Решение по дело №2629/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 440
Дата: 17 февруари 2020 г. (в сила от 11 ноември 2020 г.)
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20197180702629
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 август 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 440

 

град Пловдив, 17.02.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, Х състав, в открито заседание на петнадесети април през две хиляди и двадесета година,  в състав:

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

                ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ

                                           ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря Полина Цветкова и участието на прокурора Стефани Черешарова, като разгледа докладваното от член-съдия Ангелов административно дело № 2629 по описа за 2019 година за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по чл. 191 във вр. с чл. 185 и сл. от АПК.

           Делото  е образувано по жалби от П.Т.З., с адрес: ***, чрез адв. Б.  Б., против т. II, т.2 и т.3 от Приложение № 1 към чл.5, ал.3 от Вътрешни правила на Общински съвет Сопот за условията и реда за  предоставяне на достъп до обществена информация/за предоставяне на информация за повторно използване, приети с Решение № 19 взето с протокол № 4 от заседание на Общински съвет Сопот проведено на 28.12.2011 г.

         Общински съвет Сопот не се представлява.

В съдебно заседание -  прокурор Стефани Черешарова от Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение за неоснователност на жалбите.

В жалбите се твърди, че жалбоподателят има правен интерес от обжалването, т.к. е пряко засегнат от оспорените части, в качеството си на заявител на обществена информация по реда на ЗДОИ, като с разписка от 22.08.2019г. е заплатил сумата от 1,08лв. с ДДС, а с разписка от 02.09.2019 г. е заплатил сумата от 6 лева с ДДС.

Посочва се, че сумите са заплатени от него, възоснова на депозирани заявления по реда на ЗДОИ, до Председателя на Общински съвет Сопот.

Счита се, че процесните Вътрешни правила, са вътрешно-служебен административен акт, подсъден на Административен съд Пловдив по смисъла на чл.2 ал.2 т.3, чл.132 и чл.133 ал.2 изр.2 от АПК вр. с чл.120 от КРБ.

Твърди се още, че съгласно чл.20 ал.2 от ЗДОИ, законодателят е разписал правомощия на Министъра на финансите да определи материалните разходи за предоставяне на информация по реда на ЗДОИ, който е издал Заповед №ЗМФ-1472/29.11.2011г., според която не се дължат разходи по предоставяне на информация на електронен адрес, както и с т.3 от същата е отменил Заповед №10/10.01.2001г. Посочва се също, че на основание чл. 35, ал.3 от ЗДОИ, предоставянето на информация на електронен носител е безплатно.

По жалбата срещу т. II, т.2 от Приложение № 1 към чл.5, ал.3 от Вътрешни правила на Общински съвет Сопот за условията и реда за  предоставяне на достъп до обществена информация/за предоставяне на информация за повторно използване, се твърди че незаконосъобразно в противоречие със Заповед №ЗМФ-1472/29.11.2011г. на Министъра на финансите е определена цена от 5 лв. десетократно по-висока от нормативно определената.

В заключение се моли за отмяна на оспорените части от правилата. Претендират се разноски.

         По делото, от страна на ответника, няма депозирано становище по жалбите.

Съдът, след като се запозна с доказателствата по делото и съобрази закона, намира за установено следното:

Правното основание за приемане на правилата – чл. 21 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), предопределя характера им на вътрешноведомствен акт. Разпоредбата на чл. 20, ал. 2 от ЗДОИ възлага на министъра на финансите да определи нормативи за заплащане на разходите по предоставяне на обществена информация и именно това е актът, който съдържа административноправни норми, отнася се за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие. Правомощието на задължения субект по чл. 3 от ЗДОИ (в случая кмета на общината) се състои единствено в обявяването на вече определените нормативи – в чл. 21 от ЗДОИ законодателят е възложил на субектите по чл. 3 от ЗДОИ задължение за информиране при подаване на заявление за достъп.

Съгласно чл. 21 от ЗДОИ субектите по чл. 3 от същия закон са длъжни да обявяват на мястото, където се подават заявленията, възможните форми за предоставяне на достъп до обществена информация, дължимите разходи и начините за заплащането им.

След като субектът по чл. 3 от ЗДОИ има задължение само да обяви дължимите разходи за предоставяне на обществена информация, то актът, посредством който се изпълнява това задължение, касае организацията на дейността на администрацията на общината и по своя характер е вътрешноведомствен.

Независимо от този характер на правилата и с оглед разпоредбата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Р България и Решение № 21 от 26.10.1995 г. на Конституционния съд по конституционно дело № 18/1995 г., съдът е длъжен да извърши проверка дали правилата в оспорената им част засягат права или законни интереси на оспорващия.

С приемане на оспорените разпоредби на т. II, т.2 и т.3 от Приложение № 1 към чл.5, ал.3 от Вътрешни правила на Общински съвет Сопот за условията и реда за  предоставяне на достъп до обществена информация/за предоставяне на информация за повторно използване, приети с Решение № 19 взето с протокол № 4 от заседание на Общински съвет Сопот проведено на 28.12.2011 г., ответникът е излязъл от законоустановеният  норматив.

Налице е несъответствие между установените в т. II, т.2 и т.3 от Приложение № 1 към чл.5, ал.3 от Вътрешните правила на Общински съвет Сопот за условията и реда за  предоставяне на достъп до обществена информация/за предоставяне на информация за повторно използване  и относимите нормативни изисквания към определяне  размера на разходите.

Заповед № 10 от 10.01.2001 г. на министъра на финансите (обн. В ДВ, бр. 7/2001 г.) е била отменена със Заповед № ЗМФ-1472 от 29 ноември 2011 г. (обн., ДВ, бр. 98 от 13.12.2011 г., в сила от 1.01.2012 г.), с оглед на което Вътрешните правила на община Сопот (в оспорената им част) би следвало да се явяват съответни на действителното правно положение, тъй като в заповедта от 2011 г. не е предвиден норматив за плащане на обществена информация, предоставена по електронна поща, а със същата заповед е предвиден размер на разхода за предоставяне на обществена информация на CD в размер на 0,50 лв.

Установява се засягане на интересите на жалбоподателя, доколкото в противоречие с действащата нормативна уредба той е заплатил  с разписка от 22.08.2019г. сумата от 1,08лв. с ДДС  за предоставяне на обществена информация по електронен път, а с разписка от 02.09.2019 г. е заплатил сумата от 6 лева с ДДС, за предоставяне на  обществена информация на материален носител – CD.

В чл.35, ал.3 от ЗДОИ е предвидено, когато заявителят е поискал достъпът до информация да му бъде предоставен по електронен път и е посочил адрес на електронна поща за получаването, органът изпраща на посочения адрес на електронна поща решението за предоставянето на достъп заедно с копие от информацията или интернет адреса, на който се съдържат данните. В тези случаи не се съставя протоколът по ал. 2 и не се заплащат разходи по предоставянето.

При съобразяване на цитираните разпоредби се налага извод, че за Общинския съвет Сопот не е налице правна възможност да регламентира по различен начин от този в ЗДОИ и съобразно Заповед № ЗМФ-1472 от 29 ноември 2011 г. (обн., ДВ, бр. 98 от 13.12.2011 г., в сила от 1.01.2012 г.) размера на разходите за предоставяне на достъп до обществена информация.

При липса на възражение за прекомерност на адвокатския хонорар по чл.78, ал.5 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК, от страна на ответника по делото – ОбС – Сопот, на жалбоподателя следва да се присъдят следните действително доказани разноски по делото, както следва:

На П.Т.З., с адрес: *** се дължат деловодни разноски в размер на 1640 лв., представляващи внесена държавна такса за образуване на административни дела в размер на 20 лв., държавна такса за обнародване в ДВ в размер на 20 лв. и реално заплатен адвокатски хонорар от 800 лв. съгласно ДПЗС от 22.08.2019 г. и ДПЗС от 10.01.2020 г.

Водим от горното, съдът

 

                                                      РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНИ т. II, т.2 и т.II, т.3 от Приложение № 1 към чл.5, ал.3 от Вътрешни правила на Общински съвет Сопот за условията и реда за  предоставяне на достъп до обществена информация/за предоставяне на информация за повторно използване, приети с Решение № 19, взето с протокол № 4 от заседание на Общински съвет Сопот проведено на 28.12.2011 г.

ОСЪЖДА Общински съвет Сопот да заплати от бюджета на Община Сопот, на П.Т.З., с адрес: *** направените по делото разноски в размер на 1640лв./ хиляда шестстотин и четиридесет лева/

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване и протест с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

На основание чл.194 от АПК решението следва да се обнародва по начина, по който е бил обнародван оспореният акт, след изтичане срока за подаване касационна жалба или протест и при липса на такива или при отхвърлянето им от второинстанционния съд.

 

 

 

 

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                  ЧЛЕНОВЕ: