О П Р Е Д Е Л
Е Н И Е №
Гр. Сливен, 11.03.2021
г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито
заседание на единадесети март две хиляди
двадесет и първа година в състав:
Административен
съдия: Иглика Жекова
като разгледа докладваното от
съдията административно дело № 453 по описа за 2020 година, за да се произнесе
съобрази следното:
Производството е образувано
по жалба от К.Г.В., с адрес *** срещу мълчалив отказ на
Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен да му бъдат върнати
регистрационни табели на МПС с рег. № ***. В жалбата се твърди, че при
проверка от контролни органи на РУ при ОД на МВР – Сливен му бил съставен Акт
за установяване на административно нарушение № 520242/21.08.2020 г., тъй като
автомобилът бил със служебно прекратена регистрация, поради неплатена
задължителната застраховка „Гражданска отговорност“. При съставяне на акта му
били отнети два броя регистрационни табели, а застраховката В. сключил на
24.08.2020 г. На 19.10.2020 г. подал молба до Началника на Сектор „Пътна
полиция“ при ОД на МВР – Сливен за връщане на табелите, но му било отказано. В
наказателното постановление, съставено въз основа на акта било вписано, че е изпратен
сигнал до РП – Сливен за образуване на досъдебно производство, като последната
постановила отказ. Поискано било и връчване на ЗППАМ, но такава не била
издадена. Своевременно от извършена справка в информационните масиви узнал, че регистрацията
на автомобила е служебно възстановена, но до момента на подаване на жалбата до
съда нямал получен отговор на подадената молба за връщане на табелите. Счита
задържането на табелите за мълчалив отказ, противоречащ на материалния закон.
Моли съда да отмени отказа и разпореди връщане на регистрационните табели.
Ответният
административен орган Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен представя
по делото писмено становище, в което заявява, че актосъставителят
е служител на РУ – Сливен, поради което и компетентният наказващ орган е друг.
Към 21.08.2020 г. срещу В. бил съставен АУАН за управление на МПС с прекратена
на 27.03.2020 г. регистрация. Позовава се на чл. 143 ал. 11 от ЗДвП, според
която норма служебно прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно
превозно средство се извършва с отбелязване в автоматизираната информационна
система в случаите, предвидени в глава шеста, като в този случай табелите с
регистрационен номер и част 2 на свидетелството за регистрация на пътното
превозно средство се отнемат със съставянето на акта за установяване на
административното нарушение. Съгласно становището, редът за възстановяване на
служебно прекратена регистрация е описан в ал. 12 на същия член, а именно
възстановяването на служебно прекратена регистрация на пътно превозно средство
по реда на ал. 11 се извършва по ред, определен с наредбата по чл. 140 ал. 2 –
извършва се нова регистрация на автомобила.
От доказателствата
по делото се установява, че на 21.08.2020 г. К.Г.В. е спрян за проверка от
органи на МВР, при която било установено, че управлява превозно средство със
служебно прекратена на 27.03.2020 г. регистрация, за което е съставен Акт за
установяване на административно нарушение сер. АА, №
520242. Въз основа на последния било издадено Наказателно постановление №
20-0804-003364/17.11.2020 г. При съставяне на акта били иззети два броя
регистрационни табели *** и СРМПС част втора № *********. На 19.10.2020 г. В.
подал до Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен молба вх. №
804000-9233, в която заявил, че на 24.08.2020 г. е сключил застраховка
„Гражданска отговорност“ и съгласно чл. 21 ал. 3 т. 1 от Наредба № I-45/24.03.2000
г. регистрацията се възстановява служебно. Заявил още, че счита за неправомерно
отнемането на регистрационните табели и формулирал молба за тяхното връщане.
Видно от приложена по доказателствата справка АИС – КАТ, на 09.12.2020 г.
регистрационните табели *** са върнати, извършена е и промяна в регистрацията
на превозното средство.
При горните данни и
анализ на доказателствата и относимите правни норми настоящата
съдебна инстанция намира, че оспорването е недопустимо поради липса на предмет
и следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се
прекрати, при следните съображения:
Съгласно легалната
дефиниция за административен акт, нормирана от законодателя в чл. 21 ал. 1 от АПК,
индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с
действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг
овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или
задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на
отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. В
процесния случай актът, чиято законосъобразност е предмет на разглеждане, не
съставлява индивидуален административен акт по смисъла на цитираната разпоредба,
тъй като твърдяното от жалбоподателя В. непроизнасяне по искането му за връщане
на два броя регистрационни табели на ППС не съставлява мълчалив отказ за
издаване на административен акт по смисъла на чл. 58 ал. 1 от АПК. Съгласно
тази процесуална норма, непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се
издаде актът. Мълчалив отказ по смисъла на закона се формира при непроизнасяне
на компетентния административен орган в дължимия срок при направено искане за издаване
на конкретен административен акт. В процесния случай, с оглед данните по
делото, се отнася до действия, извършвани в изпълнение на акт за установяване
на административно нарушение и чието осъществяване е в рамките на
компетентността на органите на Пътна полиция и техните законови правомощия по
повод осъществяваната контролна дейност
като структурно звено на изпълнителната власт (арг.
чл. 165 ал. 2 т. 2 от ЗДвП). Действията по отнемане на регистрационните табели
и СРМПС част втора е еднократен и вече осъществен факт със съставяне на акта за
установяване на административно нарушение на 21.08.2020 г. Отнемането и
задържането на регистрационните табели е елемент от процедурата по ангажиране
на административната отговорност на водача за извършено нарушение на правилата
за движение (Глава шеста от ЗДвП), поради което законосъобразността им не може
да бъде предмет на самостоятелен съдебен контрол (арг.
чл. 21 ал. 5, във вр. с ал. 1 от АПК). Тези действия
са част от нормативно регулираната дейност на контролния орган, основават се на
ЗДвП и са правна последица на акта за установяване на административно нарушение
по арг. от чл. 143 ал. 11 от ЗДвП. Съгласно тази разпоредба, служебно
прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство се
извършва с отбелязване в автоматизираната информационна система в случаите,
предвидени в глава шеста, като в този случай табелите с регистрационен номер и
част 2 на свидетелството за регистрация на пътното превозно средство се отнемат
със съставянето на акта за установяване на административното нарушение. След
като тези действия са постановени въз основа и в изпълнение на закона, те не
могат да бъдат квалифицирани и като неоснователни фактически действия. Искането
за връщане на отнетите регистрационни табели е насочено към отмяна на едно
правно действие, основаващо се на разпоредбите на ЗДвП и на издаден АУАН,
поради което твърдяното от оспорващия В. непроизнасяне по това искане не
представлява мълчалив отказ по смисъла на закона. Още повече, че от данните по
делото е видно, че на 09.12.2020 г. регистрационните табели са върнати на
жалбоподателя.
С оглед горното,
подадената жалба се явява процесуално недопустима като подадена срещу акт,
който не подлежи на оспорване и следва
да бъде оставена без разглеждане, а образуваното съдебно производство –
прекратено.
Оспорващият прави
искане за присъждане на разноски в производството, което предвид изхода на
същото, се явява неоснователно, доколкото не попада в нито една от хипотезите
на чл. 143 от АПК.
Водим от изложените
мотиви и на основание чл. 159 т. 1 от АПК, Административен съд Сливен
О П Р Е Д Е
Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.Г.В., с адрес *** срещу мълчалив отказ на Началника на
Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен да му бъдат върнати
регистрационни табели на МПС с рег. № ***, като процесуално НЕДОПУСТИМА.
ПРЕКРАТЯВА като
недопустимо образуваното съдебно производство по административно дело № 453/2020
година по описа на Административен съд Сливен.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния Административен съд на РБългария в 7 – дневен срок от съобщаването му.
Административен съдия: