№ 291
гр. Сливен, 02.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и първи юли през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Цанка Г. Неделчева
при участието на секретаря Галина Едр. Пенева
като разгледа докладваното от Цанка Г. Неделчева Административно
наказателно дело № 20232230200866 по описа за 2023 година
за да се произнесе съобрази:
Производството е образувано по повод жалба от адв. Х. от АК – Сливен, процесуален
представител на К. Ж. Ш. с ЕГН ********** от гр. Ш., против НП № 23-0804-002297 от
18.05.2023 год., издадено от Началник Сектор в ОД на МВР – Сливен, РУ – Сливен, с което
е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 20,00 лева на основание чл. 185
от ЗДвП за нарушение на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, административно наказание „Глоба“ в
размер на 100,00 лева и лишаване от право да управлява МПС за един месец на основание
чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, административно
наказание „Глоба“ в размер на 50,00 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 11 от ЗДвП за
нарушение на чл. 100, ал. 4, т. 1 от ЗДвП, административно наказание „Глоба” в размер на
10,00 лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 1, т.
1 от ЗДвП и административно наказание „Глоба” в размер на 10,00 лева на основание чл.
183, ал. 1, т. 1, предл. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и на основание
Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 год. на МВР са отнети 8 контролни точки. С жалбата се
иска да се отмени наказателното постановление.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Представлява се от
процесуален представител, който поддържа жалбата и моли издаденото НП да бъде
отменено в частта, в която е наложено наказание по чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
В с.з. административнонаказващият орган, не изпраща процесуален представител,
който да изрази становище по жалбата. По делото е постъпило писмено становище от
процесуален представител на въззиваемата страна, в което се изразява становището по
1
съществото на делото, моли издаденото НП да бъде потвърдено и прави възражение за
прекомерност на разноските за адвокатско възнаграждение.
РП – Сливен, надлежно уведомена на основание чл. 62 от ЗАНН, не изпраща
представител.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и
по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за
установено следното от фактическа страна:
На 21.04.2023 год. бил съставен АУАН, с бл. № 0532884 против жалбоподателя за
това, че на 21.04.2023 год. около 15,55 часа в гр. Сливен, ул. „Керамика” до фирма
„Тирбул“, посока запад – изток управлява мини челен товарач „Коматсу СК 714“, като МПС
не е представено на годишен технически преглед за проверка на техническата му изправност
от 05.04.2023 год. В акта било посочено, че водачът управлява мини челен товарач „Коматсу
СК 714“ с рег. № ***** като регистрационния номер не е поставен на определеното за това
място (поставен вътре в купето на Каматсу) на задното стъкло, както и че регистрационната
табела е замърсена и нечетлива, както и няма пряка видимост към нея. В акта било отразено,
че при извършената полицейска проверка водачът не предоставя СУМПС и контролен талон
към него. В акта било посочено, че са нарушени разпоредбите на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, чл.
140, ал. 1 от ЗДвП, чл. 100, ал. 4, т. 1 от ЗДвП, чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и чл. 100, ал. 1, т. 1
от ЗДвП. Актът бил връчен лично на жалбоподателя на 21.04.2023 год. (л. 6 – 7 от делото).
Въз основа на акта било издадено процесното НП № 23-0804-002297 от 18.05.2023
год., издадено от Началник Сектор в ОД на МВР – Сливен, РУ – Сливен, с което на
жалбоподателя били наложени административно наказание „Глоба” в размер на 20,00 лева
на основание чл. 185 от ЗДвП за нарушение на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, административно
наказание „Глоба“ в размер на 100,00 лева и лишаване от право да управлява МПС за 1
месец на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП,
административно наказание „Глоба“ в размер на 50,00 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 11
от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 4, т. 1 от ЗДвП, административно наказание „Глоба” в
размер на 10,00 лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 1 от ЗДвП за нарушение на чл.
100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и административно наказание „Глоба” в размер на 10,00 лева на
основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и
на основание Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 год. на МВР са отнети 8 контролни точки. В
НП било отразено, че на основание чл. 189з от ЗДвП за нарушенията по ЗДвП не се прилагат
чл. 28 и чл. 58г от ЗАНН. НП било връчено лично на жалбоподателя на 30.05.2023 год. (л. 5
от делото).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от събраните по
делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:
Жалбата е допустима – подадена в законния срок от лице, имащо правен интерес от
обжалването. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Съгласно разпоредбата на чл. 84 от ЗАНН, доколкото в този закон няма особени
правила за производството пред съда по разглеждане на жалби срещу наказателни
2
постановления, се прилагат разпоредбите на НПК. В разпоредбите на чл. 314, ал. 1 и ал. 2 от
НПК е предвидено, че въззивната инстанция проверява изцяло правилността на присъдата,
независимо от основанията, посочени от страните; както и че въззивната инстанция отменя
или изменя присъдата и в необжалваната част, а също и по отношение на лицата, които не са
подали жалба, ако има основания за това. В настоящия случай се касае за въззивно
производство по своя характер и съдът следва да провери изцяло законосъобразността на
издаденото НП независимо от основанията посочени в съдебно заседание от процесуалния
представител на жалбоподателя.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 2 от ЗДвП, редовно съставените актове по
ЗДвП имат доказателствена сила до доказване на противното. В настоящия случай тази
доказателствена сила на акта не беше оборена от събраните в хода на съдебното дирене
доказателства.
Безспорно се установи от събраните по делото доказателства, че жалбоподателят е
извършил описаните в акта нарушения, което от своя страна води до ангажиране на
административнонаказателната му отговорност. От показанията на актосъставителя и
свидетеля по акта е видно, че на датата, посочена в него – 21.04.2023 год. около 15,55 часа в
гр. Сливен, ул. „Керамика” до фирма „Тирбул“, посока запад – изток жалбоподателят е
управлявал мини челен товарач „Коматсу СК 714“, като МПС не било представено на
годишен технически преглед, регистрационната табела не била поставена на определеното
за това място (поставена била вътре в купето на задното стъкло) и същата била замърсена и
нечетлива, и нямало пряка видимост към нея; както и че водачът не предоставил СУМПС и
контролен талон към него. С оглед на което съдът намира, че жалбоподателят е извършил
нарушения на разпоредбите на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП, чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, чл. 100, ал. 4, т.
1 от ЗДвП, чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, поради което същият
следва да понесе предвидената в ЗДвП административнонаказателна отговорност.
Съдът намира за неоснователно възражението на процесуалния представител на
жалбоподателя, че наказанието наложено на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП следвало
да бъде отменено, тъй като не било установено къде следвало да се постави
регистрационната табела, както и че мини челния товарач бил регистриран по Закона за
регистрация и контрол на земеделска и горска техника и не подлежал на регистрация по
Наредба № I – 45/24.03.2020 год. Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 7 от ЗДвП колесните
трактори, тракторните ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона
за регистрация и контрол на земеделска и горска техника, могат да се движат по изключение
по пътищата, отворени за обществено ползване, по ред, определен с наредба, издадена от
министъра на земеделието, министъра на вътрешните работи и министъра на регионалното
развитие и благоустройството, т.е. съгласно Наредба № 15/07.04.2008 год. за реда за
движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни
ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и
контрол на земеделска и горска техника. Съгласно чл. 1, ал. 3 от посочената Наредба №
15/07.04.2008 год., движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва
3
при спазване изискванията на Закона за движение по пътищата, на Закона за пътищата, на
Закона за регистрация и контрол на земеделска и горска техника и издадените на тяхно
основание подзаконови нормативни актове. Следователно обстоятелството, че процесния
мини челен товарач е регистриран съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделска
и горска техника не изключва приложението на разпоредбите на ЗДвП.
Съдът не констатира нарушения на процедурата, както при съставяне на акта, така и
при издаване на НП. И съставеният акт и издаденото въз основа на него НП съдържат
всички необходими реквизити по ЗАНН. В акта точно са описани извършените от
жалбоподателя нарушения и обстоятелствата, при които са извършени.
Размерът на наложените на жалбоподателя наказания са в предвидения от закона
размер и отговарят в пълна степен на вината и на допуснатите нарушения. Ето защо съдът
намира, че следва да потвърди атакуваното НП като законосъобразно и обосновано.
Предвид гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-0804-002297 от 18.05.2023
год., издадено от Началник Сектор в ОД на МВР – Сливен, РУ – Сливен, с което на К. Ж. Ш.
с ЕГН ********** от гр. Ш., е наложено административно наказание „Глоба” в размер на
20,00 лева на основание чл. 185 от ЗДвП за нарушение на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП,
административно наказание „Глоба“ в размер на 100,00 лева и лишаване от право да
управлява МПС за един месец на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за нарушение на чл.
140, ал. 1 от ЗДвП, административно наказание „Глоба“ в размер на 50,00 лева на основание
чл. 183, ал. 4, т. 11 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 4, т. 1 от ЗДвП, административно
наказание „Глоба” в размер на 10,00 лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 1 от ЗДвП
за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и административно наказание „Глоба” в размер
на 10,00 лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал.
1, т. 1 от ЗДвП и на основание Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 год. на МВР са отнети 8
контролни точки, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред СлАС в 14 – дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
4