. Издаването на заповед за налагане на санкции и в тази хипотеза не е предоставено на преценката на директора на съответната РЗОК, т.е. същият в тези случаи също действа в условията на обвързана компетентност и следва да издаде такава заповед за налагане на предвидените санкции.

Предвид тази нормативна уредба, при така събраните по делото и обсъдени по-горе доказателства съдът намира, че оспорената Заповед за налагане на санкции №РД-21-144 от 30.05.2024 год. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от материално и териториално компетентен орган, в кръга на правомощията му, в предвидената от закона форма, т.е. при спазване на законовите изисквания за форма и съдържание, при спазване на административнопроизводствените правила при издаването й и в съответствие с целта на закона. В тази връзка следва да се отбележи, че съдът намира за неоснователно и напълно голословно оплакването в жалбата за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да опорочават цялото административно производство и да налагат отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. В жалбата всъщност и в допълнително подадената писмена молба, от процесуалния представител на жалбоподателя не се сочат никакви конкретни нарушения на тези правила, а предвид изложените по-горе съображения, не се констатира и от съда такива да са допуснати в хода на проведеното административно производство, а точно обратното – заповедта е издадена при спазване на административнопроизводствените правила, разписани в съответните разпоредби на ЗЗО, на НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., от материално и териториално компетентен административен орган – директора на РЗОК - Кърджали, в кръга на правомощията му, като съдът намира също така, че заповедта е издадената в предвидената форма и съдържа и всички изискуеми се реквизити, съгласно чл.59, ал.2 от АПК.

При проверката за съответствие на оспорения административен акт с приложимите материалноправните разпоредби на закона, съдът намира следното:

По отношение наложената санкция „финансова неустойка” по т.1 от оспорената заповед, поради констатирано нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КП №222 „***“, съдът намира следното:

Като фактически основания за налагането на санкцията по тази т.1, в заповедта е посочено, че е видно от медицинската документация/епикриза/, че пациентът/ЗОЛ А. Р. И., с ИЗ №***/ не е насочен към *** комисия, предвид приложения в ИЗ *** резултат: „***.“. Описано е, че в т.7 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим“ на тази КП №222 към Приложение №17 „Клинични пътеки“ към НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., в частта „Оценка на потребностите от диагностични, лечебни и рехабилитационни дейности и услуги след приключване на хоспитализацията“ е записано: … - амбулаторно наблюдение/диспансеризация. От правна страна е посочено, че съгласно чл.309 от НРД за МД за 2023 - 2025 год., изпълнителят на БМП в процеса на диагностика, лечение и обслужване на пациента прилага утвърдени начини на действие, съобразени с указанията за клинично поведение в КП, АПр. и КПр. Цитирана е и разпоредбата на чл.324, т.20 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., като е прието, че описаното представлява нарушение именно на изискванията на чл.309, чл.324, т.20, във вр. с чл.374, ал.1, т.1, б.„з“ от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год.

Фактическите констатации, посочени в тази т.1. от оспорената заповед всъщност не се и оспорват от жалбоподателя, като следва да бъде добавено, че в приложената ИЗ №*** на това ЗОЛ е приложен Резултат от *** изследване №** от *** год./л.54/, в което, в резултат на ***, е посочена тази диагноза - „***.“. Видно е от приложената епикриза на това ЗОЛ, издадена от Отделението *** към МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД [населено място]/л.56-л.57/, че ***/***/ е *** и че действително, това ЗОЛ/пациентът/ не е насочен към *** комисия, респ. не е насочен за амбулаторно наблюдение/диспансеризация. Така всъщност, спорният въпрос в този случай, предвид изложеното в допълнително подадената от жалбоподателя молба, е, дали при наличието на тази диагноза „***“ и ако при конкретния пациент тя представлява ***, следвало ли е същият да бъде насочен към *** комисия, амбулаторно наблюдение/диспансеризация, респ. за диспансерно наблюдение.

Така, разпоредбата на чл.324, т.20 от Национален рамков договор №РД-НС-01-2 от 01.09.2023 год. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2023 – 2025 год., изисква следното: „В случай, че пациентът се изписва с диагноза за заболяване, включено в Наредба №8 от 2016 год. същият се насочва за диспансерно наблюдение”. В тази Наредба №8 от 2016 год., чието пълно наименование всъщност е Наредба №8 от 3.11.2016 год. за профилактичните прегледи и диспансеризацията, издадена от министъра на здравеопазването/обн., ДВ, бр.92 от 22.11.2016 г., посл. изм. и доп., бр.3 от 9.01.2024 г., в сила от 1.01.2024 г./ съществува разпоредбата на чл.21, ал.1, която ясно регламентира, че „Заболяванията, при които лицата над 18 години подлежат на диспансеризация, са посочени в приложение №10.“. В това Приложение №10 „Списък на заболяванията, при които лицата над 18 години подлежат на диспансеризация“ към чл.21, ал.1, фигурира диагнозата/заболяването/ на ЗОЛ А. Р. И., ЕГН *** ***/възраст ***/ по оспорената т.1 от Заповед за налагане на санкции №РД-21-144 от 30.05.2024 год. на директора на РЗОК - Кърджали, като в приложението е вписано – *** заболяване с код по МКБ***** - „***”.

Предвид тази нормативна уредба е пределно ясно, че диагнозата/заболяването/ на това ЗОЛ А. Р. И. безспорно е включено в Приложение №10 към Наредба №8 от 3.11.2016 год. за профилактичните прегледи и диспансеризацията, а от това следва, че лицето подлежи на диспансеризация, като е без значение, дали ***. Посочената нормативна уредба категорично не изисква преценка от страна на лекуващия лекар, респективно - на лекарския екип, относно това, дали лицето да бъде насочено за диспансеризация в случай, че се изписва с диагноза за заболяване, което е включено в Приложение №10 от Наредба №8 от 3.11.2016 год. и при наличието на такава диагноза/заболяване/ следва да се изпълнява разписаното в нормата на чл.324, т.20 от Национален рамков договор №РД-НС-01-2 от 01.09.2023 год. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2023 – 2025, във връзка с чл.21, ал.1 от Наредба №8 от 3.11.2016 год. за профилактичните прегледи и диспансеризацията, поради което съдът намира, че описаното нарушение по оспорената т.1 е безспорно извършено, като между впрочем, такова е било и единодушното решение на Арбитражната комисия към РЗОК – Кърджали, постановено по повод този случай. От горното следва, че са били налице материалноправните предпоставки за налагането на санкция – финансова неустойка на посочените основания, на лечебното заведение, поради което и заповедта в оспоренета й точка 1 се явява издадена и при правилно приложение на относимите материалноправни разпоредби на закона.

Изложеното по-горе в още по-голямо степен важи по отношение и на оспорената т.2 от заповедта за налагане на санкции. Фактическите констатации, посочени в тази т.2. от оспорената заповед също не се оспорват от жалбоподателя, като и тук също следва да бъде добавено, че в приложената ИЗ *** на това ЗОЛ е приложен Резултат от *** изследване №*** от *** год./л.60/, в което, в резултат на ***, е посочена диагноза - „***.“. Видно е от приложената епикриза на това ЗОЛ, издадена от Отделението *** към МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ АД [населено място]/л.62-л.63/, че тази диагноза е вписана в епикризата, но че действително, това ЗОЛ/пациентът/ не е насочен към *** комисия, респ. не е насочен за амбулаторно наблюдение/диспансеризация. И в този случай спорният въпрос, макар че доводи в тази насока не са изложени от жалбоподателя, е, дали при наличието на тази диагноза „***.“, конкретният пациент/ЗОЛ/ е следвало да бъде насочен към *** комисия, за амбулаторно наблюдение/диспансеризация, респ. за диспансерно наблюдение.

Както бе посочено и по-горе, разпоредбата на чл.21, ал.1 от Наредба №8 от 3.11.2016 год. за профилактичните прегледи и диспансеризацията, към която чл.324, т.20 от НРД за медицинските дейности за 2023 – 2025 год. препраща, ясно регламентира, че „Заболяванията, при които лицата над 18 години подлежат на диспансеризация, са посочени в приложение №10.“. В това Приложение №10 „Списък на заболяванията, при които лицата над 18 години подлежат на диспансеризация“ към чл.21, ал.1, фигурира диагнозата/заболяването/ на ЗОЛ Ф. Ю. Ю., по оспорената т.2 от Заповед за налагане на санкции №РД-21-144 от 30.05.2024 год. на директора на РЗОК - Кърджали, като в приложението е вписано – *** – „***”, заболяване с код по *** - „***”.

Предвид горното, и в този случай е пределно ясно, че диагнозата/заболяването/ на това ЗОЛ Ф. Ю. Ю., ЕГН ******/възраст ***/, безспорно е включено в Приложение №10 към Наредба №8 от 3.11.2016 год. за профилактичните прегледи и диспансеризацията, а от това следва, че лицето подлежи на диспансеризация, респ. същото категорично е следвало да бъде насочено към *** комисия, за амбулаторно наблюдение/диспансеризация, респ. за диспансерно наблюдение, което обаче, и в този случай не е било сторено от лечебното заведение за болнична медицинска помощ.

Поради изложеното по-горе съдът в настоящия състав намира, че описаното нарушение по оспорената т.2 от заповедта също е безспорно извършено, като между впрочем, констатациите на проверяващия екип по този случай дори не са били оспорени от лечебното заведение пред Арбитражната комисия при РЗОК – Кърджали. От горното следва, че са били налице материалноправните предпоставки за налагането на санкция – финансова неустойка на посочените основания, на лечебното заведение, поради което и заповедта и в тази т.2 се явява издадена и при правилно приложение на относимите материалноправни разпоредби на закона.

Правилно предвид това, с оспорените точка 1 и точка 2 от заповедта, на основание чл.455, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2023 - 2025 год., за констатираните две нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл.55, ал.2, т.2 от ЗЗО, директорът на РЗОК – Кърджали е наложил на лечебното заведение санкция „финансова неустойка“, в минимално регламентирания размер в тази разпоредба, а именно в размер на 200/двеста/ лева за всяко едно от двете нарушения.

Предвид всичко изложено дотук, съдът намира, че Заповед за налагане на санкции №РД-21-144 от 30.05.2024 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ – град Кърджали, е и материално законосъобразна в частта й по оспорените с жалбата т.1 и т.2, с които, на жалбоподателя са наложени санкции „финансова неустойка”, в размер на 200.00/двеста/ лева по всяка една от тези точки, т.к. се явява постановена при доказани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КП №222 и КП №163 и при правилно приложение на материалния закон и съответно, не е налице основанието по чл.146, т.4 от АПК за отмяната й в която и да е от тези две точки.

Така, по всички изложени по-горе съображения съдът в настоящия състав намира, че жалбата на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД [населено място] се явява неоснователна и недоказана и като такава, следва да бъде отхвърлена с решението по делото.

При този изход на делото и с оглед направеното искане от ответника по жалбата в депозираната в съдебно заседание писмена защита от процесуалния му представител, за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът намира, че такова следва да бъде присъдено в полза на РЗОК – Кърджали, съобразно разпоредбата на чл.143, ал.3, предл.1 от АПК, във вр. с чл.37, ал.1 от ЗПП и във вр. с чл.24, изр.1 от Наредбата за заплащането на правната помощ, като съгласно последната посочена разпоредба, по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 240 лева. В настоящия случай, по делото е проведено само едно открито съдебно заседание, в което е взел участие процесуалният представител на ответника, с оглед на което, юрисконсултското възнаграждение следва да бъде присъдено в полза на РЗОК - Кърджали, в този минимално предвиден размер от 100.00/сто/ лева.

Ето защо, с оглед всичко изложено по-горе и на основание чл.172, ал.2, предл.IV/четвърто/, във връзка с ал.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния директор Т. Д. Ч., против т.1 и т.2 от Заповед за налагане на санкции №РД-21-144 от 30.05.2024 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, с които, на жалбоподателя са наложени санкции - финансова неустойка, в размер на 200.00/лева/ с всяка от тях или общо в размер на 400.00/четиристотин/ лева, за констатирани общо 2/два/ броя нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ.

ОСЪЖДА Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния директор Т. Д. Ч., ДА ЗАПЛАТИ на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - Кърджали, с адрес: [населено място], [улица], деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение, в размер на 100.00/сто/ лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ, чрез Административен съд – Кърджали, в 14/четиринадесет/-дневен срок от съобщаването или връчването му на страните.

Препис от решението, на основание чл.138, ал.3, във вр. с чл.137, ал.1 от АПК, да се изпрати или връчи на страните по делото.

 

Съдия: