Определение по дело №877/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 649
Дата: 20 април 2022 г. (в сила от 30 юни 2022 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20227180700877
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

649

град Пловдив, 20.04. 2022 година

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, XXVIII състав, в закрито заседание на двадесети април през две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Вълчев административно дело № 877 описа на съда за 2022 година, взе предвид следното:

Производство по чл. 128 ал.2 АПК

Образувано е по искова молба, подадена от Д.Х.С. ***, подадена чрез адв. Г.Т. против ДФ „Земеделие“-София, с която се иска на основание чл.19ж АПК вр. чл.79 и чл.86 ЗЗД да бъде осъден ответника да заплати одобрена помощ в размер на 29337.00 лева въз основа на сключен административен договор №BG06RDNP001-6.007-1202-С01/24.03.2021година. Оспорващия сочи в жалбата си, че не са му изплатени дължими суми за подпомагане  в конкретно определени в административният договор периоди.

Настоящата съдебна инстанция счита, че жалбата е НЕДОПУСТИМА поради следните за това основания:

Съобразно направените в исковата молба искания и посочени в нея обстоятелства, в едно с приложените доказателства съдът счита, че за ищецът съществува друг ред за защита във връзка с неполучени плащания по сключения административен договор и затова за него не е налице правен интерес да предяви настоящият иск. Редът за разплащане на одобрена помощ по мярка 6.3 „Стартова програма за развитие на малки стопанства“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ по програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020година е надлежно регламентиран в разпоредбите на Раздел IV
Специфични условия за плащания по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани", подмярка 6.3 "Стартова помощ за развитието на малки стопанства" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" и мярка 9 "Създаване на групи и организации на производителите" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г. на Наредба № 4/30.05.2018 г. за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /съкр.Наредба №4/30.05.2018г./. Разпоредбата на чл.21 ал.1 т.1-2 от Наредба №4/30.05.2018г. определя сроковете за плащане, но приложимият административен ред за извършване на плащанията е регламентиран в Раздел III „Междинно и окончателно плащане“ от нея. Нормата на чл.17 ал.1 от Наредба №4/30.05.2018г. определя, че бенефициентът има право да получи плащане въз основа на направени искания. Подаването на искане за плащане касае последващи административни проверки, както на необходимите документи, така и на място за извършените дейности, като от своя страна предполага изготвяне на доклад за проверка, който се подписва от длъжностното лице, което го е изготвило, и от бенефициента или от упълномощен негов представител, който има право да напише в протокола обяснения и възражения по направените констатации. Това от своя страна определя и условия и ред за намаляване и отказ за изплащане на финансовата помощ, регламентиран в Глава III от наредба №4/30.05.2018година, като чл.27 от нея изчерпателно е определил обхвата и случаите на отказ да бъде изплатена финансова помощ. Същевременно чл.29 ал.1 от Наредба №4/30.05.2018г поставя изискването да е налице контрол за изпълнение изискванията на тази наредба, условията по административния договор, документите по
чл. 26 от ЗУСЕСИФ, процедурите за възлагане на обществени поръчки по ЗОП, както и на документите, свързани с подпомаганата дейност, което може да бъде извършвано от представители на РА, Министерството на земеделието, храните и горите, Сметната палата, Европейската комисия и Европейската сметна палата, Европейската служба за борба с измамите и Изпълнителната агенция "Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове". Всичко това предполага съответната административна дейност по изпълнение на сключеният административен договор и респективно, нейното документиране с надлежен и годен за оспорване административен акт, както и съответните действие или бездействие на административния орган. Това предполага и издаване на административен акт, който да установява размера на дължимата сума за подпомагане на ищеца. Ето защо в случаят не е налице възможност да се направи искане за осъждане на ответника по общия ред на чл.79 ЗЗД за неизпълнение на сключен договор. Налице е друго правно основание, касаещ административен ред, приключил със съответният издаден административен акт, който да засяга правата и законови интереси на оспорващия, респективно мълчалив или изричен отказ от издаването му, когато вече за него ще е налице и правен интерес от оспорването. След издаване на сътоветният административен акт за оспорващия ще е налице процесуална възможност да защити правата си. Ето защо в настоящия случай за ищеца липсва правен интерес от предявеният от него осъдителен иск, поради което и исковата молба се явява недопустима.

В тази връзка следва да се отбележи, че в случая не са налице действия или бездействия на административния орган, които да бъдат предмет на съдебна проверка, тъй като в случая се касае за нормативно регламентирани действия на административен орган, който е овластен с правомощия по силата на закона да постанови административен акт подлежащ на съдебен контрол по общия ред на АПК.

 Водим от горното и на основание на чл.130 ГПК във вр. с чл.144 и сл. от АПК, Съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ВРЪЩА искова молба, подадена от Д.Х.С. *** чрез адв. Г.Т. против ДФ „Земеделие“-София на основание чл.19ж АПК вр. чл.79 и чл.86 ЗЗД да бъде осъден да заплати одобрена помощ в размер на 29337.00 лева въз основа на сключен административен договор №BG06RDNP001-6.007-1202-С01/24.03.2021година на подателя.

         ПРЕКРАТЯВА производството по Адм.дело №877/2022г. по описа на Административен съд Пловдив.

         Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в седемдневен срок от съобщаване му на страните.

СЪДИЯ: