Р Е Ш Е Н И Е
№ 2057
гр. Пловдив, 20.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд
- Пловдив, Второ отделение, 29 – ти състав, в публично заседание, проведено на 14.11.2023
г., в състав:
Съдия: Адриан
Янев
при участието на
секретаря Полина Цветкова, като разгледа адм. дело № 2763 по описа за 2023 г.,
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по
реда на
чл. 459 от Изборния кодекс ИК).
Образувано е по
жалба на Образувано е по жалба на политическа партия „Евророма“ срещу Решение №
267-МИ/31.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Карлово, поправено с
Решение № 272/02.11.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Карлово.
С жалбата се
развиват съображения за извършени нарушения при преброяването на гласовете в
следните секционни избирателни комисии: гр. Баня (38 – ма секция и 39 – та
секция); с. Ведраре, община Карлово (34 – та секция и 35 – та секция); с.
Христо Даново, община Карлово (67 – ма секция и 68 – ма секция) и с. Розино,
община Карлово (71– ва секция, 72 – ра секция и 73 –
та секция). Според жалбоподателя действителни бюлетини
неправилно са обявени като недействителни, за което излага съображения, че
некоректното попълване на поле преференция за общински съветник не води до
недействителност на бюлетината, ако е направено коректно попълване на полето за
политическа партия/коалиция. Поддържа още, че в посочените избирателни секции
не е извършвано видеонаблюдение на целия процес на преброяването.
В съдебно заседание
се оспорва съдържанието на протоколите на горепосочените секционни избирателни
комисии, отнасящо се за частта, с която са отразени данните за недействителните
бюлетини, намерени в кутията.
Ответната страна -
Общинска избирателна комисия – Карлово, чрез
процесуалния си представител, изразява становище
за неоснователност на жалбата.
Заинтересованите
страни – ПП Възраждане и К.С.В., чрез процесуалните си представители, изразяват
становище, според което предоставят на съда да се произнесе по
законосъобразността на оспореното решение.
Заинтересованите
страни - БСП за България, ВМРО – Българско Национално
движение, ПП ГЕРБ, Заедно за силна община, ПП Има такъв народ, Ние Идваме, Движение
за права и свободи – ДПС, Коалиция Продължаваме промяната – Демократична
България, Местна коалиция СДС (Атака, ДБГ) не изразяват становище.
Заинтересованите
страни - А.Д.Ч., А.Т.Х., А.Д.М., Б.П.Б., В.И.Ч., В.И.И., В.Т.Б.,
В.М.Н., Г.К.Г., Д.С.Д., Д.Е.З.-Л., Д.Н.К., Д.А.К., Д.Л.С.,
Д.Т.Т., Е.А.Ч., Е.М.П., З.Р.Р.,
И.Н.И., И.М.Л., Л.С.Д., Л.И.Б.,
М.В.В., Н.Ц.Ц., П.П.К., Р.М.М., С.А.Я., С.П.С., Т.Б.П.,
Т.Д.Ш., Т.С.С. и Ц.Р.Р. не
изразяват становище по жалбата.
Административен съд - Пловдив, след като обсъди
релевираните с жалбата основания, прецени становищата на страните и събраните по делото доказателства,
намира за установено следното от фактическа страна:
Не се спори, че с
акт на Общинска избирателна комисия (ОИК) – Карлово е регистрирана кандидатската листа за общински
съветници в община Карлово,
издигната от политическа партия „Евророма“, за участие в местните избори на 29.10.2023 г.
На основание чл.
449, ал. 1, т. 1, чл. 450 и чл. 451 ИК е съставен Протокол № 161300000081000/31.10.2023
г. от ОИК – Карлово, подписан от всички нейни членове, който е изготвен въз основа на приетите всички секционни
протоколи в община Карлово.
В протокола на ОИК
– Карлово са посочени броят на регистрираните кандидатски листи за общински съветници, броят на бюлетините, получени по реда
на чл. 215,
ал. 1 ИК,
броят на секциите в изборния район и броят на СИК предали протоколи. Установени са следните обстоятелства: 41 612 избиратели по списъци; 243 души, вписани в допълнителните страници
на списъците; 20 854 гласували избиратели според положените подписи в
избирателните списъци; 22 094 броя неизползвани бюлетини и 152 броя недействителните
бюлетини по чл. 227, чл. 228 и чл. 427, ал. 6 ИК. Отразено е още, че намерените
бюлетини в избирателните кутии са общо 20 854 броя, от които 4752 бр. са
недействителни, 753 бр. са действителни с отбелязан вот „не подкрепям никого“ и
15 349 броя действителни бюлетини, подадени за кандидатските листи на партии,
коалиции, местни коалиции и инициативни комитети (разпределението на последните
е следното: 2729 бр. за БСП за България; 781 бр. за ВМРО – Българско национално
движение; 2919 бр. за ПП ГЕРБ; 1551 бр. Заедно за силна община; 491 бр. за ПП
Има такъв народ; 179 бр. за Левицата; 822 бр. за Ние идваме; 641 бр. за
Евророма; 717 бр. за Възраждане; 294 бр. за Партия Консервативна България; 1202
бр. за Движение за права и свободи – ДПС; 71 бр. за Коалиция за неутрална
България; 576 бр. за Коалиция Продължаваме промяната - Демократична България и
2376 бр. за Местна коалиция СДС (Атака, ДБГ). Отразени са също така данни за
броя подадените преференции за кандидатите от листите на партиите, коалициите и
местните коалиции.
В протокола на ОИК
е посочено, че изборите в изборния
район са произведени при нормална обстановка. При съставянето на протокола няма
извършени поправки. Положени са подписите
на председателя, заместник-председателя, секретаря
и членовете на комисията. Няма отбелязани особени мнения и жалби.
По преписката е
налична справка за определяне на резултатите, от които е видно, че
избирателната квота е 466 гласа, получена при разделянето на 15349 броя
действителни гласове на 33 – броя мандати за общински съветници. В същата са
отразени изчисления на база метода на Хеър-Ниимайер, отнасящи се за разпределение на мандатите между партиите и коалициите.
Последвало е
издаване на оспореното Решение № 267-МИ/31.10.2023 г. на Общинска избирателна
комисия – Карлово, подписано от всички нейни членове, което е взето на
заседание, видно от Протокол № 32/31.10.2023 г. С това решение на основание чл.
453 и чл. 454 ИК и въз основа на протоколите на секционните избирателни
комисии, са взети следните решения за избиране на общински съветници в община Карлово:
т. I. Общинската избирателна квота е 33 гласове; т. II. Няма избрани за общински съветници независими кандидати; т. III. Броят мандати, които се разпределят между партиите, коалициите и местните
коалиции, получили гласове не по – малко от общинската избирателна квота, е 33; т. IV. Разпределение на
мандатите за общински съветници, както следва: 6 бр. за БСП за България; 2 бр.
за ВМРО – Българско Национално движение; 7 бр. за ПП ГЕРБ; 3 бр. за Заедно за
силна община; 1 бр. за ПП Има такъв народ; 2 бр. за Ние Идваме; 1 бр. за ПП
Евророма; 2 бр. за Възраждане; 3 бр. за Движение за права и свободи – ДПС; 1
бр. за Коалиция Продължаваме промяната – Демократична България и 5 бр. за Местна
коалиция СДС (Атака, ДБГ). В т. V от оспореното
решение са обявени имената на избраните общински съветници.
С последващо
решение № 272-МИ/02.11.2023 г. на ОИК – Карлово е отстранена очевидна
фактическа грешка в т. 1 от Решение № 267-МИ/31.10.2023
г. на Общинска избирателна комисия – Карлово, като посочената избирателна квота
33 гласове да се чете на 466 гласове.
По делото са
приложени оспорените протоколи на секционни избирателни комисии по следните
секции: гр. Баня (38 – ма секция и 39 – та секция); с. Ведраре, община Карлово
(34 – та секция и 35 – та секция); с. Христо Даново, община Карлово (67 – ма
секция и 68 – ма секция) и с. Розино, община Карлово (71– ва секция, 72 – ра секция и 73 – та секция).
Всички оспорени протоколи са подписани от
председателя, зам. – председателя, секретаря и членовете на съответната СИК. Няма отбелязани особени мнения и възражения или подадени жалби. В повечето протоколи е отразено, че
изборите са преминали в нормална и спокойна обстановка, а в останалите не е
попълнена такава информация.
В протокол от
избирателна секция № 34 в с. Вердаре липсват поправки, а в протоколи от секции № 38 в
гр. Баня, № 35 в с. Вердаре, № 73 в с. Розино и № 67
в с. Христо Даново са извършени поправки единствено по част (за един или двама
кандидати) от вписаните данните за получените преференции за кандидатите на
партии/коалиции, за което са положени по три подписа.
В протоколи от секции № 39 в гр. Баня, № 68 в
с. Христо Даново, № 71 и № 72 в с. Розино са извършени поправки в данните за
броя избиратели, гласували според положения подпис и за броя намерени бюлетини,
като допълнително в протокол от секции №
39 и № 71 са извършени поправки за броя неизползваните бюлетини, а за протокол
№ 39 е налице също поправка за брой получени гласове (разлика един глас) за
една политическа партия. Следва да се има предвид, че тези поправки също са
подписани от трима членове и съответстват на останалите обстоятелства от
протокола (брой действителни и недействителни бюлетини), за които няма поправки,
т. е. не е налице разминаване на брой подадени бюлетини с броя и вида на
намерените бюлетини в кутията.
Общото между всички
протоколи е, че липсват извършени поправки за данните за броя недействителни
бюлетини, за което са направени възражения от жалбоподателя, т. е. в оспорената
част на протоколите липсват поправки.
При така установените факти, Административен съд - Пловдив достига до следните правни
изводи:
Жалбата е подадена от надлежно
легитимирано лице и в законоустановения срок, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по
същество, жалбата е неоснователна по следните
съображения:
В настоящото съдебно производство не се извършва цялостна ревизия на изборния
процес, тъй като съгласно
чл. 459, ал. 7 ИК съдът разглежда единствено изложените в жалбата
оплаквания за конкретни
обстоятелства.
Оспореното Решение
№ 267-МИ/31.10.2023 г., поправено с Решение № 272/02.11.2023 г., е взето от
компетентен орган - Общинска избирателна комисия – Карлово, подписано от всички членове на колективния
орган и в съответствие с правомощията по чл. 87, ал. 1, т. 26 и чл. 453, ал. 5 ИК.
Спазена е предвидената писмена форма, като административният
акт е мотивиран с получените данни от протоколите на СИК.
Не се констатират
съществени процесуални нарушения на изборния процес, а материалният закон е
правилно приложен.
В производството по чл. 459 ИК, в което се обжалва решението
ОИК за определяне на изборните резултати,
се осъществява контрол за законосъобразност
на избора относно наличието на нарушения в изборния процес и преценка за тяхното
влияние върху крайния резултат. Нарушенията при провеждане на избора,
следва да са от такъв
характер, че да водят до
опорочаване волята на избирателите и промяна на изразения
вот, както и да води до
промяна на определения краен резултат от избора. За да е
недействителен обявения изборен резултат, следва да е установен недействителен
избор, поради нарушения на изборния процес, които са се отразили на валидността
на вота, или незаконосъобразност на решението на общинската избирателна
комисия, поради нарушения при отчитане на действителните гласове и
недействителните гласове или заявените преференции.
С настоящата жалба
се правят единствено оплаквания за неправилното отчитане на действителни
бюлетини като недействителни и неизвършването на видеонаблюдение на целия
процес при преброяването.
Съгласно чл. 54,
ал. 1, т. 34 ИК Централната избирателна комисия определя условията и реда за видеонаблюдението в реално време и видеозаснемане след обявяване края на изборния ден
в секционните избирателни комисии при преброяването
на гласовете и съставянето на протокола, при спазване изискванията за защита на
личните данни, с изключение на гласуване
с подвижна избирателна кутия, в избирателни секции в лечебни заведения, домове за стари хора
и други специализирани институции за предоставяне
на социални услуги, в избирателни секции на плавателни
съдове под българско знаме, както и в избирателни секции извън страната;
техническото осигуряване на видеонаблюдението и видеозаснемането се извършва от Министерския
съвет. Подобно правило е
регламентирано в чл. 431 ИК, според която разпоредба при отваряне на избирателните
кутии и при установяване на резултатите от гласуването в изборното помещение може да присъстват кандидати,
застъпници и представители на партии, коалиции
и инициативни комитети като им се
осигурява пряка видимост включително чрез видеозаснемане или видеоизлъчване в реално време.
Съдът намира, че ИК
регламентира задължението за извършване на видеонаблюдението в реално време и видеозаснемане след обявяване края на изборния ден
в секционните избирателни комисии (освен горепосочените
изключения) при преброяването на гласовете и съставянето на протокола, както и възможността на определени представители в съответните СИК да
извършват видеозаснемане и видеоизлъчване в реално време при преброяването на
гласовете. В настоящия случай не се установи нарушение на тези правила, тъй
като не се ангажираха никакви доказателства за това. Тези правила са
регламентирани с цел осигуряване на допълнителни предпоставки за прозрачност на
изборния процес, поради което нямат пряко отношение към изборния резултат. В
тази връзка неспазването им не води до наличието на съществени процесуални
нарушения, опорочаващ вота на избирателите, а може да доведе единствено до
ангажирането на административнонаказателна отговорност.
Жалбоподателят счита, че не са спазени правилата за отчитане
на действителните бюлетини (твърди, че действителни бюлетини са отчитани като
недействителни), за което оспорва секционните протоколи в следните секции: гр.
Баня (38 – ма секция и 39 – та секция); с. Ведраре, община Карлово (34 – та
секция и 35 – та секция); с. Христо Даново, община Карлово (67 – ма секция и 68
– ма секция) и с. Розино, община Карлово (71– ва секция, 72 – ра секция и 73 – та секция).
Протоколите на СИК са официални свидетелстващи документи по смисъла на чл. 179
ГПК - издадени от длъжностни лица - членове на избирателни комисии, по установения ред и форма, поради което съставляват доказателство за отразените в тях обстоятелства. За да бъде оборена тяхната материална доказателствена сила следва да е инициирано производство по чл. 193, ал. 1 ГПК, вр. чл. 144 АПК, каквото е открито от съда и е разпределена доказателствената тежест на жалбоподателя да установи, че не е вярно изложеното в протоколите в частта за данните за броя недействителни бюлетини. Правилни са доводите на жалбоподателя, че съгласно чл. 437, ал. 2, т. 5 ИК се считат за действителни бюлетини, когато е отразен коректно вота за партия или коалиция, но е допуснато нарушение при вота за предпочитание (преференция), като в този случай гласът се смята за подаден само за избраната кандидатска листа. В настоящия случай не се доказа нарушение на чл. 437, ал. 2, т. 5 ИК, поради което не се проведе успешно оспорване на обсъжданите секционни протоколи, доколкото не са представени доказателства за това и не са направени основателни доказателствени искания.Като допълнение по
направеното оспорване секционните избирателни протоколи и отхвърленото в
съдебно заседание искане на жалбоподателя за извършване на повторно броене на недействителните
бюлетини, съдът намира за необходимо да отбележи, че ИК съдържа достатъчно
развита правна уредба и гаранции за законосъобразното и демократично
организиране и провеждане на изборите, както и за прозрачното и точно
определяне на изборния резултат. Участващите в изборите политически партии и коалиции имат осигурена възможност в
изборния ден да контролират законосъобразното протичане на процеса на гласуване
и отчитане на резултатите от гласуването чрез своите представители в
избирателните комисии и чрез застъпници. В избирателните секции през целия
изборен ден могат да присъстват и независими наблюдатели. В състава на
избирателните комисии участват лица, посочени от различни политически сили,
което гарантира публичността и политическата неутралност при осъществява на
дейността на комисиите по организацията и провеждането на изборите. Изброените
гаранции създават предпоставки изборният резултат да съответства точно на
изразената чрез гласуването воля на избирателите.
Единственият
официален документ, който удостоверява броя на подадените действителни гласове,
е протоколът на СИК. Въз основа на първичната информация, съдържаща се в
протоколите на всички СИК, се определя и крайният изборен резултат, отразен в
протокола и оспорения акт на ОИК. В протоколите на СИК се отбелязват и всички
заявления, жалби и възражения по действията и решенията на комисиите през целия
изборен ден, направени от членовете на съответната комисия, застъпниците,
представители на политическите партии и коалиции от партии и наблюдателите.
Тези представители и застъпници имат гарантираната от закона възможност да
отразят всички свои мнения и възражения по организацията и провеждането на
изборите в избирателните секции в съответния протокол на СИК.
В настоящия случай
в оспорените протоколи на СИК липсват спорове между членовете на секционните
избирателни комисии относно броя на действителните и недействителните бюлетини
и липсват възражения или особени мнения. Не са подадени жалби и възражения,
които да бъдат отразени в протоколите. В тази връзка не се поставя под никакво
съмнение материалната доказателствена сила на секционните избирателни
протоколи.
Този извод не се
разколебава и от наличието на извършени поправки в протоколите, посочени по –
горе в съдебния акт. Посочените поправки не се отнасят за броя недействителни
бюлетини и същите съответстват на останалите вписани данни от протоколите, за
които липсват поправки. Същите представляват отстраняване на технически грешки
при нанасянето на данните в протоколите, за което са положени три подписа от
членове на съответната СИК. В тази връзка извършените поправки не водят до
съмнения за верността на отразеното в секционните избирателни протоколи.
Сам по себе си завишеният брой на отчетените
недействителни бюлетини не сочи на несъобразяване със закона. При това, от една
страна, съставът на СИК включва представители на различни политически сили, а
от друга - комисиите осъществяват дейността си, включително и по преброяване на
подадените бюлетини, в присъствието на застъпници, наблюдатели, представители
на партии, коалиции, инициативни комитети и пр. Следователно налице са заложени
законови гаранции срещу манипулиране на резултатите от преброяването на
подадените бюлетини. Обстоятелството, че жалбоподателят е нямал застъпници в
процесните секции не е води до друг извод, тъй като сам не се е възползвал от
тази възможност, а и това само по себе си не е основание да породи съмнения за
верността на протоколите, тъй като в ИК са предвидени множество гаранции (посочени
по – горе) за правилното отчитане на вота на избирателите.
Горното води до
извод, че не са допуснати съществени нарушения на изборния процес, поради което
липсва опорочаване на волята на
избирателя.
Оспореното решение
е съобразено с правилата на чл. 453, ал. 1 и ал. 2 ИК, според които определянето на резултатите от гласуването за общински съветници
се извършва по методика съгласно
приложение № 5, а резултатите от гласуването за общински съветници
в изборите по пропорционалната система се определят по
метода на Хеър-Ниимайер. Съобразно това сумата на действителните
гласове е разделена на броя на
мандатите, при което правилно е определена общинската избирателна квота от 466 гласа. Спазено е и изискването на чл. 453, ал. 3 ИК, според което право на участие при
разпределяне на мандатите са имали
партиите и коалициите, получили гласове не по-малко от
общинската избирателна квота от 466 гласа, като броят на мандатите,
които са се разпределили между партиите и коалициите, е равен на броя на
членовете на общинския съвет, и не е имало независими
кандидати. Правилно е
определена квотата на Хеър, а действителните гласове на всяка
партия и коалиция, която участва в разпределението на мандатите, са били
разделени на квотата на Хеър,
при което участниците в разпределението на мандатите получават
толкова мандати, колкото е цялата част на така
полученото частно. Получените остатъци формират общо 5
неразпределени мандата, които се получават от съответните 5 партии/коалиции с най- голям остатък.
Горното дава
основание на съда да приеме, че е законосъобразно оспореното Решение №
267-МИ/31.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Карлово, поправено с
Решение № 272/02.11.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Карлово, поради
което следва да се потвърди.
Липсва искане за
присъждане на разноски, поради което съдът не дължи произнасяне.
По
изложените съображения, съдът
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Решение
№ 267-МИ/31.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Карлово, поправено с
Решение № 272/02.11.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Карлово.
Решението
подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 7
– дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: