Определение по дело №565/2017 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 611
Дата: 15 септември 2017 г. (в сила от 6 ноември 2017 г.)
Съдия: Силвия Петрова Димитрова
Дело: 20177080700565
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

 

№ 611

 

гр.Враца, 15.09.2017 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  първи състав, в публично заседание на 12.09.2017 г. през  две  хиляди  и  седемнадесета година   в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдия С. ДИМИТРОВА  адм. дело № 565 по описа на АдмС – Враца за 2017 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 276  и сл.  от  Закон за изпълнение на наказанията и задържане под стража /ЗИНЗС/.  

Образувано  е  по постъпило искане от л/св. К.Т.И., понастоящем в Затвора – **., депозирано чрез * А.П.И. ***. Иска се прекратяване бездействието на посочени длъжностни лица от затворническата администрация, а именно на Р.В. – ** на Затвора ** и на Т.В. – ** в Затвора **, изразяващо се в неизготвяне на препланиране на плана на присъдата и неактуализирането на оценката на риска, изготвена през 2013 г. Твърди се, че с тези бездействия на лишения от свобода е причинено съществено психическо страдание, което е нечовешко и унизително отношение към него по смисъла на чл.3 ЗИНЗС.

Ответникът Началника на Затвора  Враца не е ангажирал становище по делото.

По делото са събрани писмени и гласни доказателства. От ищеца са представени писмо на Омбудсмана на Р България и медицинска справка. Въпреки че с определението за насрочване на делото, а впоследствие и повторно ответникът е задължен да представи данни за оспореното бездействие, от същия не е постъпило становище. Представени са писмени доказателства, а именно: списък на лишени от свобода - участници в специализирана корекционна програма; справка за реализирана групово-корекционна дейност от ИСДВР Д.Д. за периода 2010 – 2015 г.; кадрова справка  с рег. № 2282/4.09.2017 г. на Д.Д.; длъжностна характеристика на ЗНРНОД и длъжностна характеристика на  ИСДВР, книжка в оригинал на л/св К.И., в която са отразени всички обстоятелства за периода на престоя му и в която се намират текущите доклади, изготвени по повод на ревизия на оценка на риска от рецидив и сериозни вреди на л/св И.

Съдът, като прецени искането и изложеното в него във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

От приложените по делото писмени доказателства е видно, че л/св. К.Т.И. е постъпил в Затвора – ** на **, където е преведен от Затвора **, за изтърпяване на наказание „лишаване от свобода“ от 20 години. На основание Заповед №3903 от 17.08.2017 г. на Началник отдел „СДВРП“ при ГД“ИН“, считано от ** е преведен в Затвора ** за доизтърпяване на наложеното наказание. При постъпване в Затвора ** му е издадена и попълнена книжка на лишения от свобода, в която е направена оценка на риска и първоначален план на присъдата. Тази книжка е изпратена в Затвора ** при превеждането му там през 2010 г., което се установява от записванията в нея. От съдържанието на същата се установява, че оценки на риска на лишения от свобода в Затвора ** са правени на 20.06.2012 г., когато са му определени 78 т. – среден риск от рецидив и на 1.07.2013 г., когато са му определени 81 т. – висок риск от рецидив. До този извод съдът стига предвид посочените на стр.3 от книжката дати, съответни и на тези, посочени на стр.28 от същата. На последната страница сборът от точките е посочен и като 77, която цифра е оградена и словесно е записано, че рискът от рецидив е среден, но липсва каквато и де е информация кога е извършена такава оценка. Към книжката са приложени текущи доклади, изготвяни от ИСДВР към Затвора **, като в нито един от тях не е посочена такава стойност на оценката на риска. От същите обаче се установява, че след 2013 г., когато рискът от рецидив е бил  висок – 81 т., са изготвяни текущи доклади на 29.09.2015 г. и на 3.10.2016 г., като и в двата е отразено, че рискът от рецидив е среден – 78 т. Предвид това и с оглед показанията на разпитания като свидетел ** Т. В., който заявява, че ежегодно представя текущи доклади, съдът приема за установено, че след 2013 г. е извършвана оценка на риска от рецидив по отношение на л/св И., като от 2015 г. този риск е среден при 78 т. Защо това не съответства на отразеното в представения отговор от омбудсмана по повод на извършена от него проверка не е предмет на преценка в настоящото производство. Тази проверка е извършена от друг орган в друго производство и резултатите от нея не са задължителни за съда в настоящото производство, в което съдът проверява фактите на основание представените по делото доказателства.

По отношение на плана на присъдата от представените писмени доказателства се установява, че план, отразен в книжката, е направен на 20.06.2012 г. Препланиране е извършено на 9.11.2014 г., видно от приложения към книжката формуляр на план на присъдата. Няма каквито и да е данни след това да е извършвано ново препланиране.

От показанията на разпитания свидетел Т. В. се установява, че по отношение на лишените от свобода, изтърпяващи по-дълги наказания, какъвто е и К. *** текущи доклади за ревизия на оценката на риска  се изготвят ежегодно. С оглед предходния такъв, тази година през м.октомври е следвало да бъде изготвен нов текущ доклад и предвид резултатите от него, съответно и нова оценка на риска.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Съдът е сезиран с искане по чл.276, ал.1, т.2 ЗИНЗС за извършване на действия с цел прекратяване незаконосъобразното бездействие на посочени длъжностни лица от затворническата администрация на Затвора **, изразяващо се в неизготвяне на препланиране на плана на присъдата и неактуализирането на оценката на риска, изготвена през 2013 г. Твърди се, че с тези бездействия на лишения от свобода е причинено съществено психическо страдание, което е нечовешко и унизително отношение към него по смисъла на чл.3 ЗИНЗС. При така очертаното в искането и предвид разпоредбата на чл.276 ЗИНЗС предмет на проверка в настоящото производство е дали е налице твърдяното бездействие, дали същото е незаконосъобразно и представлява ли то нечовешко и унизително отношение по смисъла на чл.3 ЗИНЗС.

Съгласно разпоредбата на чл.276, ал.1, т.2 ЗИНЗС всеки лишен от свобода или задържан под стража може да иска извършването на действия с цел прекратяване или предотвратяване на нарушение на забраната по чл.3. Разпоредбата на чл.3, ал.1 ЗИНЗС  посочва, че осъдените и задържаните под стража не могат да бъдат подлагани на изтезания, на жестоко, нечовешко или унизително отношение, като от съдържанието на ал.2 на същата разпоредба изброяването в този текст не е изчерпателно, а за такива се смятат всички действия, бездействия и обстоятелства, които уронват човешкото достойнство или пораждат чувство на страх, незащитеност или малоценност. Предвид това и с оглед твърденията в искането може да се приеме, че процесното бездействие попада в хипотезата на чл.3 ЗИНЗС.

Изготвянето на оценка на риска и на план за изпълнение на присъдата е уредено в разпоредбите на ЗИНЗС и детайлизирано в ППЗИНЗС. Относими към настоящото производство са разпоредбите, уреждащи последващо изготвяне на оценка на риска и препланиране изпълнението на наказанието. Съгласно чл.155 ЗИНЗС оценката на риск от рецидив и вреди на осъдения се променя в зависимост от поведението на лишения от свобода. Съгласно чл.130 ППЗИНЗС последваща цялостна оценка на риска се извършва веднъж годишно, като резултатите се включват в текущия доклад на осъдения по чл.129, ал.7 ППЗИНЗС. Относно плана за изпълнение на присъдата регламентация се съдържа в чл.156 ЗИНЗС, която разпоредба урежда  изготвянето на първоначалния план. Препланирането е уредено в чл.129, ал.4 ППЗИНЗС, според която разпоредба същото се извършва въз основа на срока на наказанието и настъпилите промени в хода на поправителното въздействие. Липсва правна регламентация относно времевите периоди, през които се прави препланиране, но доколкото същото е обусловено от оценката на риска и настъпилите промени, съдът приема, че препланиране на присъдата следва да бъде извършвано при промяна на резултатите от оценката на риска.

При така очертаната правна регламентация съдът приема, че в настоящия случай не е налице твърдяното незаконосъобразно бездействие от страна на служителите от затворническата администрация през визирания в искането период. От приложените по делото текущи доклади по чл.129, ал.7 ППЗИНЗС на социалния работник се установи, че такива са изготвяни ежегодно през 2015 г. и през 2016 г. В тях е отчетена работата по плана на присъдата, препланиран на 9.11.2014 г. В тези доклади и съобразно чл.130, ал.4 ППЗИНЗС е направен преглед на оценката, като резултатите са включени в него съобразно изискването на изречение второ на същата разпоредба. И в двата текущи доклада рискът е определен като среден със 78 точки, при което не са били налице предпоставките за приложение на ал.5 на чл.130 ППЗИНЗС за изготвяне на последваща цялостна оценка, а на база на нея и на ново препланиране на присъдата. Предвид това и доколкото в хода на настоящото производство се установи, че  оценката на риска на лишения от свобода К.И. през визирания период и понастоящем е средна при 78 точки, съдът счита, че не е налице твърдяното бездействие от страна на посочените длъжностни лица на затворническата администрация на Затвора **. През периода от 2014 г. до предявяване на искането същите са изпълнявали вменените им от визираните по-горе разпоредби на ЗИНЗС и ППЗИНЗС задължения в насока оценка на риска и препланиране на присъдата, съобразно получените резултати. За настоящата година не е изготвен текущ доклад, тъй като към датата на депозиране на искането и понастоящем не е изтекъл едногодишният срок от датата на изготвяне на предходния доклад.

Доколкото съдът прие, че не е налице незаконосъобразно бездействие, на ответника не следва да бъде разпореждано извършването на действия по смисъла на чл.274, ал.1, т.2 ЗИНЗС. В тази връзка и за пълнота следва да се посочи, че дори да бе установено незаконосъобразно бездействие, то отново не би могло да се разпореди извършване на конкретно действие с цел прекратяването му предвид превеждането на лишения от свобода в друг затвор. Това е така, тъй като задължени за изготвяне на оценка на риска и препланиране на присъдата са съответните служители от затворническата администрация на затвора, в който лишеният от свобода пребивава. Затова и изложеното от процесуалния  представител на К.Т. в съдебно заседание, а именно да се задължат длъжностните лица да изготвят оценка на риска предвид превеждането му в Затвора **, освен че е направено в съдебно заседание извън заявеното в искането, е и неоснователно. Нито ЗИНЗС, нито ППЗИНЗС поставят такова изискване при превеждане на лишен от свобода от един затвор в друг.

Що се отнася до наведените доводи за представена в производство по чл.447, т.2 НПК пред Окръжна прокуратура – Враца от Затвора ** невярна оценка на риска и предоставена невярна информация, съдът счита тези обстоятелства за неотносими към настоящото производство.

Предвид изложеното искането се явява неоснователно  и следва да бъде отхвърлено.

Водим  от  гореизложеното  и на основание чл.280  ЗИНЗС,  Съдът

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

ОТХВЪРЛЯ искането на  л/св. К.Т.И., депозирано чрез * А.П.И. ***, с което се иска да бъде разпоредено извършване на действия с цел прекратяване бездействието на посочени длъжностни лица от затворническата администрация, а именно на Р.В. – ** на Затвора ** и на Т.В. – ** в Затвора **, изразяващо се в неизготвяне на препланиране на плана на присъдата и неактуализирането на оценката на риска, изготвена през 2013 г.

Разпореждането може да се обжалва в тридневен  срок от обявяването му, пред тричленен състав на същия съд, съгласно чл.281, ал.1 ЗИНЗС.

Разпореждането да се обяви на интернет страницата на Административен съд – Враца и в регистъра на решенията по чл.235, ал.5 ГПК, като се уведомят страните, чрез процесуалните им представители по телефона за датата на обявяването му.

  

                                                                             

АДМ.СЪДИЯ: