ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 649
град Пловдив, 20.04. 2022 година
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, XXVIII състав, в закрито заседание на двадесети април през две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ
при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Вълчев административно дело № 877 описа на съда за 2022 година, взе предвид следното:
Производство по чл.
128 ал.2 АПК
Образувано е по
искова молба, подадена от Д.Х.С. ***, подадена чрез адв. Г.Т. против ДФ
„Земеделие“-София, с която се иска на основание чл.19ж АПК вр. чл.79 и чл.86 ЗЗД
да бъде осъден ответника да заплати одобрена помощ в размер на 29337.00 лева
въз основа на сключен административен договор №BG06RDNP001-6.007-1202-С01/24.03.2021година.
Оспорващия сочи в жалбата си, че не са му изплатени дължими суми за подпомагане
в конкретно определени в
административният договор периоди.
Настоящата съдебна
инстанция счита, че жалбата е НЕДОПУСТИМА поради следните за това основания:
Съобразно
направените в исковата молба искания и посочени в нея обстоятелства, в едно с
приложените доказателства съдът счита, че за ищецът съществува друг ред за
защита във връзка с неполучени плащания по сключения административен договор и
затова за него не е налице правен интерес да предяви настоящият иск. Редът за
разплащане на одобрена помощ по мярка 6.3 „Стартова програма за развитие на
малки стопанства“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ по програма
за развитие на селските райони за периода 2014-2020година е надлежно регламентиран
в разпоредбите на Раздел IV
Специфични условия за плащания по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади
земеделски стопани", подмярка 6.3 "Стартова помощ за развитието на
малки стопанства" от мярка 6 "Развитие на стопанства и
предприятия" и мярка 9 "Създаване на групи и организации на
производителите" от Програмата за развитие на селските райони за периода
2014 – 2020г. на Наредба № 4/30.05.2018
г. за условията и реда за изплащане, намаляване
или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за
мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските
производители /съкр.Наредба №4/30.05.2018г./. Разпоредбата на чл.21 ал.1 т.1-2
от Наредба №4/30.05.2018г. определя сроковете за плащане, но приложимият
административен ред за извършване на плащанията е регламентиран в Раздел III „Междинно
и окончателно плащане“ от нея. Нормата на чл.17 ал.1 от Наредба №4/30.05.2018г.
определя, че бенефициентът има право да получи плащане въз основа на направени
искания. Подаването на искане за плащане касае последващи административни
проверки, както на необходимите документи, така и на място за извършените
дейности, като от своя страна предполага изготвяне на доклад за проверка, който
се подписва от длъжностното лице, което го е изготвило, и от бенефициента или
от упълномощен негов представител, който има право да напише в протокола
обяснения и възражения по направените констатации. Това от своя страна определя
и условия и ред за намаляване и отказ за изплащане на финансовата помощ,
регламентиран в Глава III от наредба №4/30.05.2018година, като чл.27 от нея
изчерпателно е определил обхвата и случаите на отказ да бъде изплатена
финансова помощ. Същевременно чл.29 ал.1 от Наредба №4/30.05.2018г поставя
изискването да е налице контрол за
изпълнение изискванията на тази наредба, условията по административния договор,
документите по чл. 26 от ЗУСЕСИФ,
процедурите за възлагане на обществени поръчки по ЗОП, както и
на документите, свързани с подпомаганата дейност, което може да бъде извършвано
от представители на РА, Министерството на земеделието, храните и горите,
Сметната палата, Европейската комисия и Европейската сметна палата,
Европейската служба за борба с измамите и Изпълнителната агенция
"Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски
фондове". Всичко това предполага съответната административна дейност по
изпълнение на сключеният административен договор и респективно, нейното
документиране с надлежен и годен за оспорване административен акт, както и
съответните действие или бездействие на административния орган. Това предполага
и издаване на административен акт, който да установява размера на дължимата
сума за подпомагане на ищеца. Ето защо в случаят не е налице възможност да се
направи искане за осъждане на ответника по общия ред на чл.79 ЗЗД за
неизпълнение на сключен договор. Налице е друго правно основание, касаещ административен
ред, приключил със съответният издаден административен акт, който да засяга
правата и законови интереси на оспорващия, респективно мълчалив или изричен
отказ от издаването му, когато вече за него ще е налице и правен интерес от
оспорването. След издаване на сътоветният административен акт за оспорващия ще
е налице процесуална възможност да защити правата си. Ето защо в настоящия
случай за ищеца липсва правен интерес от предявеният от него осъдителен
иск, поради което и исковата молба се явява недопустима.
В тази връзка следва да се отбележи, че в
случая не са налице действия или бездействия на административния орган, които
да бъдат предмет на съдебна проверка, тъй като в случая се касае за нормативно
регламентирани действия на административен орган, който е овластен с правомощия
по силата на закона да постанови административен акт подлежащ на съдебен
контрол по общия ред на АПК.
Водим от горното и на основание на чл.130 ГПК във вр. с чл.144 и сл. от АПК, Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ВРЪЩА искова
молба, подадена от Д.Х.С. *** чрез адв. Г.Т. против ДФ „Земеделие“-София на
основание чл.19ж АПК вр. чл.79 и чл.86 ЗЗД да бъде осъден да заплати одобрена
помощ в размер на 29337.00 лева въз основа на сключен административен договор №BG06RDNP001-6.007-1202-С01/24.03.2021година
на подателя.
ПРЕКРАТЯВА производството по Адм.дело №877/2022г.
по описа на Административен съд Пловдив.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в
седемдневен срок от съобщаване му на страните.
СЪДИЯ: