Определение по дело №393/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 април 2023 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20227150700393
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2022 г.

Съдържание на акта

                               О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

                                                  № 551/21.4.2023г.

 

                                           гр. Пазарджик

               

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, Трети административен състав, в открито съдебно заседание, като разгледа докладваното от                                                                                                   

 

                                              СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

адм. дело № 393 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и е образувано по жалбата на Община Септември, ЕИК *********, гр. Септември, ул. „Ал. Стамболийски“ № 37А, представлявана от В. Й. Р. – кмет на общината против Решение от 21.03.2022 г. на Ръководителя на УО на ОП „Околна среда 2014-2020 г.“, за определяне на финансова корекция в размер на 10 % по сключен договор № 177/14.09.2018 г., на стойност 1 356 400 лева без ДДС.

С оспореното решение на бенефициента Община Пазарджик, със седалище и адрес на управление: гр. Пазарджик, бул. „България" №2, с ЕИК *********, представлявана от Т. П., в качеството му на кмет, на основание чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ и на основание т. 11,6. „а" от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, приета с ПМС № 57/2017 г., за допуснато нарушение по чл. 2, ал. 2 и чл. 59, ал. 6 от ЗОП, във вр. с чл. 3, ал. 3 от ЗКС, както и нарушение на чл. 70, ал. 5, във вр. с ал. 7 от ЗОП и чл. 33, ал. 1 от ППЗОП и чл. 2, ал. 2 от ЗОП: се определя обща финансова корекция в размер на 10 % от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014 - 2020 разходи по сключения договор № 177/14.09.2018 г. с изпълнител "Д. Инженеринг" ЕООД, на стойност 1 356 400 лв. без ДДС, сключен след проведено възлагане чрез открита процедура по ЗОП за строителство с предмет: „Проектиране, строителство, доставка и монтаж и авторски надзор за изграждане на инсталация за компостиране и съпътстващата инфраструктура на територията на община Септември".

След преценка на приложените по делото материали настоящият състав намира, че оспорването е недопустимо по следните съображения:

Правният интерес от съдебната защита срещу административен акт се изразява в непосредственото въздействие на акта в правната сфера на субекта на търсената защита (чл. 147, ал. 1 във връзка с чл. 21, ал. 1 от АПК). Той възниква в хипотезите, при които административният акт има пряк правопроменящ или правопрекратяващ ефект по отношение на правата и интересите на оспорващия. Предпоставка за упражняване на правото на съдебна защита като субективно публично преобразуващо право е засягането на правата като правна последица от атакувания акт да произтича пряко от издаването му, т. е. да прекратява или ограничава субективни права. Засягането трябва да бъде лично и трябва да бъде на защитени от правото права, свободи и законни интереси.

С Договор № Д-34-11/15.02.2018 г. за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Околна среда 2014 - 2020" (ОПОС), сключен между Министерство на околната среда и водите (Управляващ орган) и Община – Пазарджик (Бенефициент) и Община – Септември (Партньор), се предоставя безвъзмездна финансова помощ на бенефициента за изпълнението на проект ВО16МЮР002-2.002-0004 „Комбинирана процедура за проектиране и изграждане на компостиращи инсталации и на инсталации за предварително третиране на битови отпадъци за общини: Батак, Белово, Брацигово, Лесичово, Пещера, Пазарджик и Септември". В случая с оспореното решение УО на ОПОС е наложил финансова корекция на бенефициента (съгласно терминологията в националното законодателство) Община Пазарджик, макар и за допуснати нарушения на процедура по ЗОП от страна на партньора Община Септември. Настоящият жалбоподател – Община Септември безспорно не е адресат на процесното решение, а освен това същият не представлява и бенефициер по смисъла на легалната дефиниция на чл. 2, пар. 10 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета. Предвидената в чл. 74, ал. 4 от Общите условия за изпълнение на проекти по ОПОС 2014-2020 солидарна отговорност за изпълнението на договора между бенефициента и партньора не води до обратния извод, като в едно евентуално производство срещу Община Септември жалбоподателят би могъл да предяви своите възражения. Поради това няма и субективно право или законен интерес на жалбоподателя, които да бъдат засегнати от оспореното решение.

В тази насока е и съдебната практика (Определение № 4879 от 17.04.2018 г. на ВАС по адм. д. № 669/2018 г., VII о., докладчик съдията Павлина Найденова), в което се приема, че определянето на финансова корекция е факт, който засяга лично партньора по договора, но това засягане не е на субективно право, което е регламентирано от договора за безвъзмездна финансова помощ или от нормативната уредба, свързана с договора за безвъзмездна финансова помощ. Това субективно право е породено от съществуващите между бенефициера и партньора правоотношения. Следователно, това, което правото гарантира на партньора, е защита на субективното му право породено от правоотношенията, които има с бенефициера по повод на договора за безвъзмездна финансова помощ, но не и от договора за безвъзмездна финансова помощ. Средствата за защита на правата на партньора са гражданскоправни, защото постигнатата с бенефициера договореност във връзка с договора за безвъзмездна финансова помощ се регулира от гражданското, а не от публичното право.

Следователно, макар оспореният акт да има като правна последица засягане на субективни права на Община Септември – чрез отказа за верификация и определената финансова корекция – доколкото тя се отразява на размера на собствения принос, тъй като е за сметка на оперативната програма, то общината няма субективно право на оспорване на този акт в частта, която касае сключеният от нея договор, защото засягането не е пряко и непосредствено от акта, а е в резултат на съществуващите между бенефициера и партньора правоотношения. Оспореното решение е индивидуален административен акт, но Община Септември не е негов адресат и не засяга пряко нейни субективни права. Засягането е опосредено от съществуващите между Община Септември и бенефициера – Община Пазарджик правоотношения. Това означава, че за Община Септември не е налице право на оспорване на този акт.

Предвид изложеното подадената жалба следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

При този изход на делото на ответника ще следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 100 лева - за юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 25, ал. 2 от Наредбата за заплащането на правната помощ, предвид фактическата и правна сложност на делото.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 4 от АПК съдът

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от 21.03.2023 г. за даване ход по същество на адм. дело № 393/2022 г. по описа на Административен съд – Пазарджик.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Община Септември, ЕИК *********, гр. Септември, ул. „Ал. Стамболийски“ № 37А, представлявана от В. Й. Р. – кмет на общината против Решение от 21.03.2022 г. на Ръководителя на УО на ОП „Околна среда 2014-2020 г.“, за определяне на финансова корекция в размер на 10 % по сключен договор № 177/14.09.2018 г., на стойност 1 356 400 лева без ДДС.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 393/2022  г. по описа на Административен съд – Пазарджик.

ОСЪЖДА Община Септември, ЕИК *********, гр. Септември, ул. „Ал. Стамболийски“ № 37А, представлявана от В. Й. Р. – кмет на общината да заплати на Ръководителя на УО на ОП „Околна среда 2014-2020 г.“направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

        

 

СЪДИЯ: (П)