Решение по дело №438/2015 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 май 2016 г. (в сила от 20 юни 2017 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20157240700438
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

122                                                   17.05.2016 год.                     гр. Стара Загора

 

В    И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорски административен съд, седми състав, на деветнадесети април две хиляди и шестнадесета год. в публично заседание в състав:

        

                ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИХАИЛ Р.

 

секретар З.Д. като разгледа докладваното от съдия М. Р.

адм. дело №438 по описа на Административен съд Стара Загора за 2015 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е с правно основание чл.146 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „Марго 2006”ЕООД, представлявано от управителя Маргарита Миткова Попова, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул.”Цар Иван Асен ІІ”№42, ап.4 против уведомително писмо изх. №01-2600-5886 от 03.09.2015 год. на Изпълнителния Директор на Държавен фонд „Земеделие” /ДФЗ/. Наведени са доводи, че е посоченото писмо е издадено без основание и с посочени несъществуващи и нереално извършени констатации. Според жалбоподателят, неспазването на задължението за представяне на резултата от извършена проверка на място по отношение на заявените парцели е задължение на контролиращото лице, но не е и на земеделският производител.

Ответникът оспорва жалбата като неоснователна, като в съдебно заседание излага подробни съображения относно неоснователността на направеното оспорване. Оспореният индивидуален административен акт е издаден при спазването на процесуалните правила на АПК и в съответствие с приложимите материално-правни разпоредби на Наредба №11 от 2009 год. При извършената проверка, жалбоподателят не е представил документи за правата си на ползване върху заявените парцели, които са му били поискани, въпреки че съществува нормативно задължение за това.

След като обсъди доводите на страните и приетите по делото доказателства, съдът в настоящия състав приема следното от фактическа и правна страна.

Жалбата е допустима, като подадена в срок от лице, което има правен интерес от оспорването и срещу акт, подлежащ на оспорване.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

С процесното уведомително писмо на жалбоподателят е извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2011 год. Постановеното уведомително писмо с изх.№01-2600-5886 от 03.09.2015 год. е получено от адресата му на 29.09.2015 год., като 14 дневния срок за обжалването му изтича на 13.10.2015 год. Същото е било оспорено по административен ред пред Министъра на земеделието и храните, като жалбата е била депозирана на 13.10.2015 год. Междувременно преди произнасянето на Министъра, уведомителното писмо е обжалвано пред Административен съд Стара Загора, като жалбата е заведена в деловодството на 26.10.2015 год., т.е. депозирана е в предвидения от закона срок, от лице което има правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол и като такава се явява допустима.

Република България е член на Европейския съюз от 2007 год. и като такъв е въвела в законодателството си правилата на регламентите и директивите на съюза относно Общата селскостопанска политика и относно схемите и правилата за единно плащане чрез транспонирането им в ЗПЗП и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. По силата на чл.11, ал.2, т.4 от ЗПЗП, ДФ”Земеделие” е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за Република България, считано от датата на издаване на акта за акредитация. Акредитацията е получена със Заповед № РД-09-1166/20.12.2006 г. на Министъра на земеделието и горите, което е служебно известно на съда. Изпълнителният директор представлява, организира и ръководи дейността на РА - чл. 20а, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ЗПЗП. Последната включва действията по одобряване или неодобряване на участие на земеделските производители в мерки за подпомагане. От това следва, че Изпълнителният директор на ДФЗ има право да издава административни актове, с които не се одобрява подпомагане по мярка по Общата селскостопанска политика /ОСП/. Изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”, от своя страна, е издал Заповед №03-РД/323 от 11.03.2015 год., с която е делегирал правомощията си по издаване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл.1 от Наредба №5 от 27.02.2009 год. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, както и да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни или пчелни семейства по мярка 214 „Агроекологични плащания”, мярка „Агроекология и климат” и мярка „Биологично земеделие” на Зам. Изпълнителния директор на ДФ”Земеделие” Живко Живков.

По тези съображения съдът приема, че процесният административен акт е издаден от компетентен орган.

Административният орган е констатирал при извършваните проверки по чл.37 от ЗПЗП, че за кампания 2011 год. е налице недопустимост на площите, поради неспазване на базовите изисквания на бенефициента, които са различни от наддекларирането. Една от причините за това е непредставянето на документи, при поискване от контролните органи.

Жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от Допълнителната разпоредба на ЗПЗП. Същата (с уникален регистрационен номер (УРН) 180554 е подала Общо заявление за плащания на площ за 2011 год. по СЕПП и НДП. Заявлението е подадено на 15.03.2011 год. и заведено под номер 2416061166962 /лист 71/. В текста на заявлението е инкорпорирана декларация на подателя, че е запознат с правилата и условията за подпомагане. По повод на подаденото заявление е извършена проверка от страна на органите на ДФ”Земеделие” на 04.10.2011 год. по СЕПП в присъствието на бенефициента, които резултати са обективирани в контролен лист за проверка на място /лист 47-53/, подписан и от двете страни. На 07.10.2011 год. по АЕП е извършена друга проверка, чието резултати са обективирани в контролен лист за проверка на място /лист 60-65/, подписан само от контролния орган. В хода на проверката, жалбоподателят не е представил документи за ползваните и заявени от него земеделски площи, при което проверката на място не е осъществена. Съгласно заявеното от жалбоподателят, тези документи се намират и са представени от него в ОД”Земеделие”, поради което не намира основание за повторното им представяне. Контролния лист е връчен на земеделския производител чрез изпращането по пощата на 20.10.2011 год. /лист 56-57/, като в указаният срок са депозирани възражения от „Марго 2006”ЕООД /лист 39-44/. В резултат на подадените възражения, са извършени допълнителни проверки, за резултатите от които, дружеството е информирано с писмо изх.№01-262-6500/6266 от 21.11.2011 год. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ”Земеделие”.

Ако при извършването на контролни проверки през 2011 год., се установят недопустими площи, съгласно чл.16 от Наредба №11, то агроекологичните плащания се отказват или намаляват съгласно утвърдената от Министъра на земеделието и храните методика за намаляване и отказване на агроекологичните плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания” от програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 год. Методиката е утвърдена със Заповед №РД 09-87/9.02.2010 год.

По делото е назначена съдебно-техническа експертиза, която е представило заключение в срок, което не е оспорено от страните и е прието като доказателство по делото. Съдът намира, че заключението е компетентно и отговаря на поставените въпроси и като такова го кредитира в пълна степен.

 В случая отказът е постановен поради приемане от ответника, че земеделският производител не е спазил базовите изисквания. Базовите изисквания са конкретно описани в цитираните по - горе контролни листи – непредставяне на документи, доказващи правото на ползване на заявените парцели.

Съгласно чл.60, ал.2 от Наредба №11 от 06.04.2009 год. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "АЕП", кандидатите за подпомагане подават общо заявление за плащания на площ съгласно изискванията на Наредба №5 от 2009 год. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, като съобразно чл.61 от Наредба №11/2009 год. първото подадено заявление за подпомагане по мярка "Агроекологични плащания" съгласно чл.60 се счита и се отбелязва от кандидатите за подпомагане за "Заявление за подпомагане" и "Заявление за плащане". Общото заявление за подпомагане включва заявление за регистрация и заявление за подпомагане, които жалбоподателят е подал съгласно описаните доказателства. Разплащателната агенция, съгласно чл.43, ал.2 от ЗПЗП проверява заявленията за подпомагане, като извършва административни проверки на подадените заявления и проверки на място в съответствие с чл.37, ал.1 от ЗПЗП и одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомагане на агроекологичните дейности съобразно чл.65, ал.1 от Наредба № 11.

Административните проверки на подадените заявления се извършват чрез интегрираната информационна система, при съпоставяне данните от заявленията с данните в регистрите (чл.37, ал.2 от ЗПЗП). Съгласно чл.24, ал.3 от Наредба №105 от 22.08.2006 год. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), обхватът на административните проверки включва 1. проверки за допустимост на кандидата; 2. проверки за допустимост на земеделските площи; 3. кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри; 4. кръстосани проверки между данните в отделните заявления. На жалбоподателя са извършени проверки за допустимост, като се е установило наддеклариране на заявените площи, по отношение на заявените парцели. При извършените административни проверки е установено, че наддекларирането е 0.36 ха от общо заявени 2.19 ха, което представлява 19.67 % наддеклариране. Тези резултати са отразени в контролния лист за извършена проверка по СЕПП на 04.10.2011 год., оспорени от земеделския производител, но потвърдени при извършената допълнително проверка. Същевременно с оглед факта, че съгласно т.2.1. от Методиката за намаляване и отказване на агроекологичните плащания по мярка 214 "АЕП", при наддеклариране при повече от 3 % но не повече от 30% от установената площ за подпомагане площ, сумата, която следва да бъде изплатена за съответната година, следва да бъде намалена с двойния размер на установената разлика и неизбираемите за подпомагане площи на земеделските парцели, ако има такива. В същото време обаче, жалбоподателят не е представила документи, доказващи правото на ползване на заявените площи. Съгласно чл.21, ал.1 от Наредба №11, предложение второ, земеделските стопани са задължение да представят при поискване от служители на ДФ”Земеделие” документи, доказващи правното основание за ползваните от тях площи. Касае се нормативно установено дължимо поведение от страна на земеделските стопани, което неизпълнение води до недоказване на правното основание за ползване на заявените площи. Това от своя страна, представлява елемент от фактическия състав за заявеното подпомагане. От назначената съдебно-техническа експертиза се установи, че такива документи не се съхраняват в досието на жалбоподателя, намиращо се в ОД на ДФ”Земеделие” Хасково, нито в досието в ОД на ДФЗ – Стара Загора. Недоказването на правото на ползване върху заявените площи е основание за пълен отказ на исканото субсидиране.

Другият спорен момент в производството е дали жалбоподателят следва да носи отговорност за невъвеждането от страна на контролиращото лице на данни за кампания 2011 год.

Съгласно чл.68, ал. 1 от Наредба №11, Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, създава и поддържа електронна система, в която контролиращите лица, Изпълнителна агенция по селекция и репродукция в животновъдството и дирекциите на национални паркове "Рила", "Пирин" и "Централен Балкан" въвеждат данни за извършените през текущата година проверки. Контролиращите лица въвеждат данни за състоянието на парцелите към последната дата за подаване на заявление за подпомагане за съответната година съгласно чл.12, ал. 2 от Наредба №5 от 2009 год. за условията за реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, като срокът за контролиращите лица е до 30 октомври на годината, за която се отнасят, а в седемдневен срок от изтичане на предходния срок се изпраща и заверена разпечатка на въведените в електронната система данни. В случая контролиращото лице "Балкан Биосерт"ООД действително не е въвело данните за жалбоподателя в указания срок, поради едностранното прекратяване на договора от страна на „Марго 2006”ЕООД /л. 164/, считано от 01.04.2011 год.. Действително е недопустимо да се носи отговорност и да се понасят негативни последици от неизпълнение на задължението на трети лица. В конкретния случай обаче, това неизпълнение се дължи единствено и само на поведението на земеделския производител. Какви са били причините за едностранното прекратяване на сключеният договор са ирелевантни за спора по делото. След като сам чрез действията си е допринесъл за липсата на всички материално правни предпоставки, необходими за изплащане на исканата субсидия /непредставяне на документи и прекратяване на договора с контролиращото лице/, жалбоподателят неоснователно оспорва уведомителното писмо. Липсата на добросъвестно поведение от страна на „Марго 2006”ЕООД, води до неоснователност на подадената жалба.

По изложените съображения и като провери оспорения акт на основание чл. 168, ал.1 АПК, съдът намира, че същият е издаден от компетентен орган и в установената форма, а при издаването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила. С оглед изхода на делото и искането на ответника по делото за присъждане на разноски по делото е основателно, като на основание чл.143, ал.1 от АПК, като на основание чл.78, ал.8 от ГПК във връзка с чл.144 от АПК и чл.8, ал.1, т.1 от Наредба №1/2004 год. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, следва да бъде осъдена жалбоподателя да заплати сумата от 607.18 лв., от които 300.00 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение и 307.18 лв., възнаграждение за вещо лице.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на „Марго 2006”ЕООД, представлявано от управителя Маргарита Миткова Попова, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул.”Цар Иван Асен ІІ”№42, ап.4 на уведомително писмо изх.№01-2600-5886/03.09.2015 г. на Изпълнителния Директор на Държавен фонд „Земеделие”, като неоснователно.

ОСЪЖДА „Марго 2006”ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Маргарита Миткова Попова, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул.”Цар Иван Асен ІІ”№42, ап.4 да заплати на ДФ”Земеделие”, представляван от Изпълнителния директор Румен Порожанов, със седалище и адрес на управление гр. София, бул.”Цар Борис ІІІ”№136 сумата от 607.18 /шестстотин и седем лева и 18 ст./ лв., представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Върховния административен съд.

                           

 

 

                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: