Решение по дело №322/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2057
Дата: 20 юни 2024 г. (в сила от 20 юни 2024 г.)
Съдия: Ирена Янкова
Дело: 20247240700322
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 2057

Стара Загора, 20.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - I тричленен състав, в съдебно заседание на шести юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА

При секретар ЗОРНИЦА ДЕЛЧЕВА и с участието на прокурора МИНЧО МИТКОВ НИКОЛОВ като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА канд № 20247240600322 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба на Началник сектор “Пътна полиция“ при Областна дирекция на вътрешните работи гр. Стара Загора срещу Решение № 98/ 20.03.2024 г., постановено по АНД № 434/ 2024 г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление /НП/ № 23-1228-005055/10.11.2023 год., издадено от Началник сектор “Пътна полиция“ при Областна дирекция на вътрешните работи гр. Стара Загора. В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение при неправилно приложение на закона и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила - касационни основания по чл. 348,ал.1, т. 1 и т.2 от НПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като неправилен и необоснован направения от въззивния съд извод, че извършеното административно нарушение не е доказано поради липса на посочена мощност и други характеристики на кросовия мотор. Обосновава, че установените по делото факти сочат, че нарушителят е извършил нарушението, за което му е повдигнато административнонаказателно обвинение. Направено е искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което НП № 23-1228-005055/10.11.2023 г., издадено от Началник сектор “Пътна полиция“ при Областна дирекция на вътрешните работи гр. Стара Загора, да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

 

Ответникът по касационната жалба – С. Г. М., не се явява и представлява.

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде потвърдено.

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, се явява основателна.

 

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Стара Загора е НП № 23-1228-005055/10.11.2023 год., издадено от Началник сектор “ Пътна при Областна дирекция на вътрешните работи гр. Стара Загора, въз основа на постановление за отказ да се образува наказателно производство №10292/03.112023 година на РП гр.Стара Загора, с което НП на С. Г. М. са наложени административни наказания - глоба в размер 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, на основание чл. 175, ал.3, предложение първо от Закона за движение по пътищата/ ЗДвП/, за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП Съгласно изложеното в обстоятелствената част на наказателното постановление административното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 07.09.2023 г. около 18.10 часа в с. Преславен по ул. „Г. Петков“ в посока юг-север към [населено място] управлява кросов мотор Х. с рама ......., който не е регистриран по надлежния ред. Деянието не представлява маловажен случай.

 

При осъществен контрол за законосъобразност НП е отменено като незаконосъобразно на формално основание. Според съда АНО не бил конкретизирал мощност и други параметри на мотора, от което да се направил извод, че същият е следвало да бъде регистриран съгласно Наредба №І-45/2000 г. на МВР

 

Решението е постановено при неправилно приложение на материалния зокон

Административнонаказателната отговорност на С. М. е ангажирана за деяние по чл. 175,ал. 3, предложение първо от ЗДвП за това, че е управлявал на процесната дата МПС, което не е регистрирано по съответния ред - чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, допускащ по пътищата, отворени за обществено ползване, само МПС и ремаркета, регистрирани и с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, чл. 2, чл. 3 и чл. 10 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г. на МВР за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на МПС и пр., уреждаща начина, мястото и времето на регистрацията на същите. В качеството си на водач по смисъла на § 6, т. 25 от ДР на ЗДвП, предприемайки управление на МПС, М. е бил субект на задължения, визирани в нормите на ЗДвП относно установените правила за движение по пътищата и изискванията към движещите се превозни средства. С поведението си той е нарушил въведената в чл. 140, ал. 1 от ЗДвП забрана по пътищата, отворени за обществено ползване, да се допускат само регистрирани МПС и ремаркета.

Защитната теза на жалбоподателя, поддържана в първата инстанция, е била свързана основно с обстоятелството, че процесното МПС - мотоциклет е "кросов мотор, който не подлежи на регистрация по реда на специалната Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. Действително съгласно чл. 1, ал. 3 от същата не подлежат на регистрация определени категории превозни средства, сред които и МПС, предназначени за състезания по затворен маршрут. В случая дори безспорно да е установено, че управляваното МПС е било предназначено за спортни цели, респ. същото не подлежи на регистрация, това е ирелевантно за случая. Защото то следва да се използва именно само за такива цели, и то на предвидените за това затворени маршрути. Движение извън тях е недопустимо и ако лицето е искало да го управлява по пътищата, отворени за обществено ползване, е бил длъжен да го регистрира, за да може да се движи с него. Специалната наредба за регистрацията изключва от приложното си поле МПС-та, предназначени за състезания по затворен маршрут, но това не означава, че за тази категория превозни средства е позволено да се движат без регистрация и регистрационни табели по пътищата, отворени за обществено ползване. Обратното тълкуване, според което, след като е изключено от регистрационния режим по Наредбата, превозното средство може да се движи навсякъде без регистрация, изцяло противоречи на целта на ЗДвП и подзаконовите актове по приложението

В конкретния случай М. не е управлявал мотоциклет по време на състезание по затворен маршрут, а на улица в с. Преславен. Освен това управляваното превозно средство притежава всички характеристики на МПС и ППС, тъй като съгласно § 6, т. 11 от ДР на ЗДвП – "МПС" е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с изключение на релсовите превозни средства, а съгласно § 6, т. 13 от ДР на ЗДвП – "Мотоциклет" е двуколесно пътно превозно средство с кош или без кош. Следователно въпросното МПС, за да се движи по "пътищата за обществено ползване", следва да подлежи на регистрация и може да участва в пътното движение по тези пътища едва след извършването й.

В заключение разпоредбата на чл. 1, ал. 4, т. 3 от Наредбата освобождава от задължение собствениците на определена категория МПС да регистрират същите именно поради предназначението им за състезания, осъществявани по затворен маршрут – т. е. поради обстоятелството, че същите с оглед предназначението си няма да бъдат управлявани по отворен за обществено ползване път. Управляването на такова нерегистрирано по реда на Наредбата МПС обаче по отворен за обществено ползване път представлява административно нарушение, което следва да се субсумира под нормата на чл. 175,ал.3, предложение 1 от ЗДвП . Същото е формално, като обект на охрана са обществените отношения, свързани с реда за организация, отчетност и контрол върху превозните средства, движещи се на отворените за движение обществени пътища..

Поради което съдът приема , че касационната жалба е основателна, и съдебното решение следва да се отмени, а наказателното постановление да бъде потвърдено. С оглед изхода на делото на касатора следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 160 лева за двете инстанции на основание чл.63д,ал.4 във връзка с чл. чл. 37,ал.1 от ЗПП във връзка с чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Анотирана съдебна практика

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 98/20.03.2024 г., постановено по АНД № 434/2024 г. по описа на Старозагорския районен съд, като вместо него постанови

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление /НП/ № 21-1228-005055/10.11.2023 год., издадено от Началник сектор “Пътна полиция“ при Областна дирекция на вътрешните работи гр. Стара Загора.

 

ОСЪЖДА С. Г. М. да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр. Стара Загора съдебно-деловодни разноски в размер на 160/ сто и шестдесет / лева.

Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

Председател:  
Членове: