Решение по дело №294/2018 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 220
Дата: 4 юни 2018 г. (в сила от 20 юни 2018 г.)
Съдия: Веселин Стефанов Монов
Дело: 20183230200294
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 март 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Д О Б Р И Ч К И     Р А Й О Н Е Н  С Ъ Д

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ ...

04.06.2018 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Добрички районен съд, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на

четиринадесети май две хиляди и осемнадесета година, в състав:    

                      Съдия - Веселин Стефанов Монов  

                   при  участието на съдебен  секретар Мария А.,

 разгледа  А.Н.Д.№ 294 по описа на ДРС за 2018 г.

 

          Производството е по реда на чл.59,ал.І във вр. с чл.63,ал.1 от ЗАНН и е образувано по жалба на В.Х.Б. ***, с ЕГН: ********** срещу наказателно постановление №02/22.02.2018 година на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – гр.Добрич.

          С атакуваното наказателно постановление за извършено административно нарушение по чл.16а, ал.1 от Закона за храните /ЗХ/ на основание чл.48, ал.1 от Закона за храните /ЗХ/ във вр. с чл.53 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/  на жалбоподателката е наложено административно наказание „глоба” в размер на 500 /петстотин/ лева.

         С депозираната пред настоящата съдебна инстанция жалба се моли за отмяна изцяло на наказателното постановление, като нищожно  и незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила. Навеждат се оплаквания за обекитвно несъответствие между описаната фактическа обстановка в НП и действителната, съществуваща към момента на извършване на проверката от органите на ОДБХ-Добрич. Релевират се претенции липсата на осъществен състав на адм.нарушение от страна на жалбоподателката както и за незаконосъобразно ангажиране на нейната отговорност, в нарушение на приложимия материален закон.

В хода на съдебното производство жалбоподателката се представлява от процесуален представител – адв. В.Г. ***, която поддържа искането за отмяна на НП на посочените в жалбата правни доводи и основания.

           Въззиваемата страна редовно призована за съдебното заседание се представлява от процесуален представител – юрисконсулт Донка Маринова. Представляващият държавната институция намира жалбата за неоснователна и пледира съдът да я се остави без уважение, а наказателното постановление да се потвърди изцяло като правилно и законосъобразно. Застъпва тезата, че инкриминираното нарушение, описано в поднадзорното НП се явява безспорно доказано от събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства, потвърждаващи развитата обвинителна теза. Представя писмено становище пред съда, в което се развиват доводи за законосъобразност и обоснованост на атакуваното НП.

           След като подложи на анализ и преценка събраните по делото доказателства, съобразно обхвата и пределите на въззивната инстанция, посочени в разпоредбата на чл.314, ал.1 от НКП, съдът намери за установено следното от фактическа страна:

          На 11.01.2018 година, екип от длъжностни лица на ОДБХ-гр.Добрич в състав: д-р К.Г.К. /гл.инспектор в отдел „Контрол на храните” и актосъставител / както и свидетелите Е.А.А. и А.В.С. /инспектори в същия отдел/ извършили извънредна проверка в кухненски блок към детска градина №27 „***” в гр.Добрич, намираща се на ул.”Войнишка” №25 в гр.Добрич. Проверката е била инициирана във връзка с подаден сигнал с вх.№112/11.01.2018 година от РЗИ - гр.Добрич, в който се съдържала информация за болни деца със стомашно-чревни проблеми  и повръщане в детската градина. В хода на проверката длъжностните лица установили, че в кухненски офис на детската градина, на децата от група 1Б „Бамби”, се извършва неправилно съхранение при стайна температура на готова храна, предназначена за следобедната им закуска на децата, а именно: кисело мляко извън хладилно съоръжение. Съобразявайки изложените констатации от проверката проверяващите органи на ОДБХ-Добрич приели, че жалбоподателката В.Х.Б., в качеството си на директор на  детската градина е осъществила състава на адм.нарушение по чл.16а, ал.1 от Закона за храните, доколкото същата не е осигурила и не е контролирала спазването на нормативните изисквания към храните, предлагани под нейния контрол.

Към момента на проверката жалбоподателката В.Б. не е присъствала, доколкото е ползвала платен годишен отпуск и е била извън детската градина / по арг. от Заповеди №4/09.01.2018 година и №2/03.01.2018 година на Зам.кмета на Община гр.Добрич - л.34 и л.35/. При извършване на проверката в детсктата градина е присъствала св.Н.Г.К. - старши учител в ДГ №27, която всъщност е замествала жалбоподателката в качеството й на „директор” за периода от 04.01.2018 год. до 12.01.2018 година включително, съобразно издадена Заповед № 211/04.01.2018 година/л.34/. В този смисъл,  заместващият служител, встъпил в длъжността на „директор” за горепосочения период е осъществявал в пълен обем правата и задълженията на титуляра заемащ тази длъжност.Следва да се отбележи и факта, че въпреки делегираните й със заповедта правомощия, св.Н.Г.К. не е била допусната на самата проверка в офиса към кухнеския блок, където проверяващите органи са открили процесното кисело мляко.

 Във връзка с извършената проверка и констатациите от нея, проверяващите издали Предписание №01/11.01.2018 година /л.13/ със срок за изпълнение, с което на осн.чл.30а,ал.1 и ал.2 във вр. с чл.30,ал.1,т.4 от Закона за храните предписали да се осигури и контролира спазването на нормативните изисквания за хигиена на храните , приготвяни и предлагани в детската градина. Въпросното предписание е връчено на жалбоподателката надлежно на 15.01.2018 година. Във връзка с извършената инспекция в обекта е изготвен доклад до Директора на ОДБХ-Добрич, в който подробно са описани констатациите от проверката. В пункт 3-ти от доклада са отразени факти, отнасящи се до установено неправилно съхранение на готова храна на група 1Б”бамби”  /кисело мляко и бисквити/, предназначена за слудобедна закуска на децата в 15.30 часа. Посочен е конкретно часа, в който храната е била издадена от кухненския блок - 14.30 часа. Съставен е бил и „Чек лист” за инспекция на обект ва обществено хранене, в който в точка 2.5.3 , отразяваща „спазват ли се условията на съхранение на храните , съгласно дадените указания от производителя” е посочено, че е ...”нарушена веригата  при съхранение на кисело мляко, предназначено за закуска, което е съхранено извън хладилното съоръжение”.   

          Воден от изложените фактически обстоятелства от проверката св.К.Г.К. в качеството си на длъжностно лице, притежаващо съответните властнически правомощия привлякъл отговорността на  жалбоподателката за извършено нарушение по чл.16а, ал.1 от ЗХ, като й съставил Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ №000018/25.01.2018 година. Като описание на изпълнителното деяние на процесното нарушение в АУАН е посочено, че жалбоподателката в качеството си на „директор” на детската градина не осигурила и не е контролирала спазване на нормативните изисквания към храните , предлагани под нейния контрол.

 Актът е съставен на дата 25.01.2018 година в държавната институция ОДБХ-Добрич, в присъствието на жалбоподателката, която е била надлежно поканена за това процесуално действие. При съставянето на акта и неговото предявяване същата вписала, че има възражения във връзка с вмененото й във вина адм.нарушение, които  ще изложи допълнително, в законоустановения 3-дневен срок.

          Въз основа на АУАН и в срока по чл.34, ал.3 от ЗАНН наказващият орган е издал атакуваното наказателно постановление №02/22.02.2018 година, с което на основание чл.48,ал.1 от ЗХ е ангажирал отговорността на жалбоподателката, в качеството й на директор на детска градина „***” за извършено нарушение по чл.16а,ал.1 от Закона за храните. С наказателното постановление е прието, че като „директор” на детската градина жалбоподателката не е осигурила  и не е контролирала спазването на нормативните изисквания към храните , предлагани в детската градина под нейния контрол.

          В законоустановеният преклузивен срок на чл.59, ал.2 от ЗАНН жалбоподателката като легитимирана страна с правен интерес, оспорва наказателното постановление и наложената с него имуществена санкция, при което жалбата й се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, съдът я намира за основателна по следните съображения:

          При извършената служебна проверка, съобразно обхвата и пределите на въззивната инстанция, посочени в разпоредбата на чл.314, ал.1 от НКП съдът прие, че в хода на административнонаказателното, при издаване на НП и съставяне на АУАН са допуснати особено съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила, довели до ограничаване на правото на защита на санкционирания субект. Същите не могат да бъдат санирани и преодолени в хода на процеса с последващи изявления на страните, и по своето естевство съставляват основание за отмяна на атакуваното наказателно постановление.В тази насока, могат да се изложат следните съображения:

На първо място, в драстично нарушение на установения в чл.24, ал.1 от ЗАНН принцип, че административнонаказателната отговорност е лична, наказващият орган без да съобрази релевантни за предмета на спора факти, е пристъпил към привличане отговорността на жалбоподателката, която в случая не може да бъде адресат на наказателна отговорност за посоченото в постановлението адм.нарушение. До този извод стигаме, след като съобразим представеното по делото писмено доказателство - Заповед №211/04.01.2018 година, издадена на осн.чл.259, ал.1 от КТ и чл.148 от ППЗНП. От нея черпим информация, че към датата на извършване на проверката от дл.лица на ОДБХ-Добрич,респ. към  11.01.2018 година, жалбоподателката не е изпълнявала служебните си задължения на „директор” на детската градина, поради ползване на платен годишен отпуск. По силата на издадената заповед, длъжността „директор” на детска градина „***” е изпълнявал друг служител - св.Н.  Г.К. /ст.учител в ДГ№27 ”***”/. В периода на заместване, посочения служител е разполагал със същия обем права и задължения, с каквито е разполагал и титулярът, заемащ длъжността „директор”, включително и задължението, да осъществява контрол по спазване на нормативните изисквания към храните, предлагани в детската градина.

 В подкрепа на извода, че жалбоподателката обективно не е могла да осъществява контрол за спазване на нормативните изисквания към храните на дата 11.01.2018 година, когато е извършена проверката и установено нарушението се явяват и други приложени по делото писмени доказателства, а именно - Заповед №4/09.01.2018 година и Заповед №2/03.01.2018 година на Зам.кмета на Община гр.Добрич, във връзка с разрешаване ползването на платен отпуск от „директора” на детската градина „***”. И доколкото вмененото във вина адм. нарушение обективно е осъществено от друго лице, а не от жалбоподателката, то за действията и неизпълнение на задължението по спазване на нормативните изисквания към предлагани храни в детската градина, тя не може да бъде адресат на административнонаказателна отговорност в разглеждания случай.

Посочените  релевантни за предмета на спора обстоятелства не са съобразени от  наказващият орган при издаване на НП, което съставлява съществено нарушение на материалния закон и в частност  на установения в разпоредбата на чл.24,ал.1 от ЗАНН основен принцип, че административно-наказателната отговорност е лична. Коментираното нарушение, което правилно се сочи в жалбата и поддържа като довод от защитата, не може да бъде преодоляно и санирано с последващи изявления в хода на съдебното производство и по естеството си съставлява основание за отмяна на НП.

На следващо място, правилно и уместно се сочи като правен довод от защитата, че ангажирането на отговорността на жалбоподателката за извършено нарушение по текста на чл.16а, ал.1 от ЗХ е необосновано и незаконосъобразно, доколкото не са посочени конкретно нарушените разпоредби, които не са спазени при осъществявания от нея контрол, при предлагане на храните в обекта. Съдът намира, че самото описание на изпълнителното деяние на нарушението както в НП , така и в АУАН е неясно и непълно, тъй като не става ясно...”кои нормативни изисквания към храните..” предлагани под контрола на жалбоподателката тя не е спазила и контролирала. Посочване единствено на конкретен факт, а именно, че в кухнеския офис  на детската градина е установено „съхранение на кисело мляко извън хладилно съоръжение..”, не води до пълно и ясно описание на фактическите обстоятелства , при които е извършено нарушението. Ако в действителност има нарушени конкретни разпоредби от закон, правилник или наредба, издадени въз основа на него или друг нормативен акт на ЕО, същите задължително е следва да бъдат  описани както словестно,така и с цифрово означение, за да стане ясно на нарушителя, за какво нарушение е бил привлечен към отговорност, по кой текст и и от кой закон, и как да се защити.

Очевидно е, че неясното и непълно описание на нарушението, без посочване на нарушените разпоредби от дееца, е в противоречие с императива на нормите на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, установяващи задължителни реквизити, които следва да съдържа всяко НП при издаването му. В този смисъл, наказателното постановление зоконодателят сочи, че същото трябва да съдържа освен описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават, така също и законните разпоредби, които са били нарушени виновно. Липсата на посочените в чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН задължителни реквизити, при издаване на постановлението, води до ограничаване правото на защита, тъй като привлечения към административнонаказателна отговорност сучект не може да се защити, като изгради защитната си теза в пълен обем. Нарушението е особено съществено и съставлява основание за отмяна на наказателното постановление.

Не на последно място, в наказателното постановление, във връзка с направеното описание на изпълнителното деяние на нарушението, като доказателствен факт е посочено, че в проверяваната детска градина „***” е имало 12 болни деца със стомашно-чревни проблеми и повръщане. Или с други думи, соченото обстоятелство се свързва с неизпълнение на констатирано нарушение, за което жалбоподателката е  привлечена към административнонаказателна отговорност, доколкото не е била осигурила и не е контролирала спазването на нормативните изисквания към храните , предлагани под нейния контрол.Съдът намира, за несъстоятелно и неправилно посочването в НП от наказващия орган на факта, че има заболели деца в детската градина, вследствие на неосигурен контрол и не спазване на нормативните изисквания към храните, предлагани под контрола на жалбоподателката. Във връзка с този доказателствен факт бе изискана и представена допълнителна информация РЗИ-гр.Добрич, от която е видно, че при проведено епидемиологично проучване и получен резултат е установено, че се касае за заболяване на деца, с установена диганоза „ОВИ” /подробни данни се съдържат в доклада/. Изложеното формира еднозначен извод у съда, че цитираното обстоятелство в НП като факт, е изцяло несъстоятелно и неправилно, и в противоречие със съществуващата обективна фактическа обстановка, установена при проверката, поради липса на причинно- следствена връзка между установеното нарушение и диагностицираното заболяване при децата.

Съдът намира за необходимо да коментира по съществото на спора, доколкото липсват данни за осъществен състав на адм.нарушение по чл.16а, ал.1 от ЗХ, по който текст е привлечена отговорността на жалбоподателката. Съгласно цитирания разпоредба ....”производителите и търговците осигуряват и контролират спазването на нормативните изисквания към храните, произвеждани или предлагани под техен контрол”.  Легално дефиниране на понятието „търговец на храни” откриваме в §1, т.61 от ДР на Закона за храните , където е посочено, че „това е всяко физическо или юридическо лице, което се занимава с търговия с храни по смисъла на т.60, а съгласно §1, т.60 легалната дефиниция на „търговия” е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни. От това следва, че предлагането на храни в места за обществено хранене /приготвяне и предлагане/, каквото е детското заведение – Детска градина №27 „***” в гр.Добрич, съставлява по смисъла на закона дейност на „търговия с храни” и доводите на защитата в насока за неприложимост на разпоредбата на чл.16а, ал.1 от ЗХ, са несъстоятелни и неправилни. Необходимо е да се отбележи обаче, че както в НП, така  и в АУАН е описано като фактически обстоятелства, отнасящи се за  нарушението, че в офис към кухненския блок на детската градина, се извършва неправилно съхранение, при стайно температура на готова храна - кисело мляко извън хладилно съоръжение, предназначено за следобедна закуска на децата. Съдът намира, че така направено описанието на нарушението е несъответно и противоречи на действителната фактическа обстановка, установена от дл.лица  на ОДБХ-Добрич при проверката, тъй като не става въпрос за „съхранение” при стайна температура на кисело мляко, а за „темпериране” на кисело мляко, предназначено за консумация от децата в градината. При това, не е установено по какъв начин, проверяващите органи са достигнали до извода, че млякото се съхранява при стайна температура, при условие, че както актосъставителят  К.К., така и разпитаните по делото свидетели –А.С., Е.А. , Г.Г. твърдят, че намереното в офиса кисело мляко е било извадено според тях около час, преди да бъде предоставено за закуска на децата /респ.около 15.30 часа/, като целта в случая е била храната да достигне нормална температура, която да не крие риск за здравето. Не е измерена и температурата на млякото, за да бъде определено колко време е престояло, а данните са почерпани от персонала на градината. В насока на зададените им въпроси от страните и от съда, като специалисти в ОДБХ-гр.Добрич свидетелите К.К., А.С., Е.А. и Г.Г. отговориха, че няма нормативен акт, който да урежда начина на темпериране на киселото мляко, но по тяхна преценка, това би следвало да става... „в по-голям съд с топла вода..”, а не да се съхранява за известно време извън хладилното помещение.Видно е, че липсата на нормативен акт, който да регламентира начина, по който може да се темперира киселото мляко, съхранявано в хладилни съоръжения, както и липсата на дадени указания от компетентните органи на ОДБХ-гр.Добрич преди проверката, води до извода, че в случая така описанието на нарушението и фактическите обстоятелства, при които е осъществено, не субсумира обективните признаци на посочения в НП административен състав на нарушение – чл.16а,ал.1 от ЗХ.

 Изложените съображения за несъстоятелно и неточно описание на фактическите обстоятелства, при които е извършено нарушението в насока, че киселото мляко е било „съхранявано при стайна температура” извън хладилни помещения, а не това, че същото е „темперирано” неправилно при стайна температура, налагат извода, че е налице обективно несътоветствие между фактическата обстановка, съществувала към момента на проверката и обективираната в НП. По изложените съображения, съдът счита, че процесното нарушение, описано в НП не осъществява признаците на състава на разпоредбата на чл.16а,ал.1 от ЗХ, доколкото няма ”съхранение” на кисело мляко извън хладилните съоръжения, а ..”темпериране” на кисело мляко, извадено от хладилните съобръжения, което предстои да се предостави за консумация на децата.

Воден от гореизложените съждения, съдът счита, че допуснати особено съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила, коментирани по-горе в настоящите мотиви, са довели до ограничаване на правото на защита, поради което и атакуваното наказателно постановление с настоящата жалба, следва да бъде отменено като незаконосъобразно, неправилно и необосновано. Съобразно изложените правни съображения, за съда не възниква задължение да коментира по отношение на размера на наказанието.

Предвид гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  : 

 О Т М Е Н Я наказателно постановление №02/22.02.2018 година на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – гр.Добрич, с което на В.Х.Б. ***, с ЕГН ********** за извършено административно нарушение чл.16а, ал.1 от Закона за храните на основание чл.48, ал.1 от Закона за храните, във вр. с чл.53 от Закона за административните нарушения и наказания е наложено административно наказание „глоба” в размер на 500 /петстотин/ лева.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Добрич по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния  кодекс в 14-дневен срок от уведомяването на страните .

 

                                                                                                Съдия :