Решение по дело №421/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2512
Дата: 16 декември 2021 г. (в сила от 28 юни 2022 г.)
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20217180700421
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 2512/16.12.2021г.

 

гр. Пловдив, 16.12.2021год.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Пловдив, ХIII състав, в открито заседание на двадесет  и седми октомври през две хиляди и двадесет и първата година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА

                                                        ЧЛЕНОВЕ:  ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА                                                                                   ГЕОРГИ ПАСКОВ

 

 

при секретаря Севдалина Дункова и при участието на прокурора КАЛОЯН ДИМИТРОВ, като разгледа АХД № 421 по описа на съда за 2021 г., докладвано от СЪДИЯТА ПАСКОВ, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Фондация „Грийнберг“, ЕИК *********, с адрес гр. Пловдив, ул. „Райко Даскалов“ против Правилника за организацията и дейността на клубовете за пенсионери и хората с увреждания на територията на Община «Марица», приет с Решение № 222 по Протокол № 14 от 18.12.2008г. с твърдения, че нормативният акт е незаконосъобразен, тъй като в процедурата по приемането му не е спазена разпоредбата на чл. 8, т. 4 от Закона за интеграция на хората с увреждания, действал към момента на приема на Правилника, а именно проектът й да бъде задължително съгласуван с Агенцията за хора с увреждания.

Представителят на контролиращата Окръжна прокуратура – Пловдив изразява становище за основателност на протеста.

Ответникът оспорва жалбата.

Административният съд, като взе предвид наведените доводи от страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Оспореният в настоящето производство правилник е приет с Решение № 222 от 18.12.2008г. и е отразен в Протокол № 14 от същата дата.

Съдът с нарочно разпореждане е задължил ответната страна да представи следните доказателства:  проектът заедно с представените становища, предложения и възражения съобразно чл. 77 АПК; доказателства, че преди внасянето на проекта на нормативния акт за приемане от общинския съвет, същият е публикуван на интернет страницата на отвения административен орган заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица е предоставен най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта; доказателства, че текстът на нормативния административен акт и приемането му по надлежния ред, са удостоверени от председателя на ОбС - чл. 78, ал. 1, т. 2 АПК; доказателства, че оспореният нормативен акт на общинския съвет е разгласен чрез местните печатни издания или по друг подходящ начин.

Съдът изрично е указал на ответника да ангажира доказателства за това, че е спазена разпоредбата на чл. 8, т. 4 от Закона за интеграция на хората с увреждания.

В отговор по делото е постъпило становище на Зам. Председателя на общинския съвет в което е посочено, че след извършена справка в архива на община Марица се е установило, че  материали по приемането на оспорения правилник са унищожени и не се съхраняват. На следващо място е посочено, че от 2012 година община Марица е с нов информационен сайт, като информацията от стария не е съхранена, поради технически проблем, както и че в архива на община Марица ,където се съхраняват и материалите на ОбС-Марица не се съхраняват документи относно съгласуван ли е Правилника с Агенция за хората с увреждания, както и становище на агенцията.

Предвид горното съдът намира за установено следното:

Жалбоподателят е фондация, регистрирана и осъществяваща дейност в цялата страна, като "Организация за хора с увреждания" по смисъла на § 1, т. 12 от ДР на Закона за хората с увреждания (Обн. ДВ бр. 105 от 18 декември 2018 г.), в сила от 01.01.2019 г. (л. 5). По тази причина същият има правен интерес да обжалва процесния Правилник.

В настоящето производство съдът служебно следва да прецени дали при издаването на процесния нормативен акт са спазени законовите изисквания.

В случая както се посочи по-горе по делото не са ангажирани такива доказателства, поради което съдът намира, че оспорения акт е приет при съществени нарушения на процесуалните правила.

Абсолютно необходимо е при постановяване на един административен акт, в т. ч. и нормативен, органът – негов автор да съхранява документите, съставляващи административната преписка, т. е. онези писмени доказателства, които са съставени преди издаването на административния акт, защото те обосновават причините за неговото издаване и доказват спазването на предписаната от закона процедура. Описаният порок не води до нищожност на нормативния административен акт, защото допуснатото нарушение, макар да е съществено, не обосновава липса на волеизявление. Порокът води до отмяна на акта.
Процесния правилник  е приет в противоречие с изискванията на чл. 8, т. 4 от Закона за интеграция на хората с увреждания (действал към момента на приемане на Наредбата). В тази разпоредба са регламентирани правомощията на Агенцията за хората с увреждания, която следва да осъществява изпълнението на държавната политика за интеграция за хората с увреждания, като в случая по т. 4 да участва и да дава задължително становище при изготвяне на проекти за нормативни актове, свързани с хората с увреждания. Нормата е императивна, недвусмислено съдържа понятието "дава задължително становище", поради което невземането на такова становище е съществено нарушение на административнопроизводствените правила и самостоятелно основание за отмяната на акта.

По изложените съображения Наредбата следва да бъде отменена затова, че не е приета при спазване на регламентираните в закона императивни процесуални разпоредби относно подготовката и приемането на нормативни административни актове - нарушена е разпоредбата на чл. 26, ал. 2 и чл. 28, ал. 2 от ЗНА, както и затова, че е приета без да бъде поискано задължителното становище на Агенцията за

 хората с увреждания.

Разноски в производството са претендирани от жалбоподателя и се дължат от ответника в размер на 630 лв., представляващи платена държавна такса в размер на 10 лв., платена такса за публикуване на съобщение в ДВ за направеното оспорване в размер на 20 лв. и платено адвокатско възнаграждение в размер на 600 лв.
Водим от горното, на основание чл. 193, ал. 1, предложение четвърто от АПК, съдът

 

 

Р  Е   Ш  И  :

 

 

ОТМЕНЯ Правилника за организацията и дейността на клубовете за пенсионери и хората с увреждания на територията на Община «Марица», приет с Решение № 222 по Протокол № 14 от 18.12.2008г.

ОСЪЖДА Община Марица да заплати на Фондация „Грийнберг“ ЕИК *********, с адрес гр. Пловдив, ул. „Райко Даскалов“ №  53, ет.1,  сумата в размер 630 /шестстотин и тридесет/ лева представляваща  заплатени разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховния административен съд на Република България.

 

Решението да се разгласи по реда на чл.194 от АПК при неподаване на касационни жалби или протести или ако те са отхвърлени.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:        

 

ЧЛЕНОВЕ: