Р Е Ш Е Н И Е
№ 47
гр. Враца, 16.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, втори състав, в публично заседание на 16.01.2023
г., /шестнадесети януари, две хиляди и деветнадесет и трета/, година в състав:
АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
при секретаря Даниела
МОНОВА и с участието на прокурора Веселин ВЪТОВ, като разгледа докладваното от
съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 468 по описа на АдмС – Враца за 2022 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 203 от Административно-процесуалния кодекс АПК/ във вр. с чл.
284-286 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража
/ЗИНЗС/.
Образувано е по ИСКОВА МОЛБА предявена
от ** К.Д.И.,***, с последващи уточнения, против Главна Дирекция „Изпълнение на
наказанията“ /ГД“ИН“/ към Министерство на правосъдието /МП/ - гр. София, за
присъждане на обезщетение за претърпени от него неимуществени вреди в размер на
128 000 лева, причинени от унизителни и нехуманни условия, описани в
исковата молба, при престоя му в ** за периода от 28.09.20** г. до 07.09.20**
г., ведно с лихвите, считано от 28.09.20** г. Твърдят се нарушения на чл.3 от ЗИНЗС.
В с.з. ищецът се
явява лично и с особен представител * М. М ***, като се поддържа иска по изложените в
исковата молба и последващи уточнения аргументи.
Представя се и лична писмена защита.
Ответника – Главна
дирекция „Изпълнение на наказанията“ – София, редовно призован, не се
представлява в с.з. От процесуалния представител ** Г. Х. е постъпил писмен
отговор, в който се излагат съображения за неоснователност и недоказаност на
исковата претенция.
Участващият в делото
прокурор от ОП – Враца дава заключение за частична основателност на исковата претенция,
поради това, че при четири-кратния престой на И. в ** на гр. ***, същите не се
били съобразени с изискванията на ППЗИНЗС, свързани с постоянен достъп до
санитарни помещения и течаща вода.
Административният
съд, анализирайки събраните по делото
доказателства и като се запозна с доводите и съображенията на страните,
намира за установено от фактическа и правна страна следното:
От представената от
ответника Справка рег. № 73/06.01.2023 г., изготвена от Началник РСИН – *** е
видно, че ** .
Общо в периода
28.09.20** г. – 07.09.20** г., за който **. търси обезщетение е привеждан по
делегация в *** * пъти, като ** , която
обитавал при престоя си е с размери 3,15 м на 3,12 м или обща площ от 9,82 кв.
м. Единия от прозорците е обърнат към арестния коридор, като е разположен над
входната врата на помещението и е с размер 0.80 м. х 0.30 м. Другия прозорец с
размери 1.50 м. х 0.70 м. е разположен насрещно на вратата и осигурява достъп
на чист въздух и дневна светлина. Във всички килии има монтирани вентилатори,
които работят и извеждат мръсния въздух. Обзавеж-дането на килиите е със
самостоятелни легла, метална маса и метални столчета или пластмасови такива.
Отоплението е осигурено от локална парна инсталация на ОДМВР – ***, а за
летните месеци с високи температури са осигурени климатици за охлаждане. В
килиите на *** няма самостоятелни санитарни възли и мивки, а ареста разполага с
две общи тоалетни и една баня, оборудвана с два бойлера от по 120 и 80 литра,
осигуряващи постоянна топла вода. На всички задържани или осъдени настанени в
ареста, се осигурява непрекъснат /24 часа в денонощието/ достъп до тоалетна и
течаща вода, като това става след подаден от тях сигнал до постовия служител,
че имат нужда. Отделно от това три пъти дневно задър-жаните се извеждат
задължително за измиване на посудата след хранене. Налично е отделно мокро
помещение, в което има две мивки и се ползва от задържаните за пране на дрехи и
личен тоалет. Също така има и сервизно помещение, оборудвано с отделна мивка,
печка, три броя хладилници и микровълнова фурна, което се използва за храната
на задържаните и за измиване на посудата. Ежедневно под контрола на
ръководството и дежурния по арест задържани почистват помещенията и местата за
общо ползване, като използват необходимите санитарно-хигиенни препарати.
Килиите и общите помещения се мият три пъти на ден с вода и дезинфекционни
препарати, като контролът върху хигиената в ареста, се извършва от медицинския
специалист, който отразява резултатите в специален дневник. Редовно по график
външна фирма извършва дератизация и дезинфекция на всички спални помещения в
ареста, а материално битовите условия се подобряват с ежегодно извършващи се
текущи ремонти. През 2020 г. са подменени вратите на санитарните помещения и
тоалетните, измазани са стените и са боядисани с блажна боя. Арестния коридор е
боядисан с латекс, измазани са разрушавания по мазилката на стените в спалните
помещения на задържаните лица и са боядисани с варов разтвор.
Медицинското
обслужване на задържаните се осигурява от медицински специалист през работно
време и екип на спешна медицинска помощ в извънработно време. Обвиняемите и
подсъдимите са посещавани от медицинско лице веднъж седмично, а в спешни случаи
незабавно. Медицинският фелдшер е преглеждал ** И. при всяко от пребиваванията
му в * , като няма данни последния да е предоставял медицински документи за
някакви заболявания. В амбулаторния журнал е описано, че лицето няма
оплаквания.
От медицинската справка за здравословното
състояние на ищеца, става ясно, че ** .
На 19.12.2019 г. е
представен на ТЕЛК, като съгласно експертното решение е налице ** . След обжалване на решението с решение на
НЕЛК е потвърдена ** . На 23.01.2020 г. по повод оплаквания **.
При така установената
фактическа обстановка съдът намира от правна страна, че предявеният иск е
ДОПУСТИМ, тъй като е предявен от лице, което твърди, че е претърпяло
неимуществени вреди от незаконосъобразни действия и бездействия на
администрацията на ** . Съдът намира, че ответникът ГДИН - София е легитимиран
да отговаря по предявения иск, тъй като макар и второстепенен разпоредител с
бюджетни средства, той е самостоятелно юридическо лице, с териториални
структури – Областни служби „Изпълнение на наказанията“, които обединяват, ръководят и контролират дейността на пробационните
служби и арестите, съответните районни служби. Твърдяната като
незаконосъобразна дейност на служители от администрацията на ** представлява
административна дейност, доколкото осъществяваната от тези органи и длъжностни
лица специализирана дейност по изпълнение на наложената мярка за неотклонение ** не се изразява само с прилагане на
предвидените в закона ограничения във връзка с изпълнението на мярката, а
обхваща и дейността по обезпечаване и осигуряване упражняването на правата на
задържаните лица и изпълнението на техните задължения съобразно правното им
положение и статут.
По силата на
разпоредбата на чл. 284 от ЗИНЗС държавата отговаря за вредите, причинени на
лишени от свобода и задържани под стража
от специализираните органи по изпълнение на наказанията в резултат на
нарушения на чл. 3 от закона. В ал. 1 на тази норма е посочено, че лишените от свобода и
задържаните под стража не могат да бъдат подлагани на изтезания, на жестоко,
нечовешко или унизително отношение.
Съгласно ал. 2 от същата разпоредба за нарушение на ал. 1 се смята и
поставянето в неблагоприятни условия за изтърпяване на наказанието лишаване от
свобода или задържането под стража, изразяващи се в липса на достатъчно жилищна
площ, храна, облекло, отопление, осветление, проветряване, медицинско
обслужване, условия за двигателна активност, продължителна изолация без
възможност за общуване, необоснована употреба на помощни средства, както и
други подобни действия, бездействия или обстоятелства, които уронват човешкото
достойнство или пораждат чувство на страх, незащитеност или малоценност. С
разпоредбата на чл. 284, ал. 5 от ЗИНЗС законодателят е предвидил, че в
случаите на нарушение на чл. 3, ал.1 от закона настъпването на неимуществени
вреди се предполага до доказване на противното, поради което е необходимо само
да се докаже незаконосъобразно бездействие, произтичащо от предвидено в
нормативен акт задължение и това бездействие да е осъществено от
административен орган в това му качество.
Анализът на
цитираните разпоредби налага извода, че основателността на иска за вреди с
правно основание чл. 284, ал. 1 от ЗИНЗС предполага кумулативното наличие на
предпоставките акт, действие и/или бездействие на специализираните органи по
изпълнение на наказанията, с което се нарушава чл.3 от закона; настъпила
неимуществена вреда в правната сфера на ищеца – същата се предполага до
доказване на противното /чл. 284, ал. 5 от ЗИНЗС/ и пряка и непосредствена
причинна връзка между незаконния акт, незаконо-съобразното действие и/или
бездействие и настъпилата вреда.
От събраните по
делото доказателства може да се направи катего-ричният извод, че по време на
престоя си в ***, ищецът не е имал постоянен достъп до санитарен възел и течаща
вода. Задължението на администрацията на ** да осигури подходящи битови условия
произтича от разпоредбите на чл. 20 и чл. 21 от ППЗИНЗС, публ. ДВ, бр.9 от
02.02.2010 г., в сила от 01.02.2010 г.,изм. бр.14/10.02.2017 г., т.е. действащи
в периода, в който се твърди, че са претърпени неимущест-вените вреди от ищеца,
а именно от 28.09.20** г. до 07.09.20** г. Доказано беше в производството по
делото, че помещението, в което е бил настанен ищецът, не е имало постоянен
достъп до санитарен възел и течаща вода, като в разпоредбата на чл. 20, ал. 3
от ППЗИНЗС изрично е посочено, че в арестите в
затворите ползването на санитарен възел и течаща вода се осъществява в спалните
помещения.
За да приеме за
доказани тези факти, съдът се основава не само на изложените в исковата молба, а в последствие
и в с.з. аргументи, но и на установеното от Справка рег.
№ 73/06.01.2023 г. на Началник РСИН – ***, в която е посочено, че в * на ***
няма самостоятелни санитарни възли и мивки, а * разполага с две общи тоалетни и
една баня. Обстоятелството, че в * е налично
отделно мокро помещение, в което има две мивки и се ползва от * за пране
на дрехи и личен тоалет, както и че на всички ** настанени в * , се осигурява
непрекъснат /24 часа в денонощието/ достъп до тоалетна и течаща вода, когато
подадат сигнал до постовия служител не удовлетворява изискването на посоченото
по-горе правило по чл. 20, ал. 3 от ППЗИНЗС.
Също от справката става ясно, че **, в
която ** е пребивавал ищеца в процесния период е с обща площ 9,82 кв. м, като
на 16.03.2021 г. е бил настанен в същата с още двама **., което не отговаря на
изискуемата в закона жилищна площ от 4 кв.м за всеки от тях.
При така изложеното
съдът намира, че е налице доказано бездействие от страна на администрацията на **
да изпълни вменени ѝ в нормативен акт задължения, с което искът за
настъпили неимуществени вреди от това бездействие, съобразно правилото на чл.
284, ал. 5 от ЗИНЗС се явява доказан по основание.
Относно размера иска
е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛЕН. Обезщетението следва да се определи по справедливост
съгласно чл. 52 от ЗЗД, вр. чл. 1 от ЗОДОВ, вр. чл. 284, ал. 1 от ЗИНЗС. Като
съобрази времето, през което ищецът е търпял неимуществените вреди – общо девет
дни, от които два пъти по едно денонощия, веднъж за две денонощия и веднъж за
четири денонощия, и един ден, интензитета на страданията, както и това, че не
са възникнали трайни увреждания на здравословното му състояние, тъй като не се
доказа връзка между престоя му в * и трудоустрояването му с решение на ТЕЛК,
съдът намира, че следва да определи обезщетение в размер на 90.00 /деветдесет/
лв. До този размер исковата претенция следва да се уважи, а в останалата част до пълния размер от 128 000 лева, следва
да бъде отхвърлена.
Върху сумата на
присъденото обезщетение следва да се начисли и законната лихва, но началният
момент не е заявения от ищеца – 28.09.20** г., а съобразно т.4 от ТР № 3 от
22.04.2004 г. на ВКС по т.д. № 3/2004 г. на ОСГК, това е 07.09.20** г. – датата
на преустановяване на незаконосъобразното бездействие, а крайния момент е
изплащане на обезщетението.
Водим от горното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК във вр. с чл. 285, ал. 1 от ЗИНЗС, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА Главна Дирекция ”ИЗПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАНИЯТА” -
гр. София ДА ЗАПЛАТИ на ** К.Д.И.,***,
сумата от 90.00
лв. /деветдесет лева/ представляващи обезщетение за претърпени от него
неимуществени вреди вследствие незаконосъобразно бездействие на администрацията
на **, да осигури задоволителни санитарно-хигиенни условия и необходимата
жилищна площ, при престоя му в *, в периода
28.09.20** г. – 07.09.20** г., заедно със законната лихва върху тази сума,
считано от 07.09.20** г. до окончателното ѝ изплащане.
ОТХВЪРЛЯ иска в останалата му част до пълния му размер.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред тричленен състав на
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА в 14 /четиринадесет/ дневен срок от уведомяването
на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.
АДМ. СЪДИЯ: