Решение по дело №5677/2018 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 913
Дата: 10 май 2019 г. (в сила от 17 юли 2019 г.)
Съдия: Даниела Маринова Михайлова
Дело: 20183110205677
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 декември 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№913/10.5.2019г.

Година 2019                              Град Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският районен съд                                                      двадесет и трети състав

На  двадесет и втори април                         Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:       

 

                                                                                           Съдия  Даниела Михайлова

Секретар  Пламен Пламенов

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 5677 по описа на съда за 2018г.,

за да се произнесе взе предвид следното:                                                                                                                                                                           

                                                                                                                                                                 

 

            Производството е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН въз основа на жалба предявена от   „Д.” ООД, представлявано от  Х. Д. Е.,  против Наказателно постановление № 375 319- F 401 279 / 12.11.2018г. на   Началника на Отдел „Оперативни дейности“-Варна в ЦУ на НАП   , с което на „Д. ” ООД, е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в размер на 600  лева на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС.

             С жалбата не се оспорва, че не е била издадена касова бележка за извършено плащане ,  но се твърди, че купувачът не е изчакал извършването на продажбата и издаването на касов бон, а се е легитимирал и е започнал проверката.На следващо място се навеждат доводи, че с оглед размера на дневния оборот за около 15 дни, то в обекта е създадена организация за провеждане на установената фискална политика, свързана с издаване на касови бележки , регистриране на продажбите и отчитане на реализираните приходи.Поради това и се твърди, че в случая наказващият орган е следвало да приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, което той не е сторил.Поради тези и други съображения се иска отмяна на наказателното постановление , а в условията на алтернативност - наложената санкция да бъде намалена в предвидения в закона минимум.В жалбата се навеждат още доводи за това, че ако постановлението бъде потвърдено, то ще бъде изпълнена и наложената от данъчните органи принудителна административна мярка „ запечатване на обект“ за срок от 7 дни, което сериозно би затруднило дейността на дружеството.

             В съдебно заседание, въззивната страна, редовно призована ,  представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата на посочените в нея основания.По същество адв. П. отново пледира за отмяна на постановлението, като твърди, че с оглед на всички обстоятелства, свързани с нарушението, същото представлява маловажен случай. 

            Въззиваемата страна, редовно призована, представлява се от процесуален  представител , който оспорва жалбата и моли постановлението да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

           След преценка на доводите на въззивника и  с оглед събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

            На 14.08.2018г.  данъчните служители – св.М.Д. и Н.Д.,  в изпълнение на своите задължения се намирали в КК „Златни пясъци“.Около 11,30ч. св.Д. решил да си закупи закуска рогче на цена 1 лв. от намиращ се в близост търговски обект- Пекарна „Добруджа“. Той заплатил сумата на работещата в обекта с две монети от по 50ст. , която му дала закуската, но не издала касов бон.Свидетелят се върнал при колегите си, разговарял с тях дали още някой не иска закуска и след това се върнал в търговския обект, където се легитимирал и извършил проверка.Установило се, че пекарната се стопанисва от „Д.“ ООД и че в нея има монтиран ЕКАФП. Било установено, че фактическата наличност в обекта е 253 лв., че има служебно въвеждане на 100лв. в касата, както и че разчетената касова наличност е 152лв., т.е. имало разлика от 1 лв. между касовата и фактическа наличност.Бил изведен и междинен дневен финансов отчет, в който било отразено, че след часа на покупката са били извършени и други продажби, за които били издадени касови бонове.  Своите констатациите св. Д.   отразил в констативен протокол   и представляващ търговеца бил поканен да се яви в сградата на ТД на НАП за документална проверка.

            Поради установеното нарушение, на 22.08.2018 год. св.Д. съставил против „Д.“ ООД,  акт за установяване на административно нарушение, в който  посочил, че  на 14.08.2018г. при извършена в 11,30ч. покупка на закуска на стойност 1 лв., не е бил издаден фискален касов бон от въведения в   експлоатация и работещ ЕКАПФ. Описаното нарушение било  квалифицирано като такова по чл.25 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г. на МФ .Така съставения акт  бил връчен на представляващият дружеството, като   тогава и в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН не били направени и депозирани възражения. 

             Въз основа на съставения акт  било издадено и атакуваното НП № 375 319- F 401 279 / 12.11.2018г., с което наказващият орган изцяло  възприел описаната   фактическа обстановка и правната квалификация на нарушението по  чл.25 ал.1 вр. чл.3 ал.1 от №Н-18/13.12.2006г. на МФ и чл.118 от ЗДДС, като било констатирано, че нарушението е извършено за първи път. За  него, на ”Д.” ООД  било наложено наказание „Имуществена санкция” в размер на 600лв. на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС.   

          В хода на съдебното следствие като свидетел бе разпитан    М.Д. -актосъставител  , чиито показания съдът кредитира като пълни, последователни и логични.От тях се установи, че нарушението   е констатирано при извършена покупка, както и че свидетелят е изчакал известно време след продажбата и едва тогава е започнал проверката.

          Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по административно наказателната преписка, събраните в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

           При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание ,съдът прави следните правни изводи:  

           Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект,поради което е процесуално допустима . 

           Наказателното постановление № № 375 319- F 401 279 / 12.11.2018г.. е издадено от компетентен орган- от  Началника на Отдел „Оперативни дейности“-Варна в ЦУ на НАП,    съгласно заповед № ЗЦУ- ОПР-17/17.05.2018г. на Изпълнителния директор на ЦУна НАП.   Актът също е бил съставен от компетентно лице-св.  Д., който е инспектор по приходите в ТД на НАП-Варна и като такъв е оправомощен с посочената заповед именно да съставя актове за нарушения по ЗДДС.   Актът е бил издаден в предвидения в чл.34 ал.1 от ЗАНН срок от извършване на данъчното нарушение.  Наказателното постановление също е било издадено в шестмесечния преклузивен срок. В хода на производството не са били допуснати съществени процесуални нарушения   и  по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателят  , което той е упражнил с подаването на жалба до въззивната инстанция. Посочени са нарушените материално правни норми, като наказанието за нарушението е индивидуализирано. Поради това съдът намира, че в хода на производството не са допуснати нарушения на процесуалните правила, които да са ограничили по какъвто и да е начин правото на защита на нарушителя. Следва да се отбележи, че в случая предмет на разглеждане е издаденото против „Д.“ ООД наказателно постановление, а не издадената ЗППАМ, като начините и реда за нейното обжалване са визирани в АПК.

           По делото безспорно е установено, а и не се оспорва, че на 14.08.2018г. в търговски обект, стопанисван от „Д.“ ООД е било извършено плащане на закуска на стойност 1лв. ,   за което не е била издадена касова бележка от въведения в експлоатация ЕКАПФ.Това е било установено при извършената покупка  от данъчния служител и се потвърждава от установените в хода на проверката касови и фактически наличности.   Разпоредбата на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС задължава всяко регистрирано и нерегистрирано по закона лице да регистрира и отчита извършените от него продажби в търговски обект чрез издаване на фискална, касова бележка от фискално устройство, независимо дали е поискан друг данъчен документ, а получателят е длъжен да получи фискалната касова бележка и да я съхранява до напускане на обекта.   Разпоредбата на чл. 25 от Наредба Н-18/2006 г. пък предвижда, че касова бележка се издава за всяка продажба при извършване на плащането.В случая такова плащане е било извършено, но не е бил издаден касов бон в  момента на неговото приемане  ,  въпреки че монтираното фискално устройство е било работещо. Твърденията в жалбата, че инспектора по приходите не е изчакал извършването на продажбата и направо е започнал проверката, се опровергават от показанията на св.Д. и от съдържанието на приложения по преписката междинен финансов отчет.От него е видно, че след покупката на свидетеля са били извършени и други продажби, за които са били издадени касови бонове, от което може да се направи извод, че описаните възражения са неоснователни.Поради това съдът намира, че описаното в акта и постановлението нарушение е извършено.

             Съдът намира обаче, че  административно-наказващият орган е следвало да приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, което не е било сторено. Съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. на НК на ВКС преценката за „маловажност на случая” подлежи на съдебен контрол. В обхвата на съдебният контрол се включва и проверка относно законосъобразността на преценката по чл.28 от ЗАНН. Съдът не може да бъде обвързан от решението на административния орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран. Съдът изследва и решава всички въпроси, както по фактите, така и по правото, от които зависи изходът на делото.

        За да се установи дали случая е маловажен или не, следва да се обсъди степента на обществена опасност на извършеното нарушение, като негово обективно качество, за да  се установи дали е социално необходимо и оправдано да се прибегне до прилагане на административно наказателната отговорност.В конкретния случай, видно от съдържанието на постановлението, е че нарушението е извършено за първи път, т.е. налице е инцидентен случай.От друга страна установено е неиздаване на една касова бележка за извършена продажба на стойност 1 лев.Действително, стойността на предлаганите стоки е от 1лв. до 1,50лв., но само по себе си това обстоятелство не следва да се приема като такова, изключващо приложението на чл.28 от ЗАНН.  Поради това, като съобрази всички обстоятелства, свързани с допуснатото нарушение , съдът намира че то е с по-ниска степен на обществена опасност от останалите от този вид и че с него не е бил нарушен грубо и в съществена степен предвиденият в закона  ред за деклариране и отчитане  на  доходи. С оглед на това,  съдът намира че  нарушението е с явно незначителна обществена опасност и засяга в малка степен установения ред за държавно управление. Поради това съдът намира, че е следвало да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и да се приеме, че случаят е маловажен. Наказващият орган от своя страна в постановлението не е изложил мотиви защо приема, че случаят не е такъв и без обсъждане на всички обстоятелства, установени в хода на проверката е издал наказателно постановление.  

          С оглед на изложеното до тук съдът намира, че атакуваното постановление е неправилно и незаконосъобразно и следва да бъде отменено.     

            Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

 

Р Е Ш И:

 

          ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 375 319- F 401 279 / 12.11.2018г. на   Началника на Отдел „Оперативни дейности“-Варна в ЦУ на НАП   , с което на „Д. ” ООД, е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в размер на 600  лева на основание чл.185 ал.1 от ЗДДС.

          Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че мотивите към решението са изготвени пред Административен Съд –Варна  по реда на АПК.

         След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната преписка да се върне на наказващия орган по компетентност. 

 

 

  

                                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: