Решение по дело №497/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 септември 2020 г. (в сила от 12 октомври 2020 г.)
Съдия: Цанка Георгиева Неделчева
Дело: 20202230200497
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    260040

 

гр. Сливен, 21.09.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение - ІV-ти наказателен състав, в публично заседание на десети септември през две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦАНКА НЕДЕЛЧЕВА,

 

при секретаря ГАЛИНА ПЕНЕВА като разгледа докладваното от председателя АНД № 497 по описа на съда за 2020 год. за да се произнесе съобрази:

Производството е образувано по повод жалба от Х.Д.Х. с ЕГН ********** ***-0804-000334 от 21.02.2020 год., издадено от Началника на Сектор „ПП” към ОД на МВР – Сливен, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500,00 лева на основание чл. 177, ал. 3, т. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП

В с.з. жалбоподателя, редовно призован, не се явява. Представлява се от процесуален представител, който поддържа жалбата и моли издаденото НП да бъде отменено, като претендира и направените по делото разноски.

В с.з. административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител, който да изрази становище по жалбата.

Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

На 27.01.2020 год. бил съставен АУАН, с фабр. № 37082 против жалбоподателя за това, че на 27.01.2020 год. в 16,45 часа в община Сливен, на път II - 53, км. 116 в посока гр. Сливен управлява състав от ППС товарен автомобил „Волво” ФХ 12 420 с рег. № *****и ремарке за товарен автомобил Кесборер Д 19 Л с рег. № *****като навлиза след знак, навлизането на МПС с размери, маса или натоварване на ос над означените и водачът управлява с НП № 19-0804-002801. В акта било посочено, че е нарушена разпоредбата на чл. 6, т. 1 от ЗДвП. Актът бил връчен лично на жалбоподателя на 27.01.2020 год. (л. 8 от делото).

Въз основа на акта било издадено процесното НП № 20-0804-000334 от 21.02.2020 год., издадено от Началника на Сектор „ПП” към ОД на МВР – Сливен, с което на жалбоподателя било наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500,00 лева на основание чл. 177, ал. 3, т. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП. В НП било отразено, че случаят не е маловажен, поради което не са налице предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. НП било връчено лично на жалбоподателя на 02.04.2020 год. (л. 9 от делото).

Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от събраните по делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице, имащо правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е основателна.

Процесуалният представител на жалбоподателя пледира, че има неяснота относно това в какво се обвинява жалбоподателя, а именно какъв е тонажът, който той е превишил; както и че нито в НП, нито в акта има упоменаване на знака.

Съдът намира възраженията за основателни.

Тъй като съдът констатира нарушения на процесуалните правила и то от категорията на съществените, които са основание за отмяна на НП, няма да се спира на това дали е доказано извършването на вмененото във вина на жалбоподателя нарушение или не.

На жалбоподателят е съставен акт за установяване на административно нарушение, в който са пропуснати задължителни реквизити. Липсва изчерпателно фактическо описание на нарушението – посочено е общо, че навлиза след знак, навлизането на МПС с размери, маса или натоварване на ос над означените. Съгласно разпоредбата на чл. 42, т. 4 от ЗАНН, акта за установяване на административно нарушение трябва да съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, т.е. конкретни факти и обстоятелства, които като се подведат под съответната правна норма, осъществяват предвидения в нея състав на административно нарушение. В случая не са посочени никакви конкретни факти и обстоятелства, от които да е видно какво точно административно нарушение са твърди, че е извършено. Не е посочен нито вида на забранителния знак, нито е посочено за кои МПС като размер, маса или натоварване на ос над означените е забранено навлизането след този знак. Описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, следва да се съдържат в акта за установяване на административно нарушение и е недопустимо тяхното допълнително установяване чрез писмени и гласни доказателства. Това е така, защото АУАН поставя началото на административнонаказателното производство и нарушителят следва да има възможност да разбере точно какво административно нарушение му се вменява, че е извършил. Всички други писмени и гласни доказателства могат да бъдат единствено доказателства в подкрепа на съдържащите се в АУАН констатации. Разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН безусловно е императивна, тъй като осигурява правото на защита на привлечения към административнонаказателна отговорност, в чието съдържание са включва и правото му да знае точно какво административно нарушение се твърди, че е извършил, за да може да организира защитата си в пълен обем.

В конкретния случай това процесуално нарушение не е от категорията нарушения в акта, които могат да се преодолеят по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, тъй като е съществено и не би могло да се санира в последващ стадий на административнонаказателното производство. Същевременно обаче, то се съдържа и в наказателното постановление, тъй като в него по същия начин липсва изчерпателно фактическо описание на нарушението, както и обстоятелствата при които е било извършено. Поради това, така издаденото наказателно постановление е издадено в нарушение на разпоредбите на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, което от своя страна също представлява съществено процесуално нарушение. С оглед на констатираните по – горе нарушения на закона, които са допуснати в производството по установяване на административното нарушение и налагане на административно наказание, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, без да е необходимо да се разглеждат въпросите по съществото на делото.

В настоящия случай своевременно се явява искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на разноските във вид на адвокатско възнаграждение и същите следва да се възложат в тежест на въззиваемата страна. Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 4 от ЗАНН, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по - нисък размер на разноските в тази им част, но не по - малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата (ЗА). В чл. 36, ал. 2 от ЗА е посочено, че размерът на възнаграждението се определя в договор между адвоката или адвоката от Европейския съюз и клиента, както и че този размер трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по-нисък от предвидения в наредбата на Висшия адвокатски съвет размер за съответния вид работа. В чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения е посочено, че ако административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл. 7, ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението. В разпоредбата на чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредбата е предвидено, че за процесуално представителство, защита и съдействие по дела с определен интерес възнаграждението е в размер на 300,00 лева, при интерес до 1000,00 лева. В настоящия случай се претендират разноски в размер на 200,00 лева, поради което съдът намира, че възражението на въззиваемата страна срещу размера на разноските, посочено в придружителното писмо, е неоснователно. Ето защо съдът следва да присъди разноските в пълен размер от 200,00 лева, съгласно представения по делото Договор за правна защита и съдействие (л. 20 от делото).

Ръководен от гореизложеното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-0804-000334 от 21.02.2020 год., издадено от Началника на Сектор „ПП” към ОД на МВР – Сливен, с което на Х.Д.Х. с ЕГН ********** ***, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500,00 лева на основание чл. 177, ал. 3, т. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР– Сливен да заплати в полза на Х.Д.Х. с ЕГН ********** ***, разноски в размер на 200,00 (двеста) лева, представляващи платено адвокатско възнаграждение

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред СлАС в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: