Решение по дело №446/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 536
Дата: 2 юли 2021 г.
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20217150700446
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

536/2.7.2021г.

 

гр. Пазарджик

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, X състав, в открито съдебно заседание на девети юни две хиляди двадесет и първа година в състав:                                 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мариана Шотева

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:         1. Николай Ингилизов

                                                                           2. Красимир Лесенски

 

при секретаря Димитрина Георгиева и с участието на прокурора Станка Димитрова, като разгледа докладваното от съдия Лесенски касационно административнонаказателно дело № 446 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във вр. с гл. дванадесета от АПК и е образувано по касационна жалба на Е.Д.Д. против Решение № 125/15.03.2021 г. постановено по АНД № 1527/2020 г. по описа на Районен съд Пазарджик.

С атакуваното решение Районен съд Пазарджик е потвърдил като законосъобразен Електронен фиш Серия К № 3959528 издаден от ОД на МВР- Пазарджик, с който на касатора на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 (петдесет) лева.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност и неправилност на решението, постановяването му в нарушение на материалния и процесуалния закон. Излагат се доводи в тази насока. Моли се за отмяна на обжалваното решение, както и на издадения ел. фиш като незаконосъобразен.

В съдебно заседание процесуалният представител на касатора поддържа подадената жалба. Излага доводи. Претендира разноски.

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР Пазарджик, чрез процесуалния си представител в писмено становище счита касационната жалба за неоснователна. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Пазарджик в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на жалбата. Сочи, че решението на Районен съд Пазарджик е правилно, обосновано и законосъобразно, постановено в съответствие с материалния закон и процесуалните правила, поради което счита, че следва да бъде оставено в сила.

 

Административен съд Пазарджик, след като прецени допустимостта и основателността на подадената касационна жалба с оглед наведените в същите касационни основания, прие следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество съгласно чл. 218 от АПК, е неоснователна.

За да потвърди ел. фиш, Районен съд Пазарджик е приел в мотивите си следната фактическа обстановка:

Касаторът е санкциониран за това, че на 30.12.2019 г., в 12,57 часа, в обл. Пазарджик, на АМ „Тракия“ км. 69, с посока на движение към гр. Пловдив, е управлявал лек автомобил „Ауди А3“ с рег. № ***, като се е движил с превишена скорост от 161 км/час, при максимално допустима за движение по автомагистрала 140 км/ч. Скоростта била установена и фиксирана с автоматизирано техническо средство (АТТС)- мобилна радарна система ARH САМ S1 с № 11743bb. Системата отчела движение със скорост именно от 161 км/час, т.е. превишение на скоростта от 21 км/час, но от това превишение са били извадени 3%, т.е. 4.83 км/ч, закръглено на 5 км/ч, каквато е възможната технически допустима грешка на техническото средство при засичане на движение със скорост над 100 км/ч, което е в полза на жалбоподателя. Така се формирало превишението на скоростта от 16 км/ч. Въз основа на така констатираното бил издаден атакуваният ЕФ.

При така установеното, първоинстанционният съд правилно е приел, че е осъществен състава на нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП, като нарушението е доказано от АНО, върху когото лежи доказателствената тежест. В тази връзка настоящият касационен състав изцяло споделя изложените съображения, с които е потвърден ел. фиш и счита, че няма смисъл да ги повтаря. Първоинстанционният съд правилно е приел, че от събраните доказателства по делото, които е обсъдил задълбочено, се установява, че на процесната дата и място е извършено нарушение на скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство.

Неоснователни се явяват възраженията в касационната жалба. В конкретния случай административното наказание на касатора е наложено с електронен фиш, а не с наказателно постановление, каквато възможност е предвидена в ЗДвП. Електронният фиш съгласно чл.189, ал.8 от ЗДвП подлежи на обжалване по ЗАНН, а разпоредбата на чл.189, ал.11 от ЗДвП предвижда, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление. Следователно ел. фиш се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие, не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в  чл.189, ал.4, изр.2 от ЗДвП реквизити, поради което в електронния фиш не следва да се изписва името на издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на МВР, на чиято територия е извършено нарушението. В тази посока е и ТР № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г. Същите съображения важат и по отношение на датата на издаване на ел. фиш, тъй като тя не е част от задължителните реквизити определени в  чл.189, ал.4, изр.2 от ЗДвП. В този смисъл съдът намира, че от формална страна ЕФ отговаря на законовите изисквания, тъй като процедурата е значително по-олекотена от тази по ЗАНН и законът определя точно и изчерпателно условията, при които може законосъобразно да се издаде електронен фиш. Тези условия са лимитативно изброени в  чл.189, ал.4 от ЗДвП и се заключават в установяване и заснемане на административното нарушение с техническо средство, в отсъствие на контролен орган и на нарушител. Съгласно § 6, т.65 ДР на ЗДвП: „Автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В конкретния казус нарушението е констатирано и заснето с мобилна радарна система, за чието използване на посоченото място и време е представен надлежен протокол и снимков материал. Системата представлява одобрен тип техническо средство, отговаря на метрологичните изисквания и към момента на установяване на нарушението е била технически изправна.

Неоснователни са и доводите за нарушение на нормата на чл.39, ал.4 ЗАНН. Последната следва да се тълкува в единство с нормата на чл.39, ал.2 ЗАНН и просто разширява приложението на последната, като дава възможност да се налагат  глоби в размер над необжалваемия минимум в случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, като се издава ел. фиш. Това не означава, че не могат да се налагат глоби с ел. фиш и под необжалваемия минимум, както неправилно счита касатора.

При издаването на ЕФ не са допуснати съществени процесуални нарушения и материалният закон е приложен правилно. Видно е, че ЕФ е издаден в законоустановените срокове, в рамките на материалната и териториална компетентност на своя издател. Негово съдържание съответства на изискванията на  чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП, т.е. отразява териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, което съвпада с данните от техническото средство, изведени на фотос от заснетия клип. Описано е нарушението по време, място и констатирано превишение на скоростта,

В заключение - обжалваният ЕФ съдържа всички изискуеми от закона реквизити. А от събраните по делото доказателства безспорно се установява осъществен състав на нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП. По делото не се спори, че лекият автомобил, заснет с мобилната радарна система, е управляван от касатора. Той е индивидуализиран с три имена,  ЕГН и адрес. В този смисъл авторството на нарушението в лицето на санкционирания е безспорно доказано от събраните доказателства по делото. В тази връзка с оглед субекта на нарушението - физическото лице – ползвател на автомобила, с който е извършено нарушението, правилно е определен и видът на санкцията – глоба.  Размерът на санкцията е съобразен с предвидения такъв в чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП за превишаване на скоростта на движение извън населено място, при въведено ограничение на скоростта на движение по АМ.

С оглед на всичко това съдът намира, че правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на касатора, чрез налагане на предвидената глоба в абсолютно определен в закона размер, съответен на стойността на превишението.

При разглеждане  на делото първоинстанционният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяната на решението му. Настоящият съдебен състав счита, че решението на Районен съд Пазарджик не страда от сочените в жалбата пороци.

По изложените съображения и с оглед извършената служебна проверка по чл. 63, ал.1 от ЗАНН във вр. с чл. 218, ал. 2 от АПК, съдът не констатира пороци на обжалваното решение, отнасящи се до неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон, поради което намира, че същото следва да бъде оставено в сила.

Предвид установения изход на спора пред касационната инстанция и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в полза на ответната страна следва да бъдат присъдени разноски за касационната инстанция, които представляват юрисконсултско възнаграждение за осъществено процесуално представителство. На основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл.27е от Наредбата за заплащане на правна помощ, съдът намира, че следва да се присъди минимално възнаграждение в размер на 80 лева с оглед провеждането на едно съдебно заседание, без явяване в открито съдебно заседание по делото на процесуалния представител и изготвянето само на писмен отговор.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 1 от АПК, Административен съд Пазарджик

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 125/15.03.2021 г. постановено по АНД № 1527/2020 г. по описа на Районен съд Пазарджик.

ОСЪЖДА Е.Д.Д. с ЕГН **********, адрес: ***, да заплати на ОД на МВР Пазарджик, сумата от 80 (осемдесет) лева разноски пред касационната инстанция за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

  

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/

 

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1./П/

 

 

                                                                                      2./П/