Решение по дело №1216/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 581
Дата: 14 юли 2023 г.
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20227260701216
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №581

14.07.2023г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                             в публичното заседание                                                                

на шестнадесети юни                                  две хиляди двадесет и трета година в следния състав:

 

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА     

                                               

Секретар Светла Ила

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№1216 по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс във вр. с чл.32, ал.2 от Закона за администрацията и във вр. с чл.45, ал.4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, като е образувано по оспорване, обективирано в Заповед №АК-04-10/21.12.2022г. на Областен управител на Област Хасково срещу т.2 от Решение №244 от 08.12.2022г., взето на редовно заседание на Общински съвет Маджарово, проведено на същата дата. Твърди се, че оспореното решение било постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и на приложимия материален закон ЗСПЗЗ. В нарушение на чл.59, ал.2 от АПК в оспореното решение липсвало изложение на фактически основания, поради което то било немотивирано. Доколкото нямало пречка мотивите да са изложени в друг акт, различен от взетото решение, то при обсъждане на докладната записка на кмета на общината също не били изложени никакви фактически основания, а така и в протокола. Оспорената т.2 от решението била приета при несъблюдаване на специалните закони, регламентиращи процедурата за включване на полски пътища и нефункциониращи канали в масиви за ползване. Съгласно закона ОбС Маджарово има право като колективен орган и при обвързана компетентност да приеме решение за предоставяне на имотите за ползване и да определи цена, но няма правомощие да не дава съгласие за включването им в масивите за ползване. Последното било в правомощията на друг орган и вече било сторено, а освен това при непроизнасяне на ОбС, то съгласно закона Директор на ОД Земеделие определя със заповед цената на имотите. Законът не допускал хипотеза на отказ от ОбС.

Ответникът, Общински съвет Маджарово, в писмено становище счита жалбата за неоснователна.

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Искане вх.№2333 от 25.10.2022г. Директор на Областна дирекция Земеделие Хасково на основание  чл.37в, ал.16 от ЗСПЗЗ, чл.75б от ППЗСПЗЗ и влезли в сила заповеди по чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ, с които са одобрени сключените споразумения за създаване на масиви за ползване на земеделските земи за землищата от община Маджарово за стопанската 2022/2023г. иска да бъдат предоставени имотите с начин на трайно ползване – полски пътища по КВС/КК и нефункциониращи канали, попадащи в така определените масиви за ползване. Към искането били приложени 15бр. приложения по землища с данни за имената на ползвателите, номер на имот-полски път и канал, и частта в декари от имота, попадащи в масива на ползвателя по землища. Въз основа на   постъпилото искане и представена по делото докладна записка /без номер и дата/ - л.57, подписана от Кмет на Община Маджарово, на редовно  заседание на ОбС Маджарово било прието Решение №242/10.11.2022г., обективирано в протокол №27 от същата дата – л.20. С т.1 от решението било дадено съгласие за решение за предоставяне/отдаване под наем/ на части от имоти общинска собственост, попадащи в определените масиви в сключените споразумения за създаване на масиви за ползване на земеделски земи в поименно посочени землища на община Маджарово с НТП – полски пътища за селскостопанската 2022/2023г. По т.2 от решението ОбС Маджарово не дава съгласие за сключване на споразумения за създаване на масиви  с НТП-полски пътища за селскостопанската 2022/2023г. за землища Горно поле, Горни Главанак, Долни Главанак, Златоустово. В протокола било отразено, че в проведеното поименно гласуване са участвали 11 общински съветници /от общо 11/,  като ЗА са гласували  всички участващи,   Въздържал се  и Против - нямало.

С писмо рег.№АК-08-18 от 23.11.2022г. Областен управител на Област Хасково върнал т.2 от Решение №242 на ОбС Маджарово, прието на редовно заседание , проведено на 10.11.2022г. за ново обсъждане. Писмото е постъпило в Общински съвет Маджарово на 28.11.2022г. Оспорената част – т.2, от решението била внесена за разглеждане и ОбС Маджарово взел в определения от закона 14-дневен срок ново решение по искането. Била изготвена и нова докладна записка от Председател на ОбС М.И. – без номер и дата, находяща се по делото на л.7, с предложение за вземане на решение по върнатата точка във вида, в който била вече гласувана.

На редовно  заседание на ОбС Маджарово било прието оспореното Решение №244/08.12.2022г., обективирано в протокол №28 от същата дата – л.26, като по т.2 от решението и във връзка с ново разглеждане на върнато решение №242/10.11.2022г. ОбС Маджарово не дава съгласие за сключване на споразумения за създаване на масиви с НТП-полски пътища за селскостопанската 2022/2023г. за землища Горно поле, Горни Главанак, Долни Главанак, Златоустово. В протокола било отразено, че в проведеното поименно гласуване са участвали 11 общински съветници /от общо 11/,  като ЗА са гласували  всички участващи,   Въздържал се  и Против - нямало. Изложено е съображение от Председател ОбС, че за тези четири села имали жалби от жителите.

Препис от Протокол №28/08.12.2022г. е изпратен до ОУ на Област Хасково с писмо изх.№56/15.12.2022г. и заведен в областната администрация с рег.№АК-01-126/19.12.2022г.

Оспорването е постъпило по пощата – п.клеймо от 21.12.2022г.

При така установената фактическа обстановка, съдът  достигна до  следните правни изводи:

Оспорването е подадено в законоустановения срок и против подлежащ на обжалване  административен акт. Правният интерес на Областния управител на Област Хасково да оспори процесното решение произтича от чл.45, ал.3-4 от ЗМСМА, тъй като ОУ упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети, като може алтернативно да ги върне за ново разглеждане или да ги оспори пред съда. Областният управител разполага и с предвидена в закона възможност да оспори пред съда вече върнат за ново разглеждане акт на общински съвет. По силата на чл.45, ал.11 от ЗМСМА на обжалване по реда на АПК подлежи измененият или повторно приетият акт и именно този акт следва да е предмет на оспорване, а не потвърденото първоначално решение. Когато е налице повторно приет акт, той следва да е предмет на оспорването. В настоящия случай оспорването на Областния управител на Област Хасково пред съда е депозирано на 21.12.2022г., т.е. в предвидения срок съгласно чл.45, ал.11 от ЗМСМА, поради което съдът приема, че оспорването е допустимо.

 Разгледано по същество оспорването е и основателно. 

 Оспореният административен акт е приет съобразно правомощията на общинския съвет, предвидени в чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, в необходимата писмена форма. Спазени са  процесуалните правила  за приемането му - визирани в  разпоредбите на чл.27,ал.2 – ал.5  от ЗМСМА. По делото не е спорно, а и се установява от  представения протокол от 08.12.2022г. на ОбС Маджарово, че при гласуването  му  е имало изискуемия се кворум от 2/3 от общия брой на общинските съветници, ЗА са гласували всички 11  общински съветници.

Основателно се възразява от оспорващия, че така прието, решението в оспорената му част, не съответства на изискванията по отношение на формата му, предвидени в чл.59, ал.2, т.4 от АПК, тъй като нито в протокола от проведеното редовно заседание на общинският съвет на което същото е прието, нито в докладната записка на Кмета на Община Маджарово, с която е предложено приемането му, нито в някой от другите документи съдържащи се в административната преписка се установяват съображенията на колективният орган да постанови този негативен правен резултат. Изложените съображения от Председателя на ОбС за наличие на жалби не могат да бъдат разглеждани като мотиви за приемането на акта, доколкото не може да бъде изведена никаква конкретика. Спазването на изискването за мотивировка на акта е гаранция за законосъобразност на същия, тъй като неизлагането на съображения защо административният орган е издал съответният акт препятства възможността съдът да осъществи необходимия контрол за законосъобразност на решението, доколкото последния се осъществява само и единствено на база изложените в акта мотиви. Фактическите основания за издаване на акта следва да са конкретни и да са относими към приложимото материално право, поради което в тях трябва да е ясно изразено становището на административния орган. В случая такива не са изложени и следователно от оспореният акт и от подготвителните документи по издаването му не може да се извлече волята на колективния орган и да се извърши адекватна проверка за наличието на установените в нормативния акт предпоставки за приемането му, което е самостоятелно основание за отмяната на оспореното решение поради неспазване на установената форма за издаването му.  

           Във връзка с материалната законосъобразност на акта следва да се имат предвид разпоредбите на чл.24а, ал.6, т.1-5 от ЗСПЗЗ, както и чл.37в, ал.16 от ЗСПЗЗ. Директорът на ОД Земеделие, след влизането в сила на заповедта по чл.37в, ал.4, подава искане до общинския съвет за предоставяне на имотите – полски пътища, попадащи в масивите за ползване, по цена в размер на средното годишно рентно плащане за землището. Общинският съвет приема решение в едномесечен срок от подаване на искането. В 7-дневен срок от влизането в сила на решението кметът издава заповед, която се публикува на интернет страницата на общината. В едномесечен срок от издаване на заповедта ползвателите внасят по банкова сметка ***зване полски пътища и сключват договори за съответната стопанска година с кмета на общината. Когато в едномесечен срок от искането общинският съвет не е приел решение, Директорът на ОД Земеделие определя със заповед цена на имотите – полски пътища, в размер на средното годишно рентно плащане за землището. Заповедта се обявява в кметството и в сградата на общинската служба по земеделие и се публикува на интернет страницата на общината и на съответната ОД Земеделие, а въз основа на заповедта ползвателите внасят сумата по банкова сметка ***ето ѝ. Няма спор, че с писмо от Директор ОД Земеделие Хасково и на основание чл.37в, ал.16 от ЗСПЗЗ е направено искане след решение на общинския съвет да бъдат предоставени за ползване имотите, съгласно представените списъци. ОбС Маджарово се е произнесъл по искането, което е било върнато за ново обсъждане, а актът, върнат за ново обсъждане, е приет повторно. Но повторното приемане е в противоречие с материалния закон, тъй като ОбС Маджарово в оспорената т.2 на решението си е постановил диспозитив, с който не е дал съгласие да се сключват споразумения за създаване на масиви с НТП - полски пътища за селскостопанската 2022/2023г. Така оформения диспозитив на решението по т.2 е непрецизно формулиран,   доколкото сключването на споразумения за създаване на масиви с НТП – полски пътища е дейност предхождаща издаването на заповедта по чл.37в, ал.4 от ЗСПЗЗ, а респ. и подаването на искането сезиращо ОбС Маджарово, и спрямо тази дейност общинския съвет няма предвидени в закона правомощия. Така непрецизното формулиране волята на колективния орган е довело до нарушение на чл. 59, ал.2, т.5 от АПК. В случая липсва законова възможност съответният общински съвет да не даде съгласие имоти общинска собственост – полски пътища да бъдат включени в масиви за ползване на земеделски земи. При наличие на предпоставките по чл. 37в, ал.4 от ЗСПЗЗ и подадено искане по реда на изр.1-во от ал.16 на същата норма, общинският съвет действа при обвързана компетентност и е длъжен да приеме надлежно решение. Липсата на взето решение се замества от заповед на Директора на ОД Земеделие. В случая решение е постановено, поради което не е налице хипотезата на изр.4-то от чл.37в, ал.16 на ЗСПЗЗ, но същото е с неясен диспозитив, което отново представлява основание за отмяна на решението  поради наличие на хипотезата на чл.146, т.2 от АПК.

Поради изложените съображения оспореното решение в частта на т.2 се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено. След отмяната на решението и предвид естеството на обжалвания акт преписката следва да бъде върната на ОбС Маджарово за ново произнасяне по Искане вх.№2333 от 25.10.2022г. на Директор на Областна дирекция Земеделие Хасково и съобразно дадените в мотивите на решението указания по тълкуването и прилагането на закона.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по оспорване на Областен управител на Област Хасково т.2 от Решение №244 от 08.12.2022г., взето на редовно заседание на Общински съвет Маджарово, проведено на същата дата, и ВРЪЩА преписката на ОбС Маджарово за ново произнасяне по Искане вх.№2333 от 25.10.2022г. на Директор на Областна дирекция Земеделие Хасково, съобразно дадените в мотивите на решението указания по тълкуване и прилагане на закона.

Решението може да бъде обжалвано пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщението.                                             

 

 

 

Съдия: