O П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 75/ 13.02.2020г.
Административен съд - Монтана,
І-ви състав в закрито заседание на тринадесети февруари през две хиляди и
двадесета година в състав:
Председател : Огнян Евгениев
като разгледа Административно дело №84/2020г. по описа на
Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.130, ал.4 от Административно-процесуален кодекс
(АПК) във вр. с чл.9б Закон за местните данъци и такси ЗМДТ)
Образувано е по жалба на „Х*** -94“
ООД гр.С*** , представлявано от Т*** Л*** Л*** и С.С.Ш. срещу Акт за
установяване на публично общинско вземане №0524-94/18.12.2019г. на С*** експерт
К*** при Община Л*** , с който е установен размера на задължения и лихви за
просрочие към тях, изчислени към 18.12.2019г. в размер на 39624,82 лева.
Настоящата
съдебна инстанция счита, че жалбата е НЕДОПУСТИМА, тъй като не му е
подведомствена при следните доводи:
Задълженията за
данък върху недмижими имоти и тези за такса битови отпадъци представляват
публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл.162, ал.2, т.1 и т.3 от ДОПК.
Според чл.166, ал.1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа,
определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху недмижим имоти
и такса битови отпадъци по този ред е предвиден в чл.4, ал.1 ЗМДТ,
според който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се
извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като
обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Според ал.3, в
производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и
задълженията на органи по приходите, а според ал.4, тези служители се определят
със заповед на кмета на общината. Последният, съгласно ал.5 упражнява
правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община -
на териториален директор на Националната агенция за приходите. Същевременно в чл.107, ал.3 от ДОПК е регламентирано, че по искане на задълженото лице или служебно /в
определените хипотези/, органът по приходите може да издаде акт за установяване
на задължението, когато размерът му се установява по данни от декларация. Този
акт може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на
териториалната дирекция.
Настоящият съдебен състав е изискал служебно
информация дали е Акт за установяване на публично общинско вземане
№0524-94/18.12.2019г. на С*** експерт К*** при Община Л*** е оспорен пред
компетентния административен орган и дали има произнасяне, като с писмо
вх.№402/13.02.2020г. е постъпила информация от Кмета на Община Л*** , че такова
произнасяне няма. В случая следва да се приеме, че в производството, което е по
реда на Д*** , не е налице произнасяне на
Началник отдел "Местни приходи към Община Л*** ", в качеството му на
решаващ административен орган в това производство, тоест не е спазен реда на
обжалване с подаване жалбата направо в съда. Следва да се посочи, че в
административния акт е надлежно посочено пред кой орган и какъв срок е подлежал
на оспорване, като с подаване на жалбата направо в Административен съд М*** не
е преклудирана възможността на оспорване по надлежния ред.
Актът за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК, вр. с чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ подлежи на задължително обжалване по административен ред пред
ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община, а ревизионният
акт – пред кмета на общината. Едва след изчерпване на горната процедура,
въведена с цитираните разпоредби на чл. 4 от ЗМДТ,
вр. с чл. 107 от ДОПК,
административния акт, установяващ задължение за данък и за такса битови
отпадъци, ще подлежат на съдебен контрол пред съответния първоинстанционен
административен съд, в случая – пред настоящия съд. Следователно, обжалването
по административен ред е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на
обжалването на акта по съдебен ред, доколкото в чл. 144 от ДОПК
се съдържа общо препращане към реда за обжалване на ревизионните актове, за
които това изискване е безспорно установено в чл. 156, ал. 1 от ДОПК.
Водим от горното и на основание
на чл.130, ал.4 от АПК във вр. с чл.9б от ЗМДТ, като счете, че жалба на „Х*** -94“
ООД гр.С*** , представлявано от Т*** Л*** Л*** и С.С.Ш. срещу Акт за
установяване на публично общинско вземане №0524-94/18.12.2019г. на С*** експерт
К*** при Община Л*** не му е подведомствена, I-ви състав на Административен съд
М***
О П Р
Е Д Е
Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на
„Х*** -94“ ООД гр.С*** , представлявано от Т*** Л*** Л*** и С.С.Ш. срещу Акт за
установяване на публично общинско вземане №0524-94/18.12.2019г. на С*** експерт
К*** при Община Л*** .
ПРЕКРАТЯВА
производството по Адм.дело №84/2020г. по описа на Административен съд М*** .
ИЗПРАЩА жалбата на„Х*** -94“ ООД гр.С*** , представлявано от Т***
Л*** Л*** и С.С.Ш. срещу Акт за установяване на публично общинско вземане
№0524-94/18.12.2019г. на С*** експерт К*** при Община Л*** на Ръководител звено местни данъци и такси в Община Л*** за
произнасяне.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в
седемдневен срок от съобщаване му на страните и административния орган на
когото е изпратена преписката.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: