Решение по дело №79/2020 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 197
Дата: 20 ноември 2020 г. (в сила от 29 март 2021 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20207070700079
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2020 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ197

гр. Видин, 20.11.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Пети административен състав

в открито заседание на

Десет и девети октомври

през две хиляди и двадесета година в състав:

Председател:

Росица Славчева

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Административно дело №

79

по описа за

2020

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 124 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Образувано е по жалба на И.В.С. *** ЕГН:**********, срещу Заповед № ПО-02-16-19/09.03.2020 г. на Кмета на Община Видин, с която е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателката с Община Видин от длъжността Началник отдел „Общинска собственост“.

Жалбоподателят твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен по съображения за нарушаване на материалноправните и процесуалноправните разпоредби. Настоява, че за да се приеме наличие на реално съкращение, е необходимо длъжността да е премахната като конкретен вид дейност. Сочи, че извършените промени не са довели до реално съкращаване на заеманата длъжност и в този ред на мисли не е налице съкращаване на длъжността, а прекратяване на служебно правоотношение без правно основание. В с. з. жалбоподателят чрез адв. П. и адв. П. поддържа жалбата, моли за отмяна на акта и за присъждане на разноските по делото. Представя писмена защита с подробни съображения.

Ответникът – Кмета на Община Видин, чрез пълномощника си Димитров секретар на общината – служител с юридическо образование оспорва жалбата и моли Съда да я отхвърли като неоснователна. Представя писмена защита с подробни съображения.

Административен съд-Видин, като взе предвид доводите на жалбоподателя и извърши преценка на събраните по делото доказателства, приема следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна – адресат на оспорения индивидуален административен акт, в рамките на 14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 АПК, считано от отказа за връчване на 09.03.2020 г., при наличието на правен интерес, поради което е процесуално допустима.

По делото се установява следната фактическа обстановка:

Служебното правоотношение на И.В.С. е възникнало на 01.08.2012 г. по силата на Заповед за преназначаване № 62/14.08.2012 г., на длъжността Началник в отдел "Общинска собственост" на дирекция "ФСД".

В заповедта е посочено, че същата притежава висше образование, магистър по специалност "Публична администрация". Изискванията за заемане на длъжността "Началник отдел общинска собственост" и "Началник отдел управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд", са: образование - висше, бакалавър – публична администрация и право, професионален опит 4 години, ранг III младши.

На 01.06.2017 г. С. се е запознала с длъжностната характеристика, според която следва да ръководи, включително планира, организира, контролира и координира съответната администрация и/или структурно звено, носи отговорност за изпълнението на задачите на администрацията и/или на структурното звено пред съответния държавен орган, отчита постигането на целите и дейността на администрацията и/или на структурното звено пред съответния държавен орган, ръководи работата на непосредствено подчинените служители в съответната администрация и/или структурно звено.

Видно от длъжностно разписание на Община Видин, в сила от 16.12.2019 г., щатната численост на отдел“Общинска собственост“ е 8 човека.

Със Заповед № РД-02-11-280/26.03.2020 г. на Кмета на Община Видин е утвърден нов устройствен правилник.

С оглед съкращаване на длъжностите, на жалбоподателката е връчено предизвестие № ПО-02-17-19/09.03.2020 г. за прекратяване на служебното правоотношение на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл поради съкращаване на длъжността.

С оспорената в настоящото производство Заповед № ПО-02-16-19/09.03.2020 г. на Кмета на Община Видин е прекратено служебното правоотношение на И.В.С. поради съкращаване на длъжността началник отдел "общинска собственост".

По делото е представено Решение №3, взето с протокол №2/07.02.20 година на ОС Видин, с което е утвърдена структура на общинска администрация Видин, прието по предложение на кмета на Община Видин. От органиграмата е видно, че се създава отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“. Приложено е и длъжностно разписание, утвърдено със Заповед №РД-02-11-210/02.03.20 год. на Кмета на Община Видин, от което е видно, че броят на служителите в отдела е 8. По делото е представена длъжностна характеристика, за длъжността началник отдел "Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд" .

Представено е и Решение №48, взето с протокол №5/30.04.2018 год., с което е утвърдена структура на общинска администрация Видин. От приложеното Приложение към решението се вижда, че в отдел „Общинска собственост“ служителите са 8, както и от приложеното длъжностно разписание. Представена е и длъжностна характеристика за длъжността началник отдел „Общинска собственост“.

По делото са представени диплом за завършено висше образование на жалбоподателката, за образователно-квалификационна степен магистър и специалност Публична администрация, трудови книжки.

По делото беше допусната съдебно-икономическа експертиза с вещо лице Л.Й., която даде заключение по следните задачи:

Извършени ли са реорганизационни промени в звено „Общинска администрация“ - Видин, отговарящо за общинската собственост, какви са те и как са засегнали длъжността на жалбоподателката?

Съкратени ли са функциите и задълженията на отдел „Общинска собственост“? - отделът на жалбоподателката.

Има ли промяна в щатните бройки в отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фондспрямо отдел „Общинска собственост“?

Има ли припокриване на функциите, задълженията и изискванията между длъжностите: Началник отдел „Общинска собственост“ и Началник отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“?

Има ли назначено лице на длъжност Началник отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“ и ако има - от коя дата, на какво основание и при какви условия?

Има ли реално съкращаване на длъжността Началник отдел „Общинска собственост“ като система от функции, задължения и изисквания?

Какви са изискванията по КДА за заемане на длъжностите: Началник отдел „Общинска собственост“ и Началник отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“?

Съдът ще коментира експертното заключение при излагане на правните си изводи.

При така установените факти Съдът достигна до следните правни изводи:

Прекратяването на служебното правоотношение на жалбоподателката е извършено при наличие на утвърдено от органа по назначаването – Кмета на Община Видин ново длъжностно разписание.

Оспорената заповед е постановена от компетентен орган съгласно чл. 108 ЗДСл.

Административният акт е издаден в надлежната писмена форма и съдържа минимално предвиденото в чл. 108, ал. 1 ЗДСл съдържание. Посочени са дължимите обезщетения и придобития ранг на държавна служба. В случая посоченото правно основание, а именно: чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл е такова, което не изисква излагането на специални мотиви и не е свързано с определено поведение на служителя, а с политика на редуциране на длъжностите и самостоятелна преценка по целесъобразност на органа, без да е необходимо допитване или съвещаване със служителя. Затова и органът не е длъжен да посочи защо се съкращава длъжността. От друга страна не подлежи на съдебна проверка въпросът дали действително е целесъобразно съкращението. Актовете, приложени в преписката, на основание на които заповедта е издадена, в достатъчна степен я мотивират, без да е необходимо да се възпроизвежда тяхното съдържание.

При постановяване на заповедта не е допуснато и съществено нарушение на административно-производствените правила. В закона липсва установена специфична процедура за издаване на заповед на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл. Единственото изискване е наличието на отправено едномесечно предизвестие за прекратяване на служебното правоотношение, но то не е абсолютно, доколкото неспазването на едномесечния срок на предизвестие може да бъде компенсирано с обезщетение, съгласно чл. 106, ал. 4 ЗДСл. В случая установеният от закона едномесечен срок за отправяне на предизвестие не е спазен, тъй като предизвестието е връчено на същата дата, както и заповедта - на 09.03.2020 г.

Относно прилагането на материалния закон, в каквато насока са изложените в жалбата доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, Съдът намира следното:

За да се приеме, че условията на чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл, посочен като правно основание за издаване на акта, са изпълнени, следва да се установи, че длъжността, заемана от жалбоподателя, е премахната като нормативно установена позиция и система от функции, или е намален броят на служителите, които са ангажирани с нейното изпълнение.

Според легалната дефиниция на чл. 2, ал. 1 от Наредбата за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията ((Доп. – ДВ, бр. 2 от 2019 г., в сила от 7.01.2019 г.)в сила от 01.07.2012 г., Приета с ПМС № 129 от 26.06.2012 г., обн. ДВ. бр. 49 от 29 юни 2012 г.), длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. За да е налице реално съкращаване на длъжността по смисъла на чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл, трябва да се установи, че тази длъжност вече не фигурира като наименование (нормативно определена позиция) в длъжностното разписание на съответната администрация и кумулативно не съществува като система от функции, задължения и изисквания или те са толкова значително изменени, че да налагат извод за качествено нова длъжност. Съкращаване на длъжността е налице и в случаите на съкращаване на щатни бройки.

Прекратяването на служебното правоотношение на жалбоподателката е обосновано с утвърждаването на ново длъжностно разписание на администрацията на общинска администрация Видин.

Същественият по делото въпрос е дали нейната длъжност съществува като система от функции, задължения и изисквания в новото длъжностно разписание на структурата, в която е било мястото й на работа, или - ако съществува, дали те са толкова значително изменени, че да налагат извод за качествено нова длъжност. За целта следва да се прецени съществува ли припокриване във функциите, задълженията и изискванията за длъжността на жалбоподателката и за длъжността началник отдел "Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд" в структурите на Община Видин.

При направено сравнение между старото и новото длъжностно разписание на отдел "Общинска собственост“ и сега наименован отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд" в Община Видин, не се установява промяна в общата численост на персонала, като същата се запазва на 8 щатни бройки. Анализът на доказателствата дава основание да се направи извод, че са извършени реорганизационни промени в Общинска администрация Видин, а в отдел „Общинска администрация“ - Видин, отговарящо за общинската собственост, щатът и длъжностите почти се запазват в отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“ от новата структура.

От задълбочения анализ направен в експертизата на вещото лице и при запознаване с доказателствата АС Видин установява, че функциите и задълженията на отдел „Общинска собственост“ не са съкратени, а в новата структура към устройствения правилник от 2020 година, са разширени. По отношение на функциите, задълженията и изискванията за заемане на длъжността е налице „припокриване“, като в новия Устройствен правилник, към отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“ са добавени нови функции основно в областта на защита на личните данни, наблюдение и контрол по спазване на Регламент 2016/679 за защита на личните данни, изготвяне на вътрешни 280 правила и процедури в тази връзка и други. Към експертизата е изготвено приложение, от което е видно точно с какви функции е разширена длъжността.

Изискванията за заемане на длъжността „Началник на отдел“ в административна структура на Община, посочени в КДА, са посочени в пореден номер 201, където е записано длъжностно ниво „7“„ длъжностно наименование „7Б“ наименование на длъжността „Началник на отдел в община и в район“, минимални изисквания за заемане на длъжността: Образователна степен „бакалавър“; Ранг „III младши“; Професионален опит „4 години“; Вид правоотношение „служебно“.

Както става ясно и от анализа на вещото лице в новия Устройствен правилник, към отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“ са добавени нови функции основно в областта на защита на личните данни, наблюдение и контрол по спазване на Регламент 2016/679 за защита на личните данни, изготвяне на вътрешни правила и процедури в тази връзка и други. Не става обаче ясно тази дейност от кой служител ще се изпълнява предвид длъжностните наименования посочени длъжностното разписание. Според АС Видин конкретните изисквания, на които трябва да отговаря служителят в структурата на администратори от публичната сфера, са посочени изрично в Класификатора на длъжностите в администрацията – ред и 262. Няма задължителни изисквания, които да определят типа на образованието на лицата по защита на личните данни. Няма пречка служителят, определен от администратора за лице по защита на данните, да изпълнява и други функции в рамките на организацията. Условията, при които се определя или назначава лице по защита на личните данни, са изцяло в преценката на администратора на лични данни, т.е. имайки предвид опита, образованието и изискванията и добавените функции в правилника, то те са несъществени и не биха затруднили жалбоподателката.

Следователно заеманата от жалбоподателката длъжност началник отдел "общинска собственост" в общинска администрация Видин, не е премахната като система от функции, задачи и отговорности, а присъщите й функционални дейности са разписани в длъжностната характеристика за длъжността началник отдел "Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд". Следва да се приеме, че не е отпаднала необходимостта от съществуването длъжността на жалбоподателката като система от функции, задачи и задължения, а само формално е заличена от длъжностното разписание като позиция.

При наличие на „друга“ вакантна длъжност в администрацията на община Видин, процесната заповед е материално незаконосъобразна - служебното правоотношение е могло да бъде правомерно прекратено само при отказ на служителя да я заеме. В този смисъл е Решение № 10051 от 28.07.2017 г. на ВАС по адм. дело № 4440/2017 г., 5- чл. състав. Заповедта не съответства на целта на закона по чл. 2, ал. 2, във вр. с ал. 1 ЗДСл, тъй като съкращаването на длъжността не е извършено за осъществяване на интереса, за който е установено от закона, а именно - административният орган да организира по най-ефикасния начин дейността на ръководената от него администрация, след като утвърждава длъжности, припокриващи изискванията на съкратената длъжност и при наличието на вакантни длъжности, за заемането на които жалбоподателката притежава необходимите образование, квалификация и опит. Нарушението на принципа на чл. 6, ал. 1 и ал. 2 АПК обоснова извод за издаване на оспорената заповед в противоречие с материалния закон и неговата цел и е основание за нейната отмяна на основание чл. 146, т. 4 и т. 5 АПК.

За пълнота на изложението Съдът следва да изтъкне, че при положение, че със заповед № ПО-02-16-37/10.03.2020 година за допълнително служебно правоотношение, считано от 11.03.2020 година на основание чл.16, ал. 1 от ЗДСл., за срок „до назначаването на служител след писмено съгласие на служителя с рег. № ПО-02-08-26 от 10.03.2020 год. на незаетата длъжност, но не повече от 6 месеца“ изпълнението на длъжността Началник отдел „Управление, придобиване и разпореждане с общинска собственост и жилищен фонд“, е възложено на А.С.Б., наложило обявяване на конкурс за попълването на длъжността, очевидно извършеното съкращение не преследва прокламираната цел за оптимизиране на числеността и повишаване ефективността на общинската администрация.

При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 АПК следва да бъде уважено своевременно направеното от страна на жалбоподателката искане за възстановяване на разноските. Установява се по делото общ размер на последните съгласно приложения списък на л. 250: 1090 лв., от които 600 лв. – хонорар за адвокат и 490 лв. – възнаграждение на вещо лице.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът

 

                                                  Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № ПО-02-16-19/09.03.2020 г. на Кмета на Община Видин, с която е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателката с Община Видин от длъжността Началник отдел „Общинска собственост“.

ОСЪЖДА Община Видин да заплати на И.В.С., разноски по делото в размер на 1090 лв. (хиляда и деветдесет лева).

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните за неговото постановяване.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: