Определение по дело №738/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 декември 2020 г. (в сила от 17 март 2021 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20207060700738
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 декември 2020 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 466

 

град Велико Търново, 17.12.2020г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, ІІ - ри състав, в закрито съдебно заседание на седемнадесети декември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Георги Чемширов

 

при секретаря………………и в присъствието на прокурора…………………… като разгледа докладваното от съдия Чемширов административно дело №738 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на адв. Ал. Ч., в качеството му на пълномощник на „Си Сайд“ ЕООД от с. Козаревец, обл. В. Търново, срещу Заповед №РД-12-358/29.07.2020г. на кмета на Община Златарица, с която заповед е наредено да бъдат прекратени наемните правоотношения между Община Златарица е дружеството жалбоподател за 44 бр. недвижими имоти,  представляващи земеделски земи, частна общинска собственост.

 

Настоящият състав намира така подадената жалба за процесуално недопустима по следните съображения:

 

Видно от представените по делото писмени доказателства след проведена тръжна процедура на основание чл. 14, ал. 2 от Закона за общинската собственост/ЗОбС/ и чл. 123, ал. 1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет - Златарица, между Община Златарица и „Си Сайд“ ЕООД, е сключен договор за наем на земеделски земи – частна общинска собственост от 09.01.2015г. По силата на този договор общината е отдала под наем на дружеството недвижими имоти частна общинска собственост – земеделска земя от общинския поземлен фонд, а именно 44 бр. ниви в землището на с. Сливовица, общ. Златарица с обща площ 114,728 дка, подробно описани в договора за наем. Договорът е със срок 7 стопански години и в сила от стопанската 2015/2026 година. Със Заповед №РД-12-358/27.07.2020г., издадена от кмета на Община Златарица, на основание чл. 44, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, чл. 15, ал. 1, т. 8 от ЗОбС, раздел III, т. 13 и раздел V, т. 30.5 от договора от 08.09.2016 г. за наем на земеделски земи – частна общинска собственост, са прекратени наемните отношения между Община Златарица и „Си Сайд“ ЕООД по посочения договор, считано от 01.10.2020г. Като фактическо основание за прекратяване на наемните правоотношения е посочено неизпълнение от страна на дружеството на договорното му задължение за извършване наемното плащане за стопанската 2020/2021 година. В заповедта е посочено още, че след влизането й в сила наемателят следва да върне земята в състоянието, в което е била наета и е възложено на длъжностно лице при общината да изготви заявление до Служба по вписванията – гр. Елена за заличаване от имотния регистър на договора от 06.11.2019г. Заповедта е връчена на „Агрокрафт“ ЕООД чрез изпращане по пощата, на 24.11.2020 г., видно от приложеното известие за доставяне, а жалбата срещу нея е подадена в Административен съд – Велико Търново на 01.12.2020г., съгласно дадения от деловодството входящ номер.   

Самият договор за наем представлява съглашение между равнопоставени страни и е гражданско-правният елемент в сложния хетерогенен юридически състав по възникване на наемното правоотношение, състоящ се от административен елемент /провеждането на тръжната процедура/ и граждански такъв. След подписване на договора, всички въпроси, касаещи неговото изпълнение, както и прекратяването му, са такива от гражданскоправен характер, развиващи се в сферата на равноправни отношения между страните по него. Тези правоотношения между Община Златарица и „Си Сайд“ ЕООД нямат административен характер. Съответно, независимо от притежаваните от кмета на общината определени властнически правомощия, в конкретния случай неговата оспорена заповед не притежава белезите на административен акт. Същата представлява волеизявление, изходящо от наемодателя и насочено към прекратяване на наемния договор, поради неизпълнение на задължения от страна на наемателя. Ето защо те следва да се разглеждат като гражданско-правни такива, вкл. и от гледна точка на субекта, волеизявяващ за страната по договора. Впрочем в този смисъл е и нормативната уредба относно прекратяването на наемния договор, дадена в чл. 15, ал. 2 от Закона за общинската собственост, съгласно който, наемните правоотношения по чл. 14, ал. 3 и ал. 7 от ЗОС, се прекратяват по реда на задълженията и договорите. Впрочем това е водещото правило при отдаването под наем на имоти – частна общинска собственост, а изключенията са изрично уредени в същия закон /чл. 15, ал. 4 и 5 от ЗОС/ или в отделни специални закони и са поставени в зависимост от субектите на които се отдава под наем/общинските ръководства на синдикалните организации, юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза/, извършваната от наемателя дейност или вида на имота. Видно е, че съобразно вида на отдадените по наем недвижими имоти /земеделски земи – частна общинска собственост/, начинът им на трайно ползване/ниви/ и правноорганизационната форма на наемателя/търговско дружество/, процесните имоти не попадат в никоя от хипотезите на коментираните по-горе изключения. Поради гражданскоправната природа на отношенията между наемодателя и наемателя, в самия договор от 09.01.2015г., като субсидиарно приложими за неуредените въпроси по сключването, изпълнението, изменението и прекратяването му, са определени разпоредбите на ЗЗД/т. 36 от договора/. Съобразно това, споровете по прекратяването на наемни правоотношения от вида на процесните, са извън обсега на административното правосъдие, за разлика от прекратяването на договорите по чл. 14, ал. 4 – ал. 6 от ЗОбС, което се извършва с административен акт /арг. от чл. 15, ал. 4 от ЗОбС/, при това подлежащ на незабавно изпълнение /чл. 15, ал. 5 от ЗОбС/.

Гражданскоправният характер на правоотношенията между Община Златарица и „Си Сайд“ ЕООД, предопределя и способите на защитата срещу пороците на волеизявленията и действията на представляващите съответните страни лица, както и срещу евентуалните неблагоприятни последици от тези волеизявления и действия. Тази защита, вкл. при спор относно изпълнението на договора и неговото прекратяване, следва да бъде реализирана в рамките на едно гражданско съдопроизводство.

Горните съображения не важат за акта, приключващ производство по чл. 65 от ЗОбС, който несъмнено има характер на индивидуален административен акт, но в случая такова не е проведено. В тази връзка следва да се има предвид, че въпросното производство е поставено в пряка зависимост от предпоставките по чл. 65, ал. 1 от ЗОбС, като в случаи от вида на разглеждания, това е валидността на гражданско-правното волеизявление за прекратяване на договорното правоотношение.

Предвид местонахождението на договорилите се страни и на недвижимия имот, компетентен да даде съответната защита на изправната измежду тях, би бил Районен съд – Елена, при надлежно негово сезиране. 

По тези съображения подадената жалба се явява процесуално недопустима и следва да се остави без разглеждане.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административният съд – В. Търново

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Си Сайд“ ЕООД от с. Козаревец, обл. В. Търново, срещу Заповед №РД-12-358/29.07.2020г. на кмета на Община Златарица.

ПРЕКРАТЯВА производството по АД №738/2020г. по описа на Административен съд – В. Търново.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

Административен съдия :