Решение по дело №309/2023 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 131
Дата: 30 март 2023 г.
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20231720200309
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 131
гр. Перник, 30.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на четиринадесети март през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Даниела Т. А.а
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20231720200309 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по Жалба на А. О. А.-ЕГН **********/жив.гр.Перник/
против Наказателно постановление № 3796а-43/23.ХІІ.2022г. на ВПД
Началник Второ-РУ-ОД-МВР-Перник, Упълномощен със МЗ № 8121з-
595/26.V.2015г. на Министъра на МВР с което на жалбоподателя е наложено
наказание:“Глоба” в размер от 500/петстотин/лева на осн. чл.178 ал.1 от
ЗОБВВПИ за нарушение на чл.54 ал.1 от ЗОБВВПИ, затова че на
22.ХІ.2022год. около 13,30ч.в гр.Перник/ул. „Минск“№6 в помещението на
Служба“КОС“/ е установено,че като български гражданин в качеството си на
Физическо лице,НЕ е изпълнил законово вмененото му задължение, а
именно- в 14/четринадесет/ дневен срок,след придобиването на
НЕогнестрелно оръжие/Газ-Сигнален пистолет“ISSС-Н22„ Кал. 9мм. Сериен
№ ********* ,ДА уведоми писмено Началника на Второ –РУ-Перник.
Срокът за такова уведомяване е бил до 27.Х.2022г/включително/.
Видно от Фактура № **********/13.Х.2022г. иззета и приложена по
Административнонаказателното производство/копие/,че цитираното по горе
НЕогнестрелно оръжие е закупено на 13.Х.2022г. от магазин „Оръжие-
1
Консулт“ООД-гр.Перник.
В Жалбата, са изтъкнати съображения за неправилност на наказателното
постановление, поради което се моли същото да бъде отменено.
Жалбоподателя редовно призован се явява лично в съдебно заседание и с
адв.Г. Г.-САК.
Въззиваемата страна, редовно призована представител не изпраща.
Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата събрани по
делото, както и предвид становищата на страните по реда на чл. 14 и 18 от
НПК, намира за установено следното :
Жалбата е подадена в срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН, от надлежно
процесуално легитимирано лице с правен интерес, като по същество същата
е основателна.
С АУАН Акт № 2 съставен на 22.ХІ.2022г./Бланков № 118903/ от В. Й.
Ц., СРЕЩУ жалбоподателя А. О. А.-ЕГН ********** е посочено, че на
22.ХІ.2022год. около 13,30ч.в гр.Перник/ул. „Минск“№6 в помещението на
Служба“КОС“/ е установено,че като български гражданин в качеството си на
Физическо лице,НЕ е изпълнил законово вмененото му задължение, а
именно- в 14/четринадесет/ дневен срок, след придобиването на
НЕогнестрелно оръжие/Газ-Сигнален пистолет“ISSС-Н22„ Кал. 9мм. Сериен
№ ********* ,ДА уведоми писмено Началника на Второ –РУ-Перник.
Срокът за такова уведомяване е бил до 27.Х.2022г/включително/- нарушение
на чл.54 ал.1 от ЗОБВВПИ/чл.54.(1) Български граждани, граждани на други
държави членки, пребиваващи на територията на Република България,
граждани на трета държава, постоянно пребиваващи на територията на
Република България, физически и юридически лица, регистрирани като
търговци по реда на Търговския закон, лица, създадени със закон или с акт на
Министерския съвет, и юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по
реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, са длъжни в 14-
дневен срок след придобиване на предупредително и сигнално оръжие и/или
пневматично оръжие с кинетична енергия над 24 джаула да уведомят писмено
началника на РУ на МВР по адреса на управление на юридическото лице или
по постоянния адрес на физическото лице. (2) Когато лицата по ал. 1 са
придобили оръжие по ал.1 в друга държава членка, те са длъжни в 4-месечен
срок след придобиването да уведомят началника на РУ на МВР по адреса на
2
управление на юридическото лице или по постоянния адрес на физическото
лице.(3) Когато физическо лице внася и/или изнася притежавано от него
неогнестрелно оръжие и боеприпаси за него, е длъжно да го декларира на
граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП).(4) Началникът на
съответното РУ на МВР по адреса на управление на юридическото лице или
по постоянния адрес на физическото лице, или оправомощено от него
длъжностно лице издава удостоверителен документ за извършеното
уведомление по ал. 1 и 2./
Видно от Фактура № **********/13.Х.2022г. иззета и приложена по
Административнонаказателното производство/копие/,че цитираното по горе
НЕогнестрелно оръжие е закупено на 13.Х.2022г. от магазин „Оръжие-
Консулт“ООД-гр.Перник.
В съдебно заседание свидетеля актосъставител- В. Й. Ц. и Д. П. В.,
подържат констатациите направени в акта като изтъкват, че същите
съответстват на обективната истинат.
При така установената фактическа обстановка съдът направи следните
правни изводи :
Воденото производство е от административно наказателен характер.
Същественото при него е да се установи има ли извършено Д.ие, което да
представлява административно нарушение (по смисъла на чл.6 ЗАНН), дали
това Д.ие е извършено от лицето посочено в акта и НП и дали е извършено от
него виновно.
Тези предпоставки, следва да бъдат установени и доказани от
административно наказващия орган, като представител на административно
наказателното обвинение.
Следва да се има предвид също така, че отразеното в акта за
констатиране на административното нарушение не се счита за доказано, т. е.
за безспорно установено.
Това е така, тъй като по силата на чл.84 ЗАНН в административно
наказателното производство са приложими правилата на НПК, а съгласно
чл.16 НПК обвиняемият (в административно наказателното производство
това е лицето, посочено като нарушител) се счита за невинен до доказване на
противното.
3
Това означава, че в тежест на административно наказващия орган (по
аргумент от чл. 84 ЗАНН във връзка с чл.103 ал.1 НПК), тъй като именно той
е субекта на административно наказателното обвинение, е да докаже по
безспорен начин пред съда с всички допустими доказателства, че от
обективна страна има административно нарушение и че от субективна страна
е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител.
Същевременно административно наказващият орган следва да
установи, че в хода на административно наказателната процедура (по
съставяне на акта и издаване на НП) са били спазени всички процесуални
изисквания в конкретност- разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, каквито
съществени процесуални нарушения в конкретния случай в НП, СЕ
констатираха от съда, които ще се разгледат по долу:
Разпоредбата на чл.4 ал.7 ЗОБВВПИ /чл.4.(1)Оръжия по смисъла на
този закон са огнестрелни и неогнестрелни оръжия.(2)Огнестрелно оръжие е
преносимо цевно оръжие, което произвежда, проектирано е да произведе или
може да бъде преработено, така че да произведе, изстрел с куршум или
снаряд чрез действието на взривно вещество, освен в случаите, когато е:1.
направено трайно негодно за употреба чрез дезактивиране, при което всички
основни компоненти на огнестрелното оръжие са в състояние на необратима
нефункционалност и не е възможно да бъдат отстранени, подменени или
модифицирани по начин, който би позволил огнестрелното оръжие да бъде
въведено отново в употреба, при условия и по ред, определени с наредбата по
чл. 91, ал. 3; 2. проектирано за подаване на тревога, за сигнализация, за
спасяване, за умъртвяване на животни, за риболов с харпун или е
предназначено за промишлени или технически цели и може да се използва
единствено за тази цел;3. оръжие, произведено до 31 декември 1900 г. и е:а)
преднозарядно, илиб) с разделно зареждане, илив) разработено за боеприпас с
димен барут и необлечен оловен куршум;4. реплика на оръжие по т. 3, която
има външен вид на огнестрелно оръжие, но е произведена по такъв начин, че
не може да произведе изстрел с куршум или снаряд чрез действието на
взривно вещество.(3 Всеки предмет с външен вид на огнестрелно оръжие,
който има конструкция и е изработен от материал, позволяващ този предмет
да бъде така преработен, че да произведе изстрел с куршум или снаряд чрез
действието на взривно вещество, се смята за огнестрелно оръжие.(4) Всяко
4
устройство, което е проектирано за употреба само на халосни боеприпаси,
боеприпаси с дразнещи вещества, други активни вещества или
пиротехнически сигнални изделия и което е преработено така, че да
произвежда изстрел с куршум или снаряд чрез действието на взривно
вещество, се смята за огнестрелно оръжие.(5) Огнестрелно оръжие е и копие
на оръжие по ал. 2, т. 3.(6) Обстоятелството по ал. 2, т. 1 се удостоверява с
констативен протокол, издаден от лицата по чл. 133 и маркиране при условия
и по ред, определени с наредбата по чл. 91, ал. 3 и със сертификат за
дезактивиране съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2403. (7)
Неогнестрелни оръжия са пневматични и предупредителни и сигнални
оръжия.(8) Техническите спецификации за предупредителните и сигналните
оръжия, с цел гарантиране, че същите не може да бъдат преработвани така, че
да произвеждат изстрел с куршум или снаряд чрез действието на взривно
вещество, се определят с акт по чл. 10а, параграф 3 от Директива (ЕС)
2017/853 на Европейския парламент и на Съвета от 17 май 2017 г. за
изменение на Директива 91/477/ЕИО на Съвета относно контрола на
придобиването и притежаването на оръжие (ОВ, L 137/22 от 24 май 2017 г.),
наричана по-нататък "Директива (ЕС) 2017/853". Съответствието с
техническите спецификации се удостоверява със сертификат от
производителя./ посочва кои оръжия са НЕогнестрелни /какъвто е настоящия
случай/.
Видно от ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1. По смисъла на този
закон:8. "Предупредително и сигнално оръжие" е устройство, което е
проектирано само за употреба на халосни боеприпаси, на боеприпаси с
дразнещи вещества и други активни вещества или на пиротехнически
сигнални изделия и което не може да бъде преработено така, че да
произвежда изстрел с куршум или снаряд чрез действието на взривно
вещество.
Видно от вмененото на жалбоподателя нарушение по чл.54 ал.1 от
„ЗАКОН за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите
изделия“/ЗОБВВПИ/чл.54.(1) Български граждани, граждани на други
държави членки, пребиваващи на територията на Република България,
граждани на трета държава, постоянно пребиваващи на територията на
Република България, физически и юридически лица, регистрирани като
5
търговци по реда на Търговския закон, лица, създадени със закон или с акт на
Министерския съвет, и юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по
реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, са длъжни в 14-
дневен срок след придобиване на предупредително и сигнално оръжие и/или
пневматично оръжие с кинетична енергия над 24 джаула да уведомят писмено
началника на РУ на МВР по адреса на управление на юридическото лице или
по постоянния адрес на физическото лице…/, същия е санкциониран, относно
вменено му НЕспазено задължение регламентирано в Глава ІV от ЗОБВВПИ
да уведоми/”…………в качеството си на физическо лице в 14-дневен срок
след придобиване на предупредително и сигнално оръжие … да уведомят
писмено началника на РУ на МВР по адреса на управление на юридическото
лице или по постоянния адрес на физическото лице…/…….”/ т.е въпросното
задължение се отнася до изрично лице, което не спази изискуемото
задължение …….Реда е строго фиксиран и специален при тези предпоставки.
Видно от процесното НП, санкционния орган е наложил наказание на А.
О. А.-ЕГН **********,затова, че индивидуализирания нарушител А. О.
А.-ЕГН ********** е извършил вмененото му нарушение по по чл.54 ал.1 от
„ЗАКОН за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите
изделия“/ЗОБВВПИ/чл.54.(1) Български граждани, граждани на други
държави членки, пребиваващи на територията на Република България,
граждани на трета държава, постоянно пребиваващи на територията на
Република България, физически и юридически лица, регистрирани като
търговци по реда на Търговския закон, лица, създадени със закон или с акт на
Министерския съвет, и юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по
реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, са длъжни в 14-
дневен срок след придобиване на предупредително и сигнално оръжие и/или
пневматично оръжие с кинетична енергия над 24 джаула да уведомят писмено
началника на РУ на МВР по адреса на управление на юридическото лице или
по постоянния адрес на физическото лице…/ на база съставен предходен
/АУАН/ Акт № 2 съставен на 22.ХІ.2022г. /Бланков № 118903/ от В. Й. Ц.,
СРЕЩУ жалбоподателя А. О. А.-ЕГН **********.
