Решение по дело №539/2023 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 272
Дата: 7 юли 2023 г.
Съдия: Мариела Викторова Йосифова
Дело: 20231320200539
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 272
гр. Видин, 07.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, III СЪСТАВ НО, в публично заседание на
тринадесети юни през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Мариела В. Йосифова
при участието на секретаря ТОНИКА С. БАТИНЯНОВА
като разгледа докладваното от Мариела В. Йосифова Административно
наказателно дело № 20231320200539 по описа за 2023 година
„******“ЕООД , представлявано от управителя Р. П. Ч. обжалва Електронен фиш №
********** за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено
от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от
Закона за пътищата /ЗП/, издаден от Агенция "Пътна Инфраструктура" към
Министерството на регионалното развитие и благоустройството с молба същият да бъде
отменен,като необоснован,незаконосъобразен и издаден в нарушение на материалните и
процесуалните правила.
В съдебно заседание жалбоподателя не се явява и не се представлява.
За АНО се явява процесуален представител, който оспорва жалбата и развива
доводи за потвърждаване на НП.
Доказателствата по делото са писмени и гласни.
Съдът, след като се запозна със събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната взаимна връзка и съвкупност, както и във връзка с доводите и становищата на
страните, намери за установено следното :
С Електронен фиш /ЕФ/
№ ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата /ЗП/, издаден от
Агенция "Пътна Инфраструктура" към
Министерството на регионалното развитие и благоустройството, с който на жалбоподателя
за извършеното нарушение на чл. 102 ал. 2 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, на
основание чл. 187а ал. 2 т. 3 вр. чл. 179
ал. 3б от ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева, за това, че на
1
05.07.21г., в 21.03 часа чрез устройство №20161, представляващо елемент от електронна
система за събиране на пътни такси
по чл. 10 ал. 1 от ЗП е засечено ППС - влекач „Рено Т” с рег. № СВ9736ВК, с технически
допустима максимална маса 18 600, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 6В, в състав с
ремарке с общ брой оси 5, с обща техническа
допустима максимална маса на състава 50 000, което се е движело в Община Видин по път
I-1 км 6+034, с посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
като за посоченото ППС, изцяло не е
заплатена дължимата пътна такса по чл. 10 ал. 1 т. 2 от ЗП, тъй като за посоченото ППС
няма валидна маршрутна карта или валидна тол дакларация за преминаването. Установено е,
че собственик, на когото е регистрирано ППС е дружеството - жалбоподател .
За извършеното нарушение на чл. 102 ал. 2 от ЗДвП, на основание чл. 187а ал. 2 т. 3. вр. чл.
179 ал. 3б от същия закон с обжалвания ЕФ на дружеството - жалбоподател е наложена
имуществена санкция в размер на 2 500 лева.
Изложената фактическа обстановка, съответстваща изцяло и на констатациите,
обективирани в ЕФ и възприети от АНО, се установява по категоричен начин от
приложените по АНП и към жалбата писмените доказателства, приобщени по делото по
реда на чл.283 от НПК , така и от представените в съдебно заседание такива. Писмените
доказателствени източници по тяхното съдържание не се оспориха от страните и съдът ги
кредитира за достоверни.
При така установената фактическа обстановка, Съдът в настоящия си състав достига до
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена е в преклузивния срок за обжалване по чл. 59
ал. 2 от ЗАНН от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради
което се явява процесуално допустима.
Преценена по същество, съдът намира жалбата за основателна.
Съдът констатира, че са налице основания за отмяна на ЕФ,а именно, че е нарушена
процедурата, по която е ангажирана административнонаказателната отговорност на
дружеството жалбоподател.
Съгласно чл. 167а, ал. 2, т. 7 и т. 8 ЗДвП „при изпълнение на функциите си по този закон
определените от председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“
длъжностни лица проверяват създадените записи по ал. 3 и на тяхна основа съставят актове
за установяване на административни нарушения при спазване на разпоредбите на чл. 189е и
чл. 189ж, както съставят и връчват актове за установяване на административни нарушения и
връчват електронни фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в.
Съгласно чл. 167а, ал. 4 ЗДвП „Агенция „Пътна инфраструктура“ създава и поддържа
информационна система, в която се издават и съхраняват докладите по ал. 3 и електронните
фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в. Правилата за изграждане и функциониране на
информационната система се приемат с решение на управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура“. В информационната система могат да се съхраняват и съставени, но
2
невръчени покани за съставяне на актове за установяване на административни нарушения,
актове за установяване на административни нарушения и наказателни постановления за
нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в, ако същите отговарят на изискванията за електронен
документ и са подписани с квалифициран електронен подпис“.
Съгласно чл. 187а, ал. 1, ал. 4 и ал. 5, изр. Първо ЗДвП „при установяване на нарушения по
чл. 179, ал. 3 - 3б в отсъствие на нарушителя се счита, че пътното превозното средство е
управлявано от собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за регистрация на
пътното превозно средство е вписан ползвател - от ползвателя, освен ако бъде установено,
че пътното превозно средство е управлявано от трето лице. Вписаният собственик,
съответно ползвател, се освобождава от административнонаказателна отговорност по ал. 1
във връзка с административни нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3б, ако в срок от 7 дни от
връчването на акта за установяване на административно нарушение или електронния фиш
представи декларация, в която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и
копие от свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В случаите по ал.
4 въз основа на първоначално издадения акт за установяване на административно
нарушение не се издава наказателно постановление и административнонаказателното
производство се прекратява, а първоначално издаденият електронен фиш се анулира“.
Съгласно чл. 189е, ал. 1-5, ал. 12 и ал. 13 ЗДвП „актовете за установяване на
административни нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в се съставят от длъжностните лица на
службите за контрол по чл. 165, чл. 167, ал. 3 - 3б и чл. 167а съобразно тяхната
компетентност. При установяване на нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б преди съставяне на акт
за установяване на административно нарушение, контролните органи уведомяват
нарушителя за възможността да заплати таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата.
Когато актът за установяване на нарушението се съставя в отсъствие на нарушителя,
възможността за заплащане на тази такса се предоставя с връчването на акта. Таксата по чл.
10, ал. 2 от Закона за пътищата може да бъде заплатена по банков път или чрез картово
плащане, а пред органите по чл. 167, ал. 3 - 3б - и в брой, като плащането може да бъде
осъществено при извършване на проверката или в срок от 14 дни от връчване на акта за
установяване на административно нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б. В случаите, при които
таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата се заплаща след връчване на акта за
установяване на административно нарушение, нарушителят следва в платежното нареждане
да посочи номера на акта за установяване на административното нарушение. При заплащане
на таксата по чл. 10, ал. 2 от ЗП в срока и при условията на ал. 3 и 4 и след постъпване на
сумата по сметката на Агенция „Пътна инфраструктура“, нарушителят се освобождава от
административнонаказателна отговорност за конкретното нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б,
установено в акта за установяване на административно нарушение. В тези случаи се
освобождават от административнонаказателна отговорност собственикът, вписаният
ползвател и водачът за извършеното административно нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б във
връзка с конкретното пътно превозно средство за съответния случай на движение по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа. Наказателните постановления за
3
административни нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в се издават от председателя на
управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ или оправомощени от него
длъжностни лица. За съставените актове за установяване на административни нарушения и
издадените наказателни постановления по този член се прилагат разпоредбите на чл. 189, ал.
1 - 3 и ал. 13 – 16“.
Съгласно чл. 189ж, ал. 1, изр. Първо и ал. 7 ЗДвП „при нарушение по чл. 179, ал. 3,
установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение. По отношение на
електронния фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3б се прилагат разпоредбите на чл. 189, ал.
10“.
В ЗП липсва правна уредба за налагане на административни наказания чрез издаването на
ЕФ. Ангажирането на административнонаказателна отговорност се реализира с издаването
на наказателно постановление въз основа на акт за установяване на административно
нарушение.
От систематичното тълкуване на цитираните разпоредби се обуславя извод, че неправилно
на „******“ЕООД е ангажирана отговорност по чл. 179, ал. 3б ЗДвП, като е издаден
електронен фиш при условията на чл. 189ж ЗДвП. Съгласно ал. 1 на чл. 189ж ЗДвП
електронен фиш може да се издаде /правна възможност за наказващия орган/, когато се
установи нарушение на чл. 179, ал. 3 ЗДвП. За нарушения като процесното – по чл. 179, ал.
3б ЗДвП, ЕФ не се издава. Необходимо е да се посочи и, че нормите на чл. 179, ал. 3 и ал. 3б
ЗДвП имат различно съдържание. С първата се предвижда наказание за водач, който
управлява ППС по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но
не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от ЗП, а с втората – наказание за собственик на ППС
от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена
дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани
данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от ЗП. Различни са субектите, на които може да бъдат
наложени и предвидените със закона различни по вид и размер наказания, различни са и
нарушенията, за осъществяването на които се налагат тези наказания – незаплатена такса чл.
10, ал. 1, т. 1 от ЗП /чл. 179, ал. 3 ЗДвП/ и изцяло или частично незаплатена дължима такса
по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни, по чл.
179, ал. 3б ЗДвП. Предвид това се формира извод, че за извършеното от „******“ЕООД по
чл. 179, ал. 3б ЗДвП незаконосъобразно е издаден ЕФ. Приложение намират разпоредбите,
регламентиращи съставянето на акт при установено административно нарушение и
издаването на наказателно постановление при наличието на предпоставките за това.
Допуснатото процесуално нарушение е съществено, тъй като се ограничават правата на
лицето, сочено за нарушител, вкл. да възрази по смисъла на чл. 42, т. 8 и чл. 44, ал. 1 ЗАНН
и да представи доказателства в подкрепа на своите твърдения.
Установените непълнота и неяснота на правната уредба относно издаването на ЕФ за
нарушения по чл. 179, ал. 3б ЗДвП не могат да бъдат санирани по аргумент от чл. 46, ал. 3
4
от Закона за нормативните актове .
По изложените по-горе мотиви съдът прие, че с атакуваният ЕФ незаконосъобразен и следва
да бъде отменен.
С оглед изхода от спора и по аргумент от чл. 63 д, ал. 1 ЗАНН в полза на жалбоподателя
следва да бъдат присъдени разноски, които се установи да са претендирани в
производството. Представени са доказателства за уговорено адвокатско възнаграждение в
размер на 650 лева без ДДС, платено по банков път с ДДС - в общ размер от 780 лева.
Доколкото делото не се отличава с фактическа и правна сложност, съдът намира, че
обективираното от ответника възражение за прекомерност следва да бъде уважено. Въпреки
че с оспорения ЕФ е наложено наказание „имуществена санкция“ в размер на 2 500 лева,
съгласно разпоредбата на чл. 18, ал. 1 във връзка с чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 9 юли
2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения се определя размер на
дължимото адвокатско възнаграждение – 400,00 лева, тъй като в съдебното производство не
е осъществено процесуално представителство от упълномощения адвокат в полза на
дружеството жалбоподател.
По изложените съображения и на основание чл. 63в от ЗАНН Видински районен
съд,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш № ********** за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено
от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от
Закона за пътищата /ЗП/, издаден от Агенция "Пътна Инфраструктура" към
Министерството на регионалното развитие и благоустройството, с който на „******“ЕООД ,
представлявано от управителя Р. П. Ч. е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 2500 /две хиляди и петстотин/ лева за извършено
нарушение на чл.102 ал.2 от Закона за движението по пътищата, на основание чл. 187а, ал.
2, т. 3 във връзка с чл. 179, ал. 3б във връзка с чл. 102, ал. 2 от Закона за движението по
пътищата.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, със седалище в гр. София, да заплати на
„******“ЕООД , представлявано от управителя Р. П. Ч. сумата в размер на 400,00 лева
/четиристотин лева/, представляваща направените по делото разноски.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Видин в 14
дневен срок от съобщението до страните.
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
5