РЕШЕНИЕ
№ 1655
Пловдив, 20.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XI Състав, в съдебно заседание на двадесет и трети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
МИЛЕНА ДИЧЕВА |
При секретар Д. Й. като разгледа докладваното от съдия МИЛЕНА ДИЧЕВА административно дело № 1649 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на Глава ХІХ от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във
връзка с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ/.
Образувано
е по жалба на „Алфамакс“ЕООД, ЕИК ****, гр.Пловдив,
бул.“Цариградско шосе“ №*,
представлявано от управителя Г.Х.Х., чрез адв.С., против Акт за установяване на задължение №380-1/20.03.2023
г., издаден от Й. Ж. Ф. – К. – гл.инспектор, отдел „Събиране и контрол“ на
Дирекция МДТ, потвърден с решение №35/05.06.2023 г. на Директора на Д“МДТ“ при
община Пловдив.
Твърди
се, че в конкретния случай неправилно е приета за стойност на данъчната оценка
справедливата пазарна стойност към момента на преобразуването, необходима
единствено за нуждите на преобразуването на старото и формирането на капитала
на новообразуваното дружество „Алфамакс“АД, съответно
това е довело до необосновано завишаване на дължимите данък върху недвижимите
имоти и ТБО.
Иска
се отмяна на оспорения АУЗ като незаконосъобразен.
В
съдебно заседание, жалбоподателят, чрез процесуалния си представител – адв.С., поддържа жалбата по заявените доводи.
Представя
се писмена защита с доводи за доказаност на
направените възражения по жалбата и липса на основания за прилагане на чл.21,
ал.4 от ЗМДТ, респективно за незаконосъобразно определяне на служебните отчетни
стойности по оспорения АУЗ.
Претендира
се присъждането на разноски.
Ответникът
– Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Пловдив, чрез
процесуален представител юрк. Я., намира жалбата за
неоснователна и настоява за отхвърлянето ѝ като бъде съобразена подробната
аргументация на потвърждаващото решение.
Претендира
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът,
след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства
(административната преписка и приетата ССЕ), намира жалбата за допустима като
подадена в законоустановения срок и при наличието на
правен интерес, а по същество за НЕОСНОВАТЕЛНА.
По
делото няма спор по фактите.
Видно
от данните по представената и приета като доказателство административна
преписка с декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № 3929/20.02.2018 г. (л.104 ),
подадена от „АЛФАМАКС" ЕООД, чрез управителя Г.Х.Х.
дружеството е декларирало, че е собственик на недвижим нежилищен имот, находящ се в гр. Пловдив, бул. „Цариградско шосе" № *, представляващ: земя е
идентификатор 56784.527.209, с площ - 4 306.00 кв.м, със застроена площ 250.00
кв.м. и сграда /здравна служба/ с идентификатор 56784.527.209.1, с РЗП - 250.00
кв.м. Към декларацията е приложено и копие на План за преобразуване чрез
отделяне на ИЦ ТРАКИЯ АД - Пловдив. В част III на подадената Декларация по чл.
14 от ЗМДТ с вх. № 3929/20.02.2018г. за процесния
имот е отразено, че здравната служба е с отчетна стойност - 856,40 лв., а
земята е с отчетна стойност - 861,20 лв.
Във
връзка със Заповед № 20ОА251 / 05.02.2020г. на Кмета на Община Пловдив, относно
проект за изменение на ПУП-ПРЗ на част от кв. 1-нов по плана на Източна
индустриална зона IV част, гр. Пловдив и Скица на поземлен имот №
15-475972-08.06.2020 г. за поземлен имот с идентификатор 56784.527.209 от
„АЛФАМАКС" ЕООД, чрез управителя Г.Х.Х., е
подадена коригираща Декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № 66090010035/25.06.2020
г. по партиден № 6609F253523, като дружеството е декларирало, че е собственик
на недвижим нежилищен имот, находящ се в гр. Пловдив,
бул. „Цариградско шосе" № 53, представляващ: земя с идентификатор
56784.527.209, с площ - 3 995.00 км.м. и застроена площ 268.00 кв.м., с отчетна
стойност 801,05 лв. и сграда - друга нежилищна /здравна служба/ с идентификатор
56784.527.209.1, с РЗП общо 268.00 кв.м. с отчетна стойност 856,40 лв. Видно от
приложения към подадените Декларации по чл. 14 от ЗМДТ - План за преобразуване
чрез отделяне на ИЦ ТРАКИЯ АД - Пловдив, справедливата пазарна стойност на
поземления имот е 394 634,00 лв., а на построената в него масивна едноетажна
сграда - здравна служби е 46 645,00 лв.
Съобразявайки
последното, отчетните стойности на процесния имот -
земя и сграда /здравна служба/, собственост на „АЛФАМАКС" ЕООД, служебно
са определени съгласно План за преобразуване чрез отделяне на ИЦ ТРАКИЯ АД
-Пловдив, според който справедливата пазарна стойност на поземления имот е 394
634,00 лв. /за 4 306.00 кв.м площ/ и в частност - 366 131,63 лв. /за 3 995.00
кв.м. площ/, а на построената в него масивна едноетажна сграда - здравна служба
е 46 645,00 лв.
След
извършена, на основание чл. 21, ал. 1 от ЗМДТ, съпоставка между данъчната
оценка и отчетна стойност на земята и сградата /здравна служба/, органът по
приходите е определил задълженията за данък върху недвижимите имоти за процесния имот върху отчетната му стойност като по-висока
от двете.
Задълженията
за такса за битови отпадъци за процесния имот са
определени върху служебно определената отчетната стойност на земята и на
сградата /здравна служба/.
Издаден
е Акт за установяване на задължения по декларация /АУЗД/ № 677- 1/10.08.2020Г.,
на основание чл.107, ал.З от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1-5 и чл. 96 от ЗМДТ, с който на дружеството са определени задължения, за периода 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г. В законоустановения
14-дневен срок от датата на връчване, АУЗД № 677-1/10.08.2020г. е обжалван от
дружеството и с Решение № 55/23.10.2020г. на директор дирекция „Местни данъци и
такси" при Община Пловдив, АУЗД № 677-1/10.08.2020г. е отменен, а
преписката върната за издаване на нов акт. Решението е влязло в сила на
23.10.2020 г. До дружеството е изпратено Искане за представяне на документи и
писмени обяснения от задължено лице с изх. № 21Ф-2770/16.04.2021г. Искането е
връчено лично на управителя на дружеството на 19.04.2021г. В отговор на Искане
за представяне на документи и писмени обяснения от задължено лице с изх. №
21Ф-2770/16.04.2021г., „АЛФАМАКС" ЕООД, чрез управителя си е представило
Писмени обяснения с вх. № 21Ф-2770-/1//05.05.2021г.,
с приложен опис на документите, във връзка с недвижим имот с идентификатор на
имота по кадастралната карта № 56784.527.209. След анализ на получените
обяснения е изпратена Покана по чл.103 от ДОПК с изх. № 21Ф-3115/08 06.2021г.
за подаване на коригиращи декларации за притежаваните имоти в Община Пловдив,
собственост на „АЛФАМАКС" ЕООД. Поканата е получена на 08.06.2021 г.,
лично от управителя на дружеството. В нейн отговор от
дружеството е посочено, че няма основание за подаване на коригиращи декларация
за притежаваните имоти в Община Пловдив.
След
отказа от подаване на коригиращи декларации, от страна на приходната
администрация е пристъпено към прилагане на
разпоредбата на чл. 21, ал. 4 от ЗМДТ, съобразно която при липса на счетоводни
данни данъчната оценка се определя от служител на общинската администрация за
сметка на данъчно задълженото лице. Данъчната оценка се определя от служител на
общинската администрация и при наличие на счетоводни данни, определени в
нарушение на приложимото счетоводно законодателство. Определянето на данъчната
оценка се извършва по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
В
резултат на извършена проверка, анализ на изисканата и предоставената по
преписката информация и след изчерпването на реда по чл. 103, ал. 1 от ДОПК,
във връзка с прилагането на чл. 21, ал. 4 от ЗМДТ на основание чл. 107, ал. 3
от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1-5 и чл. 96 от ЗМДТ е издаден Акт за
установяване на задължение № 380-1/20.03.2023 г., с който на „АЛФАМАКС"
ЕООД, ЕИК - **** са установени задължения, в качеството му на собственик на
недвижим нежилищен имот, находящ се в гр. Пловдив,
бул. „Цариградско шосе" № 53, представляващ: земя с идентификатор
56784.527.209, с площ - 4 306.00 кв.м, със застроена площ 250.00 кв.м. и сграда
/здравна служба/ с идентификатор 56784.527.209.1, с РЗП - 250.00 кв.м., в общ
размер на 8 079,42 лв., както следва:
за данък върху недвижимите имоти, за периода 01.01.2018 г. - 31.12.2019 г., в общ размер на 1 054,60 лв. и
лихви за просрочие към 20.03.2023 г., в общ размер на
436,58 лв.
за такса за битови отпадъци, за периода 01.01.2018 г. - 31.12.2019 г., в общ размер на 4 659,36 лв. и
лихви за просрочие към 20.03.2023 г., в общ размер на
1 928,88 лева.
С
решение № 35 от 05.06.2023 г. на директора на Д“МДТ“ при Община Пловдив Акт за
установяване на задължение № 380-1/20.03.2023 г. е потвърден изцяло.
Спорният
момент по делото е за размера на данъчната основа, върху който са доначислени процесните задължения
за ДНИ и ТБО.
Съгласно
чл. 19, ал. 1 ЗМДТ данъкът се определя върху данъчната оценка на
недвижимите имоти по чл. 10, ал. 1
от същия закон към 1 януари на годината, за която се дължи. Съгласно чл. 21, ал. 1 ЗМДТ данъчната оценка на недвижимите имоти на
предприятията е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка
съгласно приложение № 2. В конкретния случай, АО е определил, на основание
чл.21, ал.4, изр.второ от ЗМДТ, данъчна оценка на имота, различна от
декларираната и върху нея са начислени оспорените ДНИ и ТБО. АО е формирал
съгласно чл.21, ал.1 ЗМДТ данъчна оценка на имотите като е определил различна
от декларираната отчетна стойност на процесните имоти,
която е по-висока от данъчната им оценка по приложение 2 и върху тази основа са
начислени и процесните задължения. Настоящият състав
на съда изцяло споделя подробните изложени мотиви на приходната администрация
по процесното решение и счита, че правилно е
определена данъчната основа от страна на органите по МДТ като е взета предвид
служебно определената отчетна стойност на процесните
недвижими имоти, която се явява по –висока от данъчната оценка по приложение 2.
Съгласно
легалното определение, дадено в § 1, т. 17 от допълнителните разпоредби на ЗМДТ
„отчетна стойност" - това е стойността при счетоводното завеждане на
актива или обезценената/преоценената стойност на актива, когато е извършена
оценка след първоначалното му счетоводно завеждане. Аналогично е и
определението, съдържащо се в Националните счетоводни стандарти за финансови
отчети за малки и средни предприятия, СС 4 "Отчитане на
амортизациите", т. 2, според която „отчетна стойност" е стойността,
по която активът се води счетоводно в предприятието. Тя може да бъде
историческата цена на придобиване при счетоводното завеждане на актива или
обезценената/преоценена стойност на актива, когато е извършена оценка след
първоначалното му счетоводно завеждане. Историческа цена е цената на
придобиване, себестойността или справедливата цена. Дълготрайните материални
активи (ДМА), вкл. земите, се отчитат съгласно СС16 Дълготрайни материални
активи. Първоначално всички ДМА се оценяват по цена на придобиване, която
включва покупната цена (включително митата и невъзстановимите данъци) и всички
преки разходи, които са необходими за привеждане на актива в работно състояние
в съответствие с предназначението му. (т 4 отСС16). В случаите, когато ДМА не
са придобити чрез покупка, първоначалното им оценяване става по един от
начините, посочени в т. 4.7. от СС16, а именно по себестойност - ако са
създадени в предприятието, по справедлива стойност - ако са получени в резултат
на безвъзмездна сделка или по оценка, приета в съда (плюс всички преки разходи)
- ако са получени в резултат на апортна вноска по
реда на Търговския закон.
Съгласно
разпоредбата на чл. 263з, ал.2 от ТЗ - Всяко новоучредено дружество съставя
встъпителен баланс към датата на преобразуването на основата на балансовите
стойности на получените чрез преобразуването активи и пасиви или на основата на
справедливата им цена. От съдържанието на представените документи, справки и
писмени обяснения от новоучреденото, чрез отделяне, дружество „АЛФАМАКС"
АД, е видно, че всички активи, предмет на отделяне, са заведени по
справедливите пазарни цени, посочени в плана за преобразуване на „ИНДУСТРИАЛЕН
ЦЕНТЪР ТРАКИЯ" АД, е изключение на активите, находящи
се в гр. Пловдив, а именно процесните имоти УПИ - Изт.инженерна зона с площ 4306.00 кв.м., заведено за 861,20
лв., което съобразно писмените обяснения е цена на придобиване /историческа
цена/ и построената в имота едноетажна сграда записана като „Здравна
служба" с площ 250.00 кв.м, заведено за 856,40 лв., което съобразно
писмените обяснения е цена на придобиване /историческа цена/. Цена на
придобиване, съгласно СС16, е началната оценка на всеки дълготраен материален
актив. Счита се, че цената на придобиване е резултат на сделка между несвързана
лица. Тя е паричното изражение, или неговият еквивалент и включва разходите за
придобиването на актив и подготовката му за употреба. Същата се използва при
счетоводно отчитане на придобиването на Дълготрайните материални активи /ДМА/
чрез покупка. При безвъзмезна сделка активите се
оценяват по справедлива стойност. В тази връзка придобитите, чрез отделяне,
активи от „АЛФАМАКС АД, находящи се в гр. Пловдив е
следвало да бъдат заведени в счетоводството на дружество по справедливата им
стойност, посочена в плана за преобразуване, а именно УПИ - Из.инженерна зона с
площ 4306.00 кв.м., със справедлива стойност 394 634,00 лв. и построената в
имота едноетажна сграда записана като „Здравна служба" с площ 250.00 кв.м,
със справедлива стойност 46 645,00 лв.
Прилаганата
счетоводна база на финансово отчитане и възможностите за завеждане на отделен
актив при наличието на условията за това са въпрос на избор и представляват
елементи от счетоводната политика на предприятието. Въпросната счетоводна
политика на предприятието е именно затова счетоводна политика, защото според
приетите по нея правила се води счетоводна отчетност на дружеството в цялост.
Същата не може да обхваща начина на завеждане само на едни ДМА на дружеството и
да прави изключение за други. Щом всички останали активи, предмет на отделяне,
са заведени по справедливите пазарни цени, посочени в плана за преобразуване на
„ИНДУСТРИАЛЕН ЦЕНТЪР ТРАКИЯ" АД, то процесните
не могат да бъдат изключение и следва да бъдат заведени именно по справедливите
пазарни цени, посочени в плана за преобразуване на „ИНДУСТРИАЛЕН ЦЕНТЪР
ТРАКИЯ" АД приемайки, че такава е счетоводната политика на дружеството. В
този смисъл е бил и подхода на приходната администрация при определяне
отчетната стойност на процесните имоти (земя и
сграда) като правилно е приложена нормата на чл.21, ал.4, изр.второ от ЗМДТ. ДОПК дава възможност органът по приходите да определя данъчни задължения,
когато се установят несъответствия с декларираните от лицето данни.
Аргумент
в насока на обстоятелството, че правилното завеждане на процесните
активи в новообразуваното дружество е това, което е в съответствие с данните по
плана за преобразуване на „ИНДУСТРИАЛЕН ЦЕНТЪР ТРАКИЯ" АД се извежда и от
чл.263и, ал.3, изр.първо от ТЗ.
Горният
извод не се преодолява и от заключението по ССЕ дотолкова доколкото посредством
него не се правят фактически установявания, различни от вече изложените, а
именно, че новообразуваното дружество Алфамакс АД,
впоследствие трансформирано в Алфамакс ЕООД, е завело
процесните активи по техните балансови стойности
съгласно заключителния баланс на ИЦ Тракия АД.
Неоснователни
са доводите по писмената защита на процесуалния представител на жалбоподателя,
че в конкретния случай не намира приложение чл.21, ал.4 от ЗМДТ, тъй като в
конкретния случай не може да се говори за липса на счетоводни данни. Каза се и
по-горе, в настоящата хипотеза намира приложение изречение второ на посочената
норма предвид установеното наличие на счетоводни данни, определени в нарушение на
приложимото счетоводно законодателство, конкретно неспазването на счетоводната
политика на дружеството при завеждането на процесните
активи.
В
случая не е налице и несъответствие на административния акт с целта на закона.
АУЗД е издаден с единствената цел да бъдат установени и събрани дължимите от
жалбоподателя публични общински вземания за ДНИ/ТБО, дължими във връзка с притежавания
от него недвижим имот. Постигането на тази цел – установяване и събиране на
публични вземания от органите по приходите, е изрично уредено в чл. 1 от ДОПК,
а конкретно установяването на публично задължение по данни от декларации
служебно от орган по приходите е уредено в чл. 107, ал. 3, изр. трето, предл. последно от ДОПК, във вр.
чл. 4, ал. 1 – 5, чл. 9б и чл. 14 от ЗМДТ. В случая крайната цел на оспорения
индивидуален административен акт, както и на правните норми на ЗМДТ и ДОПК, е
да въздействат по максимално ефективен начин върху обществените отношения,
свързани с установяване и събиране на публичните общински вземания за местни
данъци и такси, а непосредствената цел на същия е установяването на дължимите
от оспорващото дружество ДНИ/ТБО за 2018 и 2019 г. по отношение на притежавания
от него недвижим имот, което представлява поставеният от законодателя резултат,
който трябва да се постигне чрез изпълнението на съдържащото се в този
административен акт волеизявление.
По
изложените съображения настоящата инстанция приема, че жалбата е неоснователна
и следва да бъде отхвърлена.
При
този изход на спора, на ответника се дължат сторените по делото разноски в
размер на 1 108 лева възнаграждение за осъществена юрисконсултска
защита на основание чл. 161, ал. 1 ДОПК и чл. 7, ал. 2 от Наредбата за
минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Водим
от горното, Съдът
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Алфамакс“ЕООД,
ЕИК ****, гр.Пловдив, бул.“Цариградско шосе“ №*, представлявано от управителя Г.Х.Х., против Акт за установяване на задължение
№380-1/20.03.2023 г., издаден от Й. Ж. Ф. – К. – гл.инспектор, отдел „Събиране
и контрол“ на Дирекция МДТ, потвърден с решение №35/05.06.2023 г. на Директора
на Д“МДТ“ при община Пловдив.
ОСЪЖДА „Алфамакс“ЕООД,
ЕИК ****, гр.Пловдив, бул.“Цариградско шосе“ №*, представлявано от управителя Г.Х.Х., да заплати на община Пловдив сумата от 1 108 лева
разноски по делото.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в
14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.
Съдия: |
|