Решение по дело №654/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 365
Дата: 24 юни 2019 г. (в сила от 4 ноември 2019 г.)
Съдия: Блага Димитрова Бозова
Дело: 20195530200654
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 март 2019 г.

Съдържание на акта

 

              Р Е Ш Е Н И Е

 

                    24.06.2019 г.    град Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,   ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На 29 май                      2019 година

В публично заседание в следния състав:

 

                              Председател: БЛАГА БОЗОВА

 

Секретар: ПЛАМЕНА ЯНКОВА

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдия БЛАГА БОЗОВА

А.Н. дело № 654 по описа за 2019 година, съобрази:

 

     Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

 Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 382767-F433320 от 27.11.2018 година на Началник на отдел „Оперативни дейности” – Пловдив в Централно управление на Националната агенция за приходите, с което на ООД „Атлас 99”, БУЛСТАТ *********, на основание чл.185 ал.2 изр.2 вр. чл.185 ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 500.00 /петстотин/ лева, за нарушение по чл.26 ал.1 т.7 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл.118 ал.4 т.4 от ЗДДС.

     Жалбоподателят ООД „Атлас 99” със седалище и адрес на управление град Стара Загора, моли НП да бъде отменено.

     Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено като законосъобразно.  

     Съдът, като прецени събраните доказателства, ведно с доводите и становищата на страните и служебно провери правилността на обжалваното наказателно постановление, приема за установено следното:

     Съдът намира жалбата за редовна и допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок от надлежна странанаказано лице, имащо правен интерес от оспорването и е подадена срещу акт подлежащ на съдебен контрол.

     Жалбата е неоснователна.

     При извършена проверка в обект на 21.10.2018 г.  представляващ кафе-аперитив, находящ се в град Стара Загора ул.„Герасим Папазчев № 20, стопанисван от „АТЛАС-99” ООД с ЕИК: *********, е констатирано, че в издаваните фискални бележки липсва наименование на стоката/услугата, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги.

При извършване на контролната покупка в 08,52 часа от орган по приходите /в частност от свидетелите Ч. и К.  - служители на приходната агенция/ се установило, че в издадения от намиращото се в обекта фискално устройство Daisy Micro C01-KL с индивидуален номер DY270854 и ИН на ФП 36546958, фискален бон с номер 013617/21.10.2018 г. липсват изискуемите реквизити на фискалният бон.

Извършеното нарушение не е довело до неотразяване на приходи.

За констатираното е съставен и връчен на присъстващия в обекта служител на жалбоподателя Протокол за извършена проверка № 0297199/21.10.2018 г.

Свидетелите възприели нарушение на чл.26, ал.1 от Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ, тъй като в издаваните фискални бележки липсвало наименование на стоката/услугата, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги.

Съгласно чл.26, ал.1 т.7 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на Министерството на финансите - Фискалната касова бележка от ФУ трябва да бъде четима, да съответства на образеца съгласно приложение № 1 и да съдържа задължително следните реквизити. Т.7.) - наименование на стоката/услугата, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги.

     На жалбоподателя е съставен и връчен на 28.10.2018 година Акт за установяване на административно нарушение № F433320 от 28.10.2018 г., от свидетеля С.Ч. на длъжност Инспектор по приходите в ЦУ на НАП, за това, че при извършена проверка в обект на 21.10.2018 г. представляващ кафе-аперитив, находящ се в гр. Стара Загора ул.„Герасим Папазчев № 20, стопанисван от „АТЛАС-99” ООД с ЕИК: *********, е констатирано, че при извършване на контролната покупка от орган по приходите, в издадения от намиращото се в обекта фискално устройство Daisy Micro C01-KL с индивидуален номер DY270854 и ИН на ФП 36546958, фискален бон с номер 013617/21.10.2018 г. липсват изискуемите реквизити на фискалния бон – липсва наименование на стоката/услугата, код на данъчната група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги. Извършеното не е довело до не отразяване на приходи.

Деянието е квалифицирано като нарушение на чл.26, ал.1 Т.7 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, наричана за краткост по – долу само Наредбата.

     Актът за нарушение е надлежно връчен и не са налице нарушени права на жалбоподателя.

Срещу съставения АУАН не е постъпило възражение.

     Въз основа на този акт за установяване на административно нарушение в срок и от компетентен орган е издадено обжалваното наказателно постановление, в което нарушението е описано и квалифицирано така, както е в акта.

Описаните в НП фактически констатации се потвърждават по несъмнен начин от събраните писмени доказателства приети с определение на 29.05.2019 година и гласни доказателства – показанията на свидетелите Ч. и К., които съдът кредитира с доверие. Свидетелите помнят добре случая, показанията им са непротиворечиви и убедителни.

Жалбоподателят е подал на 24.10.2018 г. обяснения до наказващия орган, че на 22.10.2018 г. е отстранен проблема с реквизитите на фискалните касови бележки, като три броя касови апарати били програмирани по видове артикули по съответните групи. За достоверността на посоченото представил три фискални касови бележки от фискалните апарати на фирмата.

С атакуваното НП, жалбоподателят е санкциониран на основание чл.185 ал.2 изр.2 вр. чл.185 ал.1 от ЗДДС, за нарушение на чл.26 ал.1 т.7 от Наредбата във вр. чл.118 ал.4 т.4 от ЗДДС.

     СъгласноЧл. 118. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г., доп., бр. 19 от 2011 г., в сила от 8.03.2011 г., бр. 99 от 2011 г., в сила от 1.01.2012 г., изм. и доп., бр. 54 от 2012 г., в сила от 17.07.2012 г., изм., бр. 23 от 2013 г., в сила от 8.03.2013 г.) (1) Всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Получателят е длъжен да получи фискалния или системния бон и да ги съхранява до напускането на обекта.

(4) Министърът на финансите издава наредба, с която се определят:

1. условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност;

2. сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях;

3. изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите;

4. издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат;

5. видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им.”

 

Съгласно „Чл. 185. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г., доп., бр. 99 от 2011 г., в сила от 1.01.2012 г., бр. 54 от 2012 г., в сила от 17.07.2012 г., изм., бр. 23 от 2013 г., в сила от 8.03.2013 г.) (1) На лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.

(2) Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.”.

     По делото няма доказателства оборващи констатациите от акта за нарушение. Доказателствата са изцяло непротиворечиви и съдът не счита за нужно да ги обсъжда поотделно.

 Правилно и законосъобразно административно-наказващият орган е установил административното нарушение, като в тази връзка е наложил и минималното по закон предвидено за това наказание.

 Не са допуснати процесуални нарушения при съставяне на АУАН и при издаване на обжалваното наказателно постановление.

 Изложените доводи за чл.28 от ЗАНН са неоснователни. Законодателят не е предвидил изискване да настъпва вредоносен за Държавата резултат, за да се приеме, че е налице нарушението. Вярно е, че нарушението е за първи път. Нарушението е отстранено от жалбоподателя веднага на другия ден след процесната проверка, при която е констатирано. Да се приеме обаче, че деянието представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания) би било некоректно спрямо всички останали  търговци, които своевременно са съобразили, при издаването на фискални касови бележки от фискално устройство, същите да имат задължителните реквизити, които трябва да съдържат.

 Дори това, че пропускът е отстранен на 22.10.2018 г., не променя извода, че жалбоподателят е наказан правилно. Фактът, че нарушението е отстранено преди съставяне на акта и издаване на наказателното постановление не променя вида на нарушението, защото то е констатирано при извършената на 21.10.2018 година  проверка, а въз основа на направените констатации е повдигнато и административното обвинение със съставяне на процесния АУАН.

Наложената санкция кореспондира на релевантните към нарушението обстоятелства.

При описание на твърдяното нарушение са спазени изискванията същото да е ясно и точно формулирано и конкретизирано, както и че са спазени всички изисквания на закона, поради което съдът намира, че в настоящия административно-наказателен процес не са допуснати нарушения, които да съставляват самостоятелно отменително основание за отмяна на наказателното постановление.

 

 

По съществото на административното обвинение, като обсъди наведените доводи и становищата на страните и анализира доказателствата, съпоставени с релевантните към предмета на делото факти и обстоятелства, съдът намира и извършването на нарушението за безспорно установено, с оглед изложеното по-горе относно съставомерността на деянието.

Административно наказателното обвинение в случая е доказано по несъмнен начин.

Колкото до размера на наложеното наказание, то същото е в минималния размер, поради което не стои въпросът и за евентуално изменение размера на санкцията.

Предвид констатираното, съдът намира обжалваното постановление за законосъобразно, а подадената срещу него жалба за неоснователна.

     Ето защо и на основание чл.63 ал.1 изр.1 пр.1 от ЗАНН, Съдът

Р   Е   Ш   И:

 

 ПОТВЪРЖДАВА като законосъобразно Наказателно постановление 382767-F433320 от 27.11.2018 година на Началник на отдел „Оперативни дейности” – Пловдив в Централно управление на Националната агенция за приходите, с което на ООД „Атлас 99”, на основание чл.185 ал.2 изр.2 вр. чл.185 ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 500.00 /петстотин/ лева.

     РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд – град Стара Загора, по реда на Глава Дванадесета от АПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.

 

                                Съдия: