Решение по дело №403/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 275
Дата: 18 ноември 2019 г. (в сила от 31 декември 2019 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20197120700403
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

… … …

 

град Кърджали, 18.11.2019 год.

 

В     И  М  Е  Т  О     Н  А     Н  А  Р  О  Д  А

 

Кърджалийският административен съд, ………....……...…….. в публично ……….………

заседание на четиринадесети ноември …………………..………...……....….………..………..…………

през 2019/две хиляди и деветнадесета/ година, в състав:

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР  АТАНАСОВ

                                                                       

 

при секретаря ……………………………………………... Мариана Кадиева, .....................................

като разгледа докладваното от .......................... съдията Виктор Атанасов ........................... 

административно дело №403 .... по описа за ...................... 2019 година ..........................

и за да  се  произнесе,  взе  предвид  следното:

 

          Производството е административно, по реда на чл.459 от Изборния кодекс ИК/.

Образувано e по жалба, подадена от С.Б.А. от *** - кандидат за кмет на кметство село Равен,  община Момчилград, област Кърджали, срещу Решение №97 от 28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия/ОИК/ - Момчилград, с което, на основание чл.452 от ИК и въз основа на получените данни от протоколите на секционните избирателни комисии/СИК/, е обявен за избран на първи тур, за кмет на кметство село Равен, община Момчилград, област Кърджали - Р.И.А., издигната от ПП „ДПС”, получила 106 действителни гласа.

Жалбодателят сочи в жалбата, че бил кандидат за кмет на село Равен, о6щина Момчилград, в изборите на 27.10.2019 год., като твърди, че по време на изборите били извършени нарушения, като се извършило гласуване с подвижна секция, а такава в Заповед №РД-19-390 от 16.10.2019 год. на кмета на община Момчилград за село Равен не съществувала и че някой от лицата, гласували в подвижната секция, не били заявили собствено желанието си за гласуване, а същевременно, лицата, гласували в подвижната секция, не били в забранителния списък на секция №51 в село Равен. Твърди се, че при провеждането на гласуването в нея не било възможно осъществяване на наблюдение, както от застъпника на ПП „ДОСТ”, така и на другите партии. На следващо място се твърди, че на таблото на изборната секция не бил поставен окончателен или допълнителен актуален списък на избирателите, а само предварителен такъв и дали новорегистрираните лица са правомерно регистрирани на постоянен и настоящ адрес не било сигурно да е представен документ за собственост и собственоръчно да са попълнили декларациите за регистрация на адрес. Сочи, че на един адрес били регистрирани общо 14 човека, като са изброени имената на 11 лица, някои от които посочени с две имена, а някои само с лично име/Е. Р., Х. Р., С. Р. (***), Р.Р. (***), Е. С. Р., Е. Р., М., М., М., М., А./. В жалбата се твърди, че на адреса на кандидат-кметицата били регистрирани и три лица, посочени с две имена/К. А., И. А. и А. А./, които нямали нищо общо със селото и били дошли да изберат кмета на селото, както и се твърди, че изселило се преди *** години от село Равен лице, посочено с две имена/А. А./ се върнало и гласувало в село Равен, макар че неговото име го нямало в предварителния списък. По нататък в жалбата се твърди, че лице от ***/посочено с две имена/, не живее в село Равен, но гласува в село Равен за кмет, както и друго лице, посочено с две имена/А. А./ живее в ***, но специално за изборите за кмет на кметство гласува в село Равен. В жалбата се сочи, че в село Равен гласували и Б. К. (***), Н. К. и И. К., които само за изборите били регистрирани в село Равен, като се твърди, че регистрацията била извършена единствено с цел лицата да гласуват в полза на лицата, способствали за регистрацията. На следващо място в жалбата се твърди, че е налице и конфликт на интереси, защото изпълняващият длъжността кмет на село Равен бил *** на кандидата за кмет - Р.Р., а пък председателят на секционната комисия бил *** на кандидат кметицата Р.Р. Жалбодателят твърди, че председателят на секционната комисия казвал кои хора не са гласували и изпращал изпълняващия длъжността кмет, който отивал със собствената си кола в *** и ги докарвал да гласуват в село Равен и това можело да се види от видеокамерите на град Момчилград в посока село Равен. Твърди също, че не били допуснати да гласуват две лица, посочени с двете им имена/М. Б. и Х. Б./, които имали постоянен и настоящ адрес *** и им били издадени лични карти преди около два месеца, но същите не били вписани в избирателния списък и би следвало да бъдат допуснати да гласуват, като се допишат в избирателния списък. Твърди се, освен това, че при същото положение, други трима избиратели били допуснати и гласували, вероятно в полза на опонента му. Жалбодателят счита, че в крайна сметка били налице действия, с които е изкривен вота на живеещите жители в село Равен, като заявява, че за всичко посочено по-горе може да ангажира свидетели. Накрая в жалбата е направено искане, „да се преброят бюлетините и да се извърши ново гласуване за кмет на село Равен, като се отмени Решение №97/28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия - Момчилград и бъде касиран избора на кмет на село Равен, община Момчилград.”.

Редовно призован за съдебно заседание, жалбодателят С.Б.А. от ***, се явява лично, като заявява, че поддържа жалбата и направеното в нея искане. Моли съда да постанови решение, с което да което да отмени решението на ОИК – Момчилград, с което е обявена за избрана Р.И.Р. за кмет на кметство Равен, община Момчилград, тъй като счита, че изборите са опорочени.   

Ответникът по жалбата - Общинска избирателна комисия/ОИК/ – Момчилград, участва в процеса при редовно призоваване на упълномощените й представители, като се представлява в съдебно заседание от секретаря й – Д. Ф. Х., съгласно представеното нейно Решение №110 от 08.11.2019 год./л.39/, с което е възложено процесуално представителство пред АдмС - Кърджали или друг съд по определена подсъдност, включително и на касационна инстанция, на членове от състава на ОИК – Момчилград: А. М. С. – председател на ОИК, П. Б. Г. – заместник-председател, Д. В. Д. – заместник-председател и Д. Ф. Х. – секретар. Явилият се в съдебно заседание упълномощен представители на ОИК – Момчилград заявява, че оспорва жалбата и я счита за неоснователна и като такава, моли да бъде оставена без уважение, тъй като визираните в нея нарушения не са налице. Сочи на първо място, че цитираната подвижна секционна избирателна комисия, видно от представената заповед по делото, е била налице и кметство село Равен е било включено в списъка за ПСИК. На следващо място счита, че другите нарушения, визирани в жалбата, а именно - кои списъци са били публикувани и кои не са, кой е имал право да гласува и кой не, както и за нарушения в изборния ден, касаят самият изборен ден, които нарушения към настоящия момент няма как да бъдат установени, като в тази връзка, моли да се да има предвид, че не са били подадени никакви жалби и възражения в изборния ден, които жалби и възражения по принцип се публикуват в сайта на ОИК – Момчилград, като такива постъпили няма, а няма такива представени и в съда, което води до извода, че по същество подадената жалба е неоснователна, а не отговаря на действителността и това, което е посочено в жалбата, тъй като липсват представени доказателства по делото. Предвид изложеното, моли съда да постанови решение, с което да оставите без уважение жалбата на С.Б.А., като неоснователна и недоказана.

Заинтересованата страна – Р.И.Р. от ***, призована редовно за съдебното заседание, не се явява, представлява се от редовно упълномощен процесуален представител – адв.М. С. от АК – ***, който оспорва така предявената жалба и намира същата за неоснователна. Счита, че твърдените нарушения на изборните правила в изборния ден, не са били подкрепени от събраните по делото доказателства, като сочи, че доказателствената сила на изготвените протоколи от СИК в село Равен и от ОИК – Момчилград, не е била оборена, поради което намира, че не са налице нарушения на изборния процес, още повече - че не са налице нарушения, които пък да водят до промяна на крайния резултат от изборите. Излага и довод, че в деня на изборите жалбоподателят не е подавал никакви жалби и оплаквания до ОИК – Момчилград или до ЦИК, а така също, че заповедта на кмета на община Момчилград, за образуване на подвижна секционна избирателна комисия/ПСИК/, е била своевременно изготвена и по съответния ред е била съобщена. По тези съображения, моли съда да остави без уважение подадената жалба от С.Б.А.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, прие за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно разпоредбата на чл.459, ал.1 от Изборния кодекс, всеки кандидат за общински съветник или кмет, партиите, коалициите и лицето, което представлява инициативния комитет, регистрирали кандидати за съответния вид избор, може да обжалват решението на общинската избирателна комисия за определяне на резултатите от изборите пред съответния административен съд в 7/седем/ - дневен срок от обявяването на решението, като съгласно ал.2 на същия текст, жалбата се подава чрез общинската избирателна комисия в два екземпляра, като трябва да е написана на български език и да съдържа имената и адреса, телефон, факт или електронен адрес. 

В случая, жалбата е подадена лично от лице - кандидат за кмет на кметство, а именно – от С.Б.А., който е бил регистриран в ОИК – Момчилград като кандидат, издигнат от ПП „ДОСТ”, за кмет на кметство – село Равен, община Момчилград. Обжалваното Решение №97 е било обявено на 28.10.2019 год., а жалбата против него е подадена на 04.11.2019 год., регистрирана с Вх.№353 в ОИК – Момчилград/л.3/, от което следва, че същата е подадена точно на 7-ия/седмия/ ден след обявяването на решението, по установения ред и в изискуемата се форма, Ето защо съдът счита, че така подадената жалба е допустима - подадена е в срок и от лице, което с оглед на гореизложеното, има право на оспорване, т.е. право на жалба срещу решението на ОИК – Момчилград, с което е обявен избрания за кмет на кметство село Равен, община Момчилград, кандидат.

Съдът, след преценка, поотделно и в тяхната съвкупност, на събраните по делото писмени и гласни доказателства и при съблюдаване на закона, приема за установено от фактическа страна, следното:

По делото не е спорно, че Партия „Демократи за отговорност, свобода и толерантност”, въз основа на подаденото Заявление за регистрация в ОИК на партия/коалиция за участие в изборите за общински съветници и кметове на 27.10.2019 год./л.102/, подписано от Я. С. М., упълномощен с Пълномощно №***/*** год. от Л. А. М., в качеството на председател и представляващ партията/л.103/ и приложените към него Решение №1036-МИ от 10.09.2019 год. на ЦИК/л.105/ и Удостоверение за регистрация на партия №*** от *** год., издадено от ЦИК/л.104/, за участие в изборите за общински съветници и кметове на 27.10.2019 год., е регистрирана за участие в изборите за кметове на кметства в община Момчилград на 27 октомври 2019 год., за 24 кметства, вкл. и за кметство село Равен, община Момчилград, с номерация ***.

 По делото не е спорно, също така, че Партия „Движение за права и свободи”, въз основа на подаденото Заявление за регистрация в ОИК на партия/коалиция за участие в изборите за общински съветници и кметове на 27.10.2019 год./л.106/, подписано от Д. Ф. С., преупълномощен с Пълномощно №***/*** год. от А. М. А./л.107/, преупълномощен от И. И. Ш. с Пълномощно №***/*** год., като упълномощен представител на М. С. К. - председател и представляващ партията, упълномощен с Пълномощно №*** от *** год./л.109/ и приложените към него Решение №1013-МИ от 09.09.2019 год. на ЦИК/л.111/ и Удостоверение за регистрация на партия №*** от *** год., издадено от ЦИК/л.110/, за участие в изборите за общински съветници и кметове на 27.10.2019 год., е регистрирана за участие в изборите за кметове на кметства в община Момчилград на 27 октомври 2019 год., за 25 кметства, вкл. и за кметство село Равен, община Момчилград.

По делото не е спорно, на следващо място, че Партия „Демократи за отговорност, свобода и толерантност”, въз основа на подаденото Предложение за регистрация на кандидатска листа за кмет на кметство в при произвеждане на изборите за общински съветници и кметове на 27 октомври 2019 год., с Вх.№*** от *** год. на ОИК – Момчилград/л.94-л.95/, подписано от Я. С. М., упълномощен с Пълномощно №***/*** год. от Л. А. М., в качеството на председател и представляващ партията/л.96/ и приложеното към него заявление–декларация по чл.414, ал.1, т.3, във вр. с чл.397, ал.1 и чл.413, ал.1, 2, 3 и 4 от Изборния кодекс, от дата 20.09.2019 год., от жалбодателя С.Б.А. от ***, с ЕГН **********/л.97/, е предложила същия за регистрация като кандидат за кмет на кметство – село Равен, община Момчилград, в изборите на 27 октомври 2019 год.  и че въз основа на тези документи, С.Б.А. от ***, с ЕГН **********, е регистриран като кандидат за кмет на кметство – село Равен, община Момчилград, в изборите на 27 октомври 2019 година.  

По делото не е спорно, най-сетне, че Партия „Движение за права и свободи”, въз основа на подаденото Предложение за регистрация на кандидатска листа за кмет на кметство при произвеждане на изборите за общински съветници и кметове на 27 октомври 2019 год., представено на 21.09.2019 год. в ОИК – Момчилград/л.98-л.99/, подписано от И. И. Ш. – председател на Областния съвет на партия „Движение за права и свободи”, упълномощен с Пълномощно №*** от *** год. от М. С. К. - председател и представляващ партията/л.100/ и приложеното към него заявление-декларация по чл.414, ал.1, т.3, във вр. с чл.397, ал.1 и чл.413, ал.1, 2, 3 и 4 от Изборния кодекс, от дата 16.09.2019 год., от лицето Р.И.Р. от ***, с ЕГН **********/л.101/, е предложила същата за регистрация като кандидат за кмет на кметство – село Равен, община Момчилград, в изборите на 27 октомври 2019 год. и че въз основа на тези документи, Р.И.Р. от ***, с ЕГН **********, е регистрирана като кандидат за кмет на кметство – село Равен, община Момчилград, в изборите на 27 октомври 2019 година.  

По преписката е представена и е приета като доказателство по делото Заповед №РД-19-391 от 21.10.2019 год., издадена от кмета на община Момчилград/л.25-л.26/, с която, на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА, във връзка с чл.8, ал.2 от Изборния кодекс, Решение №935-МИ от 02.09.2019 год. на ЦИК е отменена Заповед №РД-19-390 от 16.10.2019 год. на кмета на община Момчилград и са образувани подвижни секционни избирателни комисии на територията на община Момчилград, като е утвърдена и тяхната номерация, обхват и адрес за изборите за общински съветници и кметове. От същата заповед е видно, че е образувана подвижна секционна избирателна комисия с номер на избирателната секция 09 21 00 058, с обхват – населени места на територията на община Момчилград, като са посочени 21 села, в т.ч. и село Равен, община Момчилград.       

 Изборът за кмет на кметство село Равен, община Момчилград, на 27.10.2019 год., е бил произведен в 1/една/ избирателна секция в село Равен, община Момчилград, с номер на избирателната секция №09 21 000 51, от една 7/седем/-членна секционна избирателна комисия/СИК/, съставена от представители на различни партии, като село Равен, община Момчилград, с посочената по-горе Заповед №РД-19-391 от 21.10.2019 год. на кмета на община – Момчилград/л.25-л.26/, е било включено и в обхвата на назначена подвижна секционна избирателна комисия, с номер на избирателната секция №09 21 00 058.

 След произвеждането на избора на 27.10.2019 год., СИК в избирателна секция №09 21 00 051 е установила резултатите от гласуването с хартиени бюлетини за кмет на кметство - село Равен, община Момчилград и ги е вписала в протокола/Приложение №90-МИ/ на СИК за избиране на кмет на кметство - село Равен, община Момчилград/с бл.№***/, представен по делото в оригинал/л.93/. Видно от вписаните числови данни в Част І на този протокол на СИК, броят на избирателите, според избирателния списък при предаването му на СИК, е бил общо 291 избиратели (в избирателен списък – част І – 291 избиратели, в избирателен списък – част ІІ – 0/нула/), като броят на гласувалите избиратели, според положените подписи в избирателния списък, е 202/двеста и двама/. Видно от вписаните числови данни в Част ІІ на този протокол на СИК, броят на намерените в избирателната кутия бюлетини е 202/двеста и две/, броят на намерените недействителни бюлетини е 8/осем/, а общият брой на намерените в избирателната кутия действителни бюлетини е 194/сто деветдесет и четири/, като между тях не е имало действителни бюлетини с отбелязан вот в квадратчето „Не подкрепям никого”, т.е. техният брой е отразен в протокола като 0/нула/. Видно от Част ІІ на същия този протокол на СИК, разпределението на действителните гласове за двамата кандидати е, както следва: за кандидата на Политическа партия „ДОСТ” С.Б.А. – 95/деветдесет и пет/ действителни гласове, за кандидата на партия „Движение за права и свободи-ДПС” Р.И.А. – 99/деветдесет и девет/ действителни гласове. Протоколът на СИК в избирателната секция №09 21 000 51 в село Равен, община Момчилград, за избиране на кмет на кметство, е подписан от всички членове на комисията без възражения и особени мнения, като в същия е отразено, че след откриване на изборния ден и при установяването на резултатите от гласуването, в СИК не са постъпвали заявления, жалби и възражения и съответно, броят на приложените към протокола жалби, възражения, особени мнения и решения по тях, е 0/нула/.

Въз основа на този протокол на СИК, от ОИК – Момчилград е съставен и Протокол от 27.10.2019 год./Приложение №92-МИ/ за избиране на кмет на кметство - село Равен, община Момчилград/с бл.№***/, също представен по делото в оригинал/л.91/ и в който протокол са нанесени същите числови данни, каквито са нанесени и в протокола на СИК в избирателна секция №09 21 000 51 - за броя на избирателите в избирателния списък, броя на гласувалите избиратели според положените подписи в избирателния списък, броя на намерените в избирателната кутия бюлетини, броя на действителните гласове/бюлетини/– 194/сто деветдесет и четири/ и на недействителните гласове/бюлетини/ – 8/осем/ гласа, както и разпределението на получените действителни гласове за всеки от двамата кандидати, а именно: за кандидата на Политическа партия „ДОСТ” С.Б.А. – 95/деветдесет и пет/ действителни гласове и за кандидата на партия „Движение за права и свободи-ДПС” Р.И.А. – 99/деветдесет и девет/ действителни гласове. Протоколът на ОИК – Момчилград за избиране на кмет на кметство - село Равен, община Момчилград, е подписан от всички членове на ОИК на 27.10.2019 год., без никакви възражения, забележки или особени мнения.  

По делото е изискан и представен в оригинал и протоколът на подвижна секционна избирателна комисия/Приложение №90-МИ/, с номер на избирателната секция №09 21 00 058, от проведеното гласуване с бюлетини за кмет на кметство - село Равен, община Момчилград/с бл.№***/, в който протокол са нанесени числовите данни от гласуването с подвижна избирателна кутия в село Равен, община Момчилград/л.92/. Видно от вписаните числови данни в Част І на този протокол на СИК, броят на избирателите, според избирателния списък при предаването му на СИК, е бил общо 7/седем/ избиратели (в избирателен списък – част І – 7/седем/ избиратели, в избирателен списък – част ІІ – не отразено нищо, т.е. 0/нула/), като броят на гласувалите избиратели, според положените подписи в избирателния списък, е 7/седем/. Видно от вписаните числови данни в Част ІІ на този протокол на СИК, броят на намерените в избирателната кутия бюлетини е 7/седем/, броят на намерените недействителни бюлетини е 0/нула/, а общият брой на намерените в избирателната кутия действителни бюлетини е 7/седем/, като между тях не е имало действителни бюлетини с отбелязан вот в квадратчето „Не подкрепям никого”, т.е. техният брой е отразен в протокола също като 0/нула/. Видно от Част ІІ на същия този протокол на СИК, разпределението на действителните гласове за двамата кандидати е, както следва: за кандидата на Политическа партия „ДОСТ” С.Б.А. – 0/нула/ действителни гласове и за кандидата на партия „Движение за права и свободи-ДПС” Р.И.А. – 7/седем/ действителни гласове. Протоколът на подвижна СИК за избирателната секция №09 21 00 058 от гласуването с  подвижна избирателна кутия в село Равен, община Момчилград, за избиране на кмет на кметство, е подписан от всички членове на комисията без възражения и особени мнения, като в същия е отразено, че след откриване на изборния ден и при установяването на резултатите от гласуването, в СИК не са постъпвали заявления, жалби и възражения и съответно, броят на приложените към протокола жалби, възражения, особени мнения и решения по тях, е 0/нула/.

Така, в крайна сметка, въз основа на получените данни от протоколите на СИК в избирателна секция №09 21 00 051 и на подвижна СИК за избирателната секция №09 21 00 058 и основание чл.452 от Изборния кодекс, ОИК – Момчилград е издала оспореното в настоящото производство Решение №97 от 28.10.2019 год./л.4, л.42/, с което е обявила за избран за кмет на кметство - село Равен, община Момчилград, на първи тур, Р.И.Р., издигната от Политическа партия „ДПС”, получила 106/сто и шест/ действителни гласове, като и в това решение е отразено, че спорове и възражения по взетото решение не е имало и че е било взето с пълно мнозинство, като същото е подписано от всички членове на ОИК - Момчилград.

 В съдебно заседание, от процесуалния представител на заинтересованата страна Р.Р., са представени три броя удостоверения за настоящ адрес, съответно с Изх.№***/*** год., издадено от община Момчилград, за лицето Б. И. К./л.117/ и за лицата К. И. А. и И. Х. А., и двете удостоверения от 13.11.2019 год., издадени от кметство село Равен, община Момчилград/л.118, л.119/, като от тези три удостоверения е видно, че и трите лица, за които са издадени същите, считано от датата 23.04.2019 год., имат заявен последен настоящ адрес ***, съответно първото от тях – на ул.„***” №***, а второто и третото – на ул.„***” №***. Следва да се посочи, че тези три лица са упоменати в жалбата на С.Б.А., като според жалбодателя, те нямали нищо общо със селото и били дошли да изберат кмета на селото, били регистрирани в село Равен само за изборите и  регистрацията била извършена единствено с цел лицата да гласуват в полза на лицата, способствали за регистрацията.      

 В жалбата е направено и искане от на жалбодателя, поддържано от него и в съдебно заседание, „да се преброят бюлетините и да се извърши ново гласуване за кмет на село Равен, като се отмени Решение №97/28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия – Момчилград.”. С протоколно определение на съда от 14.11.2019 год. и след като е съобразил разпоредбата на чл.459, ал.7 от ИК, съдът е оставил това искане без уважение, тъй като след като се е запознал със съдържанието на жалбата и посочените в нея обстоятелства е намерил, че в същата не се съдържат каквито и да е аргументи, доводи или твърдения, за неправилно отчетени бюлетини и съответно гласове за който и да е от двамата кандидати за кмет на кметство село Равен, община Момчилград и че в жалбата не се съдържат твърдения за наличие на действителни гласове, подадени за жалбоподателя – С.Б.А., като кандидат за кмет на кметство село Равен, община Момчилград, които да са били отчетени от СИК неправилно - като недействителни гласове или да са били отчетени като такива действителни гласове в полза на другия кандидат, както и че в жалбата няма доводи или твърдения и в обратния смисъл, а именно - недействителни гласове, подадени за другия кандидат – Р.И.Р., неправилно да са били отчетени от СИК като действителни такива, в полза на този кандидат, а освен това, след като се е запознал с протокола от 27.10.2019 год. на ОИК – Момчилград, за избиране на кмет на кметство Равен, община Момчилград, с фабричен номер ***, съдът е констатирал, че в избирателната секция в село Равен, община Момчилград, няма отчетен нито един недействителен глас за жалбоподателя в настоящото производство, като кандидат за кмет на кметство село Равен, община Момчилград. При това положение, предвид изложеното по-горе, съдът е приел, че направеното искане в жалбата и съответно поддържано и в съдебно заседание, за повторно преброяване на бюлетините от проведения на 27.10.2019 год. избор за кмет на кметство село Равен, община Момчилград, е абсолютно немотивирано и напълно самоцелно и не се основава на каквито и да е обстоятелства, които да са посочени в жалбата и да обосновават това искане.

Други доказателства от страните по делото не са представени и съответно, и други доказателствени искания не са направени, включително и от жалбодателя.

От правна страна, както бе посочено и по-горе в мотивите към настоящото решение, съдът намира жалбата за процесуално допустима, подадена в законоустановения срок по чл.459, ал.1 от Изборния кодекс, от легитимирана страна и при наличието на правен интерес, но преценена по същество, съдът намира същата ЗА НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

В настоящото производство съдът следва да извърши преценка на изложените в жалбата оплаквания, така, както са конкретизирани от страната и това е така, тъй като производството по чл.459 от Изборния кодекс, което се развива по жалба срещу определяне на изборен резултат, има контролно-отменителен характер, за разлика от производствата, водени по общия ред на АПК. Иначе казано, съдът в настоящият съдебен състав няма задължение да извърши преценка по законосъобразност изцяло на проведените избори за избиране на кмет на кметство - село Равен, община Момчилград, на 27.10.2019 год., а е длъжен да извърши проверка на наведените в жалбата оплаквания за допуснати нарушения на избирателния процес и с оглед на тази проверка да прецени - нарушен ли е вотът на избирателите, а оттам - и налице ли са основания за обявяване на изборния резултат за недействителен.

В настоящия случай съдът намира, че оплакванията, инвокирани в жалбата, са в недостатъчна степен конкретизирани, което препятства извършването на проверка по същите, а освен това, тези оплаквания, всъщност, са и напълно неоснователни. Категорично е неоснователно оплакването, че в село Равен се извършило гласуване с подвижна секция, а такава в Заповед №РД-19-390 от 16.10.2019 год. на кмета на община Момчилград за село Равен не съществувала и че някой от лицата, гласували в подвижната секция, не били заявили собствено желанието си за гласуване. Както бе посочено и по-горе, с представената като доказателство по делото Заповед №РД-19-391 от 21.10.2019 год., издадена от кмета на община Момчилград е била отменена цитираната в жалбата Заповед №РД-19-390 от 16.10.2019 год. на кмета на община Момчилград и са били образувани подвижни секционни избирателни комисии на територията на община Момчилград, като е била утвърдена и тяхната номерация, обхват и адрес за изборите за общински съветници и кметове, като от същата заповед е видно, че село Равен, община Момчилград, е било включено в обхвата на образуваната подвижна секционна избирателна комисия с номер на избирателната секция 09 21 00 058. Твърдението в жалбата, че някои от лицата, гласували в подвижната секция, не били заявили собствено желанието си за гласуване, остава голословно и неподкрепено с никакво доказателство. За пълнота на изложението следва да се посочи, че съгласно чл.37, ал.2 от Изборния кодекс, избирателите с трайни увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното помещение и желаят да гласуват с подвижна избирателна кутия, но не са подали заявление в срока по ал.1, т.е. не по-късно от 14 дни преди изборния ден, също могат да гласуват с подвижна избирателна кутия, ако заявят това не по-късно от 5 дни преди изборния ден и при условие че на територията на населеното място е назначена подвижна секционна избирателна комисия, а в случая, село Равен е попадало в обхвата на назначената с цитираната Заповед №РД-19-391 от 21.10.2019 год. на кмета на община Момчилград, подвижна секционна избирателна комисия с №09 21 00 058.

Неоснователни са и оплакванията, че на таблото на изборната секция не бил поставен окончателен или допълнителен актуален списък на избирателите, а само предварителен такъв и не ставало ясно, дали новорегистрираните лица са правомерно регистрирани на постоянен и настоящ адрес, като не било сигурно да е представен документ за собственост и собственоръчно да са попълнили декларациите за регистрация на адрес. Тук не става ясно, какво се има предвид под „новорегистрирани лица”, като следва да се посочи, че съгласно чл.23, ал.1 от Изборния кодекс, избирателните списъци се съставят от общинските администрации по населените места, в които се води регистър на населението и се подписват от кмета на общината, съответно от кмета на кметството или от кметския наместник и от секретаря на общината, а съгласно чл.24, ал.1, предл.ІІ/второ/ и ІІІ/трето/ от Изборния кодекс, предварителните избирателни списъци се обявяват предварително на видно място в района на избирателната секция и се публикуват на интернет страницата на съответната община, а избирателните списъци за гласуване се предават на секционните избирателни комисии в деня преди изборния ден, като по тези избирателни списъци, предадени на СИК в деня преди изборите, се извършва самото гласуване и е забранено същите, в деня на гласуването, да се изнасят извън помещението на избирателната секция. На следващо място, нормата на чл.36, ал.1 от Изборния кодекс регламентира, че избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди изборния ден, като искането се прави писмено до кмета на общината, района, кметството или до кметския наместник и съдържа единния граждански номер на избирателя, вида и номера на документа му за самоличност и подпис или чрез електронно заявление през интернет страницата на съответната община по настоящия адрес на лицето, като ал.2 на същия текст поставя изискване, че при избори за общински съветници и за кметове, искането по ал.1 се прави при условие, че избирателят има настоящ адрес през последните 6 месеца преди изборния ден в съответното населено място, а в искането по ал.1 се посочва и датата на адресната регистрация по настоящ адрес. На следващо място, разпоредбата на чл.405а (Нов – ДВ, бр.39 от 2016 г., в сила от 26.05.2016 г.) от ИК регламентира, че кметовете на общини и областните управители извършват 6 месеца преди общи избори за общински съветници и за кметове проверка по реда на чл.99б от Закона за гражданската регистрация на всички адресни регистрации, извършени в последните 12 месеца, като проверката приключва не по-късно от три месеца преди произвеждането на общите избори, като съгласно чл.406, ал.1 от ИК, Част I на избирателните списъци се съставя по постоянния адрес на гражданите на Република България, като и в този случаи - преди общи избори за общински съветници и за кметове, може да намери приложение цитираната по-горе норма на чл.36 от ИК. В подадената от С.А. жалба няма твърдение за извършени или допуснати нарушения на посочените разпоредби, а всъщност само се излагат някакви хипотетични твърдения за неправомерно извършена адресна регистрация на посочените в жалбата лица/някои посочени с две, а някои само с лично име/. Така, ако в крайна сметка, жалбодателят С.А. е бил дълбоко убеден вътрешно, че на тези лица или на част от тях е извършена неправомерно адресна регистрация в село Равен, то той е следвало да се възползва именно от разпоредбата на цитирания по-горе чл.99б, ал.1 от Закона за гражданската регистрация, съгласно която, при писмен сигнал или по искане на собственик на имот, подадени до орган по чл.92, ал.1 или до областния управител за нарушение на чл.92, чл.99, ал. 1 и 4 или чл.99а, както и по собствена инициатива кметът на общината или на района издава заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес. Съгласно ал.2 на същата разпоредба, проверката по ал.1 се извършва в 7-дневен срок от издаване на заповедта за определянето на комисията, като за резултатите от проверката се съставя протокол, а съгласно ал.3, в тридневен срок от извършване на проверката и въз основа на протокола по ал.2 кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл.92 или на чл.99а и изпраща обобщена информация чрез съответното териториално звено „Гражданска регистрация и административно обслужване” на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване” в Министерството на регионалното развитие и благоустройството за автоматизираното им заличаване в регистъра на населението. По тези съображения, съдът намира тези оплаквания в жалбата за напълно несъстоятелни и респ., за напълно недоказани. 

За пълнота на изложението следва да се посочи, въпреки че такова оплакване не се съдържа в жалбата, че от представения в оригинал протокол на СИК №09 21 00 051 за избор на кмет на кметство - село Равен, община Момчилград/екземпляр за ОИК/, е видно, че в същия има само три поправки в нанесените числови данни. Видно е, че първите две от тях се отнасят до броя на избирателите според избирателния списък при предаването му на СИК – 291 и броя на избирателите в Избирателния списък – Част І – също 291, а третата поправка се отнася до брой избиратели, вписани в допълнителната страница (под чертата) на избирателния списък в изборния ден – 3/трима/. Никоя от поправките не касае числовите данни, получени след преброяването от СИК на подадените бюлетини за който и да е от двамата кандидати, включително и недействителните бюлетини, които са само 8 на брой. Видно е, също така, че тези поправки са подписани от трима от членове на седемчленната СИК. Тук следва да се има предвид нормата на чл.451, ал.5 от Изборния кодекс, която предвижда, че при установяване на очевидна фактическа грешка в протокол, може да бъде извършена поправка, като поправката се подписва от всички членове на комисията, а отстрани се пише „поправка”. Съдът, след като се запозна внимателно с извършените поправки намира, че в случая действително се касае за такива поправки на очевидни фактически грешки, допуснати най-вероятно в резултат на грешки при преброяването, но е безспорен факт, че тези поправки са подписани от членовете на СИК. Следва да се упомене, че дори и на някоя от тези поправки да не се подписал някои от членовете на СИК, то това не прави протокола недействителен, като аргумент за това може да се изведе от нормата на чл.451, ал.4 от Изборния кодекс, която регламентира, че неподписването на протокол от член на комисията не го прави недействителен, от което следва, че дори на някоя от поправките на допуснатите очевидни фактически грешки да не се подписал някои от членовете на СИК, то това не може да направи протокола недействителен, а оттам не може да доведе до опорочаване на конкретния изборен резултат и да е основание за обявяването му за недействителен. От представения в оригинал протокол на подвижна СИК №09 21 00 058 за избор на кмет на кметство - село Равен, община Момчилград, е видно ,че в същия не са правени никакви поправки и същият е бил попълнен коректно и правилно, без каквито и да е грешки.

Така, при установените резултати от проведеното гласуване на 27.10.2019 год. за избор на кмет на кметство – село Равен, община Момчилград, вписани в посочените по-горе два протокола на СИК, е получен и крайния резултат, а именно: подадени действителни бюлетини/гласове/ за кандидата на партия „ДОСТ” – жалбодателя С.Б.А. – 95/деветдесет и пет/ действителни бюлетини/гласове/ и подадени действителни бюлетини/гласове/ за кандидата на партия „Движение за права и свободи - ДПС” - Р.И.Р.106/сто и шест/ действителни бюлетини/гласове/; при 0/нула/ подадени действителни бюлетини „Не подкрепям никого” и подадени недействителни бюлетини8/осем/.  

Така, предвид тези резултати от гласуването, обжалваното решение на ОИК – Момчилград се явява издадено при правилно приложение на нормата на чл.452, ал.3 от Изборния кодекс, съгласно която, избран за кмет е кандидатът, получил повече от половината от действителните гласове. В настоящия случай, действителните гласове за избор на кмет на кметство – село Равен, община Момчилград, са били общо 201/двеста и един/, съответно по протокола на СИК в избирателна секция №09 21 00 051 – 194/сто деветдесет и четири/ действителни гласове и по протокола на подвижна СИК в избирателна секция №09 21 00 058 – 7/седем/ действителни гласове или общо 201 действителни гласове, като кандидатът, издигнат от политическа партия „ДПС” – Р.И.Р., е получила 106/сто и шест/ от тези действителни гласове, т.е. повече от половината от тях, поради което и правилно, в съответствие с посочената норма на чл.452, ал.3 от Изборния кодекс, е обявена за избрана, на първи тур, за кмет на кметство - село Равен, община Момчилград, област Кърджали. Жалбодателят С.Б.А., като кандидат, издигнат от Политическа партия „ДОСТ” като кандидат за кмет на кметство село Равен, община Момчилград, е получил 95/деветдесет и пет/ действителни гласове.

При това положение и предвид всичко изложено по-горе съдът намира, че подадената жалба от С.Б.А. от ***, в качеството му на кандидат за кмет на кметство село Равен, община Момчилград, на проведените на 27.10.2019 год. избори за общински съветници и кметове, е неоснователна и недоказана, а обжалваното Решение №97 от 28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия – Момчилград, с което е обявен за избран, на първи тур, за кмет на кметство - село Равен, община Момчилград, област Кърджали, на проведените на 27.10.2019 год. избори за общински съветници и кметове, кандидатът Р.И.Р., издигната от Политическа партия „ДПС”, отразява правилно получения изборен резултат от произведените избори за кмет на това кметство, поради което и се явява правилно и законосъобразно и като такова, следва същото с решението по настоящото дело, да бъде потвърдено.

           Съдът не следва да се произнася по въпроса за деловодните разноски, тъй като такива не са претендирани от никоя от страните.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.459, ал.10, предл.І/първо/ от Изборния кодекс, Кърджалийският административен съд

 

Р      Е      Ш      И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение №97 от 28.10.2019 год. на Общинска избирателна комисия/ОИК/ - Момчилград, с което решение, на основание чл.452 от ИК и въз основа на получените данни от протоколите на секционните избирателни комисии/СИК/, е обявена за избрана, на първи тур, за кмет на кметство - село Равен, община Момчилград, област Кърджали – Р.И.Р., с ЕГН **********, издигната от Политическа партия „Движение за права и свободи - ДПС”, получила 106/сто и шест/ действителни гласове.

             Препис от решението, на основание чл.138, ал.3, във връзка с чл.137, ал.1 от АПК, незабавно да се връчи или изпрати на страните по делото.   

 Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България, чрез Административен съд – Кърджали, в 7/седем/ - дневен срок от обявяването му, съгласно  чл.459, ал.8 от Изборния кодекс.

 

 

 

 

 

                                                             СЪДИЯ: