Определение по дело №1040/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 827
Дата: 5 март 2025 г.
Съдия: Ирена Янкова
Дело: 20247240701040
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 декември 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 827

Стара Загора, 05.03.2025 г.

Административният съд - Стара Загора - III състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ИРЕНА ЯНКОВА

Като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 20247240701040 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 12,ал. 3 от Закона за независимите оценители във връзка с чл. 145 и сл.от АПК

То е образувано по жалба на Ж. К. К. срещу мълчаливия отказ на Контролния съвет на Камарата на НОБ да се произнесе против жалбата й на решение по т.1 .1.34 по протокол 205/21.08.2024 година на УС на КНОБ /Камарата на независимите оценители на България/.

При задължителната проверка за допустимост на оспорването съдебният орган констатира процесуални пречки за неговото разглеждане поради следните съображения:

Видно от представената административна преписка, с решение по т.1.1.34 по протокол № 205 от 12.08.2024 година УС на КНОБ на основание чл.11,ал.1, т.3 в връзка с чл.10,ал.2 от ЗНО е взел решение да заличи от регистъра на независимите оценители на основание чл.10,ал.2 от ЗНП Ж. К. К., тъй като не е подала в срок до 30.06.2024 година отчет за дейността си като независим оценител за 2023 година. В решението изрично е записано, че то може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението му на основание чл.12,ал.1 от ЗНО пред КС на КНОБ. Решението е съобщено на жалбоподателката на 11.10.2024 година. Същата е подала жалба с вх. №9585 от 25.10.2024 година пред КС на КНОБ. По тази жалба липсва произнасяне от контролния съвет.

Съгл. чл. 1 от ЗНО законът урежда правния статут на независимите оценители, условията и реда за придобиване на правоспособност, регистъра на независимите оценители, условията и реда за упражняване на професията оценител, устройството, организацията и дейността на Камарата на независимите оценители, отговорността на независимите оценители за нарушаване на професионалните задължения и професионалната етика. Съгл. чл. 3 от ЗНО професията независим оценител е саморегулираща се в определените от закона рамки и е регулирана професия по смисъла на Закона за признаване на професионални квалификации. Съгл. чл. 5 от ЗНО независимият оценител е лице, което въз основа на регистрация в регистъра на независимите оценители има право да изготвя и подписва доклад за оценка на обекти, подлежащи на оценяване, като прилага необходимите стандарти. Съгласно чл. 11 от ЗНО независимите оценители се заличават от регистъра на независимите оценители от УС на КНОБ на посочените в нормата основания, в това число на основание чл. 11, ал. 1, т. 3 във връзка с чл. 10, ал. 2 от Закона за независимите оценители (ЗНО). К. е заличена от Регистъра на независимите оценители поради неподаване в срок до 30.06.2024 г. на отчет за дейността си като независим оценител за 2023 г.

Съгл. чл. 12 от ЗНО Решението на УС на КНОБ за отказ за вписване в регистъра и издаване на сертификат, както и заличаването от регистъра се мотивира. Решението на УС може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от съобщаването му пред КС по реда на АПК. КС разглежда жалбата по същество и се произнася с решение в 14-дневен срок от постъпването й. Решението на КС подлежи на съдебно обжалване по реда на АПК. Посочената правна регламентация налага извода, че законодателят е въвел задължително обжалване по административен ред на отказите по вписване в регистъра на независимите оценители и заличаване от регистъра. С оглед това нормативно решение предмет на съдебно обжалване може да бъде само произнасянето на горестоящия административен орган – КС на КНОБ. Този орган, на който законово са вменени административни правомощия, е длъжен да се произнесе по решението на УС на КНОБ, след като е бил надлежно сезиран.

След като не е изчерпан редът за обжалване пред Контролния съвет, който ред е въведен като задължителна предпоставка за обжалване по съдебен ред, съдът намира, че прекият съдебният контрол върху решението на УС е недопустим.

Делото следва да се изпрати като преписка за произнасяне на КС на КНОБ, който следва да се произнесе по допустимостта на жалбата, респ. за нейната основателност, и едва след това произнасянето на КС на КНОБ ще подлежи на обжалване пред съда в сроковете и по реда, предвидени в АПК.

Предвид изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 от АПК във връзка с чл.130,ал.4 от АПК Административен съд Стара Загора

О П Р Е Д Е Л И:

ОТМЕНЯ ОПРЕДЕЛЕНИЕТО ЗА ДАВАНЕ ХОД НА ДЕЛОТО ПО СЪЩЕСТВО.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Ж. К. К. срещу мълчаливия отказ на Контролния съвет на Камарата на независимите оценители да се произнесе против жалбата й на решение по т.1 .1.34 по

протокол 205 /21.08.2024 година на УС на КНОБ

ИЗПРАЩА жалбата на Ж. К. К. . против решение по т.1.1.34 по протокол 205 /21.08.2024 година на . на Управителния съвет на КНОБ по компетентност на Контролния съвет на КНОБ.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 1040/2024 г. по описа на 2024 година на Административен съд Стара Загора

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

Съдия: