Решение по дело №351/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 353
Дата: 9 ноември 2022 г. (в сила от 9 ноември 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20227120700351
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 август 2022 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 09.11.2022 г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на седемнадесети октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил                        

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело № 351/ 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс, във връзка с чл. 171, т.2а,б.“а“ от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на  Х.Ю.Х., чрез пълномощник, срещу Заповед, № 22-0318-000049/ 05.08.2022 г. за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) на младши автоконтрольор в РУ – Кирково към ОДМВР – Кърджали. В жалбата се сочи, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, като противоречащ на материалноправния и процесуалния закон, несъответстващ на целта на закона

Твърди се, че в мотивите на ЗППАМ, като предпоставка за издаването й, е посочено, че А.Х.Х. управлява лек автомобил „Ауди” А-6 с per №***,собственост на Х.Ю.Х., без да се конретизира дали това МПС е предоставено от собственика или го е взел без негово разрешение.

Изразява се становище, че извършено по този начин, излагане на фактическите основания в ЗППАМ е до известна степен непрецизно, тъй като единственото релевантно според нормативната

уредба обстоятелство е обективният факт на управление на чуждо МПС от лице, за което е налице някое от изброените в чл.171, т.2а, б.„а“ от ЗДвП обстоятелства.

Като следващо основание за незаконосоъбразност на ЗППАМ се сочи, че с обжалваната заповед принудителната мярка е наложена за срок от 6 месеца, който е минималният предвиден в закона, без административният орган да изложи каквито и да било съображения относно определянето на този срок. Съгласно трайно установената съдебна практика на ВАС по сходни случаи, липсата на мотиви в заповедта относно продължителността на наложената мярка, обуславя незаконосъобразност на заповедта и е основание за отмяната й -  Решение №15796/20.12.2017 г., постановено по адм.дело №10768/2017 г. на ВАС. На следващо място се посочва, че преди издаване на оспорената ЗППАМ жалбоподателят е обяснил на полицейския служител, че има издадено българско СУМПС от 2006г., но тъй като живее в ***, то е подменено с *** и че го е забравил като е заявил, че до 21.08.2022г. ще го представи. Искането е да се отмени оспорения административен акт. В съдебно заседание, редовно призован, не се явява и не се представлява. В представена молба заявява, че не възразява да се даде ход на делото в негово отсъствие, да се приемат доказателствата по издаване на оспорения административен акт и поддържа жалбата си.

Ответникът – младши автоконтрольор в РУ – Кирково към ОДМВР – Кърджали, редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по жалбата.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законово установения срок, от легитимирано лице и е процесуално допустима.

При преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

С оспорената ЗППАМ, № 22-0318-000049/ 05.08.2022 г. на младши автоконтрольор в РУ – Кирково към ОДМВР – Кърджали, на Х.Ю.Х. с ЕГН ********** и адрес: ***, за това, че на 05.08.2022 г., около 10.30 часа, по път *** клас ** на км.*** м., по посока на движение от *** за ***, лицето А.Х.Х. управлява МПС „Ауди“ А6 с рег. № ***, без да притежава СУМПС,  е наложена ПАМ „Прекратяване регистрацията на ППС за срок от 6 месеца“. Съгласно отразеното в ЗППАМ, са отнети: 1. Два броя регистрационни табели ***; 2.СРМПС, № ***.

Приет е като доказателство и АУАН, серия GA № 651758/ 05.08.2022 г.,  съставен срещу А.Х.Х., за това, че около 10.30 часа, по път *** клас ** на км.*** м., по посока на движение от *** за ***, управлява МПС „Ауди“ А6 с рег. № ***, без да притежава СУМПС.

От Свидетелство за регистрация, част I се установява, че лек автомобил „Ауди“ А 6 с рег. № ***, е собственост на Х.Ю.Х.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е основателна поради следните съображения:

Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, буква "а", т.6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На основание  чл.172, ал.1 от ЗДвП заповедта е издадена от компетентен орган – Началник-сектор „ПП“ Кърджали към ОДМВР – Кърджали, с делегирани правомощия съгласно т.1 от Заповед, № 292з-2/ 01.01.2022 г. на директора на ОДМВР – Кърджали, издадена на основание Заповед, № 8121з-1632/ 02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи.

Принудителната административна мярка по своя характер е вид административна принуда, за прилагането на която е предвиден процесуален ред, различен от реда за търсене на административнонаказателна отговорност.

По смисъла на чл. 171 от ЗДвП принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ. Волеизявлението за прилагането на ПАМ се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и се издава по реда на Глава пета, Раздел втори от АПК. Предпоставка за издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл. 171 от ЗДвП е извършено от водача или собственика на МПС съответно на хипотезата на правната норма административно нарушение, което се установява с акт за административно нарушение (АУАН), съставен от компетентните длъжностни лица.

В хипотезата на чл. 171, т. 2а, б.“а“ от ЗДвП ( в редакцията от (Изм. и доп. - ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г.) може да се приложи ПАМ "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство" на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

В случая ПАМ, съгласно описаното в заповедта, е наложена, защото е установено, че лек автомобил, собственост на Х.Ю.Х. е бил управляван от непълнолетно лице, което е и неправоспособен водач. Съгласно чл. 150 от ЗДвП, Всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач, освен когато превозното средство е индивидуално електрическо превозно средство или превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на обучението му по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4.

Оспорената ЗППАМ е постановена в нарушение на приложимата материалноправна разпоредба на чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП.

От прието като доказателство писмо, изх. № 130000-8314/ 25.08.2022 г. на началник-сектор „ПП“ в РУ – Кърджали става ясно, че А.Х.Х. е притежавала българско СУМПС № ***, със срок на валидност от 22.08.2006 г. до 22.08.2016 г.

На 07.07.2017 г. в сектор „Пътна полиция“ - Кърджали е получено писмо с per. № 3286р-26414/26.06.2017 г. от Главна дирекция „Национална полиция“ със списък от 41 (четиридесет и един) броя български национални свидетелства за управление на МПС, които са подменени със свидетелства в държава - членка на ЕС.

Под № *** от списъка е посочено, че г-н А.Х.Х. е подменил българското си СУМПС с ***.

На 31.07.2017 г. статусът на българско СУМПС е сменен на „Унищожен“(подмяна/замяна в чужбина).

Към документа на началник-сектор „ПП“ в РУ – Кърджали е приложено цитираното писмо на началник ОПП-ГДНП Б. Р., със списък на лица – български граждани с подменени/заменени СУМПС в чужбина. Под № ** е вписан А.Ю.Х. чието СУМПС *** е подменено/заменено със СУМПС в *** № ***/ *** г.

Редът за издаване на СУМПС се съдържа в Наредба № I-157 от 1.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина. В §1 от ДР на тази Наредба е посочено, С наредбата се въвеждат разпоредби на Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно свидетелства за управление на превозни средства (ОВ, L 403 от 30 декември 2006 г.).

Съгласно чл.2, §1 от Директива 2006/126/ЕО, Свидетелствата за управление, издадени от държавите-членки, се признават взаимно.

В чл.7, §2, б.“а“ от Директива 2006/126/ЕО е предвидено, че Считано от 19 януари 2013 г. свидетелства, издадени от държави-членки за категории АМ, А1, А2, А, В, В1 и ВЕ имат срок на административна валидност 10 години. Разпоредбата на чл.11, §1 от Директива 2006/126/ЕО гласи: Когато притежател на валидно национално свидетелство за управление, издадено от държава-членка, установи обичайното си пребиваване в друга държава-членка, той може да поиска замяна на неговото свидетелство за управление на моторно превозно средство с еквивалентно свидетелство. Държавата-членка, която извършва замяната, проверява за коя категория е все още валидно предаденото свидетелство. Съгласно чл.11, § 3 от Директивата, Извършващата замяната държава-членка връща старото свидетелство на органите на държава-членка, която го е издала, като посочва причините за това.

Аналогични разпоредби се съдържат в чл.11, § 5 и 6 от Директива 2006/126/ЕО относно подмяната на СУМПС.

От Справка за нарушител/ водач на А.Х.Х. е видно, че издаденото българско СУМПС е било за категории В, АМ, М.

От посочената правна уредба и събраните доказателства следва извод, че лицето А.Х.Х., на 05.08.2022 г., когато е извършена проверка от полицейски служител и издадена оспорената ЗППАМ, е притежавало валидно свидетелство за управление на МПС, издадено от ***. Това е така, защото съгласно списък към писмо на ГДНП, българското СУМПС *** на лицето е било подменено/заменено със СУМПС в *** № ***/ *** г. Валидността на СУМПС, издадено от ***, на основание чл.7, §2, б.“а“ от Директива 2006/126/ЕО, е 10 години, т.е. до 06.06.2027 г.

Предвид изложените съображения жалбата е основателна и следва да се уважи, като се отмени обжалваната заповед.

От жалбоподателя не са поискани разноски, поради което не се дължи присъждането им.

Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2-ро от АПК, Административен съд – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед, № 22-0318-000049/ 05.08.2022 г. за прилагане на принудителна административна мярка, издадена от младши автоконтрольор в РУ – Кирково към ОДМВР – Кърджали.

Решението не подлежи на обжалване – чл.172, ал.5 от ЗДвП.

            

 

                                                                          Съдия: