Решение по дело №190/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 176
Дата: 12 октомври 2022 г.
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20227280700190
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                           Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 176/12.10.2022 г.                                                                    гр. Ямбол  

                                                                               

                                                В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   втори административен     състав

На  двадесет и първи   септември                                           2022  година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

Секретар  Кр. Юрукова-Стоянова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело № 190 по описа на 2022 година.

         За да се произнесе, взе предвид следното:         

             Производството по делото е по реда на чл.215, ал.1 от ЗУТ, във връзка с чл. 145 и следващите от АПК.

          Образувано е по  възражение и молба уточнение  с вх. № ****/ 11.07.2022г. на  В.Н.А. *** против Заповед № ТУ/**-***** от 01.06.2022г. на заместник –кмет на Община Ямбол.

          Възражението подадено до ЯАС чрез адм. орган от А. има характер на жалба по реда на  чл.215, ал.1 от ЗУТ против издаден индивидуален административен акт, какъвто е посочената заповед. Във възражението се сочи, че В.Н.А. е собственик  на апартаменти *, находящи се в гр.Ямбол, ул.”С.”№**, * и бивш собственик на дворното място, върху което е построен блока. Твърди, че със заповедта се отнемат 44 кв.м. от дворното място, прилежащо към процесния блок  във връзка с ПУП, с което обстоятелство тя не е съгласна. С разпореждане № 509/29.06.2022г. възражението е оставено без движение, като на жалбоподателката е указано в 7-дневен срок: да обозначи кой  административен акт обжалва; да посочи в какво се състои незакосъобразността на обжалвания акт; да посочи в какво се състои искането; да приложи към молбата документ за внесена държавна такса в размер на 10/десет/ лева по сметка на Административен съд-Ямбол. С молба –уточнение с вх.№****/11.07.2022г./л.23-24 от делото/ А. е отстранила само част от нередовностите, но с оглед задължението си да извърши проверка за законосъобразност на оспорения акт на всички основания по чл.146 от АПК, съдът е приел направеното възражение с характер на жалба за редовно.

        В съдебно заседание редовно призована жалбоподателката  се явява лично и поддържа искането за отмяна на заповедта. Допълнително представя писмени бележки с вх.№ 2**9/ 03.10.2022г., в които сочи, че процесния имот попада в „синя зона“ и продажбата му  облагодетелства заинтересованото лице И.И.Г..

       Ответникът по делото - заместник–кмет на Община Ямбол своевременно и редовно призован, изпраща процесуален представител М.К. началник отдел „Правни дейности“ в община Ямбол, която изразява становище за допустимост, но неоснователност на възражение и молба уточнение , като  моли същите да бъдат отхвърлени, по съображения изложени в депозирания писмен отговор в съда с вх. № ****/11.08.2022г./л.118-119/. Не претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

        Заинтересованата страна И.И.Г., своевременно и редовно призован се явява лично, изразява становище за неоснователност на оспорването и моли същото да бъде отхвърлено като неоснователно.

       Заинтересованите страни Община Ямбол, Етажна собственост  на сграда с административен адрес гр.Ямбол, ***, Етажна собственост   на сграда с административен адрес гр.Я., ул. „А.С.“ № **, Д.Т.Т. и  Териториално поделение „Български пощи“ ЕАД-Ямбол, своевременно и редовно призовани, не се явяват, не изпращат процесуални  представители и не вземат становища по жалбата.

      След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и на становищата на страните, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

      Производството по издаване на обжалваната заповед е започнало по  подадено   заявление с рег.№ УТС- *****/14.06.2021 г./л.100/ от И.И.Г., като собственик на ПИ 87374.539.** по КК на гр.Ямбол, съгласно нотариален акт за продажба на недвижим имот - акт № 44, том 20, дело 3529, вх. рег.№ 6699/19.08.2014 г. на СВ Ямбол и нотариален акт за покупко - продажба на недвижим имот с №1 09, том 22, дело 3963, вх. рег.№ 7396 от 09.09.2014 г. на СВ Ямбол и Община Ямбол  като собственик на ПИ с идентификатор 87374.539.89 по КК на гр. Ямбол.

      ПИ 87374.539.** по КК на гр. Ямбол е вид собственост - частна, вид територия - урбанизирана, НТП - за ниско застрояване, с административен адрес - ***, като за този имот  е отреден УПИ IХ-**„за Жм" в кв.44 по плана на гр. Ямбол - Централна градска част/ЦГЧ/. ПИ 87374.539.89 по КК е урбанизирана територия, общинска частна собственост, вид територия Урбанизирана, НТП - за високо застрояване, като за имота е отреден УПИ VIII с отреждане „за Жс " в кв. 44 по плана на гр. Ямбол - ЦГЧ.

       С процесното заявление с рег.№ УТС- *****/14.06.2021г. е поискано разрешаване изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план /ПУП/ - План за регулация за  УПИ IХ-** „за Жм" в кв. 44 по плана на гр. Ямбол – ЦГЧ, одобрен с Решение № XLVIII-1/03.10.2007 г. на ОбС Ямбол/л.113  и се състои в следното: част от УПИ VIII с отреждане „за Жс " в кв. 44 с площ 44 кв.м. да се предаде към УПИ IX-** „за Жм" в кв. 44 /имот с идентификатор 87374.539.** по КК на гр. Ямбол/. Към заявлението са приложени: задание за ПУП-ПР; скица-предложение за исканото изменение на ПУП и посочените документи за собственост/л.57-64/

         По процедурата за разрешаване на исканото изменение на ПУП, на осн. чл.135, ал.3 и ал.4 от ЗУТ е издадено положително становище № СГА-023/07.07.2021 г. от  гл. архитект на Община Ямбол/л.106/, а с Решение № XXVII - 5 от 29.07.2021 г. Общински съвет Ямбол/л.103/ е дал съгласие за изработване на проект за изменение на действащия ПУП.

     Със заповед № ТУ/02-00064/18.08.2021г. на зам.кмета на община Ямбол е одобрено задание и разрешено изработването на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план - План за регулация /ПР/ на урегулиран поземлен имот /УПИ/ IX-** „за Жм" в кв. 44 по плана на гр. Ямбол - ЦГЧ, относно ПИ 87374.539.** по КК на гр. Ямбол/л.101/. Заповедта е съобщена на всички заинтересувани лица по смисъла на чл.131, ал.2 от ЗУТ с обявление изх. № 0-0397/18.08.2021 г. по реда на чл. 1246, ал. 2 от ЗУТ/л.110/.

      Видно от материалите от адм. преписка изработеният проект за ПУП-ПР е внесен в Община Ямбол със заявление с per. № УТС- *****/10.03.2022 г. за разглеждане на Общински експертен съвет по устройство на територията /ОЕСУТ/ - Ямбол/л.50/, като е приложено Удостоверение № **-*****/02.03.2022 г. на СГКК-Ямбол, с което проектът за изменение на действащия ПУП-ПР е съгласуван на основание чл. 65, ал. 5 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на КККР/л.95-96/.

     На основание чл. 128, ал. 3 от ЗУТ изработеният проект за ПУП е съобщен на заинтересуваните лица с обявления с изх.№ ****-05504/17.03.2022г., 0-****/18.03.2022г., 0-****/07.04.2022г., и 0-0114 от  12.04.2022г./л.82-94/, като в законоустановения срок не са постъпили възражения.

     По преписката е представен и сключения между И.И.Г. *** Предварителен договор по чл. 15, ал. 3 от ЗУТ с per. № ДГ/05-000101/07.04.2022г/л.101/.

    Изработеният проект за ПУП е разгледан на ОЕСУТ към Община Ямбол и с протокол № 5 от проведено заседание на 26.05.2022 г. е приет без забележки и предложен за одобряване.

   

          На 01.06.2022г.  заместник –кмета на Община Ямбол М. К. е издал оспорената в настоящото производство Заповед № ТУ/**-*****, с която на  основание чл. 44, ал. 1, т. 13 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ и чл. 129, ал. 2 от ЗУТ във връзка с чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, заповед № ТУ/02-00064/18.08.2021 г. на Кмета на община Ямбол и протокол № 5/26.05.2022 г. на Общински експертен съвет по устройство на територията – Ямбол е одобрил проекта за изменение на действащия Подробен устройствен план - План за регулация /ПР/ на урегулиран поземлен имот/УПИ/ IX-** в кв. 44 по плана на гр. Ямбол - ЦГЧ, относно ПИ 87374.539.**, съгласно приложените към  заповедта графични и текстови части, представляващи неразделна част от същата и състоящо се в следното:

-         към УПИ IX-** /ПИ 87374.539.**/ се придава част от УПИ VIII, съответстваща на проектен поземлен имот с идентификатор 87374.539.184 и се образува нов УПИ IX-185 /проектен ПИ 87374.539.185/, при което се променя регулационната линия между двата урегулирани поземлени имота;

-         в номера на УПИ VIII „за Жс" се вписва идентификационния номер на съответния поземлен имот - VIII-89 „за Жс ".

                  За издаване на процесната заповед на заинтересуваните лица е съобщено с писмо с изх.№ ****-*****от 01.06.2022г., като същото е обявено и на таблото на общината на 02.06.2022г./л.75/. Видно от служебна бележка/л.68/ процесното писмо е поставено на същата дата и във входа на сграда с адрес гр.Ямбол, *** , а възражението на В.Н.А. е подадено чрез адм. орган  с рег.№ ****-***** от 15.06.2022г.

         С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

        Възражението имащо характер на жалба е подадено в законоустановения срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол. С оглед посоченото жалбата е допустима, а              разгледана по същество същата се преценя като неоснователна по следните съображения:

        В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр. чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания.         

        Както бе посочено по горе оспорената заповед № ТУ/**-***** от 01.06.2022 г., с която е одобрен проект за изменение на ПУП-ПР за УПИ IX-** в кв.44 по плана на гр. Ямбол – ЦГЧ, е издадена от заместник –кмета на Община Ямбол М. К.. Видно от приетата по делото заповед № РД/**-***** от 17.12.2019 г.  на основание § 1, т. 3 от ДР на ЗУТ, вр. с чл.44, ал. 2 от ЗМСМА, кметът на Община-Ямбол е делегирал правомощия на М. К. да издава и подписва заповеди по реда на чл.129, ал.2 от ЗУТ, да издава и подписва заповеди по реда на чл.135, ал.З от ЗУТ, както и всички писма, уведомления, обявления и др. до физически и юридически лица, експлоатационните дружества и други институции, във връзка с осъществяване на процедурата по изменение на подробен устройствен план/л.53/. Изложеното налага извода, че обжалваният индивидуален административен акт е постановен от компетентен орган, в рамките на определените му правомощия.

     Обжалваната заповед  е издадена в предвидената от закона писмена форма  и съдържа изискуемите реквизити, включително и фактическите и правните основания за издаването й.

      В проведеното административно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които като резултат да водят до липсата на волеизявление или сочат на извод за превратно упражняване на власт. Производството е започнало по заявление на собствениците на засегнатите от плана имоти с искане за изменение на  действащ ПУП в хипотезата на  чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ. Допускането на разработката е станало с надлежен акт на компетентен орган –Заповед №ТУ/02-00064 от 18.08.2021 г. на зам.кмета на община Ямбол, с правно основание чл.1**, ал.2 от ЗУТ във връзка с чл.124б, ал.1 от ЗУТ. Съгласно чл.124б, ал.2 от ЗУТ заповедите на кмета на общината по чл. 124 и 124а се разгласяват с обявление, което се поставя на определените за това места в сградата на общината, района или кметството, както и на други подходящи места в съответната територия - предмет на плана, и се публикуват на интернет страницата на общината. По настоящото дело както бе посочено са представени безспорни доказателства за стриктно изпълнение на описаната процедура. Предвид обстоятелството, че непосредствено засегнатия от предвижданията на изменението на подробния устройствен план  ПИ 87374.539.89 е общинска частна собственост, е взето надлежно решение на Общински съвет - Ямбол, а именно такова с № XXVII-5 от 29.07.2021г. Спазена е процедурата по съгласуване и приемане на проекта от ЕСУТ, изработеният проект е съобщен на заинтересованите страни по данни от имотния регистър по реда на чл. 128 от ЗУТ, като в законоустановения срок не са постъпили възражения.

     Относно съответствието на оспорената заповед с материалния закон и неговата цел, съдът съобрази следното:

     Процесната заповед е издадена на основание  чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, според който влезлите в сила ПУП могат да се изменят освен на основанията по ал. 1 на същия текст, и когато има съгласие на всички собственици на имоти по чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ, т.е. тези предмет на самия план, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях, както и на концесионерите. Доказателствата по делото сочат, че в случая имотите предмет на плана - ПИ 87374.539.**  и  ПИ 87374.539.89 по КК на гр.Ямбол  са собственост на заинтересуваните лица съответно И.И.Г. и общинска частна собственост. Съгласието на Г. *** за изменение на процесния ПУП е ясно изразено, както в съвместно  подаденото   заявление с рег.№ УТС- *****/14.06.2021г., така и в проведената и описана по горе процедура.

        В тази връзка изцяло неоснователен е довода на жалбоподателката А., че с процесната заповед „ се отнемат 44 кв.м. от дворното място, прилежащо към блока“. Жалбоподателката се легитимира като собственик на ап.6 и ап.4, на етаж втори, в жилищна сграда с административен адрес гр. Ямбол ул. „*" № **, с Нотариални актове с № 27, том IV, дело № 1042/1967 г. и № 25, том IV, дело № 1040/1967 г.,  и двата съставени на основание  чл.55г /отм./ от Закона за планово изграждане на населените места /ЗПИНМ/ и § 149 от ППЗПИНМ.  По силата на посочените разпоредби В.А. притежава единствено право на собственост върху жилищата и припадащите им се общи части от сградата, но не и собственост върху земята, която е била държавна собственост, а към настоящия момент - частна общинска собственост, на основание § 42 от Преходните и Заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за общинската собственост.

       Несъстоятелен е довода на  А. в молбата уточнение  с вх. № ****/ 11.07.2022г., че при издаване на оспорената заповед е нарушен Закона за междублоковите пространства, тъй като такъв нормативен акт не съществува.  Останалите доводи на жалбоподателката, че процесния имот попада в „синя зона“, което лишава общината от възможността да събира такси, както и за облагодетелстване на заинтересованото лице Г. са ирелевантни за настоящото производство и като такива не следва да се обсъждат.

           С оглед  изложеното, настоящият съдебен състав намира, че атакуваната заповед е издадена от компетентен орган, при постановяване й не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, същата е в съответствие с материалния закон и неговата цел, поради което жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

          Независимо от изхода на делото разноски  не следва да се присъждат, поради липса на своевременно направено искане за това.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2  от АПК,  ЯАС, втори административен състав

 

                                   Р   Е   Ш   И:

 

            ОТХВЪРЛЯ  възражение и молба уточнение  с вх. № ****/ 11.07.2022г. на  В.Н.А. *** против Заповед № ТУ/**-***** от 01.06.2022г. на заместник –кмет на Община Ямбол.

 

          Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 дневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне.

 

          Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.

 

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/ не се чете