Решение по дело №414/2018 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 март 2019 г. (в сила от 11 декември 2019 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20187200700414
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                         

 

гр. Русе, 05.03.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, VII - ми състав, в открито заседание на пети февруари, през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                          Съдия: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

                                                     

при секретаря     МАРИЯ СТАНЧЕВА       като разгледа докладваното от съдията  АГУШ  административно дело № 414 по описа за 2018 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 93, ал. 10, във вр. с ал. 6, във вр. с ал. 3 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

         Образувано е по жалба на СНЦ „Чиста природа за Бъзън“, представлявано от председателя на Управителния съвет Е.Д.П., депозирана чрез адвокат-пълномощник А.К. ***, против решение № РУ – 62 - ПР/2018 г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - Русе, с което е преценено да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение (ИП) „Изграждане на модулна станция за асфалтови смеси“, като е прието, че няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони и човешкото здраве, местоположение: имот № 000125, землището на с. Бъзън, община Русе, с възложител:  „Автомагистрали - Черно море“ АД, със седалище: гр. Шумен.

В жалбата се навеждат оплаквания, че заповедта е постановена в противоречие с материалноправни разпоредби и съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Изложени са подробни съображения в подкрепа на оплакванията.

Претендира се отмяната на оспореното решение, като незаконосъобразно, както и връщане на преписката на административния орган с дадени задължителни указания. Претендират се и направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Директорът на РИОСВ - Русе, чрез процесуален представител – гл. юрисконсулт С.Т. намира, че жалбата е неоснователна, а решението - законосъобразен акт.

„Автомагистрали - Черно море“ АД, в качеството на заинтересована страна, чрез процесуален представител адвокат Н.Д., оспорва основателността на жалбата.

         Съдът, след като обсъди оплакванията в жалбата, писмените доказателства по делото, становищата на страните и при направената служебна проверка за законосъобразност на административния акт съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК, приема следното: 

По фактите

Административното производство е започнало по инициатива на „Автомагистрали - Черно море“ АД, със седалище: гр. Шумен, като на 30.03.2018 г. в деловодството на РИОСВ – Русе е постъпило Уведомление за инвестиционно предложение (ИП) от „Автомагистрали - Черно море“ АД, със седалище: гр. Шумен за ИП „Мобилна инсталация за приготвяне на асфалтови смеси, в ПИ 000125, местност „Чуката“, землището на с. Бъзън, община Русе, област Русе“. Имотът е с площ 21,167 дка и начин на трайно ползване „друг промишлен терен“. Същият се намира извън регулацията на с. Бъзън. На площадката няма изградени функциониращи сгради. Предложението съдържа резюме, като са посочени и очакваните общи емисии на вредни вещества във въздуха по замърсители, съгласно представения проект по част технология; отпадъци, които се очаква да се генерират и предвиждания за тяхното третиране, съгласно проект по част ПУСО; отпадъчни води – битови. С подаденото уведомление „Автомагистрали - Черно море“ АД моли да бъде информирано за необходимите действия, които трябва да предприеме по реда на Глава шеста от ЗООС, като е приложило и документи, удостоверяващи уведомяване на съответната община, кметство и засегнатото население, съгласно чл. 4, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието на околната среда (л. л. 52 – 56, л. л. 59 - 64 от делото).

С Писмо изх. № АО1651 от 18.04.2018 г. Директорът на РИОСВ – Русе уведомява „Автомагистрали - Черно море“ АД, че инвестиционното предложение попада в обхвата на т. 6, буква „в“ (съоръжения за съхраняване на нефт, нефтопродукти и химически вещества) от Приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2 на ЗООС и на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗООС подлежи на процедура за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС).

Посочено е още, че разглежданият имот, в който се предвижда да се реализира ИП, не попада в границите на защитена територия по смисъла на Закона за защитените територии или в границите на защитени зони по смисъла на Закона за биологичното разнообразие. Най-близко разположените защитени зони (33) са: BG0002025 „Ломовете“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед РД-562/05.09.2008 г. на Министъра на околната среда и водите и с разширена площ с Решение на МС № 335/26.05.2011 г. и BG0OOO6O8 „Ломовете“ за опазване на природите местообитания и дивата флора и фауна, определена съгласно чл. 6, ал. 1, т. 1 и т. 2 от 3ВР и приета с Решение № 122 от 02.03.2007 г. на МС, които отстоят на около 4 700 м.

ИП попада под разпоредбите на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на защитените зони, поради което за същото следва да бъде извършена оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на горецитираната защитена зона.

По отношение на Глава осма, раздел първи от ЗООС – „Контрол на опасностите от големи аварии“ е посочено, че на площадката на ИП ще бъдат налични опасни химически вещества от Приложение № 3 от ЗООС, поради което следва да се извърши класификация по реда на чл. 103 от закона. Съгласно чл. 6, ал. 2 от Наредбата за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях, докладът от извършената класификация се изготвя и документира по образец – Приложение № 1 от същата наредба.

На последно място са дадени и подробни указания за това какво следва да бъде изпълнено от страна на  „Автомагистрали - Черно море“ АД като възложител на ИП по отношение изискванията на Глава шеста от ЗООС – да се изготви подробна информация в съответствие с Приложение № 2 към чл. 6 на Наредбата за ОВОС, в която да се опишат ясно и подробно всички дейности, свързани с ИП, като е необходимо да се направи оценка на емисионното разпространение на замърсители в атмосферния въздух, спрямо розата на ветровете в района, както и математическо моделиране и компютърно симулиране на разпространението на замърсител „прах“ във въздуха с подходящ програмен продукт; да се представи схема с отбелязване на конкретното местоположение на всички съоръжения от инсталацията; да се представи доклад от извършена класификация, съгласно изискванията, посочени в т. 3 от писмото; да се представи писмено искане с приложена към него горепосочената информация, както и информация за преценяване на вероятната степен на отрицателно въздействие на ИП, предвид предмета и целите на опазване на защитени зони BG0002025 „Ломовете“ и BG0OOO6O8 „Ломовете“ (л. 1 от преписката).

На 22.05.2018 г. е подадено Искане за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС вх. № AO 1651-1/22.05.2018 г. с приложени към него изискуеми документи (л. л. 2 – 40 от преписката).

С Писмо изх. № AO 1651-2/29.05.2018 г. Директорът на РИОСВ - Русе, на основание чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС е уведомил РЗИ - Русе да представи мотивирано становище по отношение степента на въздействието и риска за човешкото здраве във връзка с определяне необходимостта от извършване на ОВОС на горепосоченото ИП (л.48 от преписката).

С Писмо изх. № AO 1651-3/29.05.2018 г. Директорът на РИОСВ - Русе, на основание чл. 6, ал. 9, т. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС е предоставил информация за преценяване на необходимостта от ОВОС за ИП на Кмета на Община Русе, като го е уведомил за задължението след получаване на информацията да организира обществен достъп до същата за срок от 14 дни и се постави съобщение в интернет и на обществено място за достъпа до информацията, за изразяване на становища от заинтересованите лица (л. 49 от преписката).

С Писмо изх. № 33-01-317/13.06.2018 г. Кметът на Община Русе до РИОСВ - Русе е съобщил, че информацията за инвестиционното предложение е била достъпна за 14 дни от 31.05.2018 г. до 13.06.2018 г., като за целта е било поставено съобщение на интернет страницата на Община Русе и на информационното табло на Общината на ул. “Олимпи Панов“ № 6. За периода на открит обществен достъп в Община Русе не са постъпили мнения, становища и възражения относно реализацията на ИП (л. л. 50 и 51 от преписката).

Становище - възражение е подадено в РИОСВ - Русе от СНЦ „Чиста природа за Бъзън“ на 14.06.2018 г. В него се твърди, че включването на такъв голям промишлен консуматор ще доведе до лишаване на населението от вода. Емисиите на вредни вещества във въздуха от производствения процес ще създаде риск за здравето на жителите на с. Бъзън, а отпадните води от производствения цикъл ще замърсят почвата и подпочвените води. Възражението е придружено от подписка на 120 души от селото, които са се подписали против изграждането на инсталация за приготвяне на асфалтови смеси (л. л. 52 – 56 от преписката).

Представената информация за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС в Становище изх. № 1868/18.06.2018 г. на Директора на РЗИ – Русе, на основание чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредбата за ОВОС, била оценена, като са констатирани пропуски. В становището на РЗИ - Русе са дадени указания допълнително да се извърши моделиране на разпространението и на останалите замърсители, с оглед оценка на здравния риск за населението на с.Бъзън (л. л. 58 и 59 от преписката).

С Писмо вх. № AO 1651-9/09.07.2018 г. Изпълнителният директор на „Автомагистрали - Черно море“ АД е изпратил до РИОСВ - Русе допълнително исканата от РЗИ - Русе информация (л. л. 61 – 71 от преписката).

РЗИ - Русе в Становище изх. № 2240/20.07.2018 г. се е произнесло по качеството на предложената допълнителна информация за ИП и е посочило, че „Изграждане на мобилна станция за асфалтови смеси“ може да бъде реализирано при условие че бъдат спазвани НДЕ, съгласно Наредба № 1, гарантирано от извършване на постоянен мониторинг на емисиите на замърсителите по време на експлоатацията на мобилната инсталация (л. л. 72 – 73 от преписката).

Въз основа на всички материали, съдържащи се в административната преписка, с Решение № РУ-62-ПР/2018 за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС, издадено на 02.08.2018 г., Директорът на РИОСВ - Русе е решил да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение „Изграждане на модулна станция за асфалтови смеси“, което няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване на защитените зони и човешкото здраве (л. л. 76 – 78 от преписката).

Решението съдържа диспозитив, кратко описание на ИП, мотиви на АО, обосноваващи решението му да не се извършва ОВОС за заявеното инвестиционно предложение, както и условия, които следва да бъдат изпълнени от възложителя.

В резюме е посочено, че чрез реализиране на ИП се предвижда изграждане на инсталация за приготвяне на асфалтови смеси в имот № 000125 в землището на с. Бъзън, Община Русе. Имотът е с площ 21,167 дка и начин на трайно ползване „друг промишлен терен“. Същият се намира извън регулацията на с. Бъзън. На площадката няма изградени функциониращи сгради.

Реализирането на предложението е свързано с доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на мобилна асфалтосмесителна инсталация. Инсталацията ще се състои от следните елементи:

-      бункери за студено дозиране - 4 броя дозатори с вместимост 11 куб.м;

-      сушилен барабан;

-      асфалтов смесител и кабина за управление;

-      прахоуловител;

-      цистерна за съхранение на битум с подгрев;

-      цистерна за дизелово гориво + генератор;

-      бункер за временно съхранение на сместта;

Във връзка с организиране на производството на асфалт в имота ще бъдат изградени и монтирани следните обслужващи съоръжения и постройки:

-      Нов трафопост - тип КТП - 600 kVA;

-      Нова сграда за лаборатория;

-      Нова битова сграда за персонал;

-      Нов склад за инертни материали;

-      Автокантар - 60т;

-      Нови площадкови пътища;

-     Ново районно осветление;

-      Нов площадков водопроводен пръстен за противопожарни нужди.

Основният процес, свързан с реализацията на инвестиционното предложение, е дейността на мобилен асфалтосмесител с капацитет 160 т/час.

Асфалтосмесителната инсталация представлява комплект машини и оборудване, който съдържа:

-      Дозаторни бункери – батерия от 5 броя;

-      Транспортни ленти;

-      Сушилен барабан;

-      Работна цистерна за битум – 40 м³;

-      Работна цистерна за газьол - 40 т.;

-      Смесителна кула (сита, бункери за топли фракции, дозатори, смесителен агрегат)

-      бункер за готова смес;

-      аспирационна система филтри;

-      Командна кабина;

-      Резервен дизел - електрически агрегат.

Инсталацията, предмет на настоящия проект, е окомплектована на седем товарни ремаркета. Инсталацията не се нуждае от фундаменти. Монтират се на хоризонтална бетонова площадка. Изключение правят силозът за пълнител, обезпрашителната инсталация и допълнителните цистерни за битум и газьол.

Очаквани количества, вид и класификация на опасните вещества, съгласно Приложение № 3 към чл. 103, ал. 1 от ЗООС са:

- Битум: 1 бр. работна цистерна с електрическа система за подгряване на битума с вместимост 40 м³. Допълнително ще се изгради под цистерната стоманобетонна вана, за обезопасяване на района от cлучаен разлив на битум или технически пробив в корпусите на цистерните. Разлетият битум ще се събере във ваната и след отстраняване на техническия проблем ще се използва отново в производството.

- Дизелово гориво (газьол) - резервно гориво за маслогрейния агрегат: 1 бр. цистерна - 40м³, също разположена в стоманобетонна водоплътна вана, равна на обема на цистерната.

По част 2 от Приложение № 3:

ОЗ Вещества и смеси с предупреждение за опасност EUH029

Т.34. Нефтопродукти и алтернативни горива:

а)       газьоли (включително дизелови горива, горива за домашно отопление и газьолни смеси - газьол  -  40,00 м³=35,6 т. при референтна стойност за нисък рисков потенциал 2 500 т.

б)      тежки горива - Битум 60 т.

Общо количество нефтопродукти, съхранявани на площадката – 95,6 т.

Референтна стойност за нисък рисков потенциал – 2 500 т.

Предвид посочените данни в изпълнение на чл. 6, ал. 3 от Наредбата за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях е представена информация за вида и количествата на опасните вещества, които се очаква да са налични на площадката. Направен е извод в решението, че същите не покриват критериите по Приложение 3 от ЗООС и обектът не се квалифицира като предприятие/съоръжение с висок или нисък рисков потенциал.

Инвестиционното предложение попада в обхвата на т. 6, буква „в“ (съоръжения за съхраняване на нефт, нефтопродукти и химически вещества) от Приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2 на ЗООС и на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗООС подлежи на преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда.

Посочено е още, че разглежданият имот, в който се предвижда да се реализира ИП, не попада в границите на защитена територия по смисъла на Закона за защитените територии или в границите на защитени зони по смисъла на Закона за биологичното разнообразие. Най-близко разположените защитени зони (33) са: BG0002025 „Ломовете“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед РД-562/05.09.2008 г. на Министъра на околната среда и водите и с разширена площ с Решение на МС № 335/26.05.2011 г. и BG0OOO6O8 „Ломовете“ за опазване на природите местообитания и дивата флора и фауна, определена съгласно чл. 6, ал. 1, т. 1 и т. 2 от 3ВР и приета с Решение № 122 от 02.03.2007 г. на МС, които отстоят на около 4 700 м.

ИП попада под разпоредбите на чл. 31, ал. 1 от ЗБР и чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на защитените зони, поради което за същото се извършва и оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на горецитираната защитена зона.

Мотивите на органа да постанови решение да не се извършва ОВОС за заявеното ИП са следните:

I. Характеристики на предлаганото строителство, дейности и технологии: обем, производителност, мащабност, взаимовръзка и кумулиране с други предложения, ползване на природни ресурси, генерирани отпадъци, замърсяване и дискомфорт на околната среда, както и риск от инциденти:

1. Инвестиционното предложение е свързано с монтиране на мобилна инсталация на производство на асфалтови смеси, в т.ч. съпътстващо оборудване. Съгласно представена информация от възложителя, предвидено е основните производствени инсталации и системи дa са оборудвани със съответни пречиствателни съоръжения.

2. Предвид съхраняваните количества опасни химични вещества и смеси, планираният обект не се класифицира като предприятие или съоръжение с висок или нисък рисков потенциал по смисъла на чл. 103 на ЗООС.

3. При спазване на технологичната дисциплина, рискът от възникване на инциденти е ограничен и управляем.

4. Характеристиките и параметрите на предложението не създават предпоставки за увеличаване на негативните въздействия върху компонентите на околната среда и проява на кумулативни ефекти, разглеждано в съвкупност с други дейности, осъществявани в района.

II. Местоположение, в това число чувствителност на средата, съществуващото ползване на земята, относителното наличие на подходящи територии, качеството и регенеративната способност на природните ресурси в района:

1. 3acегнатият имот е с НТП „друг промишлен терен“. Същият е антропогенно повлиян. Средата не може да се окачестви като особено чувствителна.

2. При осъществяване на намерението не възниква необходимост от специално приспособяване на съседни собственици на терени или на други дейности осъществявани в близост. До имота е налична довеждаща пътна инфраструктура.

3. Не се предполага засягане качеството и регенеративните способности на природните ресурси в района.

III. Способност за асимилация на екосистемата в естествената околна среда: Преценката за вероятната степен на отрицателното въздействие върху защитената зона е, че инвестиционното предложение няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания и видове, предмет на опазване в близко разположените защитени зони и че ИП няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху популации и местообитания на видове, предмет на опазване на цитираната защитена зона, тъй като имотът, обект на ИП, не попада в обхвата на защитени зони от Екологичната мрежа Натура 2000, поради което не се очаква да настъпят преки или косвени негативни въздействия върху предмета и целите на опазване на най-близко разположените защитени зони BG0002025 „Ломовете" за опазване на дивите птици и BG0000608Ломовете“ и за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна. Разглежданият имот е с НТП: „Друг промишлен терен“ и не представлява природно местообитание и местообитание на видове, предмет на опазване в най-близко разположените защитени зони BG0002025 „Ломовете“ и BG0000608 „Ломовете“. Предвидените за изпълнение дейности няма да доведат до нарушаване на целостта и кохерентността на най-близко разположените защитени зони, както и до фрагментация и прекъсване на биокоридорни връзки от значение за видове, предмет на опазване. Не се очаква кумулативно въздействие със значителен ефект по отношение на предмета и целите на опазване на най-близко разположените защитени зони, в резултат от извършването на дейностите, предвидени в настоящото инвестиционно предложение, спрямо одобрените до момента планове, програми, проекти и инвестиционни предложения. Не се очаква загуба на хранителни местообитания.

IV. Характеристики на потенциалните въздействия - териториален обхват, засегнато население, включително трансгранични въздействия, същност, големина, комплексност, вероятност, продължителност, честота и обратимост:

1. Извършено е математическо моделиране на дисперсията на емисиите в атмосферния въздух, включително и с отчитане на кумулативен ефект от дейността на инсталации и предприятия, разположени в близост до обекта. Съгласно получените резултати, при експлоатация на обекта няма да се превишават допустимите норми за очакваните замърсители.

2. По представената информация за преценяване на необходимостта от ОВОС, направено математическо моделиране на дисперсията на емисиите в атмосферния въздух и изготвена оценка на здравния риск, са проведени консултации е РЗИ - Русе. Получено е становище на специализирания компетентен орган изх. № 2240/20.07.2017 г., в което не са изразени възражения във връзка е реализацията на ИП.

3. Потенциалните въздействия върху компонентите на околната среда, за фазата на експлоатация, могат да се окачествят като локални, постоянни, слабо отрицателни, обратими, без значим и кумулативен ефект.

4. Като местоположение и характер на дейността, инвестиционното предложение не предполага трансгранично въздействие в резултат от неговата реализация.

V. Обществен интерес към инвестиционното предложение:

1. Компетентният орган РИОСВ - Русе е уведомил Община Русе и Кметство с. Бъзън за инвестиционното предложение. Информацията за преценяване необходимостта от ОВОС е предоставена в общинската администрация, като е осигурен обществен достъп на всички заинтересувани лица. Засегнатото население е информирано за достъпа до информацията чрез съобщения, поставени на видно място в Община Русе, Кметство с. Бъзън и РИОСВ - Русе.

2. Съгласно Писмо на Община Русе изх. № 33-01-317/13.06.2018 г. в рамките на осигурения обществен достъп до информацията за инвестиционното предложение не са депозирани мнения, становища и/или възражения срещу реализацията му.

3. Посочено е също така, че в деловодството на РИОСВ - Русе няма постъпили възражения срещу реализацията на инвестиционното предложение. Както беше посочено по-горе това не е така. Становище - възражение е подадено в РИОСВ - Русе от СНЦ „Чиста природа за Бъзън“ на 14.06.2018 г. В него се твърди, че включването на такъв голям промишлен консуматор ще доведе до лишаване на населението от вода. Емисиите на вредни вещества във въздуха от производствения процес ще създаде риск за здравето на жителите на с. Бъзън, а отпадните води от производствения цикъл ще замърсят почвата и подпочвените води. Възражението е придружено от подписка на 120 души от селото, които са се подписали против изграждането на инсталация за приготвяне на асфалтови смеси (л. л. 52 – 56 от преписката). 

Решението е надлежно оповестено (л. л. 74 и 75 от преписката и л. л. 71 и 72 от делото).

В хода на съдебното производство са събрани доказателства, които са от значение за установяването на релевантни по делото факти и обстоятелства.

В Писмо вх. № 76/08.01.2019 г. от „ВиК“ ООД – гр. Русе относно Изграждане на модулна станция за асфалтови смеси в ПИ 000125 м. „Чуката“, землище на с. Бъзън, община Русе се сочи, че във „ВиК“ ООД - Русе са били предоставени искания за съгласуване на ВиК схеми от страна на „Автомагистрали – Черно море“ АД, гр. Шумен на 25.08.2009 г. с Q макс. 0.5 л./сек. със захранване от нов водопровод Ф60, свързан с водопровод в района на с. Бъзън и отвеждане на отпадъчните води в септична яма и филтрационен кладенец и на 13.12.2016 г. – захранване с водопровод, който ще бъде изграден от полиетилен висока плътност Ф40 от съществуващ водопровод Ф60 при ОК1 на с. Бъзън. За противопожарни нужди ще се изпълни подземен резервоар с минимален обем 108 м³. За пречистване на битовите води ще се изгради локална пречиствателна станция и заустване в изгребна яма. Въз основа на тези данни от „ВиК“ ООД - Русе е дадено становище, че водното количество, което ще се ползва от обекта няма да се отрази съществено на водоснабдяването на с. Бъзън. Освен това водоизточникът, от който се захранват селата от водоснабдителна система „Писанец“, вкл. и с. Бъзън се намира южно от с. Писанец, на няколко километра и обектът не попада в санитарно-охранителните зони на водоизточника (л. 138 от делото).  

Представено е и Становище вх. № 170/14.01.2019 г. от РЗИ – Русе относно възможния риск за човешкото здраве в случай на засягане на водоизточници за питейно-битово водоснабдяване и вероятност от засягане на водоснабдяването на населени места от такива водоизточници. В становището е посочено, че видно от материалите по делото при работата на мобилната асфалтова инсталация са възможни течове на нефтопродукти върху околната площ, както и замърсяване на площите с инертни материали, които се ползват като пълнители в процеса. При наличие на водоизточници в близост е възможно те да бъдат засегнати. За да се определи по-точно потенциално възможният риск за човешкото здраве, в становището са приведени данни за токсикологичната характеристика на суровините и материалите, които традиционно се ползват при приготвянето на асфалтови смеси. Посочено е, че в процеса на изготвяне на асфалта, в самата асфалтосмесителна инсталация и край нея се отделят редица изброени в становището вредни вещества, което формира здравен риск, но той се отнася преди всичко за работниците, обслужващи тази инсталация. В становището е изразено и мнение относно възможното засягане на водоизточниците за питейно-битово водоснабдяване в района, които са само подземни, като е посочено, че в случай на проникване на нефтопродукти в подземните водоносни хоризонти, захранващи подземните водоизточници към ЗВ „Писанец“, или при директно замърсяване на водовземните и водоснабдителни съоръжения, би се създал реален здравен риск за населението, ползващо тези питейни води  (л. л. 140 – 142 от делото).

В Писмо, вх. № 214/16.01.2019 г. от Басейнова дирекция „Дунавски район“ се посочва, че в БДДР не е постъпвало искане от РИОСВ – Русе за становище по чл. 4а ал. 2 от Наредбата за ОВОС за инвестиционно предложение за „Изграждане на мобилна инсталация за приготвяне на асфалтови смеси в имот, разположен в землището на с. Бъзън, община Русе, област Русе, като това становище би следвало да е част от процедурата, която се развива пред РИОСВ – Русе и следва да предхожда издаването на решение по реда на чл. 93 от ЗООС (л. л. 144 и 145 от делото). С Писмо вх. № 259/18.01.2019 г. от Басейнова дирекция „Дунавски район“ се дава становище по чл. 4а, ал. 2 от Наредбата за ОВОС за инвестиционно предложение за „Изграждане на мобилна инсталация за приготвяне на асфалтови смеси в имот, разположен в землището на с. Бъзън, община Русе, област Русе. Становището съдържа заключение, че реализирането на ИП е допустимо спрямо целите за опазване на околната среда, заложени в ПУРБ 2016 – 2021 г., при спазване на мерките, посочени в т. 1.1.2 от становището (л. л. 147 – 150 от делото). За да се достигне до този извод е била взета предвид предоставената информация, според която необходимото количество вода за периода на строителството за измиване на работниците и за овлажняване на пътищата ще се осигури с водоноски – 3 бр. по 2 м³. При реализацията на ИП ще бъдат възстановени площадковата водопроводна, канализационна и водоснабдителна системи, но няма информация за източника на водоснабдяване на обекта, както и договор с ВиК оператор, няма информация и за съоръжение (водоизточник за питейно-битово водоснабдяване), който да е близо до евентуалната база за асфалт, както пък се твърди в жалбата на СНЦ „Чиста природа за Бъзън“. Имотът е бил захранен, но поради прекъсване на дейността захранванията са изключени, а партидите за ток и вода са прекратени. Необходимото количество вода за периода на експлоатацията ще се осигурява от водопровод, преминаващ през югозападната част на имота: - за противопожарни нужди – 15 л./с; - за питейно-битови нужди – 0,91 м.³/ден. Производствената дейност не е свързана с генериране на отпадъчни води. Максимално очакваното количество битово-фекални отпадъчни води – 1,1 м³/ден. Същите ще постъпват в задържателен резервоар, който ще бъде изолиран с цел недопускане замърсяване на подземните води. Резервоарът ще се изпразва периодично и количествата отпадъчни води ще се извозват до пречиствателна станция по договор с лицензирана фирма. РИОСВ ще бъде уведомявана незабавно при инцидент, който е причинил замърсяване на повърхностните и подземните води, въздуха и почвата. С оглед предоставената информация в становището на БДДР е посочено, че предвид отдалечеността на имот 000125 в землището на с. Бъзън, от повърхностни водни обекти не се очаква реализирането на ИП да окаже негативно влияние върху посочените елементи на качество и респективно да доведе до влошаване на екологичния потенциал или химично състояние на повърхностното водно тяло и непостигане на поставената екологична цел. С реализирането на ИП не се очаква пряко въздействие върху химичното и количественото състояние на подземни водни тела. ИП не попада в зона за защита на питейните води от повърхностни водни тела, за отдих и водни спортове, за стопански ценни видове риби, за местообитания, за птици, в защитени територии, попада в зона за защита на питейните води от подземни водни тела (всички подземни водни тела са определени като зони за защита на питейните води), в чувствителна и уязвима зона. ИП не попада в границите на санитарно-охранителни зони (СОЗ), определени по реда на Наредба № 3 от 16.10.2000 г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на СОЗ около водоизточниците и съоръженията за битово-питейно водоснабдяване и около тези на минерални води, използвани за лечебни, питейни и хигиенни нужди. В района няма налични съоръжения за питейно-битово водоснабдяване без определени СОЗ, за които е необходимо спазване на ограничения в буферни зони (радиус 1 000 м), съгласно Приложение № 1 към Национален каталог от мерки към ПУРБ, няма и налични съоръжения, регистрирани в Регистъра на водовземните съоръжения за стопански цели. В становището са изложени и мерките, заложени в ПУРБ 2016 – 2021 г., които трябва да се вземат предвид при реализиране и експлоатацията на този вид ИП. Прието е, че съгласно предоставената информация, дейностите, предвидени в ИП не са в нарушение на посочените забрани и ограничения, както и че реализирането на ИП е допустимо спрямо целите за опазване на околната среда, заложени в ПУРБ 2016 – 2021 г., при спазване на мерките, посочени в т. 1.1.2 от становището.  Посочено е още, че ИП не попада в район със значителен потенциален риск от наводнения, съгласно предоставената информация. Дадено е заключение, че ИП е допустимо и спрямо мерките за намаляване на риска от наводнения и неблагоприятните последици, определени в ПУРН 2016 – 2021 г. в Дунавски район. Посочено е също така, че съгласно информация, налична в Регистри на издадените разрешителни в района на ИП няма съществуващи или разрешени въздействия върху водното тяло, които трябва да бъдат взети предвид при процедурата по Глава шеста от ЗООС. ИП не предвижда водовземане от подземни води. В заключение е направена мотивирана оценка, че реализирането на ИП няма да окаже значително въздействие върху водите и водните екосистеми при условие, че се спазят мерките, посочени в т. 1 и нормативните изисквания, посочени в т. 2 от  становището. (л. л. 147 – 150 от делото).

По делото е изготвена и приета съдебно-техническа експертиза от вещо лице доц. д-р Н.Г.И. от секция „Физика на атмосферата“ към БАН София вх. № 364/28.01.2019 г., по която вещото лице, след като се е запознало с писмените доказателства по делото, е дало заключение по следните въпроси: изготвило е математическо моделиране на дисперсията на емисиите от процесната инсталация, получени в резултат на производствения процес в атмосферния въздух /по вид, състав и количества/, както и е дало заключение по въпроса дали оказват отрицателно въздействие върху околната среда и здравето на хората. Представило е на хартиен носител разпечатка на използваните за изготвяне на експертизата ДАТ файлове, в които са налични входящите данни, заложени в софтуера, въз основа на които данни се извършва самото моделиране (л. л. 160 – 170 от делото).

Съгласно констативно-съобразителната част, в съответствие с горивните и технологичните процеси на работната площадка са определени замърсителите, които ще бъдат емитирани през организирания точков източник (комин) в атмосферния въздух, а именно: серен диоксид, азотни оксиди, въглероден оксид, прах /фракцията на фините прахови частици е 100 % от общата прах/ и летливи органични вещества, определени като общ въглерод. В табличен вид с дадени пояснения са представени данни за количеството на годишните емисии за всеки един замърсител от дейността на ИП, като са изчислени консервативно за 8760 раб. ч. през годината, въпреки че работата на инсталацията е сезонна. Таблица 1-1 (л. 160 от делото) съдържа информация за количеството на годишните емисии за всеки един замърсител от дейността на ИП по проектни данни и нормите за допустими емисии (НДЕ) в отпадъчните газове, съгласно чл. 27, ал. 1 и чл. 21, ал. 1 (Приложение № 7) от Наредба 1/2005 норми за допустими емисии на вредни вещества (замърсители), изпускани в атмосферата от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии, съответно за серен диоксид – по Наредба 1/2005 – 536.1 и по проектни данни – 63.1, азотни оксиди - по Наредба 1/2005 – 141.9 и по проектни данни – 28.4, въглероден оксид - по Наредба 1/2005 – 157.7 и по проектни данни – 157.7, прах - по Наредба 1/2005 – 25.2 и по проектни данни – 25.2, общ въглерод - по Наредба 1/2005 – 15.8 и по проектни данни – 15.8. Т.е предвижданите максимални годишни емисии в тона не превишават допустимите такива по Наредба 1/2005 г., но за въглероден оксид, прах и общ въглерод са точно на допустимите максимални стойности по наредбата. С експертизата са определени и зоните на замърсяване на емисиите от вредни вещества от емисиите на организирания точков източник на модулна станция за асфалтови смеси, дадени са данни за средногодишни концентрации в приземния слой (Таблица 2-1). Таблица 2-2 съдържа резултатите. От таблицата се вижда, че единствено за серни оксиди при емисии, определени през НДЕ по Наредба 1/2005 г. е превишена годишната норма, препоръчана от СЗО, докато за азотни оксиди е превишен ДОП за опазване на човешкото здраве. Концентрациите на ФПЧ не превишават нито СГН, нито ДОП (л. 162 от делото). От фигура 2-2 се вижда, че в определени зони замърсяването със серен диоксид е над годишната норма, като те засягат съвсем малка област от най-северните части от с. Бъзън, докато в останалите райони концентрациите са в норма. На фигура 2-3 е показано годишното поле на замърсяване със серен диоксид по проектни данни, в този случай концентрациите за с. Бъзън са под годишната норма. Направен е извод, че е необходимо да се спазват норми за допустими емисии в отпадъчните газове за серен диоксид по проектни данни. В този случай годишното замърсяване на атмосферния въздух след реализация на ИП няма да оказва отрицателен ефект върху с. Бъзън. Експертизата е дала изчисление и на максимални еднократни концентрации при най-неблагоприятни метеорологични параметри. И в този случай е дадено заключение, че максимално еднократното замърсяване на атмосферния въздух след реализация на ИП няма да оказват отрицателен ефект върху с. Бъзън при спазване на норми за допустими емисии в отпадъчните газове за серен оксид и азотни оксиди по проектни данни (л. 168 от делото). Направена е и оценка на влиянието на замърсяването на атмосферния въздух върху другите компоненти и фактори на околната среда. Направен е извод, че в годишен и краткосрочен аспект качеството на атмосферния въздух няма да бъде повлияно отрицателно след изграждане на модулна станция за асфалтови смеси в м. „Чуката“, землище с. Бъзън, община Русе, като въздействието е приемливо в локален и регионален мащаб.

Заключението на вещото лице е, че по отношение на компонент „атмосферен въздух“, видно от получените резултати от математическото моделиране при експлоатация на обекта няма да се превишават допустимите норми за очакваните замърсители, а потенциалните въздействия върху компонентите на околната среда за фазата на експлоатация могат да се окачествят като локални, периодични, слабо отрицателни, обратими, без кумулативен ефект (л. л. 160 – 169 от делото).

По делото е изготвена и приета и съдебно-техническа експертиза от вещо лице К.Т.Н., с вх. № 371/28.01.2019 г. (л. л. 179 – 186 от делото), по която вещото лице, след като се е запознало с писмените доказателства по делото, като е съобразило техническата документация на инвестиционното предложение, е дало заключение по следните въпроси:

 

1.    Какви са промишлените отпадни води, получени в резултат на производствения процес /по вид, състав и количества/.

2.    Как би се отразило тяхното въздействие върху почвите във и около терена на инвестиционното предложение.

3.    Каква би била консумацията на вода, необходима за производствени и битови нужди и как би се отразило това на водоизточника на водоснабдяване на с.Бъзън и водопроводната мрежа на селото.

Съгласно заключението на вещото лице технологичната схема на модулната станция за асфалтови смеси не предвижда ползването на вода за производствени нужди, респ. в резултат от работата на станцията няма да се генерират промишлени отпадни води. Поради това и характеристиките на процесното ИП липсват предпоставки за въздействие от производствени отпадъчни води върху почвите в и около терена на ИП. На следващо място е посочено, че ИП не засяга СОЗ около водоизточниците и съоръженията за битово-питейно водоснабдяване. Няма предпоставки да се счита, че използването на вода за питейно-битови нужди от водопроводна мрежа и предвидените дейности с ИП, ще се отразят на водоизточника на водоснабдяване на с. Бъзън и водопроводната мрежа на селото.

По правото

По допустимостта на производството

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от активно легитимирано лице, при наличие на правен интерес, срещу акт подлежащ на съдебно обжалване, визиран изрично в нормата на чл. 93, ал. 10, във вр. с ал. 6, във вр. с ал. 3 от Закона за опазване на околната среда. Жалбоподателят черпи правно основание да обжалва акта, съгласно нормите на § 1, т. 24 и т. 25 от ЗООС, във вр. с чл. 9, (2) от Конвенцията за достъп до информация, участието на обществеността в процеса на вземане на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда, ратифицирана със закон, приет от ХХХIХ Народно събрание на 2 октомври 2003 г. (ДВ, бр. 91 от 2003 г., в сила от 16 март 2004 година).

По съществото на спора

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореното решение е постановено от компетентния по смисъла на чл.93, ал.3 от ЗООС орган. Съгласно цитираната правна норма директорът на РИОСВ е компетентен да вземе решение за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС по чл.93, ал.1, т.1 и т.4 от ЗООС. В конкретната хипотеза инвестиционното предложение попада в обхвата на Приложение № 2, т.6, б.“в“ към чл.93, ал.1, т.1 от ЗООС и подлежи на преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС.

Оспореното решение е издадено в съответствие с изискванията за форма - актът е писмен и съдържа, посочените в разпоредбата на чл. 93, ал.4 от ЗООС реквизити.

Административният акт е мотивиран. Както самото решение по № РУ-62-ПР/2018 за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда, така и приложените към административната преписка писмени доказателства представляват фактическите основания за издаването на административния акт, и в тях се съдържат описанието на инвестиционното предложение, доказателства за извършените действия по одобряването на процедурата и изготвените становища и доклади в резултат на тях. Изложените в решението мотиви дават възможност както за извършването на съдебен контрол за законосъобразност на административния акт на посочените в чл. 146 от АПК основания, така и за защита правата и законните интереси на засегнатите лица и организации.

В съответствие с изискванията на чл. 95, ал. 1 от ЗООС възложителят е уведомил компетентния орган за инвестиционното намерение, а в кратък срок след това, в най - ранен етап от подготовката за осъществяване на инвестиционното предложение са уведомени и кметовете на Община Русе и кмета на село Бъзън.

Съобразно характеристиките на инвестиционното предложение и в съответствие с разпоредбите на чл. 95, ал.3 от ЗООС и на чл. 9, ал. 1 от Наредбата за ОВОС възложителят определя специализираните ведомства и представителите на засегната общественост, с които следва да се извършат консултации съобразно начините, предвидени в чл. 9, ал. 3 от Наредбата. След преценка, че инвестиционното предложение попада в приложение № 2 към ЗООС и след обсъждане на представената документация и изпълнение на процедурата по глава шеста от ЗООС, с оспореното решение на директора на РИОСВ Русе е постановено, въз основа на постъпилата документация за ИП, получените становища от компетентни органи в хода на процедурата, съобразено с критериите, регламентирани съгласно чл. 93, ал. 4 от ЗООС, а именно да не се извършва ОВОС.

При постановяване на оспореното решение на директора на РИОСВ Русе не са допуснати нарушения на материалноправни разпоредби.

Компетентният орган е преценил необходимостта от извършване на ОВОС като е определил степента на значимост на въздействието върху околната среда въз основа на представената от възложителя информация, критериите по чл. 93, ал. 4 от ЗООС, получените становища от помощните органи по чл. 7 от Наредбата за ОВОС.

Възраженията на жалбоподателите за непълноти и пропуски в изследването на документацията и факти от значение за случая, водещи до незаконосъобразност на постановения от директора на РИОСВ Русе административен акт, са неоснователни. Решението на административния орган се основава на резултатите от изисканите становища на специализираните органи, които изследват подробно възможното влияние на инвестиционното предложение върху различните компоненти на околната среда: почви, въздух, води, човешко здраве, флора, фауна и др. като предвижда конкретни и подробни мерки във връзка с предотвратяване, намаляване и ограничаване на евентуално вредно въздействие.

Спазена е процедурата по издаване на административния акт. Производството е уредено в Глава Втора на Наредбата за ОВОС. Възложителят е информирал писмено компетентния орган РИОСВ в най-ранния етап за своето инвестиционно предложение, като е внесъл искане за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС, вх.№ AO 1651-1/22.05.2018г.

С писмо изх.№ AO 1651-2/29.05.2018г. Директорът на РИОСВ-Русе, на основание чл.7, ал.2, т.2 от Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС, е уведомил РЗИ - Русе, да представи мотивирано становище по отношение степента на въздействието и риска за човешкото здраве във връзка с определяне необходимостта от извършване на ОВОС на горепосоченото ИП.

С писмо изх.№ AO 1651- 3/29.05.2018г. Директорът на РИОСВ-Русе, на основание чл.6, ал.9, т.2 от Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС е предоставил информация за преценяване на необходимостта от ОВОС за ИП на Кмета на Община Русе, като го е уведомил за задължението след получаване на информацията да организира обществен достъп до същата за срок от 14 дни и се постави съобщение в интернет и на обществено място за достъпа до информацията, за изразяване на становища от заинтересованите лица.

С писмо № 33-01-317/13.06.2018г. Кметът на Община Русе до РИОСВ-Русе е съобщил, че информацията за инвестиционното предложение е била достъпна за 14 дни от 31.05.2018г. до 13.06.2018г., като за целта е било поставено съобщение на интернет страницата на Община Русе и на информационното табло на Общината на ул."Олимпи Панов" № 6. За периода на открит обществен достъп в Община Русе не са постъпили мнения, становища и възражения относно реализацията на ИП.

Становище - възражение е подадено в РИОСВ-Русе от СНЦ „Чиста природа за Бъзън" на 14.06.2018г. В него се твърди, че включването на такъв голям промишлен консуматор ще доведе до лишаване на населението от вода.

Емисиите на вредни вещества във въздуха от производствения процес ще създаде риск за здравето на жителите на с.Бъзън, а отпадните води от производствения цикъл ще замърсят почвата и подпочвените води.

         Възражението е придружено от подписка на 120 души от селото, които са се подписали против изграждането на инсталация за приготвяне на асфалтови смеси.

В хода на съдебното производство е получено заключение на основание чл. 4а от Наредбата за ОВОС от директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“ относно допустимостта на инвестиционното предложение спрямо мерките за постигане на добро състояние на водите, определени в плановете за управление на речните басейни, като компетентният орган е информирал в заключението си и за забраните и ограниченията, предвидени в Закона за водите, по отношение на този вид инвестиционни предложения и/или въздействия в резултат от реализирането. Заключението съдържа оценка на значителното въздействие върху водите и водните екосистеми, като е посочено, че реализирането на ИП няма да окаже значително въздействие върху водите и водните екосистеми при условие, че се спазят мерките, посочени в т.1 и нормативните изисквания, посочени в т.2 от становището.

Съдът счита, че не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила от страна на административния орган в хода на производството, като не е изискано заключение на основание чл.4а от Наредбата за чл. 4а от Наредбата за ОВОС от директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“, тъй като в хода на съдебното производство е изискано и получено заключение от по чл. 4а от Наредбата за ОВОС, като е назначена и е прието заключение и на съдебно-техническа експертиза, в което е посочено, че данните и заключенията, съдържащи се в цялостната документация, въз основа на която е постановено оспореното  решение не противоречат на становищата на компетентните органи /РЗИ –Русе, ВиК Русе и БДДР/.

Допуснатото процесуално нарушение от Директора на РИОСВ Русе не може да се квалифицира като съществено, тъй като същото е отстранено в хода на съдебното производство, като са събрани писмени доказателства и прието заключение на съдебно-техническа експертиза, които не водят до изводи, различни от тези, които се съдържат в оспореното решение.

Съществени са нарушенията на процесуалните правила, които поставят под съмнение установените в акта факти. В конкретната хипотеза събраните доказателства потвърждават установените в акта факти и нарушението на процесуалните правила не може да се определи като съществено.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че не е отчетен обществения интерес към ИП.

Следва да се посочи, че оспореното решение № РУ – 62 - ПР/2018 г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите  - Русе, е със съдържание да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) и е издадено на основание чл. 7, ал. 1 и чл. 8, ал. 1 от Наредбата, които се съдържат в нейната глава втора, а провеждането на обществено обсъждане на доклада за ОВОС е предвидено в глава шеста от Наредбата, която е относима към друг етап от процедурата, който се провежда, когато е задължително изготвянето на ОВОС или компетентният орган е взел решение да се извърши такава оценка. В настоящия случай е отчетен и съобразен обществения интерес към ИП. В тази насока са представени достатъчно доказателства по административната преписка, установяващи разгласата на ИП, а подаденото становище възражение от жителите на с.Бъзън, недвусмислено показва за направено уведомяване.

Неоснователни са твърденията за нарушение на чл.93, ал.4, б.“в“ от ЗООС използване на природни ресурси, земните недра, почвите, водите и на биологичното разнообразие, тъй като е установено от становищата на компетентните органи - РЗИ –Русе, ВиК Русе и БДДР, които са официални удостоверителни документи и се ползват с обвързваща съда материална доказателствена сила, съгласно чл.144 АПК вр.с чл.179 ГПК, както и от заключението на съдебно-техническата експертиза на в.л. К.Н., които установяват, че технологичната схема на модулната станция за асфалтови смеси не предвижда ползването на вода за производствени нужди, респ. в резултат от работата на станцията няма да се генерират промишлени отпадни води. Поради това и от характеристиките на процесното ИП липсват предпоставки за въздействие от производствени отпадъчни води върху почвите в и около терена на ИП. На следващо място е посочено, че ИП не засяга СОЗ около водоизточниците и съоръженията за битово-питейно водоснабдяване.

Няма предпоставки да се счита, че използването на вода за питейно-битови нужди от водопроводна мрежа и предвидените дейности с ИП, ще се отразят на водоизточника на водоснабдяване на с. Бъзън и водопроводната мрежа на селото.

Неоснователни са твърденията и за нарушаване на чл.93, ал.4,б.“г“ от ЗООС – генериране на отпадъци, тъй като от заключението на съдебно-техническата експертиза на в.л. К.Н., се установява, че технологичната схема на модулната станция за асфалтови смеси не предвижда ползването на вода за производствени нужди, респ. в резултат от работата на станцията няма да се генерират промишлени отпадни води.

По отношение на възражението, че не са съобразени емисиите на вредни вещества във въздуха от производствения процес, тъй като производствената площадка се намира в непосредствена близост до селото е прието заключение на съдебно-техническа експертиза, изготвена от в.л. доц.д-р Н.Г..

Заключението на вещото лице е, че по отношение на компонент „атмосферен въздух“, видно от получените резултати от математическото моделиране при експлоатация на обекта няма да се превишават допустимите норми за очакваните замърсители, а потенциалните въздействия върху компонентите на околната среда за фазата на експлоатация могат да се окачествят като локални, периодични, слабо отрицателни, обратими, без кумулативен ефект (л. л. 160 – 169 от делото).

         От събраните по делото писмени доказателства и съдебно-технически експертизи се установява, че ИП ще се реализира в имот с начин на трайно ползване „друг промишлен терен", като същият е антропогенно повлиян.

Средата не може да се определи, като особено чувствителна. Намира се извън регулацията на с.Бъзън в местността „Чуката". Не попада в район с неблагоприятни инженерно-геоложки условия (свлачища, срутища и др.) На терена не са извършвани минни изработки, които да създават опасност от слягане и пропадане. На територията няма находища за добив на подземни богатства, включени в Националния баланс на запасите и ресурсите на подземни богатства. Върху терена е работил бетонов възел, с изградена водопроводна, канализационна и електроснабдителна системи, но поради прекратяване на дейността захранванията са изключени, а партидите заличени. 

При осъществяване на намерението не възниква необходимост от специално приспособяване на съседни терени. До имота е изградена пътна инфраструктура. При експлоатацията няма да се генерират емисии, над нормативно установените в атмосферния въздух. Не се очаква замърсяване на почвите, подземните или повърхностни води. Не се предполага засягане качеството и регенеративните способности на природните ресурси в района.

         Неоснователно е възражението, че в решението не е съобразено дали ИП има вероятност да окаже отрицателно въздействие върху популации и местообитания на видове. В близост се намират две защитени зони 0002025 "Ломовете" за опазване на дивите птици и 0000608"Ломовете" за опазване на местообитания на дивата флора и фауна, които отстоят на 4700м. Административният орган се е произнесъл на основание посоченото разстояние, без да изследва комплексно влиянието. В мотиви III. след преглед на представената документация и на основание чл.40, ал.4 от Наредбата за ОС, преценката за вероятната степен на отрицателно въздействие върху защитените зони BG0002025 „Ломовете" и BG0000608 „Ломовете" е, че ИП няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху популации и местообитания на видове, предмет на опазване на цитираните защитени зони, поради мотиви, изложени в пет точки в Решението: 1. Имотът не попада в обхвата на защитените зони от Екологичната мрежа Натура 2000, поради което не се очаква да настъпят преки или косвени негативни въздействия върху предмета и целите на опазване на най-близко разположените защитени зони „Ломовете" за опазване на дивите птици и „Ломовете" за опазване на природните местообитания и на дивата природа и фауна. 2. Разглежданият имот е с предназначение „друг промишлен терен" и не представлява природно местообитание и местообитание на видове, предмет на опазване в най-близко разположените защитени зони „Ломовете". 3. Предвидените за изпълнение дейности, няма да доведат до нарушаване на целостта и кохерентността на най-близко разположените защитени зони, както и до фрагментацията и прекъсване на биокоридорни връзки от значение за видовете. 4. Не се очаква кумулативно въздействие със значителен ефект по отношение на предмета и целите на опазване на най-близко разположените защитени зони, в резултат от извършването на дейностите, предвидени в ИП, спрямо одобрените планове, програми и проекти. 5. Не се очаква загуба на хранителни местообитания. 6. При извършен оглед на място на площадката не са установени редки или застрашени от изчезване растителни и животински видове. 7. Бозайници, земноводни и влечуги включени в Приложение II на Директива 92/43/ЕЕС обект на опазване в защитените зони не са установени в границите на поземления имот.

         Тези изводи на административния орган, изложени в оспореното решение са в съответствие със събраните по делото доказателства, като не са представени доказателства, които да водят до различни изводи от изложените.

         Неоснователно е твърдението, че в Решението не е изследван въпроса за шумозамърсяването.Т.а не се установява, видно от представената от възложителя информация. Терена върху който ще се реализира ИП е с площ - 21,167 дка и се намира извън регулацията на с.Бъзън. За него има изработен ПУП- ПЗ, който определя устройствена зона - „чисто производствена" и начин на ползване „друг промишлен терен". Инсталацията за асфалтови смеси отстои на 425м. от регулацията на населеното място.

         По делото не са събрани доказателства, които да водят до извода, че в с.Бъзън има други производствени обекти, чиито отделяния на шум биха въздействали кумулативно. В близост до площадката няма обекти, подлежащи на усилена шумозащита по смисъла на § 1, т.4 от ДР на Наредба № 54 за националната система за мониторинг на шума в околната среда. Средните нива на шум при работа на Инсталацията са (41- 42) децибела на разстояние 2 м.

         Нормата измерена на границата на парцела в който ще се осъществи ИП е до 70 децибела допустими за промишлени територии (Наредба № 6/2006г.за показателите на шум в околната среда). Нощем ще работят само (трафопоста и маслогрейката), които не са източници на шум. Съгласно изискванията на ЗУТ на територията на имота ще се предвиди минимум 24% озеленяване, така подбрано, че да създаде шумов екран към селото. В случай на регистриране на завишени шумови нива, се предвижда изграждане на озеленителен пояс по границите на имота, което ще снижи разпространението на шумови емисии извън площадката. Изложените факти са анализирани и ценени от компетентния орган при вземането на решението.

С оглед изложеното съдът приема, че оспореното решение на директора на РИОСВ Русе е издадено от компетентния орган, в установената форма, при спазване на административнопроизводствените правила и на материалноправните разпоредби, поради което не са налице основания за неговата отмяна. Административният акт е съответен и на целта на закона.

Предвид изложеното и съгласно чл. 172, ал. 2, пр. последно от АПК оспорването следва да бъде отхвърлено.

На основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на СНЦ „Чиста природа за Бъзън“, представлявано от председателя на Управителния съвет Е.Д.П., срещу решение № РУ – 62 - ПР/2018 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Русе, с което е постановено да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение „Изграждане на модулна станция за асфалтови смеси“, тъй като няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони и човешкото здраве, с местоположение в имот № 000125, в землището на с. Бъзън, община Русе, с възложител:  „Автомагистрали - Черно море“ АД, със седалище: гр. Шумен, като неоснователна.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

 

 

СЪДИЯ: