Решение по дело №671/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 март 2021 г. (в сила от 3 февруари 2022 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700671
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш E Н И Е

№ 55

 гр. П.***, 23.03.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд–П.***, в публично съдебно заседание проведено на двадесет и шести февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                                       Съдия: Слава Г.

 

при съдебния секретар Е. В. и с участието на прокурор М. Л. от Окръжна прокуратура П.***, като разгледа докладваното от съдия Г. административно дело № 671/2020 година по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното: 

 

Производството е по реда на чл. 203 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 1, ал. 1от Закона за отговорност на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по искова молба на С.А.Н.,*** против Национален осигурителен институт /НОИ/, със седалище и адрес на управление гр. С.***, бул. „****“ № ***, с която е предявен иск с правно основание чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ във вр. с чл. 204, ал. 1 от АПК. Твърди, че е претърпял неимуществени вреди от незаконосъобразно издадено разпореждане № 551104/протокол №2146-13-6/ от 16.04.2020г.  от длъжностно лице по пенсионно осигуряване, с което е спряно изплащането на отпуснатата му пенсия.   Сочи, че със заявление вх. № МП-29834 от 24.10.2014г.  е поискал отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, със съответните приложени за това документи. С Разпореждане  № 551104 от 01.12.2014г., на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК е спряно пенсионното производство, във връзка с образувана в ОД на МВР-К.*** проверка. С Писмо изх. № МП-29834#4 от 07.12.2015г. директора на ТП- П.*** към НОИ сезирал Районна прокуратура П., с оглед изясняване на обстоятелствата изложени в издадени удостоверителни документи, придружаващи заявлението му.  Образувано е наказателно производство № 12 по описа за 2016г. на Следствен отдел при Окръжна прокуратура П..  С Постановление за прекратяване на наказателно производство от 28.04.2016г., прокурор от Окръжна  прокуратура П. е прекратил наказателно производство, тьй като не е налице престъпление от общ характер. След влизане в сила на постановлението за прекратяване пенсионното производство било възобновено и постановено  Разпореждане № 551104 от 11.10.2016г., с което длъжностно лице по пенсионно осигуряване отказало да отпусне лична пенсия за осигурителен стаж и възраст с доводи, че лицето няма изискуемите са 15 години осигурителен стаж положен в условията на ІІ-ра категория. Разпореждането е обжалвано по административен ред и с решение от 17.11.2016г. е отхвърлена жалбата. С решение № 72 от 13.03.2017г., постановено по АД № 568/2016г. състав при АС-П.*** е отменил отказа и е върнал преписката за ново произнасяне.  Така постановеното съдебно решение не е обжалвано от страните и е влязло в сила на 31.03.2017г.. С  разпореждане № 551104/протокол №2146-13-6/ от 16.04.2020г., считано от 10.03.2020г.  длъжностно лице по пенсионно осигуряване на основание чл. 95, ал. 2 от КСО спряло изплащането на отпуснатата пенсия, с доводи за постъпило искане от ОД на МВР-П.*** за предоставяне на информация във връзка с образувано досъдебно производство срещу неизвестен извършител. Спирането е обжалвано по административен ред и потвърдено с решение на директора на ТП-П.*** към НОИ. С решение № 303 от 29.07.2020г., постановено по АД № 397/2020г.  по описа на АС-П.*** спирането е отменено.   

Въз основа на изложеното в исковата молба ищецът твърди, че вследствие на отмененото като незаконосъобразно разпореждане № 551104/протокол №2146-13-6/ от 16.04.2020г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване при ТП-П.*** на НОИ е претърпял неимуществени вреди. Същите се изразяват  в психически, личностен и финансов срив, тьй като неоснователно е лишен от възможността да получава месечен доход от лична пенсия и то по време на обявена пандемия. От месец март 2020г.  изпитва постоянно негативни емоции и напрежение, травмиращо въздействие, чувство на срам, отчуждение и изолация от обществото. Сочи, че постоянно е в недостиг на пари и често се налагало да взема пари на заем от приятели. Поради финансовите му затруднения бил изоставен от приятели и от лица, които били сериозно емоционално обвързани с него в личен план. Успоредно с това натрупаните негативни емоции и преживявания довели до влошаване на здравословното му състояние като се появил диабет и психическо разстройство, което наложило лекарска намеса и терапия. Въз основа на всичко изложено и вследствие на издадения незаконосъобразен административен акт – Разпореждане № 551104/протокол №2146-13-6/ от 16.04.2020г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване при ТП- П.*** на НОИ ищецът заявява претенция НОИ да бъде осъден да му заплати 60 000 /шестдесет хиляди/ лева, представляващи неимуществени вреди, ведно със законната лихва, считано от датата на причиняване на вредите – 10.03.2020г. до датата на изплащането им. Иска присъждане на адвокатско възнаграждение в условията на чл. 38, ал. 2 и ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 36, ал. 2 от ЗА, във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 4 и т. 5 от Наредба № 1/09.07.2004г.

В хода на устните състезания по делото процесуалния представител на ищеца адв. Т.Р. пледира  предявения иск да се уважи. Счита, че същият е доказан по основание. В указания срок не депозира писмени бележки.

Ответникът по иска Национален осигурителен институт, чрез процесуалните си представители юк. Е. С.*** и ст. юк. Й. С. пледират исковата претенция да се отхвърли като неоснователна и недоказана. Претендират присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В указания срок депозират писмени бележки, в които подробно развиват съображенията си.

Участвалият по делото представител на Окръжна прокуратура П.***, прокурор М. Л. дава заключение, че предявените искове са неоснователни и недоказани. Счита, че не е налице причинно следствена връзка, с оглед на което не са налице кумулативните предпоставки на чл. 1 от ЗОДОВ. С оглед на това пледира същите да се отхвърлят.

Административен съд – П.***, след като обсъди релевираните с исковата молба основания, доводите на страните, прецени събраните по делото относими доказателства по реда на чл. 235 от Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, във връзка с чл. 144 от АПК, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

От доказателствата по делото се установява, че със заявление вх. № МП-29834 от 24.10.2014г.  С.Н. *** на НОИ с искане за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на § 4, ал. 1 от ПЗР на КСО, ведно с приложени документи по опис. За трудов стаж положен в ДФ”***” представил УП-2 № 110-2 от 19.03.2002г. и УП-3 №110-3 от 19.03.2002г.

С писмо изх. № 91-01-227 от 31.10.2014г. директор на дирекция „Осигурителен архив“ и дирекция „Пенсии“ при Централно управление на НОИ са уведомили всички ТП на НОИ, че ООА с. Н.*** при ТП К.*** преустановява издаването на удостоверения за трудов/осигурителен стаж и доход от прекратен осигурител – ДФ „***“, във връзка с образувано производство по установяване автентичността на приетите разплащателни ведомости. В тази връзка е образувана преписка по проверка от ОД на МВР-К.***.

С Разпореждане № ********** от 01.12.2014г. ръководител  пенсионно осигуряване е спряло на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК пенсионното производство, тьй като по отношение на осигурителя ДФ”***” е образувана преписка по проверка от ОД на МВР-К.***.

С.Н. подал заявление с № МП-33437 от 28.11.2014г. с искане за отпускане на лична пенсия за общо заболяване. С   Разпореждане № ********** от 08.12.2014г., считано от 28.11.2014г., му е отпусната  лична пенсия за инвалидност за срок на инвалидността до 01.05.2015г., поради общо заболяване, въз основа на издадено Експертно решение  № 1150 от 070 от 20.05.2014г. на ТЕЛК към МБАЛ „***.“АД в размер на 131.33 лева. Поради изтичане срока на инвалидност, с разпореждане № ********** от 15.06.2015г. пенсията е спряна на основание чл. 95, ал. 1, т. 2 от КСО.

С Писмо изх. № МП-29834#4 от 07.12.2015г. директора на ТП- П.*** на НОИ  сезирал Районна прокуратура П.***, с оглед изясняване на обстоятелствата изложени в издадените документи от ДФ”***”.

По повод подадения сигнал от директора на ТП на НОИ Районна прокуратура П.*** е извършила проверка, след което е издала Постановление за прекратяване на наказателно производство от 28.04.2016г., с което е прекратила наказателно производство № 12 по описа за 2016г. на Следствен отдел при Окръжна прокуратура П.***, тьй като не е налице престъпление от общ характер.

Въз основа на прекратителното постановление е издадено Разпореждане от 03.08.2016г., с което длъжностното лице по пенсионно осигуряване на основание чл. 55 от АПК е възобновило пенсионното производство по подаденото заявление за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на настоящия ищец.

С Разпореждане № **********от 11.10.2016г. на основание  § 4, ал. 1 от ПЗР на КСО длъжностното лице по пенсионното осигуряване е отказало отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. Директор ТП-П.*** на НОИ с решение № ********** от 17.11.2016г.   отхвърлил жалбата на настоящия ищец срещу Разпореждане № **********от 11.10.2016г.  Решението на директора на ТП-П.*** към НОИ е  обжалвано по съдебен ред пред Административен съд – П.***. С  Решение № 72 от 13.03.2017г., постановено по АД № 568 по описа на съда за 2016г. е отменено решение № ********** от 17.11.2016г. на директора на ТП-П.*** на НОИ и преписката е върната на органа за ново произнасяне.

С разпореждане № ********** от 05.05.2017г., считано от 12.05.2014г. и на основание пар. 4, ал. 1 от ПЗР на КСО на С.Н. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.

 С писмо изх. №  1029-40-1150-4 от 04.03.2020г. директор Дирекция “Пенсии” е изпратил до ответника писмо изх. № 17672/2019г. от 24.02.2020г. на Софийска градска прокуратура във връзка с подаден сигнал за 143 лица, касаещи представени неистински документи по смисъла на чл. 93, т. 6 от НК, издадени от името на ДФ”***”, СМИ”***” и “*** “***”.

Разследващ полицай по ДП № 47/2020г. по описа на Първо РУ-П.***, образувано за престъпление по чл. 308, ал. 1 от НК  изискал от ТП-П.*** към НОИ да предостави материали и обяснения по отношение на няколко лица, между който и настоящия ищец относно подавани заявления за отпускане на пенсия въз основа на представени към заявленията удостоверения за осигурител и трудов стаж от ДФ”***”, СМИ”***” и “*** “***”.

Във връзка с това писмо ръководител пенсионен отдел постановил разпореждане № *** от 16.04.2020г., с което на основание чл. 95, ал. 2 от КСО спрял, считано от 10.03.2020г. личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на С.Н.. Разпореждането е обжалвано по административен ред и с решение № *** от 01.06.2020г. директор ТП-П.*** към НОИ отхвърлил жалбата. Решението е обжалвано пред АС-П.***. С решение № 303 от 29.07.2020г., постановено по АД № 397/2020г. обжалваното решение е отменено.

В хода на съдебното производство се допусна събиране на доказателства. По искане на защитата на ищеца до разпит се допуснаха свидетелите К. В. Д., Т. Б. Г. и И. Д. Б.-В..

От показанията на свидетеля К. Д.се установява, че двамата с ищеца се познават от деца, тъй родителите им делили един общ двор в гр. С.***. **************************************************************

Свидетелката Т. Б. Г. е приятелка и живее заедно със свидетел К. Д.. Познава ищеца от около 15 години, тьй като е приятел на нейния приятел. Знае за проблемите на ищеца през 2014г., когато останал без пенсия.  Последните години се бил дистанцирал, защото бил много зле финансово. Тогава тя му готвела, и му давали храна и пари. След като му отпуснали пенсия се успокоил. Не знае колко пенсия взима, не знае ищеца да е ходил на ТЕЛК. Миналата година, често им идвал на гости с влак или с кола-някакъв джип. Когато се появил им казал, че пенсията отново му е спряна. **************************************************************

От показанията на свидетелката И. Д. Б.-В. се установява, че познава ищеца от много години. **************************************************************

По делото се изслуша и прие съдебно-психиатрична експертиза, изготвена от д-р Д.А.. ****************************************************************

При така установената фактическа обстановка настоящия съдебен състав на Административен съд – П.*** прави следните правни изводи:

Съгласно чл. 7 от Конституцията на Република България държавата отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица. Разпоредбата се съдържа в глава първа на Конституцията, посветена на основните начала за държавно устройство, но същата не е пряк път за защита. Тя прогласява основен принцип, осъществяването, на който трябва да се уреди със закон. Такъв закон е Законът за отговорността на държавата и общините за вреди. ЗОДОВ разграничи отговорността на два вида-отговорност за дейност на администрацията и отговорност за дейност на правозащитни органи, като в чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е посочено, че държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. По силата на алинея втора, исковете по ал. 1 се разглеждат по реда, установен в Административнопроцесуалния кодекс, като местната подсъдност се определя по чл. 7, ал. 1 от ЗОДОВ, като искът за обезщетение може да се предяви пред съда по мястото на увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения срещу органите по чл. 1, ал. 1 и чл. 2, ал. 1 от ЗОДОВ, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите. В случая искът е предявен по мястото на увреждането  в гр. П.***, поради което и Административен съд-П.*** е компетентен да разгледа спора.

В разпоредбата на чл. 203 АПК е регламентиран редът за предявяване на искове за обезщетения, а за неуредените въпроси за имуществената отговорност се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ дължимото обезщетение е за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането. Отговорността е обективна и не е обвързана от наличието или липсата на вина у длъжностното лице, пряк причинител на вредите. Елемент от фактическия състав на отговорността на държавата е установяване незаконосъобразността на акта, действието или бездействието на държавния орган. Отговорността не се презумира от закона, затова в тежест на ищеца е да установи наличието на кумулативно изискуемите се предпоставки за отговорността по чл. 1 от ЗОДОВ, незаконосъобразен акт, отменен по съответен ред, действие или бездействие на административен орган по повод изпълнение на административна дейност, настъпила вреда, причинна връзка между отменения акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат.  При липсата, на който и да било елемент от фактическия състав не може да се реализира отговорността по чл. 1 от ЗОДОВ. Съгласно чл. 205 от АПК, искът за обезщетение се предявява срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинените вреди. Искът е осъдителен и с него се цели възмездяване на лицето, претърпяло вреди вследствие на незаконосъобразни актове, действия и бездействия. Отговорността на държавата не е безусловна и за да бъде ангажирана, то следва да бъдат налице визираните в чл. 1 от ЗОДОВ предпоставки посочени по-горе.

Предявения иск е допустим, като предявен от лице, претендиращо неимуществени вреди в резултат на отменен като незаконосъобразен индивидуален административен акт, а именно  разпореждане № ***/протокол №2146-13-6/ от 16.04.2020г.  от длъжностно лице по пенсионно осигуряване, с което е спряно изплащането на отпуснатата му пенсия.   Спазена е разпоредбата на чл. 205 от АПК, съгласно която искът се предявява срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинени вредите. В случая, ищецът претендира вреди настъпили от отменен като незаконосъобразен индивидуален административен акт, издаден от длъжностно лице по пенсионно осигуряване при ТП-П.*** към НОИ.  НОИ е юридическо лице и надлежен пасивно легитимиран ответник по иска.  Следователно искът е редовно предявен иска, от надлежна страна, в хипотезата на чл. 204, ал. 1 от АПК, срещу субект по чл. 205 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност.

Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице.

В конкретния случай по предявения иск се претендират неимуществени вреди настъпили от отменен като незаконосъобразен индивидуален административен акт. 

Първия елемент на фактическия състав на отговорността е наличие на незаконосъобразен административен акт. В настоящия случай, от приложените от страна на ищеца писмени доказателства се установява, че е налице първата предпоставка-налице е отменен незаконосъобразен индивидуален административен акт- разпореждане № ***/протокол №2146-13-6/ от 16.04.2020г.  на длъжностно лице по пенсионно осигуряване, отменено с решение № 303 от 27.07.2020г., постановено по АД № 397/2020г. по описа  на Административен съд-П.***, влязло в сила на 18.08.2020г.. Спор относно този факт между страните не съществува.  Следователно е налице първият от елементите на фактическия състав на отговорността по чл. 1 от ЗОДОВ – незаконосъобразен административен акт, издаден при изпълнение на административна дейност.

Вторият елемент на фактическия състав на отговорността – настъпили неимуществени вреди. В доктрината се поддържат разнообразни виждания относно същността и обхвата на неимуществените вреди, но разбирането, че те се отнасят до емоционалния живот на пострадалия и включват физическите и моралните страдания, предизвикани от действията на други лица, не се поставя под съмнение. По дефиниция неимуществените вреди обхващат последиците както на блага, които са предмет на субективни права /право на чест, на име/, така и върху блага, които не са предмет на права. Не всяко увреждане обаче е релевантно, а само онова, което се характеризира с продължителност и по–висока степен на интензивност. От събраните по делото писмени доказателства и свидетелските показания, изслушани в хода на съдебното дирене, настоящият съдебен състав приема, че претендираните неимуществени вреди не са доказани. Свидетелят  Д. се разпростира върху период неотносим към спора, а за събития които евентуално са се случили през 2020г. липсва конкретика, която пряко да се обвърже с отменения акт. Свидетелката Г.   дава показания за състоянието на ищеца,  като сочи, че е разстроен, а и имал проблеми с ***.  ***********************. Свидетелката Б.*** установява психическото състояние на ищеца в периода 2020г, когато май месец  разбрала за проблемите му с НОИ, както и че му е спряна пенсията. Дори да се приеме, че е налице личностна промяна от месец май до месец октомври, то тази промяна, не е с интензитет да установи конкретни вреди точно от отменения по съответния ред административен акт. Заключението на съдебно психиатричната експертиза доказва, ****************************************************************

Третият елемент на фактическия състав на отговорността – настъпилите неимуществени вреди да са пряка и непосредствена последица от отменения като незаконосъобразен административен акт. Видно от събраните по делото писмени доказателства, свидетелските показания, както и от заключението на съдебно психиатричната експертиза не се установи настъпването на неимуществени вреди от отменения като незаконосъобразен административен акт, поради което не е налице пряка и непосредствена последица от него и вредата. При това положение няма пряка и непосредствена връзка между отменения като незаконосъобразен индивидуален административен акт и причинената вреда, съгласно чл. 4 от ЗОДОВ. В случая не може да се счита, че увреждането е настъпило по повод извършването на административна дейност, съответно връзката между тях не е пряка и непосредствена. Не са налице кумулативните предпоставки на отговорността по  чл. 1 от ЗОДОВ, във връзка с претендираните вреди.

Въз основа на изложеното предявения иск за присъждане на неимуществени вреди в размер на *** /***/ лева, ведно със законната лихва, считано от датата на причиняване на вредите – 10.03.2020г. до датата на изплащането им в резултат на отменения като незаконосъобразен индивидуален административен акт на ТП-П.*** на НОИ ще се отхвърли като неоснователен и недоказан

Относно разноските:

При този изход на спора ответната страна има право на разноски. Същите са своевремнно претендирани от участвалия по делото процесуален представител на ответника. На основание чл. 10, ал. 4 от ЗОДОВ ищецът ще бъде осъден да заплати на ответника съдебни разноски за юрисконсулско възнаграждение. Същото се определя по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 24 от Наредбата на правната помощ в размер на 100 лева.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от АПК настоящия съдебен състав на Административен съд – П.***

 

Р   Е   Ш   И   :

 ОТХВЪРЛЯ предявения от С.А.Н. срещу Национален осигурителен институт, със седалище и адрес на управление гр. С.***, бул. „***“ № *** иск за присъждане на неимуществени вреди в размер на *** /***/ лева, причинени от издаден незаконосъобразен индивидуален административен акт-Разпореждане № ***/протокол №2146-13-6/ от 16.04.2020г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване при ТП-П.*** на НОИ, ведно със законната лихва, считано от датата на причиняване на вредите – 10.03.2020г. до датата на изплащането им, като неоснователен и недоказан.

ОСЪЖДА С.А.Н., с ЕГН **********, с адрес: *** да заплати на Национален осигурителен институт, със седалище и адрес на управление гр. С.***, бул. „***“ № *** съдебни разноски в размер на 100 /сто/ лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

Съдия:/П/