Решение по дело №221/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 227
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 30 юни 2021 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20217100700221
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

           

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

226/30.06.2021 г., гр.Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на двадесет и втори юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                          ЧЛЕНОВЕ:  ТЕОДОРА МИЛЕВА  

                                                                СИЛВИЯ САНДЕВА                                                                             

                                                      

при секретаря СТОЙКА КОЛЕВА и с участието на прокурора РУМЯНА ЖЕЛЕВА изслуша докладваното от съдия С.Сандева КАНД № 221/2021 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК.

Образувано е по подадена чрез пълномощник касационна жалба от “Аура туризъм” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, район “Младост”, кв. “Възраждане”, бл.35, вх.3, ет.1, ап.49, представлявано от управителя И.Б.И., срещу решение № 5 от 10.03.2021 г., постановено по а.н.х.д. № 167/2020 г. по описа на Районен съд - Каварна, с което е потвърдено НП № В-0050611/20.08.2020г. на директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП, с което на касатора за нарушение на чл.114, т.3 от Закона за туризма е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева на основание чл.209 от Закона за туризма. В жалбата се излагат доводи за неправилност на решението поради нарушение на материалния закон. Твърди се, че деянието, за което е ангажирана отговорността на юридическото лице, представлява маловажен случай на административно нарушение, поради което неправилно и незаконосъобразно районният съд не е приложил разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на решението на КРС и постановяване на ново по същество, с което да се отмени наказателното постановление.                

Ответникът по касационната жалба - Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП, чрез процесуалния си представител, оспорва нейната основателност. Прави възражение за прекомерност на разноските по чл.78, ал.5 от ГПК, в случай че съдът уважи жалбата.        

Представителят на Окръжна прокуратура - Добрич дава заключение, че касационната жалба е неоснователна, а решението на КРС е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено.        

Добричкият административен съд, като взе предвид събраните по делото доказателства и след като извърши служебна проверка за съответствието на решението с материалния закон съгласно чл.218, ал.2 от АПК, приема за установено следното:

Жалбата е допустима като подадена в срок и от легитимирано лице. Разгледана по същество, тя е и основателна, но не по изложените в нея съображения.

Районният съд е бил сезиран с жалба от “Аура туризъм” ООД, гр. Варна, срещу НП № В-0050611/20.08.2020 г. на директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП, с което на касатора е наложена имуществена санкция за това, че при извършена проверка на 22.06.2020 г. е установено, че извършва туристическа дейност - ресторантьорство в заведение за хранене и развлечение, находящо се в с. Крапец, общ. Шабла, обл. Добрич, плаж “Крапец Север”, без да е поставил в близост до входа на обекта информация за фирмата, седалището и адреса на управление на търговеца, работно време на туристическия обект, имената на управителя на обекта с телефон за контакт. АНО е приел, че с бездействието си дружеството не е изпълнило административното си задължение по чл.114, т.3 от ЗТ, в резултат на което го е санкционирал с имуществена санкция в размер на 500 лева на основание чл.209 от ЗТ.    

За да постанови обжалваното решение, районният съд е приел, че при издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила или нарушение на материалния закон, които да водят до неговата отмяна. Въз основа на събраните по делото доказателства е приел за установено по безспорен и категоричен начин, че жалбоподателят е извършил вмененото му административно нарушение предвид на липсата на поставена информация в близост до входа на проверявания обект съгласно чл.114, т.3 от ЗТ, поради което правилно и законосъобразно наказващият орган го е санкционирал по реда на чл.209 от ЗТ. С оглед на това решаващият състав е направил извод, че наказателното постановление е законосъобразно, в резултат на което го е потвърдил.                       

Така постановеното решение е неправилно поради нарушение на материалния закон.

Съгласно посочената за нарушена правна норма на чл.114, т.3 от ЗТ лицата, извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да поставят в близост до входа на туристическия обект табелата по чл. 132, ал. 1 и следната информация: а) фирмата, седалището и адреса на управление на търговеца; б) работното време на туристическия обект - за заведенията за хранене и развлечения; в) имената на управителя на обекта с телефон за контакт.            

Съгласно приложената санкционна норма на чл.209, ал.1 от ЗТ (в НП погрешно е посочено само чл.209 вместо чл.209, ал.1, която е действащата редакция на нормата към момента на извършване на нарушението – изм. ДВ, бр.17 от 25.02.2020 г.) на лице, което в категоризиран туристически обект по чл. 3, ал. 2, т. 1 - 3 не постави информацията по чл. 114, т. 3 или я постави не в указания вид, се налага глоба в размер от 100 до 500 лв., съответно имуществена санкция в размер от 500 до 1000 лв.

От анализа на тази санкционна норма е видно, че тя се прилага само ако изискуемата по чл.114, т.3 от ЗТ информация не е поставена в категоризиран туристически обект по чл.3, ал.2, т.1 - 3 от ЗТ, което в случая не е така. От приложената по делото административнонаказателна преписка се установява безспорно, че към момента на проверката проверяваното заведение не е категоризирано, нито има открита процедура за категоризирането му, поради което и нарушението по чл.209, ал.1, във вр. чл.114, т.3 от КТ се поглъща от по-тежкото нарушение по чл.206, ал.1, във вр. чл.114, т.1 от КТ – предоставяне на туристическа услуга в некатегоризиран туристически обект или в обект, на който не е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Двете нарушения са възможни единствено в условията на алтернативност, поради което няма как дружеството да носи отговорност по чл.209, ал.1 от ЗТ за непоставяне на информация в категоризиран туристически обект, след като обектът не е категоризиран изобщо.          

Следователно налице е несъставомерност на деянието от обективна страна, поради което неправилно и незаконосъобразно наказващият орган е санкционирал юридическото лице на основание чл.209 от ЗТ.                                       

Като е стигнал до обратните правни изводи и е потвърдил наказателното постановление, без да съобрази, че липсва извършено административно нарушение, районният съд неправилно е приложил материалния закон, поради което обжалваното решение следва да бъде отменено като незаконосъобразно и вместо него да бъде постановено друго по същество, с което да се отмени обжалваното наказателно постановление.      

Страните не са претендирали разноски по делото, поради което и съдът не се произнася по дължимостта им.            

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2, във връзка с чл.222, ал.1 от АПК, Добричкият административен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ срещу решение № 5 от 10.03.2021 г., постановено по а.н.х.д. № 167/2020 г. по описа на Районен съд - Каварна, КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА :

ОТМЕНЯ наказателно постановление № В-0050611/20.08.2020г. на директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Търговище, Разград и Силистра към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП, с което на “Аура туризъм” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, район “Младост”, кв. “Възраждане”, бл.35, вх.3, ет.1, ап.49, представлявано от управителя И.Б.И., за извършено нарушение по чл.114, т.3 от Закона за туризма е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева на основание чл.209 от Закона за туризма.     

Решението  не подлежи на обжалване.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                     ЧЛЕНОВЕ: