РЕШЕНИЕ
№ 1118
Хасково, 14.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Хасково - VI състав, в съдебно
заседание на
шестнадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Съдия: |
ПЕТЪР
ВУНОВ |
При секретар ЙОРДАНКА ПОПОВА
и с участието на прокурора ЕЛЕОНОРА ПЕТРОВА ИВАНОВА
като разгледа докладваното от съдия ПЕТЪР ВУНОВ административно дело № 20237260701159 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 203, ал. 1 от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. чл. 1, ал. 2 от Закона за
отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).
Образувано е по искова молба от „Д“ЕООД,
чрез адв. Р.Р. от САК, срещу Агенция за хората с увреждания (АХУ).
Ищецът твърди,
че с Наказателно постановление (НП) № 104/0023-4357
от 23.07.2018 г. на изпълнителния директор на АХУ, на основание чл. 54а
ЗИХУ и чл. 53, вр. чл. 83 ЗАНН, му било наложено административно наказание
„имуществена санкция" в размер на 10 000 лева, но то било изцяло отменено
с влязло в сила Решение от 20.11.2018 г. по НАХД № 14111/2018 г. на СРС,
потвърдено с Решение № 1565/08.03.2019 г. по КАНД № 13445/2019 г. на АССГ. В
хода на проведените съдебни производства ищецът заплатил адвокатско
възнаграждение в общ размер от 1 660 лева, по 830 лева за всяко едно от тях,
изплатено на две части, всяка от които отговаряло на минималния размер,
предвиден към релевантния момент в Наредба № 1 от 09.04.2007 г. за минималните
адвокатски възнаграждения.
Предвид изложеното се иска от съда
да постанови решение, с което да се осъди ответникът да заплати на ищеца
горепосочената сумата от 1 660 лева, както и сумата от 740,96 лева,
представляваща законна лихва за забава върху главницата за периода от 08.03.2019
г. до 04.07.2023 г.,
както и законната
лихва върху нея,
считано от датата на
предявяването на исковата молба в съда до окончателното й изплащане. Претендира и присъждане на направените по делото
разноски.
Ответникът, чрез процесуалния си
представител гл. юрисконсулт Б. Б., счита предявения иск за неоснователен и
недоказан, поради което моли да бъде отхвърлен.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Хасково дава
заключение за основателност на иска, поради което предлага да бъде
уважен.
Съдът, като прецени
събраните по делото доказателства, поотделно и в съвкупност, както и доводите на страните, съобразно изискванията на чл. 12 ГПК и чл. 235, ал. 2 ГПК, във вр. с 144
АПК, приема за установено от фактическа страна
следното:
С
НП № 104/0023-4357 от 23.07.2018 г.,
издадено от
изпълнителния директор на АХУ, на „Д“ЕООД, на основание чл. 54а от ЗИХУ и чл.
53, във вр. с чл. 83 ЗАНН, е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 10 000,00 за нарушение по чл. 12, ал. 2, т. 1 от Наредбата
за условията и реда за осъществяване и контрол на дейностите по предоставяне на
помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания и
медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35г, ал. 1 ЗИХУ.
С влязло в сила Решение (без номер) от 20.11.2018 г.,
постановено по НАХД № 14111/2018 г. по описа на СРС, потвърдено с Решение №
1565/08.03.2019 г. по КАНД № 13445/2018 г. по описа на АССГ, горепосоченото НП
е отменено.
От представените по делото 2 бр.
споразумения се установява, че между „Д“ЕООД и Адвокатско дружество „Р.
& К.“ е постигнато
съгласие последното да представлява жалбоподателя във връзка с обжалване на НП
№ 104/0023-4357 от 23.07.2018 г. пред СРС, респ. пред АССГ по обжалване на Решението от 20.11.2018 г. по НАХД №
14111/2018
г. по описа на СРС, за
което е определено адвокатско възнаграждение в размер на по 830 лева за всяка
една съдебна инстанция.
Видно от приетите 2 бр. преводни
нареждания тези суми са изплатени по банков път на 16.10.2018 г. и на
13.02.2019 г.
При така установената фактическа
обстановка съдът достигна до следните правни изводи:
Предявени са при условията на
обективно кумулативно съединение искове с правно основание чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ,
които са процесуално допустими, доколкото в
случая са налице както общите абсолютните положителни процесуални предпоставки
за съществуването и надлежното упражняване на правото на иск и липсват
отрицателните такива, така и са налице специалните процесуални предпоставки по
чл. 205 и чл. 204, ал. 4 АПК, тъй като са насочени срещу юридическoто лице, в чиято структура е
включен административният орган - пряк причинител на твърдените вреди, а
незаконосъобразността на процесния акт е установена с влязло в сила съдебно
решение.
Разгледани по същество, исковете се
явява основателни, като съображенията за това са следните:
За да бъде ангажирана отговорността
на ответника, следва да се установи кумулативното наличието на всички елементи
от фактическия състав на цитираните по-горе разпоредби, а именно: наличието на
сочения от ищеца незаконосъобразен акт от орган на ответника, отменен с влязло
в сила съдебно решение, в резултат на което за него да са настъпили твърдените
имуществени вреди в претендираните размери, и наличието на пряка причинна
връзка между незаконосъобразно издадения акт и
причинените вреди.
В конкретния случай не се спори
между страните, а и от приетите по делото писмени доказателства се установява
по несъмнен начин, че НП № 104/0023-4357 от
23.07.2018 г. на изпълнителния директор на АХУ е отменено по жалба от „Д“ЕООД с влязло в сила Решение (без номер) от 20.11.2018 г.,
постановено по НАХД № 14111/2018 г. по описа на СРС, потвърдено с Решение №
1565/08.03.2019 г. по КАНД № 13445/2018 г. по описа на АССГ, както и че в производствата пред двете съдебни инстанции е било
представлявано Адвокатско дружество „Р. & К.“ по силата на сключен между тях
договори за правна защита и съдействие, за което му е заплатило по банков път
адвокатско възнаграждение в общ размер на 1 660 лева - по 830 лева за всяка
една от тях. Тези вреди подлежат на репариране от ответника, тъй като
имуществото на „Д“ЕООД е неблагоприятно засегнато в пряка причинно-следствена
връзка с издаденото НП, доколкото ищецът не би ангажирал адвокатското дружество
и не би му заплатил адвокатско възнаграждение, ако не беше издаден процесният,
отменен впоследствие като незаконосъобразен, акт – НП № 104/0023-4357 от 23.07.2018 г., т.е. те са именно във връзка със защитата срещу него чрез
оспорването му. Тук е уместно да се посочи, че според мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по
т. д. № 2/2016 г. на ВАС, ОСС, I и II колегия, „…хонорара, платен
на адвокат за осъществяване на тази защита не е нищо друго, освен имуществена
вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен
административен акт /в случая наказателно постановление/ и е непосредствена
последица от него, а не неприсъщ или луксозен разход. Неразделната взаимовръзка
между издаденото наказателно постановление и потърсената от наказаното лице
адвокатска защита е пряка и непосредствена, тъй като те се намират в отношение
на обуславяща причина и следствие-гражданина не би потърсил адвокатска помощ,
ако срещу него не е издаден акт, увреждащ неговите законни права и интереси.
Безспорно, потърсената адвокатска помощ и платения адвокатски хонорар е пряка и
непосредствена последица от издаденото наказателно постановление, тъй като
обжалването на този акт е законово регламентирано и е единствено средство за
защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са
накърнени неправомерно от административния орган. В тази връзка нелогично е да
се твърди, че лицето безпричинно е платило хонорар на адвокат, без да е
мотивирано от издаденото срещу него наказателно постановление, с цел то да бъде
отменено по предвидения от закона ред, който изисква специални познания,
каквито имат адвокатите.“
Посочено е още, че за всеки един български гражданин без юридическо
образование, би било много трудно, граничещо с невъзможното да се справи със
защитата си по каквото и да е съдебно дело, особено ако насрещната страна,
както е в случая с издателя на наказателното постановление, е държавен орган,
носител на властнически правомощия, съветван и подпомаган от платени държавни
служители с висше юридическо образование-юрисконсулти. В тези мотиви се съдържа отговор и на другото основно
възражение на ответника, а именно, че поради липсата на уредба в ЗАНН и в НПК
относно разноските при обжалване на НП, такива не се дължали. Именно, защото
към онзи момент е нямало процесуален ред за присъждането им на
признатия за невиновен за извършено административно нарушение, единственият път за него да ги възстанови,
е по реда на чл. 1, ал. 1
ЗОДОВ.
Доводите на ответника,
свързани с обстоятелствата относно издаването на НП № 104/0023-4357 от
23.07.2018 г., са напълно неотносими в настоящото производство, поради
което й не следва да бъдат обсъждани.
Върху сумата от 1 660,00 лева
следва да бъде присъдена и поисканата законна лихва от датата на подаване на
исковата молба до окончателното й изплащане.
Предвид основателността на главния
иск, следва да се уважи и претенцията за заплащане на законна лихва от
08.03.2019 г. до 04.07.2023 г. Тя има
акцесорен характер по отношение на главното задължение и присъждането й зависи
от неговата съдба. С оглед установеното съществуване на основно (главно)
парично задължение, настъпилата му изискуемост и неговото неизпълнение на
падежа, на ищеца се дължи обезщетение по чл. 86, ал. 1 ЗЗД (лихва за забава). Освен това, по арг. от чл. 4, ал. 1 ЗОДОВ, чл. 51, ал. 1 ЗЗД, във вр. с § 1 ЗОДОВ се дължи обезвреда на всички
вреди, като следва да се обезщети изцяло вредоносния резултат. В тази връзка е
необходимо да се отбележи и че съгласно т.
4 на Тълкувателно решение № 3 от
22.04.2005 г. по т. д. № 3/2004 г. на ВКС, ОСГК, при
незаконни актове на
администрацията началният момент на забавата и съответно на дължимостта на
законната лихва върху сумата на обезщетението, е влизане в сила на решението, с
което се отменят унищожаемите административни актове. Следователно,
в случая това
действително е 08.03.2019 година, като размерът й не
е спорен, а и с
помощта на общодостъпна програма в интернет, на основание чл. 162 ГПК, се
установява, че за релевантния период възлиза на претендирания такъв от 740,96 лева.
По изложените съображения съдът
счита, че в случая са налице всички изискуеми от закона предпоставки за
реализиране на отговорността по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ
на ответника спрямо ищеца, поради което предявените искове се явяват
основателни и доказани и следва да бъдат уважени изцяло.
С оглед изхода на спора
и че ищецът е направил изрично и своевременно
искане за разноски, на основание чл. 10, ал. 3 ЗОДОВ,
единствено в полза на същия
следва да се
присъдят такива в общ размер на
396,20 лева, съобразно ангажираните доказателства за извършването им и
представения списък по чл. 80 ГПК. Възражението на ответника по чл.
78, ал. 5 ГПК, във вр. с чл. 144 АПК за прекомерност на платеното адвокатско
възнаграждение е
неоснователно, тъй като размерът му е справедлив и обоснован, защото е
съобразен както с фактическата и правна сложност на делото, така и с
осъществената от упълномощения адвокат защита по него, а и е под минималния
такъв, определен в чл. 8, ал. 1, във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от
09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Мотивиран от горното и на основание
чл. 203, ал. 1 и сл. АПК, във вр. с чл. 1 ЗОДОВ, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА Агенция
за хората с увреждания, със
седалище: гр. ***, да заплати на „Д“ЕООД,
ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: гр. ***,
сумата от 1 660,00 лева,
представляваща обезщетение за претъпени имуществени вреди,
изразяващи се в направени разноски за иницииране и водене на административнонаказателно производство по
Наказателно постановление № 104/0023-4357 от
23.07.2018 г. на изпълнителния директор на Агенция
за хората с увреждания, ведно със законната
лихва върху нея, считано от датата
на предявяването на исковата молба в съда –
05.07.2023 г., до окончателното й изплащане, сумата от 740,96 лева, представляваща лихва за забава върху нея за периода
от 08.03.2019 г. до
04.07.2023 г., както
и сумата от 396,20 лева, представляваща направени разноски по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния
административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните.
Съдия: |
|