Решение по дело №2550/2017 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 724
Дата: 18 май 2021 г. (в сила от 24 ноември 2021 г.)
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20177040702550
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2017 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

  724                         18.05.2021 година                           гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд,  ХХІІІ-ти административен състав,

на деветнадесети април две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание в следния състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галя Русева

 

при секретаря И. Г.,

като разгледа докладваното от съдията Русева административно дело № 2550 по описа на съда за 2017 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 9б ЗМДТ вр.чл.156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

            Образувано е по жалба по жалба на Г.Д.Н. с ЕГН ********** ***, уточнена с молба вх.№ 1813/17.02.2021 г., против Ревизионен акт № 21/02.03.2017 г., издаден от началник отдел „Контрол и принудително събиране“ в Дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас и от гл.експерт в Дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас, потвърден с Решение № 94-01-25934/15 от 07.08.2017 г. на кмета на Община Бургас, с който спрямо жалбоподателя са установени като дължими публични общински вземания – данък върху недвижими имоти и такса битови отпадъци за периода от 01.01.2011 г. до 31.12.2015 г. в общ размер на 31 051,39 лв., от които 23 431,18 лв. главница и 7 620,21 лв. лихви.

Жалбоподателят оспорва ревизионния акт като незаконосъобразен, поради допуснати съществени процесуални нарушения и противоречие с материалния закон. Излага доводи, че ревизията е извършена повърхностно, че за същите задължения ревизионният акт частично се дублира с издаден АУЗД № 1448/26.02.2015 г., предмет на оспорване по адм.дело № 2214/2016 г. по описа на АдмС Бургас. Сочи също, че през периодите, за които са начислени задълженията, имотите не са били ползвани. Твърди, че актът е издаден при неизяснена фактическа обстановка.

В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата чрез процесуалния си представител. Ангажира доказателства, претендира присъждане на разноски.

Ответникът по жалбата – кмет на Община Бургас, оспорва жалбата. Представя административната преписка. Претендира отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар на жалбоподателя. В случай, че съдът уважи жалбата, ответникът моли да не бъде осъждан за разноски, тъй като счита, че с поведението си не е станал повод за завеждане на делото.

          Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

        С нот.акт за собственост на недвижим имот /л.221-л.224/ № 77/17.04.2012 г. на нотариус И. К.при БРС, жалбоподателят Г.Д.Н., заедно с М.Д.А., Л.С.П. и К.С.А. са признати за собственици на следните недвижими имоти в гр. Бургас, кв. „Акациите“, ул. „Ангеларий“ № 37, а именно: сграда с идентификатор 07079.659.316.1 по КККР на гр. Бургас, сграда с идентификатор 07079.659.316.2 по КККР на гр. Бургас, сграда с идентификатор 07079.659.316.3 по КККР на гр. Бургас, сграда с идентификатор 07079.659.316.4 по КККР на гр. Бургас и сграда с идентификатор 07079.659.316.5 по КККР на гр. Бургас, като жалбоподателят е признат за собственик на 1/3 ид.ч. от посочените сгради.

        По силата на нот.акт за собственост на недвижим имот № 107, том І, дело № 73/31.05.2016 г. на нотариус И. К.при БРС /л.202-л.203/, жалбоподателят Г.Д.Н. е признат за собственик на поземлен имот с площ от 6218 кв.м., с идентификатор 07079.659.316 по КККР на гр. Бургас, с адрес на поземления имот гр. Бургас, Ангеларий № 37, трайно предназначение на територията – урбанизирана и начин на трайно ползване  - за спортна зала.

         На 20.09.2012 г. жалбоподателят е подал декларация по чл.14 ЗМДТ с вх.№ 8297/20.09.2012 г. /л.206-л.213/ за облагане с данък върху недвижими имоти за сграда, находяща се в гр. Бургас, ул. „Ангеларий“ № 37А, кв. „Акациите“, като е посочил, че се легитимира като собственик на същата по силата на наследство/делба и нот.акт № 77/17.04.2012 г.

         С Акт за установяване на задължения по декларация /АУЗД/ № АУ001448/26.02.2015 г. /л.172-л.173/, на осн.чл.11 ЗМДТ и чл.64 ЗМДТ  са установени задължения на жалбоподателя, в качеството му на собственик, за данък върху недвижими имоти и за такса битови отпадъци за 2012 г., 2013 г. и за 2014 г. съгласно декларация вх.№ ДК14008297/20.09.2012 г. за недвижим имот, находящ се в гр. Бургас, ул. „Ангеларий“ № 37. Жалбоподателят е оспорил частично по административен и съдебен ред този АУЗД и производството по същия е приключило с влязло в сила съдебно Решение № 2009/21.11.2019 г. по адм.д. № 1750/2019 г. по описа на АдмС Бургас, с което е отменен АУЗД № АУ001448/26.02.2015 г. в частта, с която са установени задължения на жалбоподателя за периода 2012 г., 2013 г. и 2014 г. за такса битови отпадъци в общ размер на 10 965 лв. и лихва за просрочие в размер на 1 803,07 лв.

         На 03.08.2016 г. жалбоподателят е подал заявление до директора на Дирекция „МПДТР“ при Община Бургас /л.155-л.156/, с което е поискал извършване на ревизия относно установените му задължения за местни данъци и такси, с мотив, че не се отразяват по партидата му извършвани от него плащания за погасяване на задълженията, и се дублират задължения.

         Извършването на ревизия е възложено на осн. чл.112 и чл.113 ДОПК със Заповед № 21/31.10.2016 г. на началник отдел КПС „Румяна Иванова“, като със заповедта са определени в съответствие с чл.9б вр.чл.112 и чл.113, ал.1 ДОПК служителите, които да извършат ревизията, а именно: С.Г. В. – гл.експерт и ръководител на ревизията, и С. А. К. – гл.инспектор, както и видовете задължения, а именно – данък недвижими имоти и такса битови отпадъци за периода 2011 г. – 2015 г., както и данък върху превозните средства за същия период. Заповедта за възлагане на ревизията е връчена на жалбоподателя на 03.11.2016 г. /л.153-л.154/. В хода на ревизията е изготвен ревизионен доклад № 21/09.01.2017 г. от назначения екип от ревизори /л.63-л.77/. Обследвани са били задълженията на жалбоподателя за данък недвижими имоти и такса битови отпадъци за периода 2011-2015 г., в качеството му на собственик на 1/3 ид.ч. от процесните 5 бр. сгради, построени в поземлен имот с площ от 6218 кв.м., с идентификатор 07079.659.316 по КККР на гр. Бургас, с адрес на поземления имот гр. Бургас, Ангеларий № 37, а именно – като собственик на 1/3 ид.ч. от сграда с идентификатор 07079.659.316.1 по КККР на гр. Бургас, сграда с идентификатор 07079.659.316.2 по КККР на гр. Бургас, сграда с идентификатор 07079.659.316.3 по КККР на гр. Бургас, сграда с идентификатор 07079.659.316.4 по КККР на гр. Бургас и сграда с идентификатор 07079.659.316.5 по КККР на гр. Бургас.

        Ревизията е приключила с издаването на оспорения в настоящото производство Ревизионен акт № 21/02.03.2017 г., издаден от Р.Г.И. - началник отдел „Контрол и принудително събиране“ в Дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас, възложител на ревизията, и от ръководителя на ревизията С.Г. В., гл.експерт в Дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас – компетентни органи съгласно разпоредбите на чл.9б вр.чл.4, ал.5 ЗМДТ и чл.119, ал.2 ДОПК /л.32-л.41/. Със същия спрямо жалбоподателя са установени като дължими публични общински вземания – данък върху недвижими имоти и такса битови отпадъци за периода от 01.01.2011 г. до 31.12.2015 г. в общ размер на 31 051,39 лв., от които 23 431,18 лв. главница и 7 620,21 лв. лихви. Ревизионният акт е връчен на жалбоподателя на 08.03.2017 г. и в законоустановения срок същият е подал жалба срещу него до кмета на Община Бургас /възражение от 13.03.2017 г., приложено на л.29-л.31/. Решаващият орган по чл.9б ЗМДТ вр.чл.4, ал.5 ЗМДТ и чл.152, ал.2 ДОПК – кмет на Община Бургас, е потвърдил оспорения ревизионен акт с Решение № 94-01-25934/15 от 07.08.2017 г. /л.9-л.11/.

         В хода на ревизията на решаващия орган е било служебно известно, а и са били представени доказателства за това, че на 24.04.2017 г. е била входирана в деловодството на Окръжен съд Бургас искова молба, подадена от Община Бургас против жалбоподателя Г.Д.Н., М.Д.А., Л.С.П. и К. С. П., с която е било поискано от съда да приеме за установено по отношение на ответниците, че ищецът Община Бургас е собственик както на недвижимия имот с идентификатор 07079.659.316 по КККР на гр. Бургас, така и на построените в него сграда с идентификатор 07079.659.316.1 по КККР на гр. Бургас, сграда с идентификатор 07079.659.316.2 по КККР на гр. Бургас, сграда с идентификатор 07079.659.316.3 по КККР на гр. Бургас, сграда с идентификатор 07079.659.316.4 по КККР на гр. Бургас и сграда с идентификатор 07079.659.316.5 по КККР на гр. Бургас /л.21-л.27/. В тази връзка и с оглед висящия спор за собственост по отношение на земята и сградите на ул. „Ангеларий“ № 37, на 04.05.2017 г. е постановена Заповед за спиране на производството № 1057 от кмета на Община Бургас /л.19-л.20/, като органът е изложил мотиви, че изходът от гражданския спор има връзка с материалната законосъобразност на акта, предвид нормите на чл.11 ЗМДТ и чл.64 ЗМДТ, които определят кръга на задължените лица за процесните задължения за данък недвижими имоти и такса битови отпадъци.

  Независимо от заповедта за спиране на ревизионното производство, решаващият орган кмет на Община Бургас е постановил своето Решение № 94-01-25934/15 от 07.08.2017 г. преди да приключи гражданският спор за собственост. Същият е приключил с влязло в сила съдебно решение № 233/18.06.2019 г. по гр.д. № 597/2017 г. по описа на Окръжен съд Бургас, с което е уважен предявеният от Община Бургас против жалбоподателя Н., М. Д. А. и К.С.А. иск по чл. 108 ЗС, като ответниците са осъдени да предадат на ищеца Община Бургас владението на собствения й поземлен имот с идентификатор 07079.659.316 по КККР на гр. Бургас, ведно с построените в него сгради с идентификатори с №№ 07079.659.316.1, 07079.659.316.2, 07079.659.316.3, 07079.659.316.4 и 07079.659.316.5 по КККР на гр. Бургас, като Н. *** владението върху сгради с идентификатори с №№ 07079.659.316.1 и 07079.659.316.2, М. А. – владението върху сграда с идентификатор 07079.659.316.3, а К.С.А. – върху сгради с идентификатори с №№ 07079.659.316.4 и 07079.659.316.5. Със същото съдебно решение, като последица от уважения ревандикационен иск, съдът е отменил като неверни констативните нотариални актове за собственост с № 107, том І, дело № 73/31.05.2016 г. на нотариус И. К.при БРС и с № 77/17.04.2012 г. на нотариус И. К.при БРС, от които е черпил правата си настоящият жалбоподател.

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

          Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срока по чл. 156, ал.1 от ДОПК  - препис от решението на кмета на Община Бургас от 07.08.2017 г. е връчен на жалбоподателя на 14.08.2017 г. /погрешно изписана дата в разписката 14.07.2017 г. – л.8 от делото/, а жалбата е подадена чрез решаващия орган на 28.08.2017 г. от лице, имащо правен интерес от оспорването, срещу подлежащ на обжалване административен акт и след като е осъществено обжалването по административен ред съобразно изискванията на чл.156, ал.2 от ДОПК вр.чл.9б ЗМДТ.

          Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

          Ревизионният акт е издаден от компетентен орган на основание чл.119, ал.2 от ДОПК вр.чл.9б ЗМДТ вр.чл.4, ал.1 вр.ал.3 и ал.4 ЗМДТ, след надлежно възложена ревизия, съгласно чл. 112 и чл. 113 от ДОПК вр.чл.9б. Мотивиран е подробно, като неразделна част от него е и ревизионният доклад, съдържащ фактическите констатации и съображения на екипа. Не се установяват съществени нарушения на процесуалния ред за издаване на акта, които да опорочават фактическите и материалноправни изводи на органа по приходите. Доказателствата, послужили за издаването му, са събрани по предвидения в ДОПК ред.

         Ревизионният акт, обаче, е издаден при неправилно приложение на материалния закон.

          Правното основание за издаването на процесния ревизионен акт е в чл.11 ЗМДТ и в чл.64 ЗМДТ. Съгласно разпоредбата на чл.11, ал.1 ЗМДТ, данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти. Съгласно ал.2 на чл.11 ЗМДТ, собственикът на сграда, построена върху държавен или общински поземлен имот, е данъчно задължен и за този имот или съответната част от него. Според разпоредбата на чл.64, ал.1 ЗМДТ, в приложимата й редакция /ДВ бр.119/2002 г., в сила от 01.01.2004 г., таксата за битови отпадъци се заплаща от собственика на имота, а при учредено вещно право – от ползвателя, според одобрените от общинския съвет разходи за съответната година за всяка от дейностите по чл. 62. Тоест, както задължението за данък върху недвижими имоти, така и това за такса битови отпадъци, е за собственика на имота, респ. сградата.

         В случая, предвид приключилия спор по гр.д. № 597/2017 г. на Окръжен съд Бургас и постановеното по него решение, се установява, че собственик на процесния поземлен имот с идентификатор 07079.659.316 по КККР на гр. Бургас, както и на построените в него сгради с идентификатори с №№ 07079.659.316.1, 07079.659.316.2, 07079.659.316.3, 07079.659.316.4 и 07079.659.316.5 по КККР на гр. Бургас, е Община Бургас, а не жалбоподателят Н.. Следователно, същият няма качеството на задължено лице по чл. 11 ЗМДТ и по чл.64 ЗМДТ, т.е. не дължи данък недвижими имоти и такса битови отпадъци за процесния период 2011-2015 г. За този период същият се е легитимирал като собственик на имотите с констативни нотариални актове за собственост с № 107, том І, дело № 73/31.05.2016 г. на нотариус И. К.при БРС и с № 77/17.04.2012 г. на нотариус И. К.при БРС, които титули за собственост обаче са приети от ОС Бургас за неверни и са отменени със сила на пресъдено нещо. Решението на ОС Бургас по гр.д. № 597/2017 г. има установително действие по отношение на собствеността върху имотите и в отношенията между страните със сила на пресъдено нещо установява, че собственик на процесните земя и сгради е Община Бургас. Както е посочено и в мотивите на Решение № 6687/08.06.2015 г. по адм.д. № 13498/2014 г. на ВАС, VІІ отд., силата на пресъдено нещо е правна последица на съдебното решение. Решението на гражданския съд се зачита на основание чл. 297 от ГПК от съда, който го е постановил, от всички съдилища, учреждения и общини в Република България. Зачитането на силата на пресъдено нещо се състои в задължението на всеки държавен или общински орган да възприеме като свое съдебното установяване и да изхожда от него в своята служебна дейност спрямо лицата, обвързани от СПН, като се откаже от всякакво преразглеждане и пререшаване на въпроса, разрешен със СПН, когато той обуславя отговор на въпрос, по който държавният или общински орган се произнася. В същите мотиви е коментирано, че законът не предвижда извършване на ревизия, когато за имота е налице спор за собственост, защото данъчният орган не решава спорове за собственост.

 

 

 

 

Предвид изложеното, съдът намира, че жалбата е основателна и следва да бъде уважена, като издаденият РА се отмени изцяло като незаконосъобразен, тъй като е издаден при неправилно приложение на материалния закон.

          С оглед изхода на спора, на основание чл.161, ал.1 от ДОПК вр.чл.9б ЗМДТ, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в общ размер на 1 410 лв., от които заплатена държавна такса по жалбата в размер на 10 лв., 900 лв. заплатен в брой адвокатски хонорар и 500 лв. – разноски за експертиза.

          В с.з. на 27.01.2020 г. процесуалният представител на ответника е направил възражение за прекомерност на заплатения от жалбоподателя адвокатски хонорар. Съдът намира това възражение по чл.161,        ал.2ДОПК вр.чл.9б ЗМДТ за неоснователно, тъй като материалният интерес по делото е в размер на 31 051,39 лв., а съгласно разпоредбата на чл.8, ал.1, т.4 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималният адвокатски хонорар по административно дело с такъв материален интерес възлиза на 1 464,54 лв.

          Неоснователно е възражението на процесуалния представител на ответника по жалбата, че същият не следва да носи отговорност за разноски, тъй като не е станал с поведението си повод за завеждане на настоящото дело. Напротив, настоящото производство е инициирано именно в резултат на противоправното поведение на ответника кмет на Община Бургас, в качеството му на решаващ орган, тъй като същият е бил сезиран с жалбата на Н. против издадения вече ревизионен акт и в рамките на своите правомощия съгласно чл. 9б ЗМДТ вр.чл.4, ал.5 ЗМДТ е имал възможност да упражни административен контрол за законосъобразност на акта и да приложи правилно материалния закон, като отмени обжалвания РА. Вместо това, решаващият орган го е потвърдил, като дори не е изчакал приключването на спора по гр.д. № 597/2017 г. по описа на Окръжен съд Бургас, въпреки че е знаел за неговата висящност и въпреки че е спрял по тази причина по-рано ревизионното производство до неговото приключване. Ето защо, с поведението си ответникът по жалбата е дал повод за завеждане на настоящото дело и следва да понесе отговорността за разноските в производството, в съответствие с разпоредбата на чл. 161, ал.1 ДОПК вр.чл.9б ЗМДТ.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.160 от ДОПК вр.чл.9б ЗМДТ, Административен съд– град Бургас, двадесет и трети състав,

 

Р   Е   Ш  И :

 

         ОТМЕНЯ по жалба на Г.Д.Н. с ЕГН ********** ***,  Ревизионен акт № 21/02.03.2017 г., издаден от началник отдел „Контрол и принудително събиране“ в Дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас и от гл.експерт в Дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ при Община Бургас, потвърден с Решение № 94-01-25934/15 от 07.08.2017 г. на кмета на Община Бургас.

        ОСЪЖДА Община Бургас, представлявана от кмета Димитър Н., да заплати на Г.Д.Н. с ЕГН ********** ***, направените по делото разноски в размер на 1 410 лева.

      Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в 14 - дневен срок от съобщаването му.       

 

                                                                                  СЪДИЯ: