Решение по дело №65/2022 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 декември 2022 г.
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20225340200065
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 май 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 45
гр. Първомай, 14.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЪРВОМАЙ, ПЪРВИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на деветнадесети юли през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Спасимир Сп. Здравчев
при участието на секретаря Венета Ж. Хубенова
като разгледа докладваното от Спасимир Сп. Здравчев Административно
наказателно дело № 20225340200065 по описа за 2022 година
и за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС - 37 / 15.02.2022
година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор - София, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес
на управление: ***, представлявана от Н. Г. М. - кмет, за нарушение по чл.
190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание
чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер
на 1000 (хиляда) лева.
В Жалбата си Община Първомай чрез Кмета моли за отмяна на
Наказателното постановление като незаконосъобразно с изложени
съображения, че след получаване на констативния протокол от проверката
незабавно е уведомен операторът с указания за почистване, поддръжка и
осигуряване на пълна проводимост на съоръженията с цел поддръжка на
язовира в изправно състояние, че изпълнението по осигуряване и поддържане
чрез премахване на храстовидната и дървесна растителност по въздушния
откос на язовир „Дълбокото дере“ не следва да се счита за задължително с
1
оглед разпоредбата на чл. 141а, ал. 3 от Закона за водите и че от наказващия
орган не е изпълнена разпоредбата на чл. 190б, ал. 3 от Закона за водите да се
изпрати копие от констативния протокол на оператора на язовирната стена и
съоръженията към нея.
Редовно призован за съдебно заседание, за жалбоподателя не се явява
никой; депозирано е писмено становище от процесуален представител, с
което се поддържа Жалбата и се излагат доводите в нея.
За въззиваемата страна Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор, редовно призована чрез Председателя, също не се явява никой;
депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се
поддържа искане за отхвърляне на Жалбата и оставяне в сила на
Наказателното постановление, като е изложена подробна мотивировка за
законосъобразността и основателността му, както и на Акта, въз основа на
който е издадено.
И от двете страни се претендира юрисконсултско възнаграждение
съобразно чл. 63д от ЗАНН.
След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с
направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във
връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери
изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо
от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално
допустима, а разгледана по същество е неоснователна.
От фактическа страна:
По сила на Акт № 73 / 02.06.1998 година за общинска собственост
Община Първомай е с предоставени права върху поземлен имот с площ 3,479
дка с начин на трайно ползване: язовир, съставляващ имот с № *** в
землището на град Първомай с ЕКТТЕ ***, община Първомай, идентичен с
имот № *** в землището на квартал Дебър с ЕКТТЕ *** – язовир „Дълбокото
дере“.
На 17.11.2020 година комисия в състав двама служители при Регионален
отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ – Южна
2
Централна България, град Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на язовирните
стени съоръженията към тях“ при Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор – главен специалист З. И. П. и инспектор А. Б. Ш.
(актосъставител), и служител по сигурността на информацията в Община
Първомай Д. Г. СтеП. извършват проверка на техническото и
експлоатационно състояние на язовир „Дълбокото дере“.
Язовирът се намира северно от квартал Дебър на град Първомай, на
около 700 м от главен път I-8 от Републиканската пътна мрежа (шосе Е-80) и
е второто (средно) стъпало на каскада от три язовира: „Татарево 5 - Еленката“
(приблизително на 3 км над него) и изравнител „Дебър“ под него.
Чрез обхождане и оглед е установено, че преливникът на язовира –
страничен, земен, траншеен, е добре оформен и с добра пропускателна
способност; за основния изпускател е представен документ за извършен
технически преглед, че е изправен. Констатирано е, че короната на
земнонасипната язовирната стена е проходима, водният откос е с ерозия в
горната си част, чист от растителност, но въздушният откос е обрасъл с
дървесна и храстовидна растителност и е невъзможен огледът му.
Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-176 /
17.11.2020 година, в който е посочен операторът на язовирната стена и
съоръженията към нея – Е.Д.К. по силата на Граждански договор № 8 /
09.01.2020 година, а по осъществяване на безопасността на техническата
експлоатация са дадени предписания да се премахне растителността по
въздушния откос с указан срок за изпълнение до 30.05.2021 година. Два
екземпляра от Протокола – един за собственика и един за оператора на
язовира, са връчени на Община Първомай чрез Кмета на 01.12.2020 година.
На 01.06.2021 година комисия в състав З. И. П., колегата му А. Б. Ш. и Г.
К. Г. (специалист гражданска защита и отбранително-мобилизационна
подготовка при Община Първомай) правят проверка на язовир „Дълбокото
дере“ във връзка с дадените предписания на 17.11.2020 година и този път
констатират, че не само, че не са изпълнени указанията за почистване на
въздушния откос от дървесната и храстовидна растителност, но и
преливникът и водният откос са обрасли с храсти, като не е възможен огледът
им, както и на основния изпускател.
Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-118 /
3
01.06.2021 година с посочване на оператора на язовирната стена и
съоръженията към нея – Е.Д.К. по силата на граждански договор от
01.01.2021 година до 31.12.2021 година, и на 16.06.2021 година Протоколът е
връчен на Община Първомай чрез Кмета с екземпляр за връчване и на
оператора на язовира.
По Покана от 06.08.2021 година на 17.08.2021 година в Регионалния
отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ в град Пловдив
се явява упълномощен от Кмета на Община Първомай представител, в чието
присъствие е съставен и му е връчен срещу подпис Акт за установяване на
административно нарушение № 07-035 за неизпълнението да се премахне до
30.05.2021 година дървесната и храстовидната растителност по въздушния
откос на язовирната стена.
Въз основа на Акта е издадено процесното Наказателно постановление №
НЯСС - 37 / 15.02.2022 година.
Съгласно представеното от въззиваемата страна Писмо изх. № 85-03-67-
(4) / 24.06.2022 година с приложено копие на Класификация по степен на
потенциална опасност съгласно чл. 141б от Закона за водите – Приложение №
1 към чл. 10, ал. 2 от Наредба за условията и реда за осъществяване на
техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на
съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им
състояние (приета с ПМС № 12 от 28.01.2020 година, обн., ДВ, бр. 9 от
31.01.2020 година, в сила от 31.01.2020 година) – язовир „Дълбокото дере“ е
класифициран първа висока степен на потенциална опасност по критерия:
засегнати елементи от инфраструктурата, водещи до отрицателни
последствия за обществото и човешкото здраве и стопански такива от първа и
втора категория по смисъла на чл. 2 и чл. 4, ал. 5 от Наредба № 1 за
номенклатурата за видовете строежи.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена
от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция
като свидетел актосъставител, които се кредитират като обективни и логични,
и от приобщените по надлежния по НПК ред писмени доказателства,
включително по приложената административнонаказателна преписка,
подробно посочени в протокола от съдебно заседание.
От правна страна:
4
Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите визира:
Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да
изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, а текстът на
чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите указва: Председателят на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или
оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да
дават предписания на собствениците на язовирни стени и / или на
съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и
наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия
за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на
контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към
чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява
съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното
изпълнение.
Не се спори, че Община Първомай е собственик на язовир „Дълбокото
дере“ в землището на квартал Дебър на град Първомай, област Пловдив, като
обектът не е сред изрично посочените в списъка на комплексни и значими
язовири (Приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Закона за водите) и при
проверките на който на 17.11.2020 година и на 01.06.2021 година са
констатирани технически неизправности, а от приложените към преписката
Заповед № А - 276 / 18.05.2021 година и Заповед № А - 466 / 11.08.2021
година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор е видно, че и задължителните предписания, и съставеният Акт за
установяване на административно нарушение изхождат от оправомощени
лица.
По посоченото правилно от наказващия орган е квалифицирано
извършеното от жалбоподателя нарушение.
Във връзка възразителните доводи от страна на жалбоподателя, че на
оператора на язовирната стена и съоръженията към нея е изпратен
Констативен протокол № 07-01-176 / 17.11.2020 година с указания за
почистване, поддръжка и осигуряване пълна проводимост на съоръженията
(независимо кой е този оператор – ЕТ „Бленд - Е.Х.“ според жалбоподателя
или Е.Д.К. според проверяващите) следва да се отбележи, че това
обстоятелство не освобождава от отговорност Община Първомай, тъй като по
5
императива на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите задължението за изпълнение
на дадените предписания е за собствениците. Нещо повече – приетата с ПМС
№ 12 от 28.01.2020 година Наредба, уреждаща условията и реда за
осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните
стени и на съоръженията към тях, и въз основа чиито критерии язовир
„Дълбокото дере“ е класифициран като първа висока степен на потенциална
опасност по смисъла на чл. 141б, ал. 1, т. 1 от Закона за водите, указва, че
собственикът е този, който отговаря за изпълнението на всички изисквания по
Закона за водите и по Наредбата за осигуряването на безопасна експлоатация
на язовирите (чл. 7 от подзаконовия нормативен акт).
Точно е определена и следващата се за нарушението на чл. 190а, ал. 2 във
връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите санкция по чл. 200, ал. 1, т. 39
от Закона: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не
подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице,
което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл.
190а, ал. 2 – от 1000 до 20000 лв.
Наказанието е в съответствие с чл. 83 от ЗАНН – наложено е за
неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на дейност, и
с чл. 27, ал. 1 от ЗАНН – в рамките на предвиденото е по закон.
Деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от
обичайните нарушения от същия вид – не покрива критериите за маловажен
случай по легалната дефиниция на § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН за евентуалното
приложение от въззивната инстанция на чл. 63, ал. 4 във връзка с чл. 87 от
ЗАНН, още по-малко пък да е налице явно маловажен случай съгласно § 1, т.
5 от ДР на ЗАНН – да разкрива явно незначителна степен на обществена
опасност. От една страна, жалбоподателят е адресат на задължителните
предписания и осъществява деянието на просто извършване чрез бездействие,
т. е. липсва съставомерен вредоносен резултат, поради което е без значение
дали от неизпълнението настъпват последващи обществено опасни
последици; от друга страна, със Закона за водите се уреждат обществените
отношения по безопасното техническото състояние и експлоатация на
язовирните стени и съоръженията към тях, което е непосредствено свързано и
има пряко значение за човешките здраве и живот, за стопанската дейност, за
културното наследство и за околната среда.
6
Нарушението, описано в Акта и в Наказателното постановление, е
конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други
изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени
от компетентен орган и липсват допуснати процесуални нарушения,
ограничаващи правото на защита на жалбоподателя.
Предвид изхода на спора по разпоредбите на чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от
ЗАНН, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредба за
заплащането на правната помощ (приета с ПМС № 4 от 06.01.2006 година,
обн., ДВ, бр. 5 от 17.01.2006 година, в сила от 01.01.2006 година) на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София
(юридическо лице на бюджетна издръжка съгласно чл. 2, ал. 1 от
устройствения й правилник) се дължи възнаграждение за защита в
производството по ЗАНН, което е от 80 лева до 150 лева.
Настоящото дело не е със завишени фактическа и / или правна сложност,
разглеждането му протича в едно съдебно заседание с разпит на един
свидетел и справедливият размер на възнаграждението за защита от
юрисконсулта е минималният от 80 лева.
Мотивиран от посоченото и на основание чл. 63, чл. 63в и чл. 63д от
ЗАНН Районен съд - Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Потвърждава Наказателно постановление № НЯСС - 37 / 15.02.2022
година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор - София, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес
на управление: ***, представлявана от Н. Г. М. - кмет, за нарушение по чл.
190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание
чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в
размер на 1000 (хиляда) лева.
Осъжда Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление: ***, да заплати в полза на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор - София сумата от 80 (осемдесет) лева разноски за
процесуално представителство.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
7
съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
СЗ / ВХ

Съдия при Районен съд – Първомай: _________п______________
8