ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 182
гр. Пловдив,
04.02.2022 год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І
отделение, XXVII състав в
закрито заседание на четвърти февруари през две хиляди двадесет и втора година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ
като разгледа докладваното от
Председателя адм. дело № 3336 по описа за 2021 год., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на И. Н. П. , ЕГН **********, с ЕТ „НЕК – Транс – И.
Петров“, ЕИК ***, с адрес: гр. Пловдив, ***, срещу Акт за установяване на
задължения по декларация № 736-1/02.07.2021 г., издаден от инспектор при
Дирекция „Местни данъци и такси“ в община Пловдив.
С молба вх.
№ 807/17.01.2022г. оспорващият заявява, че не е обжалвал Акт за установяване на
задължения по декларация № 736-1/02.07.2021 г. по административен ред. В случай
че тази фаза е задължителна, моли жалбата да бъде изпратена на административния
орган за произнасяне.
Липсата на
проведен административен контрол върху оспорения акт се потвърждава и от
становището на ответния административен орган.
Съгласно
чл.4, ал. 5 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, кметът на общината
упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от Данъчно -
осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, а ръководителят на звеното за местни
приходи към съответната община на териториален директор на НАП.
Редът за
издаване на административни актове, с които се определят задължения въз основа
на декларация е уреден в глава ХІV на ДОПК, а в чл. 107, ал. 4 от кодекса е
регламентиран редът за оспорването им. Съгласно тази разпоредба, актът може да
се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от получаването му пред
териториалния директор. Следователно производството по издаването и обжалването
на актовете за установяване на местните данъци е по реда на ДОПК.
Според чл.
156, ал. и ал. 2 от ДОПК ревизионният акт/актът за установяване на задължения,
в частта, която не е отменена с решението по чл. 155, може да се обжалва чрез
решаващия орган пред административния съд по местонахождението му в 14-дневен
срок от получаването на решението. Ревизионният акт не може да се обжалва по
съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред.
В случая
законодателят е въвел задължителен етап на административен контрол като абсолютна
положителна процесуална предпоставка за допустимостта на съдебното оспорване. Тази
имено предпоставка в случая не е удовлетворена, поради което на основание
чл. 130, ал. 4 вр. чл. 159, т. 1 от АПК
жалбата следва да бъде оставена без разглеждане и производството по делото да
бъде прекратено, а преписката да бъде изпратена по подведомственост на директора
на Дирекция "Местни данъци и такси" при Община Пловдив.
Ето защо,
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И. Н. П. , ЕГН **********,
с ЕТ „НЕК – Транс – И. Петров“, ЕИК ***, с адрес: гр. Пловдив, ***, срещу Акт
за установяване на задължения по декларация № 736-1/02.07.2021 г., издаден от
инспектор при Дирекция „Местни данъци и такси“ в община Пловдив.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно
дело № 1228 по описа на Административен съд Пловдив за 2016 г.
ИЗПРАЩА ПО ПОДВЕДОМСТВЕНОСТ жалбата на директора на Дирекция
"Местни данъци и такси" при Община Пловдив
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба, в седмодневен срок от съобщаването, пред
Върховния административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: