Определение по дело №3336/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 182
Дата: 4 февруари 2022 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20217180703336
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2021 г.

Съдържание на акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

  182

 

гр. Пловдив, 04.02.2022 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в закрито заседание на четвърти февруари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                   

като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 3336 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на И. Н. П. , ЕГН **********, с ЕТ „НЕК – Транс – И. Петров“, ЕИК ***, с адрес: гр. Пловдив, ***, срещу Акт за установяване на задължения по декларация № 736-1/02.07.2021 г., издаден от инспектор при Дирекция „Местни данъци и такси“ в община Пловдив.

С молба вх. № 807/17.01.2022г. оспорващият заявява, че не е обжалвал Акт за установяване на задължения по декларация № 736-1/02.07.2021 г. по административен ред. В случай че тази фаза е задължителна, моли жалбата да бъде изпратена на административния орган за произнасяне.

Липсата на проведен административен контрол върху оспорения акт се потвърждава и от становището на ответния административен орган.

Съгласно чл.4, ал. 5 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от Данъчно - осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, а ръководителят на звеното за местни приходи към съответната община на териториален директор на НАП.

Редът за издаване на административни актове, с които се определят задължения въз основа на декларация е уреден в глава ХІV на ДОПК, а в чл. 107, ал. 4 от кодекса е регламентиран редът за оспорването им. Съгласно тази разпоредба, актът може да се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от получаването му пред териториалния директор. Следователно производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци е по реда на ДОПК.

Според чл. 156, ал. и ал. 2 от ДОПК ревизионният акт/актът за установяване на задължения, в частта, която не е отменена с решението по чл. 155, може да се обжалва чрез решаващия орган пред административния съд по местонахождението му в 14-дневен срок от получаването на решението. Ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред.

В случая законодателят е въвел задължителен етап на административен контрол като абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимостта на съдебното оспорване. Тази имено предпоставка в случая не е удовлетворена, поради което на основание чл.  130, ал. 4 вр. чл. 159, т. 1 от АПК жалбата следва да бъде оставена без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено, а преписката да бъде изпратена по подведомственост на директора на Дирекция "Местни данъци и такси" при Община Пловдив.

Ето защо, Съдът

 

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И. Н. П. , ЕГН **********, с ЕТ „НЕК – Транс – И. Петров“, ЕИК ***, с адрес: гр. Пловдив, ***, срещу Акт за установяване на задължения по декларация № 736-1/02.07.2021 г., издаден от инспектор при Дирекция „Местни данъци и такси“ в община Пловдив.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1228 по описа на Административен съд Пловдив за 2016 г.

ИЗПРАЩА ПО ПОДВЕДОМСТВЕНОСТ жалбата на директора на Дирекция "Местни данъци и такси" при Община Пловдив

Определението подлежи на обжалване с частна жалба, в седмодневен срок от съобщаването, пред Върховния административен съд.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: