Решение по дело №1311/2023 на Районен съд - Девня

Номер на акта: 138
Дата: 26 юни 2024 г.
Съдия: Димитър Василев Василев
Дело: 20233120101311
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 декември 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 138
гр. Девня, 26.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВНЯ, ІІ СЪСТАВ, в публично заседание на
дванадесети юни през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ДИМИТЪР В. ВАСИЛЕВ
при участието на секретаря АНТОАНЕТА Д. С.А
като разгледа докладваното от ДИМИТЪР В. ВАСИЛЕВ Гражданско дело №
20233120101311 по описа за 2023 година
Производството е образувано по предявени обективно кумулативно и
субективно съединени искове с правно основание чл.344 ал.1 т.1, т.2 и т.3 КТ вр.чл 225,ал.1
от КТ, на Д. Г. Д., ЕГН **********, гр. В. д., ул. „ Ц. Ц. „ №*А, срещу Община Вълчи дол„
гр. Вълчи дол, ул. „ Христо Ботев „ №1, ЕИК *********, за признаване на уволнението му,
обективирано в Заповед № 1233/01.12.2023г. на Кмета на Община Вълчи дол, с която е
прекратено трудовото му правоотношение на основание съкращаване на щата за незаконно
и отмяна на Заповедта, за възстановяване на служителя на работа на заеманата преди
уволнението длъжност „Ръководител дейност” в дейност БКС при Общинска администрация
Вълчи дол и за осъждане на ответника да заплати сумата от 17710 лв. обезщетение за
оставане без работа вследствие незаконното уволнение за период от 01.12.2023г. до
31.05.2024г., ведно със законната лихва от датата на предявяване на иска – 21.12.20213. до
окончателното й изплащане. Претендира и разноските по делото.
Ищецът твърди, че с ответника били страни по трудов договор, по силата на
който ищеца се задължила да престира труд на длъжност „ Ръководител дейност” в дейност
БКС при Общинска администрация Вълчи дол. Със Заповед №1233/01.12.2023г. на Кмета на
Община Вълчи дол трудовото правоотношение е прекратено поради съкращаване на щата,
считано от 01.12.2023г. Твърди, че веднага след освобождаването му на длъжността има
назначено друго лице. Твърди, че длъжността е била само формално премахната от
длъжностното разписание на Общината, като трудовата функция е запазена и се изпълнява
от друго лице и не е налице реално съкращаване на щата. Твърди, че при прекратяване на
1
трудовото правоотношение работодателят не е извършил подбор между, лицата, заемащи
сходна длъжност – С. П. Л., заемащ длъжност „механик„ , като на работа е назначено лице с
по - ниско образование. Излага, че структурата на Община Вълчи дол не е гласувана от
Общинския съвет по длъжности, а само по дирекции с брой хора и няма как да се разбере,
какви длъжности включва новото щатно разписание. Твърди, че заседанието на Общинския
съвет при Община Вълчи дол е проведено на 30.11.2023г., решението, с което е прието
новото длъжностно разписание, е с №17 от 30.11.2023г. и е съставен Протокол №3, като
решението на Общинския съвет не влиза в сила веднага, тъй като съгласно чл. 45, ал.4
ЗМСМА Областния управител може да го оспори в срок 7 дни от получаването, а съгласно
чл.45, ал. 5 ЗМСМА Кмета на Общината може да върне за ново обсъждане незаконни и
нецелесъобразни актове на Общинския съвет. Твърди, че поради това е освободен от работа
без да има влязъл в сила акт на Общинския съвет към 01.12.2023г. и към тази дата е
действала старата структура на Общината.
Поради това моли за отмяна на уволнението и възстановяване на работа, като с
оглед оставането си без работа след уволнението моли за присъждане и на обезщетение по
чл.225 КТ .
По същество моли за уважаване на исковете и присъждане на разноски.
В срока по чл.131 ГПК ответникът депозира писмен отговор, в който не
оспорва, че е бил работодател на ищеца по посочения трудов договор, оспорва
основателността на исковата молба. Твърди, че съкращението на щата не е фиктивно, а е
изцяло съобразено с приетата от Общинския съвет нова структура на Общинската
администрация, в която липсва длъжността на ищеца със съответните й трудови функции.
Твърди, че не е налице изискване за подбор, тъй като се съкращава единствената щатна
бройка за длъжността на ищеца. Твърди, че липсва законова разпоредба, с оглед на която
решенията на Общинския съвет да влизат в сила след изтичане на седемдневен срок от
приемането им. Прави възражение за прихващане на дължимото обещетение за оставане без
работа със заплатено обещетение по чл.220, ал.1 КТ в размер на 2910,60 лв и обещетение за
оставане без работа по чл.222, ал.1 КТ в размер на 2910,60 лв.
Доказателствата по делото са писмени. Ангажирани са и гласни доказателства чрез
разпита на двама души свидетели на страната на ищеца. Изслушани и приети по делото са
експертните заключения на вещото лице Я. Л., неоспорени от страните.
Доколкото производството по трудови спорове се движи по общите правила на
исковия процес и само като процедура се различава от общия процес, в производството
съдът е ограничен да се произнесе само по въведените от ищеца с исковата молба основания
за незаконосъобразност на уволнението.
Относно възражението на ищеца, че е освободен от работа , без да има влязъл в
сила акт на Общинския съвет
Между страните по делото няма спор за обстоятелството, че ищецът Д. Г. Д. е бил
назначен на трудов договор за неопределено време на длъжност “ Ръководител дейност в
2
Дейност БКС “, както и за обстоятелството, че трудовото правоотношение на ищеца е било
прекратено по причина “ съкращаване на щата “ със Заповед №1233/01.12.2023г. на Кмета на
Община Вълчи дол считано от датата на връчване - 01.12.2023г. Съдът намира, че
заповедта, с която е прекратено трудовото правоотношение с ищеца, е издадена от орган,
който е компетентен за това - Кмета на Община Вълчи дол. Съгласно чл.19, ал.3 Закона за
администрацията / ЗА / Кметът на община е териториален орган на изпълнителната власт.
При осъществяване на своите правомощия той се подпомага от общинска администрация -
така чл.34 ЗА. По аргументи от тези разпоредби Кметът е ръководител на общинската
администрация, а по силата на чл.44, ал.1,т.3 ЗМСМА той е и орган по назначаването и
освобождаването на служителите в нея. В правомощията на Кмета е утвърждаването и
изменението на длъжностното разписание.
Заповедта №1233/01.12.2023г. на Кмета на Община Вълчи дол е обоснована с
влязло в сила Решение №17 от 30.11.2023г. от проведено заседание на Общински съвет
Вълчи дол, с което е одобрена нова структура и численост на Общинската администрация.
Въз основа на Решението на Общински съвет Вълчи дол Кмета на Общината е утвърдил
ново щатно разписание , в сила от 01.12.2023г., в което във звеното, където е работел ищеца
длъжността “ Ръководител дейност “ в “ Битово и комунално обслужване “ на Община
Вълчи дол е премахната , създадена е нова длъжност с една щатна бройка “ механик “.
Съдът намира, че възражението на ищеца, че е освободен от работа, без да има
влязъл в сила акт на Общинския съвет, е неоснователно. Според настоящия съдебен състав
актовете на Общинските съвети по организиране, численост и структуриране дейността на
общинските администрации нямат характер нито на общи административни, нито на
нормативни административни актове. Същите представляват вътрешно ведомствени актове
на работодател по структурата на администрацията и длъжностите във всяко звено. Те
нямат характер и на индивидуални административни актове, тъй като не обективират
властническо волеизявление на адмонистративен орган и не подлежат на оспорване по реда
на чл.45 ЗМСМА, вкл и на оспорване от Областния управител - в този смисъл напр.
Определение №9689/15.07.2020г. по ад. д. №6872/2020г. на ВАС, Решение
№806/17.01.2020г. по ад. д. №14287/2018г. на ВАС.
По възражението на ищеца, че при прекратяване на трудовото
правоотношение работодателят не е извършил подбор според критериите на чл.329 КТ,
като на работа е било назначено лице, което има по - ниско образование от ищеца
Същото е неоснователно. Видно от представените писмени доказателства е
съкратена единствената щатна бройка за длъжност “ Ръководител дейност “ и извършването
на подбор в този случай не е задължение, а само право за работодателя, като
неизвършването му не рефлектира на законността на уволнението.. Работодателят е
задължен да извършва подбор, само когато за длъжността , която се съкращава, са
предвидени повече от една щатни бройки, а и подбора цели да остане на работа служителя с
по-голямо образование и квалификация.
По възраженията на ищеца, че липсва реално съкращаване на щата, като
3
фактически трудовата функция е запазена и се изпълнява от друго лице
Съгласно длъжностната характеристика за длъжността “ Ръководител “ в дейност “
Битово и комунално обслужване “, заемана от ищеца, същият следва да организира ,
координира и контролира цялостната дейност в дейност “ Битово и комунално обслужване “
и дейност “ Образование “ към Общинска администрация Вълчи дол, като осъществява
техническо и административно ръководство. Посочени са следните задължения за заеманата
длъжност : Ръководи и координира работата при експлоатацията и поддържането на всички МПС собственост на
общината, Приема заявките за транспорт са ползване на МПС от Главен специалист в Дирекция „АПИО“, предварително
заявени от служители и/или граждани и одобрени от кмет или зам. кмет., Издава пътни листи по установения ред и образец,
Констатира повредите по превозните средства, За всяка повреда закупуване на резервни части попълва, подписва,
представя за подпис на останалите лица от комисията за установяване на повредата и предоставя в счетоводството бланка
„Акт за констатиране на повреди, аварии и катастрофи“, като описва подробно повредата причината за настъпването й,
необходимите части за смяна и регистрационен номер на съответното превозно средство. При закупуване на нови
автомобили гуми записва В „ Акт за констатиране на повреди, аварии и катастрофи “ изминатият пробег на старите
автомобилни гуми причината за смяната и регистрационен номер на съответното МПС, При извършване на ремонт на
автомобилни гуми описва „Акт за констатиране на повреди аварии и катастрофи“ вида на ремонта на гумите /смяна вентил,
регенерат/ техния брой и регистрационен номер на съответното МПС, Изготвя и подписва заявки за поемане на
задълженията за ремонт и закупуване на резервни части, гуми, акумулатори, горивно- смазочни материали, инструменти,
лични предпазни средства и други и я представя в счетоводството, Изготвя и подписва искане за извършване на разход за
ремонт и закупуване на резервни части, гуми, акумулатори, горивно-смазочни материали, инструменти, лични предпазни
средства и други и я представя в счетоводството, Участва в засичането на километражите на превозните средства,
Подписва месечните сведения и месечните справки за изминатите километра и за всяко превозно средство, Прави писмен
доклад при контролиране неправомерни действия от страна на персонала при експлоатацията на съоръженията и при
констатиране на нанесени повреди, щети и кражби, Предлага мерки за по-ефективно разпределение на натоварването на
автомобилите и строителните машини, Анализира и докладва причините за настъпили повреди и аварии, Присъства при
приемането на ремонтни дейности и дава указание на работниците за провеждането им, Изготвя графика за техническото
общуване на автомобилите и следи за изпълнението им, Следи разходните норми за горива и застрахователните срокове,
Организира извършването на всички дейности свързани с поддържането на чистотата на територията на общината,
Контролира извършването на всички видове ремонтни дейности по електрическата инсталация, както и на апаратури,
уредби, табла и прибори, Организира дейността в снегопочистването на територията на общината, Контролира вътрешния
ред и чистотата в района на работното си място, Контролира изпълнението на задълженията на подчинените му, Изпълнява
и други задължения, възложени от ръководството на общ., свързани с работата му ; Посочени са следните отговорности за
заеманата длъжност от ищеца : ръководителян носи отговорност за техническата изправност на прегледаните и пуснати в
движение МПС –та , за вложените новозакупени и от склада резени части и за начислената му техника и инвентар.
Ръководителят също ръководи , координира и контролира работата на всички служители, назначени на длъжност щофьор,
електромонтьор, общ работник и багерист в администрацията. Като изисквания за заемане на дъжността са посочени висше
образование, професионален опит от 4 години, правоспособност за управление на МПС, категория В или С, технически
умения и добро познаване устройството на превозните средства. Посочено е че длъжността е пряко подчинена на Кмета на
Общината и косвено на Заместник Кмет и на Секретар на Общината
Съгласно длъжностната характеристика за длъжността “ механик “ в дейност “
Битово и комунално обслужване “, същият работи изцяло за организация на транспортното
обслужване на общинската администрация и дейностите към нея при изпълнението на служебните
задължения и тяхното изпълнение. Посочено е че длъжността е пряко подчинена на Кмета на Общината и ресорен
Заместник Кмет. Като изисквания за заемане на дъжността е посочена образователна степен - средно или по - високо
образование. В назначената по делото допълнителна съдебно - счетоводна експертиза вещото лице Я. Л. е направила в
табличен вид следната подробна съпоставка на задълженията и отговорностите на двете длъжности -
„Ръководител дейности“ на Д. Д. и „Механик“. , както следва :

4
Ръководител дейностМеханик
]2
Задължения
Ръководи и координира работатаV. 1. Организира и участва в изпълнението на годишните
при експлоатацията ии месечни план графици за обслужването и ремонта на
1
поддържането на всички МПСМПС V. 7. Осъществява систематичен контрол за
собственост на общинатаправилната експлоатация на МПС



Приема заявките за транспорт са ползване на МПС от
IV. 1 .Създава ефективна
Главен специалист в Дирекция „АПИО“, предварително
организация по използване на
2
заявени от служители и/или граждани и одобрени от кмет
автомобилния парк и
или зам. кмет.
поддъргането му
За това са предоставени
3
Издава пътни листи по установения ред и образецобразци на пътни листи
V. 4. Да извършва
окачествяване на състоянието
4Констатира повредите по превозните средствана транспортните средства
преди, по време и след
извършване на ремонтите.
За всяка повреда закупуване на резервни части попълва,
подписва, представа за подпис на останалите лица от
комисията за установяване на повредата и предоставя в
5счетоводството бланка „АКПАК“, като оп исва подробно
повредата причината за настъпването й, необходимите
части за смяна и регистрационен номер на съответнотоV. 2. Съставя заявки и следи за
превозно средство.получаването на
необходимите за ремонта
При закупуване на нови автомобили гуми записва В
материали, резервни части,
„АКПАК“ изминатият пробег на старите автомобилни
6
инструменти и други, както и за
гуми причината за смяната и регистрационен номер на
съответствието между заявката
съответното МПС
и доставката им.
При извършване на ремонт на автомобилни гуми описва
„Акт за констатиране на повреди аварии и катастрофи“
7вида на ремонта на гумите /смяна вентил, регенерат/
техния брой и регистрационен номер на съответното
МПС
Изготвя и подписва заявки за поемане на задълженията
за ремонт и закупуване на резервни части, гуми,
V. 2. Съставя заявки и следи за
8акумулатори, горивно- смазочни материали,
получаването на необходимите
инструменти, лични предпазни средства и други и я
за ремонта материали, резервни
представя в счетоводството
части, инструменти и други,
както и за съответствието
5
Изготвен подписва искане за извършване на разход замежду заявката и доставката
ремонт и закупуване на резервни части, гуми,им.
9
акумулатори, горивно-смазочни материали,
инструменти, лични предпазни средства и други и я
представя в счетоводството
Участва в засичането на километрите на приморните
10
средства
Подписва месечните сведения и месечните справки за
11
изминатите километра и за всяко превозно средство
Прави писмен доклад при контролиране неправомерниV. 9. При констатиране на
действия от страна на персонала при експлоатацията наадминистративни слабости,
12
съоръженията и при констатиране на нанесени повреди,пропуски, нарушения, които
щети и кражбисъздават предпоставки за
корупция, измама или
нередности, служителят
13
докладва писмено на Кмета наПредлага мерки за по-ефективно разпределение на
общината.знатоварването на автомобилите и строителните машини
3. V. 3. Открива и отстранява
разлики по сложност
14
Анализира и докладва причините за настъпили повреди инеизправности на МПС в
аварииавтомобилния парк


Присъства при приемането на ремонтниV. 5. Контролира процеса при
15
дейности и дава указание на работниците заизвършване на текущи или основни
провеждането имремонти.
V. 1. Организира и участва в
Изготвя графика за техническото общуване наизпълнението на годишните и месечни
16
автомобилите и следи за изпълнението имплан графици за обслужването и
ремонта на МПС
Следи разходните норми за горива и
17
застрахователните срокове
Организира извършването на всички дейности
18свързани с поддържането на чистотата наX
територията на общината
Контролира извършването на всички видове
ремонтни дейности по електрическата
19X
инсталация, както и на апаратури, уредби, табла
и прибори
Организира дейността в снегопочистването на
20X
територията на общината
Контролира вътрешния реди чистотата в района
21X
на работното си място
6
22Контролира изпълнението на задълженията наX
подчинените му
V. 10. Изпълнява и други задачи
Изпълнява и други задължения, възложени от
23възложни от кмета на общината или
ръководството на общ., свързани с работата му
ресорния заместник-кмет

Вещото лице сочи, че в периода преди м.ноември 2023г. документите са
подписвани и е изписано името на Д. Д., а след от м. Декември 2023г. същите документи са
подписвани и е изписано името на С. Л.. Това се отнася за: Издава пътни листи по
установения ред и образец, Изготвя и подписва заявки и искания за поемане на
задълженията за ремонт и закупуване на резервни части, гуми, акумулатори, горивно-
смазочни материали, инструменти, лични предпазни средства и други и я представя в
счетоводството, като това се прави отделно за резервните части и строителството, Искания
за отпускане на материали, ценности от склад ; Заключението на вещото лице е, че е налице
съвпадение на задълженията и отговорностите на двете длъжност, като задълженията на
ищеца са по - подробно разписани в длъжностната характеристика.
В своите изявления пред съда свидетелят на страната на ищеца Г. М. Т., общински
съветник, излага, че ищеца Д. Д. бил Ръководител дейност БКС и Главен механик на
дейността, отговарял за всички автомобили и машинна техника, както и получаване на
материали, които включват резервни части и консумативи за тях. Сметоизвозването се
организирало също от него, осем автобуса, багер, фадрома и 3 камиона, които
подсигурявали длъжността БКС, които били негова отговорност. Свидетелят заявява, че
разбрал, че дейността на Д. в момента се изпълнява от г–н Л.. Излага, че дейността главен
механик се изразява в това, да проверява шофьорите за алкохол, парковете за почистване,
пътните листи подписва, ако има проблеми за смяна на масла и гуми, води на отчет
километража, гуми, масла и антифриз, заявка за закупуване на части или подмяна на
материали се подават от шофьорите. Твърди, че основния контролиращ за техническото
състояние на автомобилите било преди задължение на Д. Д.. Заявява, че лично е виждал г-н
Лефтеров да ръководи групата, която почиства, сменят лампите, ръководи
снегопочистването, също и по ски пистата.
В своите изявления пред съда свидетелят на страната на ищеца Й. Я. Б., в дело с
ответника, излага, че бил работник в дейност БКС. Всяка сутрин механика разпределял
работата. Ако възникнели проблеми, се обръщали към него. Той контролирал косенето на
тревата и механизацията и за поддръжка на басейна също. Той отговарял за техническата
годност на автомобилите, бензин, масла и т.н., проверявал шофьорите за алкохол, подписвал
пътни листи, подава и заявки за резервни части на механизацията като цяло. Ремонтите се
изпълнявали от сервиз.
Настоящият съдебен състав намира, че е налице реално съкращение на щата по
следните съображения : налице са две длъжности – ръководна / “ Ръководител дейност “ / ,
7
която е закрита и изпълнителна / “ Механик “/ , създадена с новото щатно разписание.
Когато основната характеристика на длъжността са възложени й ръководни фуркции,
разкриването на нова длъжност с подобни, но изпълнителски функции не води до фиктивно
съкращение на щата – в този смисъл Решение по гр. д. №1561/2010г. на IV гр. отд. на
ВКС. Съществени за длъжността “Ръководител дейност “ в дейност БКС са именно
ръководните й функции – ръководи и координира работата при експлоатацията и
поддържането на всички МПС – та, собственост на Общината, организира извършването на
всички дейности , свързани с поддържането на чистотата на територията на общината,
организира снегопочистването на територията на общината, контролира извършването на
всички видове ремонтни дейности по електрическата, инсталация, както и на апаратури,
уредби, табла и прибори. Налице е наистина както сочи и вещото лице известна
идентичност в трудовите функции на двете длъжности относно организирането на
транспортното обслужване на Общината, но едни и същи задължения по длъжностна
характеристика могат да имат същностни различие в зависимост от йерархичното място на
длъжността в администрацията, както се сочи в мотивите на вече посоченото Решение по
гр. д. №1561/2010г. на IV гр. отд. на ВКС. Освен това новооткритата длъжност “ механик “
не включва ръководните функции, характерни за длъжността “ Ръководител дейност “ :
организира извършването на всички дейности , свързани с поддържането на чистотата на
територията на общината, организира снегопочистването на територията на общината,
контролира извършването на всички видове ремонтни дейности по електрическата,
инсталация, както и на апаратури, уредби, табла и прибори. Поради това съдът приема,че
изпълнението на задълженията по трудовата функция “ механик “ в Общинската
админстрация има не ръководен, а изпълнителен характер. Това следва и от
обстоятелството, че за същата за разлика от длъжността “ Ръководител дейност “ не се
предвижда персонал на подчинение – така т. VII .2 от раздел “ отговорности , свързани с
организацията на работата, управление на персонала и на ресурсите “ в длъжностната
характеристика за “ Ръководител дейност “ на дейност БКС , наименована “ персонал на
подчинение “ .
При така установената фактическа обстановка съдът намира, че процесната Заповед
№1233/01.12.2023г. се явява законосъобразна, а оттук – че предявеният иск за отмяната й по
е неоснователен и недоказан и като такъв следва да се отхвърли. Неоснователни са и
акцесорно съединените с главния иск искове по чл. 344, ал. 1, т. 2 и чл.344, ал.1, т.3 КТ, тъй
като уважаването на тези искове е обусловено от уважаването на иска за признаване
уволнението за незаконно и неговата отмяна.
С оглед изхода на делото в полза на ответника следва да бъде присъдени сторените
от него разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 400 лева и в размер на 100 лева
възнаграждение за съдебния експерт по допълнителната съдебно – счетоводна експертиза.
Съдът намира за основателно възражението за прекомерност на възнагражданието на
процесуалния представител на ответника по делото с оглед фактическата и правна сложност
на настоящия казус и поради това намаля същото от 3 000 лева на 400 лева
8
Воден от изложеното съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените искове с правно основание чл.344 ал.1 т.1, т.2 и т.3 КТ
вр.чл 225,ал.1 от КТ, на Д. Г. Д., ЕГН ********** , гр. В. д., общ. В.д., обл. В., ул. “ Ц. Ц. “
№1А , чрез адв. С. Г. от ВАК, срещу Община Вълчи дол, гр. Вълчи дол, обл. Варна, пл. „
Христо Ботев „ №1, БУЛСТАТ *********, за признаване на уволнението му, обективирано в
Заповед №1233/01.12.2023г.. на Кмета на Община Вълчи дол, с която е прекратено на
основание “ съкращаване на щата “ трудовото му правоотношение, за незаконно и отмяна на
Заповедта, за възстановяване на работа на заеманата преди уволнението длъжност „
Ръководител дейност “ в дейност Битово и комунално стопанство при Общинска
администрация Вълчи дол и за осъждане на ответника да заплати сумата от 17 710 лева /
седемнадесет хиляди седемстотин и десет лева / обезщетение за оставане без работа
вследствие незаконното уволнение за период от 01.12.2023г. до 31.05.2024г., ведно със
законната лихва от датата на предявяване на иска – 21.12.2023г. до окончателното й
изплащане

ОСЪЖДА Д. Г. Д., ЕГН ********** , гр. В. д., общ. В. д., обл. В., ул. “ Ц. Ц. “ №*А
ДА ЗАПЛАТИ НА Община Вълчи дол, гр. Вълчи дол, обл. Варна, пл. „ Христо Ботев „ №1,
БУЛСТАТ *********, сумата от 500 лева / петстотин лева / разноски по делото за
адвокатско възнаграждение и възнаграждение на вещо лице

Решението подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Окръжен съд – Варна в
двуседмичен срок, считано от деня, в който съдът е посочил, че ще обяви решението си –
26.06.2024 г.
Съдия при Районен съд – Девня: _______________________
9