№ 697
гр. Бургас, 06.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесет и първи юли през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:ЯНА Д. АТАНАСОВА - МИТЕВА
при участието на секретаря МАРИАНА Д. КОЛЕВА
като разгледа докладваното от ЯНА Д. АТАНАСОВА - МИТЕВА
Административно наказателно дело № 20242120202152 по описа за 2024
година
Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния
кодекс (АПК), във връзка с чл.72, ал.4 от Закона за Министерство на вътрешните работи
(ЗМВР) и е образувано по жалба на Р. Я. Н., ЕГН: **********, с постои
Б**********************, съдебен адрес: г*************, чрез адвокат А. Г., АК-Бургас,
против Заповед за задържане на лице рег. №251зз-90/16.05.2024г., издадена от Д. М. М.,
инспектор в отдел КП при ОД МВР-Бургас.
С жалбата се моли за отмяна на атакуваната заповед за задържане.
В откритите съдебни заседания жалбоподателят се явява лично и се представлява от
адв. Г., която поддържа жалбата. Същата доразвива доводите си в писмено становище.
Ответникът по жалбата се явява лично в провелите се по делото съдебни заседания,
като оспорва жалбата.
Съдът след като се запозна с материалите по делото и становищата на страните,
приема, че жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена в срока по чл.149, ал.1 от
АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Същата е изготвена в
предвидената форма и е придружена от необходимите приложения. Разгледана по същество
жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
Жалбоподателят ката Р. Я. Н., ЕГН: **********, с адрес: Б**********************,
е бил задържан със Заповед за задържане на лице рег. №251зз-90/16.05.2024г., издадена от Д.
М. М., инспектор в отдел КП при ОД МВР-Бургас. Цитираната заповед е издадена във
връзка с наличието на данни за негова съпричастност към извършването на престъпление по
чл.195, ал.1 вр. чл.194 НК.
В тази връзка е било образувано за престъпление по чл.195, ал.1 вр. чл.194 НК и
Досъдебно производство №7779-ЗМ-4/26.04.2024г. по описа на РУ Камено, ОДМВР Бургас.
За задържаното лице - Р. Я. Н. била постъпила оперативна информация, че има
1
съпричастност към извършването на опит за домова кражба в жилището на служителка на
представляваното от него търговско дружество. Последната била споделила на Н. и на друг
свои колеги, че желае да си закупи недвижим имот и разполага с необходимата в тази връзка
сума. От органа по разследването било констатирано, че жалбоподателят, заедно с други
криминално проявени лица, именно във връзка с осъществяване на престъпления против
собствеността, е пътувало към момента на извършване на престъплението/подаване на
сигнал за него към населеното място, където е осъществено то – с.Свобода и дори са
участвали като поемни лица при извършеното претърсване и изземване.
Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът преценява законосъобразността
на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК.
Оспореният акт е издаден от полицейски орган по смисъла на чл.53 от ЗМВР в
границите на предоставената му съгласно чл.72, ал.1, т.1 от ЗМВР компетентност.
Спазена е предвидената от закона форма, така както предвижда нормата на чл.74,
ал.1 от ЗМВР - издадена е писмена заповед за задържане, връчена на адресата й. Заповедта
съдържа задължителните реквизити, посочени в специалната норма на чл.74, ал.2 от ЗМВР,
а именно: вписани са името, длъжността и местоработата на служителя, издал заповедта,
както и данните индивидуализиращи задържаното лице – трите имена, ЕГН и адресна
регистрация, датата и часът на задържането. Разяснени са правата на задържаното лице по
чл.63, ал.3 и 4 и чл.64 от ЗМВР и му е предоставено копие от заповедта. Заповедта е и
подробно мотивирана, като са посочени образуваното по случая ДП и престъплението за
което то е образувано.
Нормата на чл.72, ал.1, т.1 от ЗМВР овластява полицейските органи да задържат лица
в случаи, определени от закон, а именно за които има данни, че са извършили престъпление,
като процедурата е регламентирана в следващите правни норми от закона. По правна си
същност задържането под стража на основание чл.72, ал.1, т.1 вр. с чл.73 ЗМВР
представлява принудителна административна мярка по смисъла на чл.22 ЗАНН –
административно разпореждане на орган на власт, непосредствено засягащо правната сфера
на адресата, която има за цел чрез задържането да се предотврати възможността лицето да
извърши престъпление, да продължи да извършва престъпление или да се укрие.
Предпоставка за прилагането е наличието на достатъчно данни, от които може да се направи
обосновано предположение, че задържаното лице е извършило противоправно деяние.
Целта на закона е задържането като превантивна мярка да предотврати възможността
задържаното лице да се укрие и спрямо него да не може да бъде проведено предварително
разследване. Поради това, възможността на органите на МВР да приложат принудителната
административна мярка „задържане за срок до 24 часа“ е дейност, свързана с разкриването
на престъпление, а не с наличието на вече доказано такова. За прилагането на мярката е
необходимо данните, обосноваващи предположението, че има вероятност лицето да е
извършител на престъплението или да е съпричастен към него, да са установени преди
извършване на задържането. Задържането, като принудителна административна мярка, се
предприема от полицейския орган при условията на оперативна самостоятелност. За
прилагането на тази принудителна административна мярка законодателят не е предвидил
необходимост да са събрани доказателства, установяващи по категоричен начин
вината на лицето, извършило престъпление по смисъла на НК. Достатъчно е само
наличието на данни, обосноваващи предположението, че има вероятност лицето да е
извършител на престъплението, което дава право на административния орган, при
условията на оперативна самостоятелност да наложи мярката дори без да се поставя условие
за точна квалификация на деянието, а още по-малко е задължително престъплението да е
безспорно и окончателно установено. Въпросът дали задържаното лице е извършител на
конкретно деяние и дали то е извършено от него виновно, подлежат на пълно, всестранно и
обективно разследване в рамките на наказателното производство. За целите на задържането
2
по реда на чл.72 от ЗМВР наличието на такива категорични данни, които да обвързват
жалбоподателя със соченото нарушение не са задължителни, като задържането се извършва
не поради несъмненост на фактите, а с оглед тяхното изясняване.
По мнение на съда тези обстоятелства в случая са налице. В изпълнени на дадените
му от съда указания, административният орган е представил и преписката във връзка в
издаването й, като съдържащите се в нея данни се потвърждават и от изложеното от
ответника в съдебно заседание.
Съгласно чл.142, ал.1 от АПК - съответствието на административния акт с
материалния закон се преценява към момента на издаването му. Това съответствие е
неразривно свързано с установяването на фактическите основания за издаване на акта. Към
момента на издаване на оспорената заповед за задържане, по мнение на настоящия състав, са
били налице достатъчно данни, че Н. може да има съпричастност към процесната престъпна
деятелност, каквото е твърдението в мотивите за издаване на оспорената заповед.
Настоящият състав намира, че в случая не е налице нарушаване на принципа за
съразмерност при упражняването на правомощията на администрацията. Съгласно
разпоредбата на чл.6, ал.2 от АПК административният акт и неговото изпълнение не могат
да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за
която актът се издава. В контекста на принципа по чл.6, ал.2 от АПК прилагането на ПАМ
по чл.72, ал.1, т.1 от ЗМВР следва да е оправдано от гледна точка на съразмерността на
налаганото ограничение с необходимостта за постигането на законовата цел. Налагането на
принудителната административна мярка „задържане за срок от 24 часа“ е оправдано, тъй
като в случая са налице конкретни данни, че задържането е извършено с оглед на
обществения интерес, който интерес, независимо от презумпцията за невиновност,
надделява над правилото за зачитане на личната свобода. Нещо повече, няма как да бъде
прието за несъразмерно задържането на лице, което към момента на извършване на
престъплението/подаване на сигнал за него е пътувало към населеното място, където е
осъществено то – с.Свобода и то в компанията на други криминално проявени лица, за
които има данни да са съпричастни към процесната деятелност /виж отговора на
ответника на въпроси – стр.40 от делото/.
В тази насока са налице достатъчно доказателства, за да се предприеме задържане на
лицето по чл.72, ал.1, т.1 от ЗМВР. В тази насока са докладната записка на л.29 от делото,
верността на изложеното в която се потвърждава от: предложение за провеждане на СПС,
заповед за провеждане на СПС, заповед, с която се разрешава използването на сили от СТД
на ОДМВР Бургас, план за провеждане на специализирана полицейска операция, отговорът
на въпроси на ответника в съдебно заседание на 05.06.2024г. и разпита на свидетеля Д. Д. в
съдебно заседание на 10.07.2024г. Посоченото се явява достатъчно, за да се приеме, че
задържането се явява законосъобразно. Нещо повече, подозрението за осъществено от
жалбоподателя престъпление се базира на разумни основания и се отнася до конкретно
престъпление – чл.195, ал.1 вр. чл.194 НК, което се явява предпазна мярка срещу
произволни арести и задържания (виж Ipek and Others v. Turkey, № 17019/02 и 30070/02, §
29, 3 февруари 2009 г., както и Guzzardi v. Italy, 6 ноември 1980 г., § 102, Серия A № 39 и
Brogan and Others v. the United Kingdom, 29 ноември 1988 г., § 51, Серия A № 145 B).
3
Съдът намира на следващо място за носнователни доводите на защитата за липса на
връзка на жалбоподателя в автомобила, с който са се оттеглили извършителите на
престъплението от местопроизшествието. Единствено и само фактът, че този автомобил не е
негова собственост, не обосновава извода за незаконосъобразност задържането на
жалбоподателя. Тъкмо напротив, ноторно известно е, че един автомобил може да се използва
от трето лице и без то да е негов собственик. В тази връзка следва да се изтъкне също така,
че Н. е задържан в 08,00 часа и освободен незабавно след извършване на беседа с него в
11,00 час. В този смисъл и от страна на полицейските органи се е действало добросъвестно
спрямо него, като по никакъв начин не се констатира да се нарушени правата му като
задържан. Тъкми напротив същият е бил освободен незабавно, след извършване на
съответните действия с негово участие.
С оглед горното настоящият състав намира, че в конкретния случай издадената
заповед за задържане е законосъобразна, поради което жалбата срещу нея следва да бъде
отхвърлена.
Така мотивиран и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалба на Р. Я. Н., ЕГН: **********, с адрес: Б**********************,
съдебен адрес: г*************, чрез адвокат А. Г., АК-Бургас, против Заповед за задържане
на лице рег. №251зз-90/16.05.2024г., издадена от Д. М. М., инспектор в отдел КП при ОД
МВР-Бургас.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр. Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4