Видно от посоченото ЕГН/индивидуализиращ номер на всеки
гражданин на Република България/ същото съществено се различава от
санкционираното лице и то не по една цифра или две такива, а изцяло в пълен
обем. Принципно имената на едно лице няма пречка да съвпадат с имената на
6
друго лице/било едно,било изцяло/ но персоналния номер-ЕГН е невъзможно
да съвпадат т.е различното ЕГН води до различно лице./чл.11.(1) Единният
граждански номер (ЕГН) е административен идентификатор на подлежащите
на регистрация физически лица съгласно чл. 3, ал. 2. Това е уникален номер,
чрез който физическите лица се определят еднозначно. (2) Начинът на
формиране и редът за даване и промяна на единния граждански номер се
определят с наредбата по чл. 113, ал. 1. (3) Единните граждански номера се
формират по електронен път и образуват регистър на единните граждански
номера.(4) Верността на ЕГН се удостоверява от Министерството на
регионалното развитие и благоустройството чрез териториалните звена
"Гражданска регистрация и административно обслужване"./ „ЗАКОН за
гражданската регистрация“.
Съгласно разпоредбата на чл.57 ал.1 т.4 пр.ІІ-ро /чл.57. (1)
Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и
фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на
издаването и номерата на постановлението; 3. датата на акта, въз основа на
който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;
4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му
адрес, единен граждански номер, а в случай че е чужденец – имената,
точния адрес, дата на раждане, а ако има информация за това – и място на
раждане, по паспорт или заместващ го документ за пътуване с посочване на
номер, дата на издаване и издател на документа;5. описание на нарушението,
датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е
извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават;6. законните
разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на
наказанието;8. отегчаващите и смекчаващи обстоятелства и другите
обстоятелства, взети предвид при определяне вида и размера на
наказанието;9. времето, през което наказаното лице е било лишено по
административен ред или фактически от възможността да упражнява
определена професия или дейност, което се приспада от времето на
изтърпяване на наказанието временно лишаване от право да се упражнява
определена професия или дейност;10. вещите, които се отнемат в полза на
държавата;11. разпореждането с веществените доказателства;12. размера на
обезщетението и на кого следва да се заплати;13. в какъв срок и пред кой съд
подлежи на обжалване.(2) Наказателното постановление се подписва от
7
длъжностното лице, което го е издало.(3) С наказателното постановление
нарушителят се уведомява и за правата му по чл. 79б“/ от ЗАНН,
задължително в процесния санкционен акт/НП/ следва да е посочено ЕГН-то
на лицето, което го персонифицира,като административно наказателен
субект, липсата на такъв или посочване на друг такъв на практика се
приравнява на липса на такъв,което е процесуално нарушение от категорията
на съществените,респ. води до незаконосъобразност или отмяна на същия.
Изхождайки от горното,освен,че „липства“-ЕГН/ненадлежно такова/ се
внася и съмнение, относно идентичността на лицето спрямо което е съставен
АУАН и това което е санкционирано,което е недопустимо в който смисъл
процесния акт следва да бъде отменен.
Горното съществено засяга правото на защита на жалбоподателя респ.
прави процесния акт незаконосъобразен от където процесното НП, следва да
бъде отменено, като незаконосъобразно такова.
С оглед изложеното и на осн. чл.63 ал.2 т.1 вр. ал.1 вр. чл.58д т.1 от
ЗАНН, съда
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 3796а-43/23.ХІІ.2022г. с което
на жалбоподателя А. О. А.-ЕГН ********** е наложено наказание:“Глоба” в
размер от 500/петстотин/лева на осн. чл.178 ал.1 от ЗОБВВПИ за
нарушение на чл.54 ал.1 от „ЗАКОН за оръжията, боеприпасите, взривните
вещества и пиротехническите изделия“/ЗОБВВПИ/.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
8