Решение по дело №310/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 юни 2021 г. (в сила от 23 юни 2021 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20207260700310
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №231

04.06.2021г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково,                            в публичното заседание                                                                

на седми май                                                  две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

 

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

                                                           

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№310 по описа за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс във вр. с чл.33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Образувано е по жалба от ЕООД Пасищно месодайно говедовъдство – Сакар – Харманли, ЕИК ***, против Заповед №РД-09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, в частта, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2019г. са останали части от земеделски парцели с №23741-14-1-1 и земеделски парцел №23741-23-1-1, намиращи се в землището на с.Д., общ.Х., Х.област. Твърди се, че оспореният акт бил незаконосъобразен, неправилен и нищожен, постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при неспазване на установената форма и в противоречие с материалния закон. Дружеството – жалбоподател, наело поземлен имот с идентификатор 23741.38.65 по КК и КР на с.Д., а при извършената проверка било установено, че имотът е почистен и не е затревен – писмо изх.№01-262-2600/909/01.11.2019г. на ДФ Земеделие. Административният орган не изяснил всички факти и обстоятелства и нарушил изискването на чл.35 от АПК, като допуснал така съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Не били изпълнение изискванията на чл.26, чл.28, чл.34, чл.35 и чл.36 от АПК и не била осигурена възможност да обезпечи защитата си жалбоподателя. Нарушени били основни принципи, регламентирани в чл.12 и чл.13 от АПК. За парцел №23741-14-1-1 била измерена площ 30,09 ха, от която недопустима – 2,36 ха, като в раздел Забележки било вписано, че на парцела има наличие на дървесна и храстовидна растителност в допустим размер за подпомагане, а изключена като недопустима била площ във вътрешността му. За парцел №23741-23-1-1 била измерена площ 20,86 ха и недопустима – 0, а в Забележки било вписано – на парцела има наличие на дървесна и храстовидна растителност в допустим размер за подпомагане. Резултатите от теренните проверки не били взети предвид, а на погрешно отразените данни имали своя ефект при финалната оторизация и плащания за 2019г. и при приема на заявления за 2020г. Иска се съдът да отмени  Заповед №РД-09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, в частта, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2019г. са останали части от земеделски парцели с №23741-14-1-1 и земеделски парцел №23741-23-1-1, намиращи се в землището на с.Д., общ.Х., Х.област, като се претендира ответната страна да заплати направените по делото разноски.

Ответникът, Министър на земеделието, храните и горите, счита, че  жалбата е недопустима, алтернативно излага становище за неоснователност и недоказаност, като счита, че жалбата следва да бъде отхвърлена.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед №РД-46-485 от 27.11.2019г. Министърът на земеделието, храните и горите на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.16б, ал.1 от Наредба №105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол е одобрил проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019г., като изрично в раздел IV от заповедта изрично е указана възможността земеделските стопани в срок до 13.12.2019г. да направят възражения относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в специализирания слой. Заповедта е публикувана на интернет страницата на МЗХГ на 19.12.2018г.

С процесната Заповед №РД-09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите на основание чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105 от 22.08.2006г. е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2019, като част от Система за идентификация на земеделските парцели, който е актуализиран за 2019г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019г.; отразяване на резултатите от теренни проверки извършени през година от страна на Технически инспекторат на ДФЗ – РА и областните и общински структури на МЗХГ, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед №РД 46-485 от 27.11.2019г. на Министър ЗХГ. С т.II от заповедта е предвидено одобреният окончателен специализиран слой да се предостави на Разплащателната агенция за извършване на задължителните кръстосани проверки, съгласно чл.37, ал.2 и чл.43 от ЗПЗП, на подадените през Кампания 2019 заявления за подпомагане, извършване на финална оторизация и плащания на площ за 2019г., както и за прием на заявления за подпомагане през 2020г. Съгласно т.IV от заповедта окончателният специализиран слой следва да бъде публикуван на интернет страницата на МЗХГ, секция "Идентификация на земеделските парцели" и на ДФЗ - РА, както и съгласно т.V – заповедта следва да се изпрати за обнародване в ДВ, като освен това е посочено, че заповедта подлежи на оспорване по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването/обнародването ѝ.

В представеното по делото писмо изх.№01-262-2600/909 от 01.11.2019г. и доклад за проверка на площи – л.12-36 от делото, се установява, че дружеството с УРН 678776 има заявени за подпомагане земеделски парцели, като уникален идентификатор на заявлението е 26/280519/90993. Относно спорните парцели 23741-14-1-1 и 23741-23-1-1 в доклада от проверката е посочено съответно – „на парцела има наличие на дървесна и храстовидна растителност в допустим размер за подпомагане. Изключена е недопустима площ във вътрешността му“ и „на парцела има наличие на дървесна и храстовидна растителност в допустим размер за подпомагане“.

Видно от представените по делото писмени доказателства – Договор №378 за наем на имот-общинска собственост, на 04.07.2017г. между дружеството и Община Харманли е сключен договор за наем за срок от 5 стопански години на земеделски земи, между които – пасище, мера №038065 от 225,901 дка, м.Г. м., землище с.Д., общ.Х .

Между страните няма спор относно идентичността на наетия имот и описаните имоти в доклада за проверка, както и не се спори, а и това обстоятелство се установява от справка в ТРРЮЛНЦ, че фирмата на дружеството след сключване на договора за наем е била променена от Т. Авто Кар на Пасищно месодайно говедовъдство – Сакар – Харманли.

По делото по искане на жалбоподателя е назначена експертиза, чието заключение съдът приема изцяло като компетентно и безпристрастно изготвено. Вещото лице изследва заявените парцели като сочи, че върху заявлението на дружеството за кампания 2019г. била извършена проверка от ДФЗ – Регионален технически инспекторат Хасково. Установено е от вещото лице, че процесният БЗС №23741-14-1-1 попада частично в окончателния слой площи, подходящи за подпомагане за 2019г., а №23741-23-1-1 не попадал в окончателния слой площи, подходящи за подпомагане за 2019г. Изследвано и е и заявлението за 2020г., като вещото лице установява, че БСЗ 23741-14-12 и №23741-14-13 от заявление за кампания 2020г. са част от БСЗ №23741-14-1-1 за кампания 2019г., както и БСЗ №23741-23-1-1 за кампания 2019г. е идентичен с БСЗ 23741-23-7 от заявлението за подпомагане по директни плащания за кампания 2020г. При изслушването на вещото лице в с.з. изрично се заявява, че съгласно уведомителното писмо от 01.11.2019г. на ДФЗ, в което не се сочи, че условията са недопустими, то процесните два имота следва да бъдат включени в слоя за кампанията за 2019г. При извършените допълнителни проверки от вещото лице не се установяват нови факти и обстоятелства относно годността за подпомагане съгласно условията, които поставя Наредба №2/26.03.2018г.

Заповед №РД 09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите е публикувана на интернет страницата на МЗХГ, изпратена за публикуване и публикувана в неофициалния раздел на Държавен вестник, бр.21 от 13.03.2020г.

Жалбата на ЕООД Пасищно месодайно говедовъдство – Сакар – Харманли, е постъпила в деловодството в съда на 24.03.2020г.

При така установената фактическа обстановка, като взе предвид и разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът извърши преценка за законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, като направи следните правни изводи:

Жалбата на ЕООД Пасищно месодайно говедовъдство – Сакар – Харманли, е процесуално допустима за разглеждане. Същата е депозирана при спазване на предвидения в чл.149, ал.1 от АПК във вр. с чл.33а, ал.6 от ЗПЗП 14-дневен срок за обжалване от съобщаването на заповедта, в случая от публикуването ѝ в Държавен вестник. Жалбата е подадена срещу годен за оспорване административен акт, както и е насочена срещу конкретна част от този акт, по отношение на която за жалбоподателя е налице правен интерес от търсената защита. При тези съображения съдът приема, че подадената жалба е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалваната част от административния акт, с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за основателна.

Оспорената заповед е обективирана в писмена форма и е издадена от административен орган, разполагащ с материална и териториална компетентност. Компетентен да издаде заповедта за одобряване обхвата на специализирания слой орган - съгласно изричната разпоредба на чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП, е Министърът на земеделието, храните и горите, като не е предвидена възможност същият да делегира правомощията по издаване на друг. В процесния случай няма спор, че оспорената заповед е подписана от Министъра на земеделието, храните и горите.

Съгласно чл.30, ал.1 и ал.2 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол - ИСАК, състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели – СИЗП, по чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП, която, съгласно чл.30, ал.4, т.2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите. Въз основа на законовата делегация по чл.30, ал.6 от ЗПЗП Министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. Разпоредбата на чл.33а, ал.1 от ЗПЗП регламентира правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 от ЗПЗП – Наредба №2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. В разпоредбата на ал.2, чл.33а от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 от ЗПЗП. В този смисъл обжалваната заповед се явява валидно издадена, при спазване на изискванията за форма и на административнопроизводствените правила.

Предвид спецификата на административния акт, а именно - с него да бъде одобрен окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна, то обективно не е възможно в самата заповед да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Съгласно Тълкувателно решение № 16/75 г. на ОСГК на ВС мотивите към административния акт могат да се съдържат и в друг документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на административния акт. Издаването на заповедта за одобряване на т. нар. допустим слой не се извършва по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което за мотивирането ѝ е достатъчно административната преписка да съдържа проверими данни и доказателства за начина, по който е определен специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", от които да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В конкретния случай административната преписка съдържа такива доказателства – доклад за извършена проверка, като страните – както жалбоподателя, така и ответника, не оспорват резултатите от проверката, който са и съображения за изключване на процесните парцели /изцяло или отчасти/ от одобрения окончателен специализиран слой.

При постановяване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, регламентирани в разпоредбите на чл.16б, чл.16в и чл.16г от Наредба №105 от 22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В случая предвидените административнопроизводствени правила са спазени, като видно от приложената административна преписка, производството е открито със заповед, издадена на правно основание чл.16б, ал.1 от посочената наредба. Дадена е възможност на земеделските производители да се запознаят с одобрения обновен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Жалбоподателят не е упражнил правото си да подаде възражение, тъй като в доклада от проверката не са били обективирани неблагоприятни за него изводи. Последвало е издаване на заповед по чл.16г, ал.4 от Наредба №105 от 22.08.2006г., която в оспорената си част е определила част от заявените БЗС – изцяло или отчасти извън обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане". При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения. Съгласно чл. 15, ал. 2 от Наредба №105 от 22.08.2006 г., цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите чрез: 1. дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2. отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл.33а, ал.2 от ЗПЗП; 3. отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл.37, ал.3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП. Административният орган може алтернативно да избере един от посочените в Наредбата способи, като извършването на специализирани теренни проверки и проверки на място не е задължително. В настоящия случай за заявените от жалбоподателя парцели допустимостта е установена чрез физическа проверка на място, като резултатите са детайлно описани в приложен доклад и констатациите не са са спорни, както не е спорно и че процедурата е проведена при спазване на административнопроизводствените правила.

При анализа на доказателствата по делото, съдът намира, че по отношение на процесните парцели, заповедта не е съответна на материалния закон и на неговата цел. Установената от административния орган допустимост за подпомагане не се оспорва и не може да бъде причина за изключване на площи от слоя "Площи, допустими за подпомагане". От проверката на вещото лице се установява също, че парцелите са описани като допустими, както и вещото лице изрично посочва, че съобразно извършената коректно проверка двата имота – изцяло или от части, са годни за подпомагане съгласно условията, които поставя Наредба №2/26.03.2018г. и не представляват недопустимата площ или че в парцела има недопустима за подпомагане площ. С оглед заключението на експертизата, което съдът възприема изцяло, както и поради обстоятелството, че то не е оспорено от ответната страна, нито бяха представени допълнителни доказателства, опровергаващи извода от доклада за проверка, съдът счита, че не се установява наличие на основания за изключването на земеделски парцели с №23741-14-1-1 и №23741-23-1-1 от одобрения специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", тъй като няма данни да са неподходящи за подпомагане. Данните от доклада са отразявали реалното състояние и ползване на площите, а след като в тях не се съдържат недопустими за подпомагане площи, то незаконосъобразно процесните имоти са останали извън допустимия за подпомагане слой. При съобразяване на представените по делото доказателства – доклад от проверка и приетото заключение на вещото лице с дадените пояснения в съдебно заседание, то съдът приема, че спорните площи се явяват допустими за подпомагане, поради което обжалваната заповед в тази ѝ част се явява незаконосъобразна, а жалбата е основателна. Поради това в частта, с която от одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" е изключена площта в размер на 2,36 ха за парцел №23741-14-1-1 и цялата площ за парцел №23741-23-1-1, заповедта следва да се отмени. Доколкото естеството на акта не позволява решаването на въпроса по същество за определяне на допустимата за подпомагане площи от парцели с №23741-14-1-1 и №23741-23-1-1 преписката следва да се върне на административния орган, като при новото произнасяне Министърът на земеделието, храните и горите следва да съобрази установеното по делото и трябва да се включи в слоя площи, допустими за подпомагане за Кампания 2019 съобразно установеното от съда.

С оглед крайния извод за основателност на жалбата, то ответната страна следва да заплати направените разноски от жалбоподателя – 50,00 лева д.т., 500,00 лева – възнаграждение за адвокат и 250,00 лева, представляващи възнаграждение за вещо лице или общо 800,00 лева. 

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на ЕООД Пасищно месодайно говедовъдство – Сакар – Харманли, ЕИК ***, Заповед №РД-09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, в частта, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2019г. са останали изцяло или части от земеделски парцели с №23741-14-1-1 и №23741-23-1-1, намиращи се в землището на с.Д., общ.Х., Х.област.

ВРЪЩА преписката на Министъра на земеделието, храните и горите в тази част за ново произнасяне, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите да заплати на ЕООД Пасищно месодайно говедовъдство – Сакар – Харманли, ЕИК ***, направените по делото разноски в размер на 800,00 лева.

Решението може да бъде обжалвано пред ВАС с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението за постановяването му.

 

Съдия: