Решение по дело №617/2017 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 февруари 2018 г. (в сила от 23 октомври 2019 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20177240700617
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 14                                                 12.02.2018г.                          град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, II състав, в публично съдебно заседание на седемнадесети януари, две хиляди и осемнадесета година, в състав:

                                           

                                                                                      СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

       

при секретар   Албена Ангелова                                                                        

и с участието на прокурора                                                                                                         като разгледа докладваното от съдия Г.Динкова административно дело № 617 по описа за 2017 год., за да се произнесе съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.   

Образувано е по жалба на М.Г.Т. против отказ  за предоставяне на достъп до обществена информация, обективиран в писмо изх.№171 /03.10.2017г на Директора на Средно училище „Максим Горки“ гр.Стара Загора по подадено от Т. заявление вх.№ 105/26.09.2017г. В жалбата се твърди, отказът е незаконосъобразен поради издаването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Поддържа, че са налице предпоставки за предоставяне на достъп - информация относно размера на брутното трудово възнаграждение на директора на СУ„Максим Горки“ в гр.Стара Загора и размера на допълнителните плащания /премии, бонуси и др./. Признава, че през месец август 2017г. е отправял искане и получил  достъп до информация относно брутното възнаграждение, но не и за конкретните размери на допълнителните възнаграждения, които го интересували. В писмени обяснения /с характер на писмена защита/ поддържа, че исканата информация е в обхвата на чл.2, чл.9 и чл.11 от ЗДОИ, като липсват хипотезите по чл.37 ал.1 от ЗДОИ. Твърди, че искането му цели разкриване на корупция, тъй като е родител на ученици, общува с родители и до него достигат данни, че директорът има възможност да си самоопределя посредством различни механизми прекалено високи надбавки: ДМС, бонуси и др. Съмнява се в действия следствие на практики, целящи самообогатяване, използвайки служебно положение. Твърди, че цели разкриване на злоупотреба с власт - да не би директорът чрез доминиращата си позиция да облагодетелства себе си за сметка на останалите служители и материално-техническата база на училището, с отоплението, материалите за обучение и средствата, необходими за подобряване на обучителната среда. По така изложените съображения е направено искане да бъде отменен оспорения отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, обективран в писмо изх.№ 171/03.10.2017г на директора на СУ „Максим Горки“ и да бъде задължен ответника да предостави исканата информация в четлив вид.

Ответникът – Директор на Средно училище „Максим Горки“ гр.Стара Загора, чрез процесуалните си представители по делото – адв.Цонева и адв.Андреева, оспорва жалбата като недопустима, поради просрочие, отделно навежда и доводи, че е неоснователна. Твърди се, че искането е за получаване на информация, която е била предоставена на Т. по предходно негово заявление с вх.№ 4584/14.08.2017г., по електронен път. Сочи се, че през м.ноември 2017г. е настъпил срив в официалната електронна поща на СУ“Максим Горки“, поради което е налице невъзможност да се направи извлечение от нея за да се удостовери факта на изпращане на отговора, сочещ на предоставения достъп. Излагат се подробни съображения, че постановения по заявление вх.№ 105/26.09.2017г. отказ за предоставяне на достъп до обществена информация е правилен и законосъобразен поради осъществяване хипотезата на чл.37, ал.1, т.3 от ЗДОИ – относно брутното трудово възнаграждение на директора,  а по отношение на информацията за допълнителните плащания се поддържа, че същата касае лични данни по смисъла на ЗЗЛД. Иска се жалбата да бъде оставена без разглеждане като недопустима или да се отхвърли като неоснователна. Претендира се и присъждане в полза на ответника и направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение.

Въз основа на съвкупна преценка на събраните по делото доказателства,  доводите и становищата на страните, съдът установи следното от фактическа страна:

Производството е било образувано с подаването от М.Г.Т. на заявление от 25.09.2017г. за достъп до обществена информация, като заявлението е постъпило в електронната поща на СУ „Максим Горки“ гр.Стара Загора и е регистрирано с вх.№ 105/26.09.2017г. в деловодството /л.14/. Със същото е поискано от Директора на учебното заведение предоставяне на информация за сумите, заплатени от бюджета на училището СУ „Максим Горки“ на директора за брутно трудово възнаграждение, ДМС и други добавки, надбавки, бонуси и социални придобивки за всеки един месец в периода от януари 2013г до септември 2017г. Желае да получи информацията, разбита по месеци и по посочен е-майл адрес.

По това заявление е постановен отказ, обективиран в писмо изх.№ 171 /03.10.2017г. на Директора на СУ „Максим Горки“ гр.Стара Загора, с което заявителят е уведомен, че на 23.08.2017г. с писмо изх.№ 1944, е отговорено на подадено от него заявление за достъп до обществена информация от 14.08.2017г., вкл. с информация за брутното трудово възнаграждение на директора за периода от 01.09.2012г. до 31.12.2016г. Посочено е, че с подаденото сега заявление вх.№105/26.09.2017г. се иска информация  по месеци за брутно трудово възнаграждение, ДМС и други добавки, надбавки, бонуси и социални придобивки за всеки един месец в периода от януари 2013г. до септември 2017г., която била свързана с лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни и §1 т.2 от Допълнителните разпоредби на Закона за достъп до обществена информация. Посочено е и това, че в конкретния случай информацията за щатната заплата и допълнителните възнаграждения на директора попада в определението „лични данни“ от категорията икономическа идентичност. Съгласно чл.2 ал.5 от ЗДОИ тази информация не следва да се предостави, защото този закон не се прилага за достъпа до лични данни.

По делото е установено, че с писмо изх.№ 1944/23.08.2017г. /л.15/ Директорът на СУ „Максим Горки“ е отговорил на М.Г.Т. по предходно подадено от него заявление за достъп до обществена информация вх.№4584/14.08.2017г., като е посочил, че брутното трудово възнаграждение на директор се определя в съответствие с Правила, определяни ежегодно със заповед на Министъра на образованието и науката и публикувани в сайта на МОН и са посочени размерите на „БТВ“ за периоди  01.09.2012г-31.12.2012г, 01.01.2013-31.12.2013г, 01.01.2014-31.12.2014г, 01.01.2015г-31.12.2015г, 01.01.2016г-31.12.2016г и от 01.01.2017-31.107.2017 /последната дата е вероятно 31.07.2017г., доколкото отговорът е с дата 23.08.2017г/ и че в раздел втори на цитираните правила, са определени „Допълнителни и други трудови възнаграждения на директорите“ които са елемент от брутната заплата. Жалбоподателят не оспорва, че е получил писмо изх.№ 1944/23.08.2017г., но твърди, че в него не били  посочени размерите на допълнителните плащания като елемент от възнаграждението, а именно те го интересували.

По делото са приети като доказателства документите образуващи преписката по издаване на оспорения акт и кореспонденция в тази връзка.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира следното:

Оспорването е насочено е срещу подлежащ на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност индивидуален административен акт - решение за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, каквото е обективирано в писмо изх.№171 /03.10.2017г. на Директора на Средно училище „Максим Горки“ гр.Стара Загора / чл.40 ал.1 ЗДОИ/. Жалбата е подадена от лице с правен интерес - адресат на отказа постановен по подадено от него заявление. Неоснователно ответникът поддържа доводи за просрочие на жалбата. В случая е приложим двумесечния срок по чл.140, ал.1 от АПК, тъй като в административния акт не е указано пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба. С оглед изявлението на жалбоподателя, че оспореният акт му е бил изпратен по електронен път на 03.10.2017г., подадената на 30.11.2017г. жалба се явява депозирана в законоустановения срок и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от материално компетентен орган, сезиран със заявление за достъп до обществена информация. Според чл.3, ал.1 и ал.2, т.1 от ЗДОИ този закон се прилага и за достъп до обществена информация, която се създава и съхранява от публичноправни субекти и публичноправни организации. Учебното заведение е публичноправна организация по смисъла на §1 т.4 буква „а“ от ДР на ЗДОИ, юридическо лице, на което повече от половината от приходите му се финансират от държавния /общинския бюджет. Същото е създадено с цел да задоволи обществени интереси, а именно правото на гражданите на образование, съобразно държавните образователни изисквания. Публичноправна организация е в частност  СУ «Максим Горки» гр.Стара Загора, тъй като е неспециализирано общинско училище, финансирано от общинския  бюджет - чл.10, ал.4 от ЗНП /отм/ и §9 ал.1 от ПР на ЗПУО, вр.с чл.38, ал.1, т.5 и по аргумент от чл.43 от ЗПУО. Училището е юридическо лице съгласно чл.29 ЗПУО. Следователно Директорът на СУ «Максим Горки» гр.Стара Загора е компетентен да отговори на заявлението за получаване на достъп до информация, в качеството си на представляващ учебното заведение, юридическо лице, което е задължен по ЗДОИ субект. Актът е в надлежна писмена форма и съдържа мотиви.

На заявлението от 26.09.2017г. е отговорено на 03.10.2017г., което изпълнява изискването за отговор във възможно най-кратък срок, не по-дълъг от 14 дни от датата на регистриране на заявлението, предвиден в чл.28 ,ал.1 от ЗДОИ. Не се установяват съществени нарушения на административно-производствените правила при издаването на акта, които да съставляват основание за отмяната му.

Оспореният отказ е издаден и в съответствие и при правилно приложение на материалния закон.

В чл. 37, ал.1 от ЗДОИ са посочени възможните основания за отказ да бъде предоставен достъп до обществена информация, а именно: 1. исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13, ал. 2; 2. достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес; 3. исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.

В случая отказът за предоставяне на достъп до обществена информация, обективиран в писмо  изх.№ 171 /03.10.2017г. на Директора на СУ „М.Горки“ е основан на следните фактически съображения - че заявената информация е била вече предоставена през предходните 6 месеца /с писмото от  23.08.2017г./ и по съображения, че  възнагражденията на директора попадат в определението „лични  данни“ по смисъла на §1 т.2 от ДР на ЗДОИ от категорията икономическа идентичност. Доводите са относими към чл.37, ал.1 т.1 и т.3 от ЗДОИ.

Заявлението, в отговор на което е издаден оспорения акт /регистрирано с вх.№ 105/26.09.2017г./ е за получаване на достъп до информация за сумите, заплатени на директора на учебното заведение за брутно трудово възнаграждение, ДМС и други добавки, надбавки, бонуси и социални придобивки за всеки един месец в периода от януари 2013г. до септември 2017г.  Не се спори, че с т.1 от писмо изх. №1944 от  23.08 2017г. на Директора на СУ „Максим Горки“ заявителят е бил вече уведомен от същия орган за размера на брутното му трудово възнаграждение като директор за период по години 2012-2017г. Спорът е за това – повторно ли се иска тази информация и представляват ли лични данни обстоятелствата относно брутното трудово възнаграждение на директора и допълнителните плащания /ДМС и други добавки, надбавки, бонуси и социални придобивки. Със заявление вх.№105/26.09.2017г., подадено от Т., се искат данни за размера на брутното трудово възнаграждение, получено от директора на учебното заведение за същия период като този, за който с писмо изх.№ 1944/23.08.2017г. на директора на СУ“Максим Горки“гр.Стара Загора  вече е бил предоставен достъп до информация. Независимо, че в заявлението от 26.09.2017г. Т. е посочил че желае информацията  за всеки един месец в периода от януари 2013г. до септември 2017г.,  касае се за същата информация, до която той  вече е получил достъп, тъй като  размерите на брутното трудово възнаграждение на въпросната длъжност за периодите на 1.09.2012г.-31.12.2012г., 01.01.2013г.-31.12.2013г., 01.01.2014г.-31.12.2014г, 01.01.2015г.-31.12.2015г., 01.01.2016г.-31.12.2016г. и от 01.01.2017г.-31.07.2017г.,  са посочени в  писмо изх.№ 1944/23.08.2017г. на Директора на СУ „Максим Горки“ /л.15/. По начина, по който е предоставена информацията – чрез обозначаване на размер и период, е налице възможност и за помесечното й аритметично изчисляване. Изпълнена е следователно и целта на закона, доколкото е предоставена възможност  заявителят да си състави мнение за дейността по разходването на бюджетни средства с посоченото предназначение. Информацията е предоставена на М.Т. на 23.08.2017г. /в какъвто смисъл е изрично направеното от жалбоподателя изявление в открито съдебно заседание/, а новото заявление, което е със същия предмет, той е подал само месец по-късно - на 26.09.2017г. С оглед на това, като е приел, че по отношение на част от заявената информация, касаеща размера на брутното трудово възнаграждение за длъжността директор,  е налице хипотезата на т.3 от чл.37, ал.1 ЗДОИ, тъй като информацията е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца, Директорът на СУ „М.Горки“ – Стара Загора е приложил правилно материалния закон.

Съответен на закона е и отказът да се предостави достъп до заявената информация относно заплатените на директора суми, представляващи ДМС, други добавки, надбавки, бонуси и социални придобивки за всеки един месец в периода от януари 2013г. до септември 2017г., обоснован с обстоятелството, че  се касае за лични данни и на основание чл.2 ал.5 от ЗДОИ, не се следва предоставянето им.  

Според  чл. 2, ал. 5 от ЗДОИ този закон не се прилага за достъпа до лични данни, а съгласно т. 2 от §1 ДР на ЗДОИ "лични данни" са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци, свързани с неговата физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна или социална идентичност. В същия смисъл е и чл.2 ал.1 от Закона за защита на личните данни и т.16 §1 от ДР на този нормативен акт. 

За да се прецени дали допълнителните трудови възнаграждения на директора на общинското училище се свързват с информация относно индивидуализиращи личността признаци следва да се анализира начина на определянето им по вид, основание, размер и ангажираните с този процес субекти. 

Определянето на месечните работни заплати на педагогическия и непедагогическия персонал в звената от системата на народната просвета, вкл. на директорите на общинските училища, в периода 2013-2016г. става съобразно реда, предвиден в Наредба №1 от 04.01.2010 за работните заплати на персонала в звената от системата на народната просвета, а считано от 01.01.2017г. и понастоящем –съобразно  Наредба № 4/17.04.2017г. за нормиране и заплащане на труда. За периода, за който се отнася искането 2013-2017г., са утвърждавани ежегодно със заповед на Министъра на образованието и науката правила за определяне на работните заплати на директорите на общинските държавни училища и обслужващи звена, в които е посочван  минимален размер на основна работна заплата и отделно видове допълнителни възнаграждения, извън предвидените в Кодекса на труда и подзаконовите актове по приложението му,  ако има основание за получаването на такива,  правила за индивидуализиране на размерите, вкл. чрез посочване на пределен размер /Заповед № РД09-270 от 8.03.2013г. – за 2013г., Заповед № РД09-559 от 11.04.2014г. – за 2014г., Заповед № РД09-439 от 7.04.2015г. – за 2015г, Заповед № РД09-385 от 31.03.2016г., Заповед № РД09-1778 от 14.03.2017г/.  Брутната работна заплата на педагогическия и непедагогическия персонал и на заетите в тази сфера  се състои от основна работна заплата, допълнителни възнаграждения, други трудови възнаграждения /чл.2 от Наредба №1 / 04.01.2010г /отм/, съответно –чл.14 от Наредба №4 /17.04.2017г. Допълнителните възнаграждения за труд на директорите на общински училища, се свързват с оценка на труда им по показатели и критерии към тях, сочещи на индивидуализиращи личността признаци, качества и умения в разностранни области и сфери на дейност. Така например, допълнителното трудово възнаграждение за постигнати резултати от труда на директорите е предвидено  да се определя съобразно определени от работодателя показатели, вкл, но не само: по планиране, организация и контрол на  образователно-възпитателния процес, училищния живот, организация и повишаване квалификацията на учителите; степен на реализиране на план-прием, обогатяване на техническите и дидактически средства, материалната база, сградния фонд и дворното пространство и др. В този смисъл са чл.12 ал.2 и Приложение №3 към тази норма от Наредба №1 / 04.01.2010г  /отм/ и чл.24 ал.3 от Наредба №4 /17.04.2017г/. Изложеното сочи, че този вид допълнително плащане касае личностни качества, умения и признаци, индивидуализиращи лицето, заемащо длъжността директор на училище и се свързват с лични данни. По - същественото в случая е това, че не е директорът на съответното училище, който определя вида и размера на допълнителните възнаграждения, ако се следват за изпълнение на длъжността, нито същият оперира със средствата от бюджета на училището в тази връзка. Оценяването на постигнатите резултати от труда на директорите се определя от комисия, която включва експерти от РИО от общинската администрация за общинските училища и звена.   Допълнителното възнаграждение за постигнати резултати от труда на директорите на училищата, детските градини и обслужващите звена се осигуряват по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет чрез бюджета на Министерството на образованието и науката и се изплащат в зависимост от получения брой точки при оценяването и до определен от финансиращия орган лимит на средствата от средства за всички директори в съответната област.   Във всяка от изброените заповеди на министъра на образованието и науката за утвърждаване на правила за определяне на работните заплати на директорите, се съдържа и изискване началникът на РУО, а за училищата към Министерство на културата и Министерство на младежта и спорта издава заповед за определяне на допълнителните трудови възнаграждения на директорите с непостоянен характер, при условие че е издадена заповед за начисляването им на персонала в училището. Предвидени са и конкретни правила за индивидуализиране размерите на допълнителните трудови възнаграждения, които изключват възможността за своеволното им определяне по размер.  

На следващо място допълнителното възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит са неразривно свързани с други лични данни (продължителност на трудовия стаж например), които също са защитени от ЗЗЛД и нямат отношение към целта на ЗДОИ, по смисъла на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ.

Заявителят настоява, че има надделяващ обществен интерес от разкриване на размера на допълнителното възнаграждение на директора за визирания период, за да разсее по този начин съмненията си, че последният се облагодетелства неправомерно, използвайки служебното си положение и за сметка на служителите и материално-техническата база на училището.

Според §1 т.6 от ДР на ЗДОИ надделяващ обществен интерес е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3.  Субект по чл.3 от ЗДОИ обаче в случая е не директора, а самото учебно заведение. Информацията не е нито служебна, нито такава, засягаща производствена или търговска тайна, че да се изследва въпроса за надделяващия обществен интерес. На следващо място, няма връзка на обусловеност между заявените от жалбоподателя мотиви и съдържанието на информацията, достъп до която е заявил и му е отказана с оспорения акт. Самият механизъм по който се определят  видовете трудови възнаграждения с постоянен и не характер, като елемент от брутното трудово възнаграждение за длъжността директор на общинско училище и  техните размери става по  нормативно регламентиран ред, в който са ангажирани различни органи и представители от институции и организации, извън заемащия длъжността директор, и в прилагането на който механизъм последният няма водеща роля. Видовете допълнителни възнаграждения на директорите на държавните детски градини, на държавните и общинските училища и обслужващите звена, както и правилата за определяне на техния размер се утвърждават ежегодно със заповед на министъра на образованието и науката след съгласуване с представителните организации на работодателите в системата на народната просвета, с финансиращия орган на държавните детски градини и училища и с Националното сдружение на общините в Република България  съгласно чл.11 ал.1 от Наредба №1/04.01.2010г. за работните заплати на персонала в звената от системата на народната просвета /сега отменена, но действала в периода 2013-2016г/ и чл.23 ал.1 Наредба № 4/2017г за нормиране и заплащане на труда,  сега действаща. Нещо повече, нормативно са предвидени условия и ред, обуславящи изплащането на допълнителни възнаграждения на директорите само ако е вече обезпечено изплащането на възнагражденията персонала на училището и при липа на просрочени и неразплатени задължения на учебното заведение. Предвиден е нормативно регламентиран механизъм обезпечаващ принципа за обективно и разумно разходване на бюджетни средства с посоченото предназначение и в който механизъм заемащия длъжността директор няма контролни и решаващи правомощия. Директорът на учебното заведение не е този, който да определя размера и изплащането на средства за собственото си възнаграждение, чрез получаването на търсените данни – за помесечните размери на допълнителните възнаграждения за длъжността директор на СУ „Максим Горки“ гр. Ст.Загора. В този смисъл търсената от заявителя информация не  може да спомогне за декларираната цел. М.Т. не би могъл да си състави каквото и да е мнение в насоката, представляваща за него интерес - а именно относно начина, по който директорът борави със средствата за собственото си трудово възнаграждение и дали не злоупотребява, доколкото заемащия длъжността няма такива правомощия.

Следователно при правилно приложение на закона е постановен от Директора на учебното заведение отказ за предоставяне на данни относно допълнителните възнаграждения за труд за заеманата от него длъжност.

По изложените съображения съдът намира жалбата за неоснователна, оспореният акт – отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, обективиран в писмо  изх.№ 171 /03.10.2017г. на Директора на СУ „Максим Горки“ гр.Стара Загора, е издаден от компетентен орган, при правилно приложение на материалния и процесуален закон и в съответствие с целта на закона, поради което следва да се остави в сила.

С оглед изхода на спора и на основание чл.143 ал.4 от АПК, искането за разноски на ответника се явява основателно. Жалбоподателят следва да заплати в полза на СУ „Максим Горки“ гр. Стара Загора направените разноски за адвокатско възнаграждение за един адвокат в размер на 360лв., договорено съгласно договор за правна защита и съдействие №02.09103 /08.12.2017г. и заплатено съгласно фактура и извлечение от сметка /л.20-21 по делото/.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172 ал.2 от АПК,  съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Г.Т. ***, против отказ  за предоставяне на достъп до обществена информация, обективиран в писмо изх.№171 /03.10.2017г. на Директора на Средно училище „Максим Горки“ гр.Стара Загора, като неоснователна.

ОСЪЖДА М.Г.Т. ***, да заплати на Средно училище „Максим Горки“ гр.Стара Загора сумата 360 /триста и шестдесет/ лв - разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

 

СЪДИЯ: