Определение по дело №124/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 128
Дата: 1 март 2022 г. (в сила от 18 май 2022 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700124
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  128

 

гр.Стара Загора, 01.03.2022г

 

 

 

                  Старозагорският административен съд в закрито заседание на  първи март през две хиляди двадесет и втора година, първи състав

 

 

                                                              СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

при участието на секретаря......................................................, като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА адм.д. № 124 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба от М.Г.Х. против Заповед №Л-59 от 6.01.2022 г. на Началника на Затвора Стара Загора, с която на основание чл. 104, ал. 1 във вр. с чл. 101, т. 1 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание "писмено предупреждение".

 Съдът приема, че оспорването на тази заповед е процесуално недопустимо по следните съображения:

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.1 от АПК една от тези предпоставки от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно, е наличието на административен акт, подлежащ на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност. Обжалваемостта на административния акт се урежда от процесуалния закон към момента на издаването му.

С разпоредбите на чл. 110 и чл. 111 от ЗИНЗС са предвидени възможностите за атакуване на заповедите на налагане на дисциплинарни наказания, като са разграничени съобразно наложеното наказание. В чл. 110 ЗИНЗС е посочено, че заповедите за дисциплинарно наказание, издадени от началниците на затворнически общежития и на поправителни домове, се обжалват пред началника на затвора. Заповедите, издадени от началника на затвора, подлежат на обжалване пред главния директор на Главна дирекция "Изпълнение на наказанията", а в случаите по чл. 104, ал. 3 – пред министъра на правосъдието. Заповедите се обжалват в 7-дневен срок от запознаване на лишения от свобода със заповедта. Правомощието на компетентния орган е да се произнесе по жалбата с мотивирано решение, с което да отмени заповедта, да отхвърли жалбата и потвърди оспорената заповед или да отмени заповедта и върне преписката на органа, издал заповедта, с допълнителни указания. От своя страна нормата на чл. 111 ЗИНЗС изрично разграничава реда за обжалване на заповедите за наложено дисциплинарно наказание "изолиране в наказателна килия" от останалите такива, като е посочено, че заповедта за дисциплинарно наказание „изолиране в наказателна килия“ подлежи на оспорване пред административния съд по местоизпълнение на наказанието в тридневен срок от обявяването й. В предвидения съдебен контрол са посочени и възможностите на съда при произнасяне, които не се отличават от тези на административния орган, постановяващ решение – да потвърди заповедта, да отмени заповедта или да отмени заповедта и да върне преписката на органа, издал заповедта, със задължителни указания относно прилагането на закона.

Именно еднаквите възможности при двата вида контрол – административен и съдебен – и разпоредбите на чл. 110 и чл. 111 ЗИНЗС, водят на извода за разлика на съдебния от административния контрол единствено за заповеди, касаещи дисциплинарно наказание "изолиране в наказателна килия". Смисълът на ЗИНЗС е да направи изключение за съдебен контрол само за най-тежкото от възможните дисциплинарни наказания, предвидени в чл. 101 от ЗИНЗС, но не и за останалите. Така, съобразявайки нормата на чл. 111 ЗИНЗС, възможност за оспорване пред съд е предвидена само за заповедта за налагане на дисциплинарно наказание "изолиране в наказателна килия", а по отношение на останалите дисциплинарни наказания, в това число и за наказание "писмено предупреждение", регламентирано в чл. 101, т. 1 ЗИНЗС, е предвидено оспорване единствено по административен ред.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че следва да остави без разглеждане жалбата М.Г.Х. против Заповед №Л-59 от 6.01.2022 г. на Началника на Затвора Стара Загора, с която на основание чл. 104, ал. 1 във вр. с чл. 101, т. 1 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание "писмено предупреждение" и да прекрати производството по делото.

 Към жалбата е приложена и молба от страна на жалбоподателят за освобождаването му от заплащането на държавна такса за съдебното производство, като за целта е приложена и съответната декларация по чл. 83, ал. 2 от ГПК. Съдът намира, че искането е основателно и като такава следва да се уважи.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 АПК Старозагорският административен съд

 

                  

                О   П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.Г.Х. против Заповед №Л-59 от 6.01.2022 г. на Началника на Затвора Стара Загора, с която на основание чл. 104, ал. 1 във вр. с чл. 101, т. 1 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание "писмено предупреждение"

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 124/2022 г. по описа на Старозагорският административен съд.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

ОСВОБОЖДАВА  М.Г.Х. от заплащането на държавна такса по адм. дело № 124/2022 г. по описа на Административен съд Стара Загора.

 

                                                              СЪДИЯ: