Решение по дело №99/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 април 2021 г. (в сила от 18 ноември 2021 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20217190700099
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 62

гр. Разград, 27.04.2021 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на двадесет и трети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

с участието на секретаря Пламена Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 99 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 459 от Изборния кодекс във вр. с чл. 42, ал. 5 ЗМСМА.

Постъпила е жалба от И. Ш. Х. – кмет на с. Райнино, Община – Исперих, против Решение № 196 от 07.04.2021 г. на ОИК – Исперих за предсрочно прекратяване на пълномощията му като кмет на основание чл. 42, ал. 1, т. 5 и ал. 3 ЗМСМА. В жалбата се твърди, че решението е постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и неговата цел, за което се излагат подробни писмени съображения. Иска се решението да бъде отменено.

Ответникът ОИК – Исперих счита жалбата за неоснователна.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 160 от 04.11.2019 г. на ОИК – Исперих И. Ш. Х. е бил обявен за избран за кмет на кметство с. Райнино, Област Разград.

На 13.01.2021 г. в Централната избирателна комисия е постъпил сигнал вх. № ЦИК-11-4 от 13.01.2021 г. от Б. А. М. от с. Д., в който е посочено, че кметовете на с. Драгомъж, с. Райнино и с. Голямо Йонково имат незаличени в срок фирми.

Сигналът е бил изпратен по компетентност на ОИК – Исперих и е бил заведен с вх. № 109 от 19.01.2021 г.

С писмо изх. № 43/21.01.2021 г. жалбоподателят е бил уведомен за постъпилия сигнал и му е указано в 7-дневен срок да представи писмени доказателства за предприемането на действия за прекратяването на търговската му дейност и писмени обяснения относно притежаваните от него търговски дружества и техния правен статут през периода от  06.11.2019 г. до 06.12.2019 г., като ги индивидуализира с точно наименование и ЕИК. Писмото е било получено на 26.01.2021 г. В предоставения му срок и до постановяване на оспореното решение жалбоподателят не е ангажирал становище и доказателства.

Видно от писмо изх. № 23/25.01.2021 г. от Общински съвет – Исперих, в деловодството на общинския съвет не са постъпвали уведомления по чл. 41, ал. 3 ЗМСМА от кмета на с. Райнино И. Ш. Х.

С писмо изх. № 51/27.01.2021 г., получено на 01.02.2021 г.,  жалбоподателят е бил уведомен, че е започнало производство по чл. 41, ал. 3 ЗМСМА и на основание чл. 42, ал. 3 ЗМСМА му е указано правото да депозира възражения в 3-дневен срок. Такива не са направени.

Видно от писмо изх. № ТР-3 от 01.02.2021 г. от Агенцията по вписванията, РД – Варна, Служба по регистрации – Търговски регистър – Разград и удостоверение изх. № 20210201113824 от 01.02.2021 г., на 09.09.2009 г. жалбоподателят е регистрирал ЕТ „З.-56-И. Х.“ със седалище и адрес на управление с. Р., обл. Р., който е бил заличен на 27.01.2021 г.  

ОИК – Исперих е извършила служебна проверка, при която е установила, че кметът на кметство - с. Райнино не е уведомил комисията за предприети действия по чл. 41, ал. 3 ЗМСМА по прекратяване на дейността му като търговец или по освобождаване от длъжност.

Горните факти са били обсъдени от ОИК – Исперих на заседание, проведено на 07.04.2021 г., на което са присъствали 11 от общо 13 членове на комисията. Преценено, че жалбоподателят е извършил нарушение на чл. 41, ал. 3 ЗМСМА, тъй като до 06.12.2019 г. не е предприел действия по прекратяване на търговската си дейност и не е уведомил за това ОИК – Исперих. Поради това и на основание чл. 42, ал. 1, т. 5 ЗМСМА ОИК – Исперих е постановила оспореното Решение № 196 от 07.04.2021 г. за предсрочно прекратяване на пълномощията му като кмет на кметство – с. Райнино и е обезсилила издаденото удостоверение № 17 от 05.11.2019 г. за избирането му за кмет на кметството.

В протокола от заседанието е отразено, че решението е взето след проведено гласуване с 8 гласа „за“ и 3 гласа „против“. В таблица са изписани имената на всички 13 членове на ОИК, като са отбелязани отсъстващите двама. След гласуването всеки от тримата членове на ОИК, които са гласували „против“ – Г. С. М., Д. А. Р. и В. И. Н., поотделно, са изложили мотивите си за своя вот.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – ОИК, която съгласно чл. 42, ал. 3 ЗМСМА прекратява пълномощията на кметовете.

Решението е в надлежната писмена форма и има необходимото съдържание, включително фактически и правни основания за издаването му. В него е направен подробен анализ на относимите обстоятелства и са изведени обосновани правни изводи. Постановено е при спазване на изискванията за състав и кворум съгласно чл. 85, ал. 3 и ал. 4 ИК и е взето с квалифицираното мнозинство на 8 от членовете на комисията, за което е бил съставен протокол. В протокола са посочени поименно всички членове на ОИК, които са участвали в гласуването, и неоснователен е доводът на жалбоподателя за допуснато процесуално нарушение по чл. 85, ал. 7 ИК. Членовете на ОИК не са изразили особено мнение по взетото решение или по  посоченото в протокола, поради което е неприложимо изискването по чл. 85, ал. 8 ИК да подпишат протокола.

Оспореното решение е постановено при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с неговата цел. В чл. 41, ал. 1 ЗМСМА е установена забрана кметовете на кметства да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им. Съгласно чл. 41, ал. 3 ЗМСМА (в относимата редакция към момента на избора на жалбоподателя за кмет на кметство) в едномесечен срок от обявяването на изборните резултати лице, което при избирането му за кмет заема длъжност или осъществява дейност по ал. 1, предприема необходимите действия за прекратяване на дейността и/или за освобождаването му от заеманата длъжност и уведомява писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия. Неизпълнението на горното задължение е основание по чл. 42, ал. 1, т. 5 ЗМСМА за предсрочно прекратяване пълномощията на кметовете.

В разглеждания случай са налице условията за това. Като избран за кмет на кметство жалбоподателят е бил длъжен в едномесечен срок от обявяване на избора да предприеме действия за прекратяване на търговската си дейност и да уведоми председателя на ОбС – Исперих и ОИК – Исперих. Заличен е като ЕТ след изтичане на законоустановения срок и не е извършил съответното уведомяване. Поради това правилно ОИК - Исперих е констатирала нарушаване на изискването по чл. 41, ал. 3 ЗМСМА и е прекратила предсрочно пълномощията му.

Жалбоподателят представя доказателства, че е прекъснал търговската си дейност от 05.10.2010 г., което не изключва санкцията по чл. 42, ал. 1, т. 5 ЗМСМА. Съдебната практика е еднопосочна в разбирането, че забраната по чл. 41, ал. 1 ЗМСМА за съвместяване на функциите на кмет с извършването на търговска дейност за времето на мандата, е формална и не предполага реално осъществяване на търговска дейност. Наличието на регистрация по ТЗ е достатъчно основание, за да е изпълнен съставът на чл. 41, ал. 1 ЗМСМА, тъй като до момента на заличаването му от регистъра търговецът формално продължава да е такъв. Въведеното ограничение е свързано с функциите на кмета и характера на неговата дейност и цели недопускане на неправомерно влияние и конфликт на интереси. Именно затова е без правно значение дали действително се е осъществявала или не търговска дейност.

Наред с горното, жалбоподателят не е уведомил писмено за предприетите действия председателя на ОбС – Исперих и ОИК – Исперих. Изискванията по чл. 41, ал. 3 ЗМСМА за предприемане на действия за прекратяване на търговската дейност и за уведомяване са кумулативни, и неизпълнението само на едно от тях е достатъчно за предсрочното прекратяване на пълномощията като кмет.

Съдът не споделя оплакването на жалбоподателя, че евентуално предсрочно прекратяване на пълномощията му би му причинило вреди, явно несъизмерими с преследваната цел по смисъла, вложен в чл. 6, ал. 6  ЗМСМА. Такава разпоредба в действащото право не съществува. Жалбоподателят не твърди и не доказва настъпването на конкретни вреди, които биха били противопоставими на целта на закона.

Предвид горното съдът намира, че не са налице отменителните основания по чл. 146 АПК и оспорването като недоказано следва да бъде отхвърлено.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И. Ш. Х. – кмет на Кметство - с. Райнино, Област - Разград, против Решение № 196 от 07.04.2021 г. на ОИК – Исперих за предсрочно прекратяване на пълномощията му като кмет на основание чл. 42, ал. 1, т. 5 и ал. 3 ЗМСМА.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 7–дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/