Решение по дело №2788/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 798
Дата: 12 ноември 2021 г. (в сила от 14 декември 2021 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20212120202788
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 798
гр. Бургас, 12.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, VIII СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и шести октомври през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:ПЕТЯ КР. ГЕОРГИЕВА
при участието на секретаря ГЕРГАНА В. СТЕФАНОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЯ КР. ГЕОРГИЕВА Административно
наказателно дело № 20212120202788 по описа за 2021 година
Производството по делото е образувано по повод жалбата на Ф ЕИК *** със седалище и
адрес на управление *** против наказателно постановление № 391-F603199/11.05.2021г.,
издадено от заместник директора на ТД на НАП-гр.Бургас, с което за нарушение на чл.38,
ал.1 т.1 от Закона за счетоводството /ЗСч./ на основание чл.74, ал.1 от ЗСч. на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 200 лева. Иска се отмяна на
постановлението, като се сочат доводи за незаконосъобразност.
Жалбата е подадена в преклузивния срок за обжалване от надлежно легитимирана страна и
е допустима.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона с оглед на
правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
На 14.12.2020г. от Агенцията по вписванията с писмо вх. № 12-00-353 в НАП са били
предоставени списъци с извадки на лица /търговци/, които не са изпълнили задължението си
по чл.38, ал.1, т.1 от ЗСч., а именно не са подали в срок до 30.09.2020г. /съгласно §33 от ПЗР
на Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с решение
на Народното събрание от 13 март 2020г. и за преодоляване на последиците/ заявление за
вписване и представяне за отбелязване в търговския регистър и регистъра на юридическите
лица с нестопанска цел на годишен финансов отчет за 2019г..
Фондация Институт за правни анализи и изследвания ЕИК *** в качеството му на
предприятие по смисъла на ЗСч., представлявано от Петър Ралев Бакърджиев, не е
изпълнило задължението си да публикува годишния си финансов отчет за 2019г. чрез
подаване на заявление и представяне за обявяване в Търговския регистър на Агенцията по
вписванията-Бургас до 30.09.2020г. / Съгласно чл.38, ал.1, т.1 и т.2 от ЗСч. срокът за
1
публикуване годишния финансов отчет чрез вписване и представяне за обявяване в
търговския регистър е до 30 септември на следващата година / във връзка с § 33 от ПЗР на
Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020г. и за преодоляване на последиците/.
Фондация Институт за правни анализи и изследвания ЕИК *** е подала годишна данъчна
декларация по чл.92 от ЗКПО за 2019г. № 0200И0616041/07.05.2020г. по описа на ТД на
НАП-Бургас, съгласно която за 2019г., като задължено лице е отчела нетни приходи,
съгласно счетоводното законодателство в размер на 1973,58 лева.
Съгласно направената справка в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица
с нестопанска цел /ТРРЮЛНЦ/ и подадено становище с вх.№ ИТ-00-1128#2/10.03.2021г. от
Институт за правни анализи и изследвания по електронен път на 30.09.2020г. в 16:38 часа
със заявление с пореден № 55 са депозирани за вписване годишен финансов отчет за 2019г.,
годишен доклад за дейността през 2019г., към които са приложени попълнени и подписани
декларации по чл.13, ал.4 от Закова за търговския регистър, декларация по чл.62а, ал.2, т.2
от Наредба № 1 от 2007г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, както и доказателство за платена
държавна такса за заявеното вписване. Има постановен отказ №
20200930163855/01.10.2020г., чрез който е отказано обявяването на подадените от Петър
Бакърджиев доклад на управителния орган и на ГФО за 2019г. с мотив, че подаденото
електронно заявление е по образец Г1, вместо по образец Г2.
В заявление и представяне за обявяване в ТРРЮЛНЦ към Агенцията по вписванията е
подадено повторно на 09.03.2021г..
До предприятието е изпратена покана изх.№ ИТ-00-1128/23.02.2021г. за явяване в
сградата на ТД на НАП-Бургас, дирекция „Обслужване“ в 7-дневен срок от получаването и
за съставяне на акт за установяване на административно нарушение.
На жалбоподателя е съставен акт за установяване на нарушение за нарушение на
разпоредбата на чл.38, ал.1, т.2 от ЗСч.
Въз основа на съставения акт е издадено обжалваното наказателно постановление, с което
за нарушение на чл.38, ал.1 т.1 от Закона за счетоводството /ЗСч./ на основание чл.74, ал.1
от ЗСч. на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 200 лева.
Гореописаната фактическа обстановка съдът възприе от събраните по делото писмени
доказателства и показанията на актосъставителя С.. Съдът кредитира изцяло събраните
писмени и гласни доказателства. Същите са непротиворечиви и допълващи се.
При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема, че жалбата е
основателна по следните съображения:
Безспорно е, че установените фактически обстоятелства съставляват нарушение чл.38,
ал.1, т.2 от ЗСч във връзка с § ЗЗ от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и за
преодоляване на последиците /загл. доп. - ДВ 6р. 44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г./.
2
Първата правна норма императивно предвижда, че предприятията публикуват годишния
финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма,
приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган,
като всички търговци по смисъла на ТЗ осъществяват това чрез заявяване за вписване и
представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 септември на следващата
година, а втората – че през 2020г. сроковете по чл.38, ал.1, т.1, 2 и 3 от ЗСч. се удължават до
30 септември 2020г.. Независимо от това съдът счита, че неправилно е била ангажирана
административнонаказателна отговорност на жалбоподателя, като административно-
наказващият орган е постановил незаконосъобразен акт.
При извършената проверка съдът констатира, че в хода на производството са допуснати
съществени процесуални нарушения, които обуславят отмяна на обжалваното
постановление. В настоящия случай, в акта и в наказателното постановление не е посочена
датата на извършване на нарушението. Както в акта така и в наказателното постановление е
посочено, че лицето не е изпълнило задължението си да публикува годишния си финансов
отчет за 2019г. чрез подаване на заявление и представяне за обявяване в търговския
регистър на Агенцията по вписванията-Бургас до 30.09.2020г.. Изпълнителното деяние е
осъществимо чрез бездействие, и посочването на точната дата на нарушението е основен
елемент от състава на твърдяното нарушение и е абсолютно необходим задължителен
реквизит на акта и издаденото въз основа на него наказателно постановление - чл.42 и чл.57
от ЗАНН. Нарушението е извършено на 01.10.2020г., т. е. на първия ден след изтичане на
предвидения краен срок 30.09.2020г.. Датата на нарушението е от особено значение и е
недопустимо тя да се извежда по тълкувателен път от цитираните от наказващия орган
правни норми. Тя е от значение и с оглед изчисляване на давностните срокове по чл.34 от
ЗАНН. Непосочване на датата на извършване на нарушението е процесуално нарушение от
категорията на съществените и води до ограничаване правото на санкционираното лице.
Наред с гореизложеното обжалваното наказателно постановление е било издадено, след
изтичане на сроковете, предвидени в чл.34, ал.1 от ЗАНН. Съгласно посочената разпоредба
не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя
или ако е изтекла една година от извършване на нарушението. След като нарушителят е
известен, акт за установяване на административно нарушение следва да бъде съставен в
продължение на три месеца от откриването му. Приложимостта на втората хипотеза, а
именно - едногодишен срок от извършване на нарушението е предпоставена само при липса
на данни у административнонаказващия орган за конкретния нарушител. Това е така,
защото законодателят е предвидил възможност за наказващия орган да положи усилия за
откриване на нарушителя. Втората хипотеза ще бъде приложима тогава, когато нарушителят
е открит след изтичането на посочените в първата хипотеза три месеца. Съгласно чл.3, ал.1
от Наредба № 1 от 14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел /изм. и доп. – ДВ, бр.77 от 2017г., в сила
от 1.01.2018г./ Търговският регистър и регистърът на юридическите лица с нестопанска цел
е обща електронна база данни, съдържаща обстоятелствата, вписани по силата на закон, и
актовете, обявени по силата на закон, за търговците и клоновете на чуждестранни търговци,
юридическите лица с нестопанска цел и клоновете на чуждестранни юридически лица с
нестопанска цел. Обстоятелствата се вписват и актовете се обявяват без информацията,
3
представляваща лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни, с
изключение на информацията, за която със закон се изисква да бъде обявена. Разпоредбата
на чл.3, ал.2 от посочената наредба / изм. ДВ, бр.77 от 2017г., в сила от 1.01.2018г./
предвижда, че ТРРЮЛНЦ към Агенцията по вписванията са публични и всеки има право на
свободен и безплатен достъп до базата данни, съставляваща търговския регистър и
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. В конкретния случай се предвижда
краен срок за подаване на годишния финансов отчет за 2019г. на 30.09.2020г. Следователно
жалбоподателят е извършил нарушението на 01.10.2020г., и от този момент съдът приема, че
той е бил известен на данъчната администрация на ТД на НАП- Бургас. След като това е
така и нарушителят е било възможно да бъде установен, то задължение на контролните
органи от НАП е било в рамките на три месеца от установяването му да съставят акт въз
основа, на който законосъобразно да започне производството е разполагала с тримесечен
срок, до 01.01.2021г, чрез оправомощените си длъжностни лица да състави акт за
установяване на административно нарушение. В случая актът е съставен след тримесечния
срок, а именно на 12.03.2021г., поради което към датата на издаване на акта за установяване
на административно нарушение тримесечният срок, предвиден в разпоредбата на чл.34 от
ЗАНН е изтекъл. Съдът намира, че това е абсолютна отрицателна предпоставка за допустимо
развитие на административнонаказателното производство.
Мотивиран от изложеното Бургаският районен съд намира, че обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно, поради което и на
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 391-F603199/11.05.2021г., издадено от
заместник директора на ТД на НАП-гр.Бургас, с което за нарушение на чл.38, ал.1 т.1 от
Закона за счетоводството /ЗСч./ на основание чл.74, ал.1 от ЗСч. на Ф ЕИК *** със
седалище и адрес на управление *** е наложена имуществена санкция в размер на 200
/двеста/ лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-Бургас
в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4